Eiköhän nuo tankkisäännöt yms ole niitä josta pyritään pitämään kiinni. Lähinnä tässä siis juuri ajatuksena se, että nähdään miten näiden suurien tankkien pienentäminen ja sen valvominen käytännössä onnistuu.
Moottori on sellainen, jonka muutoksia ei pysty mittaamaan tai määrittelemään ilman verrokkia. En tiedä mitä moottorisäännöksi on kaavailtu, mutta porttausten, imuajoitusten yms tarkkailu kenttäolosuhteissa on mahdotonta. Esimerkiksi tehdastekoinen muokkaamaton kampiakseli saattaa olla vakio tai se saattaa olla jostain muusta moottorista tai viritysosana hankittu. Mikäli selviä työstöjälkiä ei näy, on moottori todettava vakioksi vaikkei se välttämättä sellainen olisikaan. Miten moottorisäännössä suhtaudutaan kaasuttimen vaihtoon? Se on asia josta voidaan keskustella, mutta ajatuksena juurikin se, että tämänkaltaisiin asioihin ei kenenkään kilpailijan meno ensi kesänä katkeaisi, mutta asiat pitäisi kirjata ylös ja kanta tämänkaltaisiin ennakkotapauksiin saada selväksi. Periaatteessa mikäli puhutaan SM-säännöistä ei päätäntävalta ole kilpailun järjestävällä taholla vaan AKK:lla joka voi jyrkimmillään määrätä kilpailukieltoa. Juuri tämänkaltaisen vakavan tuomion takia mielestäni kannattaisi ensi kesänä olla jyrkkiä säätöjen kanssa - mutta antaa sääntörikkomuksista miedompia tuomioita. Tärkeintä on saada selville sääntöjen soveltuvuus ja toimivuus.