Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1514618 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2130 : 27.02.12 - klo: 08.45 »
Mitkä ovat krossin ja short coursen suurimmat eroavaisuudet (ulkonäön lisäksi)?

MUSTAJARVI

Koko. SC on isompi, oikeastaan 1/8 kokoa 1/10 tekniikalla
Tähän liittyen kori ja renkaat. Mallista sitten riippuu miten paljon 2WD mallista on siirretty SC:hen.
4WD SC ovat sitten vielä asia erikseen.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2131 : 27.02.12 - klo: 13.54 »
Mitkä ovat krossin ja short coursen suurimmat eroavaisuudet (ulkonäön lisäksi)?

MUSTAJARVI

Koko. SC on isompi, oikeastaan 1/8 kokoa 1/10 tekniikalla
Tähän liittyen kori ja renkaat. Mallista sitten riippuu miten paljon 2WD mallista on siirretty SC:hen.
4WD SC ovat sitten vielä asia erikseen.

Ja harrastajan näkökulmasta vielä tärkeämpi asia, sc on huomattavasti krossaria kestävämpi. Kori sekä isot puskurit suojaavat niin hyvin iskuilta, että ripustusten rikkominen on suorastaan saavutus. Varsinkin aloittelijalle radalla ajamisen opetteluun todella hyvä vaihtoehto krossarille.

Poissa mr lazer

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2133 : 28.02.12 - klo: 15.14 »
Toimiiko G20 motti tolla noparilla http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_25_1466_1232/products_id/140702/n/Traxxas-XL-25-Electronic-Speed-Control-Waterproof

Tuo on 1/16 autoihin 380-moottorille tarkoitettu nopari. Eli luultavasti ei kestä g20 konetta jos kyseessä 540-kokoluokan kannu.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa nukkumasa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2134 : 08.03.12 - klo: 21.42 »
Onko kellään hajua kuinka monella amppeerilla tohtii ladata 1.2v 3700mAh NiMh yksittäistä kennoa?
Jostain syystä laturi ei suostunu lataamaan hehkun nokasta, niin täytyy pistää johdot suoraan kennon plus ja miinus napoihin. Mahtaapa tuo toimia samalla lailla...  :shocked:
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2135 : 08.03.12 - klo: 21.46 »
1C = 3,7A
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2136 : 12.03.12 - klo: 16.16 »
http://www.ebay.co.uk/itm/EZRun-Combo-B2-1-10-auto-35A-ESC-9T-4300Kv-motore-/180604184122?pt=Modellismo_Dinamico&hash=item2a0cd9263a#ht_8323wt_1163

Eli combo: Hobbywing EzRun B2 motti + nopari ( ja vissiin tuo ohjelmointikortti ) Suomeen postitettuna 65 € ja autona Kyosho EP Fazer 1:10 johon ne tarkoitus olis laittaa - käykö nuo yleensä ? ( autossa on harjallinen 540 / G27 moottori vakiona ja kulkupuoli ei oikein ole kummonen ). Enkä nyt aio kaikesta huolimatta ensin vaihtaa koko autoa... Mulla on HBX Bonzerikin kestänyt kuutisen vuotta hajoamatta, niin eiköhän tämä kyöstikin nyt saa palvella ensin...

Miten tuommoinen harjattoman moottorin vääntö / max.nopeus meni suhteessa noihin 9T, 13T, 18T jne.. lukemiin ? Mieluummin ottais hieman enemmän vääntöä, kuin absoluuttista maksiminopeutta.. sitäkin toki voisi olla lisää tähän vakiopeliin..

Opiskellaan vielä, mutta näihin jos joku viisaampi osais suoraan vastata, niin kiitos !

Autohan on siis tämä ( uusi ): http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.30912&familj=FazOffRoad&BildLopNr=01

Aikani selattua, ehkäpä kuitenkin B5 tai B6 combo...

Entäs ihan harjallinen motti - vähemmän "lankakierroksia" ( pienempi T-luku ? ) - enemmän vauhtia ( vähemmän vääntöä ? ) - toimiiko ihan perusnoparilla, motteja ainakin saa halavalla ?
« Viimeksi muokattu: 14.03.12 - klo: 13.48 kirjoittanut SixStars »
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2137 : 14.03.12 - klo: 21.13 »
ekaa kertaa ratasdiffiä aukasen ni alko mietityttää et pitääkö tuohon o-renkaaseen laittaa jotain öljyä/rasvaa? Vai riittääkö, että puhtaana lisää vaan pelkät öljyt sisälle sen enempää hifistelemättä?

EDIT: niin ja tarviiko se diffin kotelo (Kutsutaanko vaihdelaatikoksi) mitään käsittelyä? Ja kärsiikö osia pestä vedellä kun tuota vanhaa rasvaa ei meinaa millään saada pois.
« Viimeksi muokattu: 15.03.12 - klo: 00.46 kirjoittanut ypi »

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2138 : 15.03.12 - klo: 15.31 »
O-renkaaseen rasvaa ympäriinsä (esim. Asson Green Slime ja koteloon vaikka WD:tä (tai äitin rasvaa poistavaa pesuainetta) ja hammasharjalla puhtaaks, vedellä voi huuhdella.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2139 : 15.03.12 - klo: 18.46 »
Kiitoksia.
Eiköhän tuolla taas pääse vähän eteempäin.

Poissa ampperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2140 : 15.03.12 - klo: 19.17 »
Green slime tai vastaava auttaa o-rengasta pysymään joustavana ja pitämään öljyt diffin sisällä.

Rasvaa myös diffin ulostulo eli sen osan varsi, joka tulee/laitetaan kuoresta ja o-renkaasta läpi kasattaessa. Laita vähän rasvaa sille alueelle, joka jää osa paikoillaan kuoren kohdalle. Muuten metalli hankaa metallia tai muovia kuivana. Tässä esim. yksi rasva tähän hommaan, muitakin on.

Lisäksi ennen kuin kasaat diffin rasvaa kevyesti myös diffin pääratas  (eli diffin "kannen" hampaat, ne jotka ruuveilla suljettavassa "kannessa"), mikäli kyseessä etu- tai takadiffi, jotka tulee kotelon sisään. Sama rasva kuin edelliseen käy tähän. Keskidiffin päärattaaseen ei laiteta diffin ulkopuolelle rasvaa likaa keräämään.
JQ Products The Car Yellow Edition - Hobao Hyper 8.5 Pro - Kyosho MFR

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2141 : 15.03.12 - klo: 19.42 »
Tuossa olikin jo paljon ohjeita

käykö tämmönen rasva kun tekisi mieli laittaa kuoret jo kiinni eikä odotella viikonloppua yli et tulee oikeat rasvat.
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/600109/0

Poissa rc-autolija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2142 : 15.03.12 - klo: 20.04 »
Mitä toi T tarkottaa harjattomissa moottoreissa? Onko pienempi T määrä tehokkaampi vai?
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

Poissa Manny

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2143 : 15.03.12 - klo: 20.05 »
Nyt ois kyssä.

Hommasin 11mm poranterän (ku ei oo sorvii nii jotain on keksittävä)ja tuikkasin alumiinilevyyn reijän testatakseni laakerin paikkaa siihen.
Laakerin sain istumaan hyvin ei siinä mitään, mut se reikä oli aavistuksen väljä. Silleen et laakeri lähti
lepposalla iskulla irti...

Mutta kyssä onkin.

Kuinka tiukassa ne laakerit (kuula) on normaalisti? Lähinnä lämpölaajentuman takia
itte järkeilin et vois olla hyvä ettei ne oo aivan juntturassakaan sielä. Joskaan liian väljä kolo ei pidä laakeria paikallaan pyörimis-suuntaansa...
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2144 : 15.03.12 - klo: 20.10 »
Nyt ois kyssä.

Hommasin 11mm poranterän (ku ei oo sorvii nii jotain on keksittävä)ja tuikkasin alumiinilevyyn reijän testatakseni laakerin paikkaa siihen.
Laakerin sain istumaan hyvin ei siinä mitään, mut se reikä oli aavistuksen väljä. Silleen et laakeri lähti
lepposalla iskulla irti...

Mutta kyssä onkin.

Kuinka tiukassa ne laakerit (kuula) on normaalisti? Lähinnä lämpölaajentuman takia
itte järkeilin et vois olla hyvä ettei ne oo aivan juntturassakaan sielä. Joskaan liian väljä kolo ei pidä laakeria paikallaan pyörimis-suuntaansa...

Ihan liukumallahan ne laakerit menee paikalleen. Jos tuntuu väljältä niin pikkasen laakerilukitetta kehälle niin pysyy varmasti kohdallaan...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Manny

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2145 : 15.03.12 - klo: 20.17 »
Nyt ois kyssä.

Hommasin 11mm poranterän (ku ei oo sorvii nii jotain on keksittävä)ja tuikkasin alumiinilevyyn reijän testatakseni laakerin paikkaa siihen.
Laakerin sain istumaan hyvin ei siinä mitään, mut se reikä oli aavistuksen väljä. Silleen et laakeri lähti
lepposalla iskulla irti...

Mutta kyssä onkin.

Kuinka tiukassa ne laakerit (kuula) on normaalisti? Lähinnä lämpölaajentuman takia
itte järkeilin et vois olla hyvä ettei ne oo aivan juntturassakaan sielä. Joskaan liian väljä kolo ei pidä laakeria paikallaan pyörimis-suuntaansa...

Ihan liukumallahan ne laakerit menee paikalleen. Jos tuntuu väljältä niin pikkasen laakerilukitetta kehälle niin pysyy varmasti kohdallaan...

Ok thänks. Eli peli ei ole vielä menetetty.  :grin:
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2146 : 15.03.12 - klo: 20.23 »
Ypi:
Koita jaksaa odottaa oikeaa tavaraa!
Asson diffirasva on hyvää tavaraa ja sillä saat toimivan pelin.
Vannomaan en mene, mutta epäilen vahvasti motonetin vaseliinin olevan sopivaa näin pieniin värkkeihin.

rc-autolija:
Moottorin T-luku (turns) tarkoittaa moottorin käämien kierrosmäärää. Mitä pienempi luku sitä enemmän kone kiertää ja periaatteessa tehokkaampi.


Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2147 : 15.03.12 - klo: 20.26 »
O-renkaaseen rasvaa ympäriinsä (esim. Asson Green Slime ja koteloon vaikka WD:tä (tai äitin rasvaa poistavaa pesuainetta) ja hammasharjalla puhtaaks, vedellä voi huuhdella.

putsasin WD40:llä nuo osat ja pesasin vähän ni tuntu et pesun jälkeen jäi vielä liukkaiksi kaikki. Käykö semmonen et upottaa tärpättiin nuo osat ja nostaa sitten kuivumaan, vai onko sitä tarkotettu siihen hommaan?

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2148 : 15.03.12 - klo: 20.33 »
WD40:ssä on itsessään öljyä. siitä liukkaus jos sen haluaa kokonaan pois niin vaikka perus astianpesuaine eli fairy tai ikkunan pesuaine.
Älä mene tärpätin kanssa leikkimään sekin kun on öljy.

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2149 : 15.03.12 - klo: 21.18 »
WD40:ssä on itsessään öljyä. siitä liukkaus jos sen haluaa kokonaan pois niin vaikka perus astianpesuaine eli fairy tai ikkunan pesuaine.
Älä mene tärpätin kanssa leikkimään sekin kun on öljy.

Näytti wd:n jälkeen fairypesulla tulevan kyllä hyvää jälkeä. ei noita ehkä ihan noi tarkkaa tarvis pestä mut ompahan nyt ainaki puhtaat alkuperäsistä rasvoista  :afro:

Poissa rc-autolija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2150 : 17.03.12 - klo: 16.00 »
Mitä teen kun auton takadiffi "huutaa" ja pyörät eivät pyöri?
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2151 : 17.03.12 - klo: 16.08 »
tarkistat voimansiirron osat. Slipperi, tai mikätahansa rattaista voi olla rikki. Jos autossa on kuuladiffi, sekin voi ujeltaa jos se on liian löysällä.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa rc-autolija

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2152 : 17.03.12 - klo: 16.13 »
Autossa on sellatteet hammasrattaat siellä ja ne saa hyvän kosketuksen, kun pistän kotelon kiinni,mutta ajaessa ne lyövät tyhjää. Pitääkö ne öljytä tai jotain?
DST, Lazer ZX-5, Savage 3,5

Poissa Leo14

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2153 : 17.03.12 - klo: 20.25 »
http://www.hobbylinna.com/ezrun-combo-onroad-p-22734.html haittaako jos tuon laittaa crossiin vaikka se on tarkoitettu on road autoihin?
Team Durango desc210, Ansmann x2

Poissa jokuajaja

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2154 : 17.03.12 - klo: 20.31 »
Mitenkäs sais kiinnileikanneen nitrokoneen purettua? Olisi kiinnostusta ehkä vielä kunnostaa toi kyoshon motti.
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

Poissa nukkumasa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2155 : 17.03.12 - klo: 21.10 »
Mitenkäs sais kiinnileikanneen nitrokoneen purettua? Olisi kiinnostusta ehkä vielä kunnostaa toi kyoshon motti.
Ei muutako ruuvia irti... Jos hirveen tiukassa on niin koittaa lämmittää.
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2156 : 17.03.12 - klo: 21.13 »
Autossa on sellatteet hammasrattaat siellä ja ne saa hyvän kosketuksen, kun pistän kotelon kiinni,mutta ajaessa ne lyövät tyhjää. Pitääkö ne öljytä tai jotain?

En ole kyllä ihan varma mut mun mielestä ratasdiffin ei pitäisi huutaa läpi missään tilanteessa. Mut kyllä siellä diffin sisällä pitää diffiöljyt olla. Sillä saa säädeltyä renkaiden yhtäaikasta vetoa (lukkoperää).
http://www.lehtojarvi.net/rakennetaan-ratasdiffi/
tuossa ohjeita kyseiseen hommaan.

Poissa zebi2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2157 : 19.03.12 - klo: 08.08 »
Terve!

Mulla olis muutama kysymys ihan vain sivistääkseni itseäni:

1. Mitkä valmistajat tekee 1:5-kokoluokan autoja?
2. Mistä moottorin kv-luvun alkuperäinen lyhenne tulee? Ei varmaankaan kierrosta/voltti koska englanninkielisilläkin sivustoilla näkee lyhennettä.
3. Mikä on corri?
4. Kestääkö hardcase-akut paremmin roiskevettä kun ei-hardcaset? Liittimethän on kuitenkin yhtä arkoja vedelle.
5. Saisiko takatuupparin aliohjaavuutta parannettua jos ostaisi eteen nelivedon eturenkaat? (kyseessä minun kohdalla Asso B4)
6. Jos ostaa sähköt esim. uuteen autoon, missä tärkeysjärjestyksessä täytyy ostaa laitteet? Tarkoitan että mikä laite täytyy sietää virtaa eniten? Esim. jos nopari kestää 100A ja moottori ottaa sen 100A niin hajoaako akku jos se antaa maksimissaan vain 80A?
7. Onko millään valmistajalla Kyosho Mini-Z d-nanon kokoisia autoja? Onko muuten noiden d-nanojen laatu hyvä?

Kiitos vastauksista!
Stampede 4x4

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2158 : 19.03.12 - klo: 12.31 »

7. Onko millään valmistajalla Kyosho Mini-Z d-nanon kokoisia autoja? Onko muuten noiden d-nanojen laatu hyvä?

Kiitos vastauksista!

D-nanoista vähän. Ne on kyllä laatuvehkeitä. Itsellä on ollu tuommonen reilu vuosi ja joka viikko käyn radalla ajelemassa. En ole saanut kun 2 osaa rikki vaikka vähän väliä kolisee seinille. Autossa riittää kyllä säätömahdollisuuksia vaikka kuinka paljon ja ne todellakin vaikuttaa mm. kuuladiffi, jousitus ja ajotietokone. Ajaminen vaatii kyllä puhtaan ajoradan sillä pienet karvat tahtoo kertyä akselistoon.
Tuolla meidän toiminnasta lisää
http://rc10.fi/index.php?topic=51442.0

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #2159 : 19.03.12 - klo: 12.56 »
Terve!

Mulla olis muutama kysymys ihan vain sivistääkseni itseäni:

1. Mitkä valmistajat tekee 1:5-kokoluokan autoja?
2. Mistä moottorin kv-luvun alkuperäinen lyhenne tulee? Ei varmaankaan kierrosta/voltti koska englanninkielisilläkin sivustoilla näkee lyhennettä.
3. Mikä on corri?
4. Kestääkö hardcase-akut paremmin roiskevettä kun ei-hardcaset? Liittimethän on kuitenkin yhtä arkoja vedelle.
5. Saisiko takatuupparin aliohjaavuutta parannettua jos ostaisi eteen nelivedon eturenkaat? (kyseessä minun kohdalla Asso B4)
6. Jos ostaa sähköt esim. uuteen autoon, missä tärkeysjärjestyksessä täytyy ostaa laitteet? Tarkoitan että mikä laite täytyy sietää virtaa eniten? Esim. jos nopari kestää 100A ja moottori ottaa sen 100A niin hajoaako akku jos se antaa maksimissaan vain 80A?
1. mm. Ratapelejä:  FG, Harm, RS5 + collari Krosseja: HPI, Nutech, MCD, + x määrä "klooneja"
3. Google kertoo, ns. Short course, löytyy myös googlella lisää tietoja.
4. Ei kestä, hardcaset kestää paremmin iskuja....
5. Säätämällä autoa saat sen kääntymään paremmin, viisaammat neuvoo
6. Sähköjen mitoitus menee: ensin moottori, sitten sitä kestävä nopari ja viimeisenä tarpeeksi virtaa luovuttava akku. Eli moottorin mukaan mitoitetaan muut sähköt.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009