Yritin olla työntämättä lusikkaani tähän soppaan mutta voisin kuuden eri merkkisen ja hintaisen moottorin kokemuksella hieman valottaa omia tuntemuksia. Minulla on/ollut moottoreita hintahaarukasta 100€-300€, kokemukseni tulevat .21 kokoisista koneista mutta kaipa näitä voi soveltaa suuntaan jos toiseen.
Halvimpien koneiden etu on oikeastaan vain halpa hankinta hinta ;) poikkeuksen tekee OS RG. :mrgreen: Edullisissa koneissa on aina jossakin kohtaa oikaistu ja sen huomaa ennemmin tai myöhemmin.
Keskihintaisissa koneissa käyntivarmuus on nostettu ykkösasiaksi ja tämä myös näkyy tehokäyrässä, nämä moottorit yleensä toimivat jotenkin vaikka olisi hieman säädöt pielessä. Tehokäyrä ei yleensä ole aivan lineaarinen ja maksimitehot eivät yllä kalleimpien koneiden tasolle. Suosituin kone tässä hintaluokassa on ehdottomasti Hyper .21 jolla on menestyksekäästi myös kisattu. Uusina tulokkaina voidaan pitää LRP/Nosramin pannuja sekä samaan konseptiin pohjautuvaa GS:n PRO konetta (jolla itse ajoin viime kaudella). Huippunopeudet ovat hyvin samalla tasolla kuin kalleimmissakin, tarvitaan vain pidempi matka ;)
Kalleimmissa koneissa säädöt astuvat huomattavasti tärkeämpään rooliin ja tulpan valintaankaan ei enää riitä edullinen hinta, vastineeksi tippuu vääntöä, lineaarisuutta, kierroksia ja tietenkin sitä kuuluisaa huipputehoa.
Suomessa suosittuihin kisakoneisiin kuuluu ehdottomasti Novarossi P5(X), mukana on myös useita RB:n ja CMB:n moottoreita ja tämän jälkeen sekalainen seurakunta eri merkkejä.
Moottorin ominaisuuksiin vaikuttaa huomattavan paljon pillin valinta, se ei ole mikään tyhmä putki. Paras valinta on yleensä valmistajan suositus.
Monsteriin sopivaan moottoria etsiessä ei kannata kohdistaa katseita pelkästään moottorin kokoon, esim: Ulvilan monsu kisoissa voittaja autossa oli hieman kutiteltu OS RG moottori, ja Revossakaan ei ole kuin 2,5cc moottori.
Mielestäni hyviä saatavilla olevia vahtoehtoja on monsuihin on myös .21 kokoluokassa. Vai miltä kuulostaisi esim: Savage Novarossin P5 koneella ja siihen vielä oikea pilli. Veikkaisin että lopputuloksena on murskautuneita vetorattaita ;)
Omalta kohdalta voin vielä kertoa että kun on tehon makuun päässyt niin paluuta ei ole ;)
(Kirjoittamani ei sisällä mitään apsoluuttisia totuuksia ja niitä saakin väänellä ihan niin paljon kuin lystää, oppia ikä kaikki)