Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509124 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1440 : 25.03.09 - klo: 19.29 »
Ei ei, suoraan roskiin. Etenkin jos noin kauan on ollut noinkin alhaalla.. Vaikka sinne saisi jotain varausta sisään niin olisi niin iso riski jatkuvasti.. Muista että akku pitää poistaa käytöstä fixulla tavalla, kierrätysohjeita tämä threadi täynnä..

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1441 : 25.03.09 - klo: 19.32 »
Ei ei, suoraan roskiin. Etenkin jos noin kauan on ollut noinkin alhaalla.. Vaikka sinne saisi jotain varausta sisään niin olisi niin iso riski jatkuvasti.. Muista että akku pitää poistaa käytöstä fixulla tavalla, kierrätysohjeita tämä threadi täynnä..

Jep, ei elvytysyrityksiä vaan kierrätykseen!
2S akku saattaa toimia ihan normaalisti jos jännite joskus pääsee putoamaan 5V tuntumaan, mutta tuo on kyllä jo tuhoon tuomittu.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1442 : 25.03.09 - klo: 21.16 »
kysympä tähän väliin että mitä tuo 2s jännite on normaalisti??(en ole oikein perillä näissä jutuissa)
-tauolla-

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1443 : 25.03.09 - klo: 21.18 »
kysympä tähän väliin että mitä tuo 2s jännite on normaalisti??(en ole oikein perillä näissä jutuissa)

Tyhjänä 6V, nimellinen 7.4V ja juuri ladattuna 8.4V.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1444 : 25.03.09 - klo: 21.40 »
kysympä tähän väliin että mitä tuo 2s jännite on normaalisti??(en ole oikein perillä näissä jutuissa)

Tyhjänä 6V, nimellinen 7.4V ja juuri ladattuna 8.4V.

asia selvä!! onkos noilla 4s ja 6s sitten isommat jännitteet??
-tauolla-

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1445 : 25.03.09 - klo: 21.42 »
asia selvä!! onkos noilla 4s ja 6s sitten isommat jännitteet??

Jokainen sarjaankytketty kenno nostaa nimellisjännitettä 3.7V.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1446 : 25.03.09 - klo: 21.43 »
Kyllä on. Yksittäinen tyhjä kenno on 3V, nimellisesti 3,7V ja juuri ladattuna 4,2V. Jos on neljäkennoinen akku niin kerrot nuo neljällä, jos kuusikennoin niin kuudella.

E: Hidas
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1447 : 25.03.09 - klo: 21.52 »
jepulis!! taisin jopa taijuta jotain :grin:
-tauolla-

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1448 : 25.03.09 - klo: 22.08 »

Nyt ois eka lipokin saatu pilalle, vissinki. Poika oli jättäny akunjohdon nopariin kiinni ja en oo varma oliko virratkin jääny.
Noh enivei, viime la aloin lataamaan ennen kun oltas lähetty ajelemaan ja laturi vinkui low patteri jotain...

Mittasin sitten mittarilla jännitteitä ja koko 2s pakan yhteis jännite onpi 3,5V  :shocked: Onkos mulla mitään konstia yrittää pelastaa tämä akku ?
Mulla oli maxamps:in 2S 1550mAh akku 2voltissa ja tasuri ei suostunut lataamaan tuota enää mutta pelkällä laturilla sain sen 7volttiin ja sitten tasuri väliin ja on toiminut normaalisti sen jälkeen, laatuakku selviää näemmä tuostakin...

Noissa 5000mAh 3S Flight maxeissa ei kyllä tuo lipo cutoff ei oikeen pelitä sidewinderilla vaikka ollut raja 9.6voltissa niin silti meno hyytyy ennen kun cutoff katkaisee menon... Ehkä pitäis nostaa 10V sitten

Normaalia vai ei? Ja mistä vois johtua?

Ja kyllä se cutoff ainakin sen verran toimii että nimhillä ei nopari suostu moottorille virtaa antamaan

Aina kun olen huomannut hyytymisen niin olen lopettanut ajon ja akussa voltteja sisälle päästessä noin 10.5-11V...
Voisiko kylmä ilma tehdä tuollaista? Pakkasella en ole kuitenkaan lipoilla ajellut mutta nollakelillä kylläkin... Ja akku ei tunnu kovin kylmältä ajon loputtua, ehkä noin huoneenlämpöinen...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1449 : 25.03.09 - klo: 23.23 »
Jaha, kovasti kerenny infoa tulla, kiitos siitä. Eipä kovin toiveikkaalta vaikuta, eli poistan käytöstä ohjeiden mukaan.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1450 : 25.03.09 - klo: 23.50 »
Noissa 5000mAh 3S Flight maxeissa ei kyllä tuo lipo cutoff ei oikeen pelitä sidewinderilla vaikka ollut raja 9.6voltissa niin silti meno hyytyy ennen kun cutoff katkaisee menon... Ehkä pitäis nostaa 10V sitten
Ootko ajanu kylmässä? Onhan mahdollista että jos lämpöä olis enemmän niin se jännite ei laskis niin paljoa. Mittaappa piruuttaan akun jännite ulkona käytön jälkeen ja sisällä sen jälkeen kun on lämmenny.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1451 : 26.03.09 - klo: 00.08 »
Ootko ajanu kylmässä? Onhan mahdollista että jos lämpöä olis enemmän niin se jännite ei laskis niin paljoa. Mittaappa piruuttaan akun jännite ulkona käytön jälkeen ja sisällä sen jälkeen kun on lämmenny.

Eipä ole kerennyt vielä kesää näkemään nuo lipot joten tuolla +-0 - +10 asteessa on ajeltu mutta itse akku ei ole mielestäni paljoa alle huoneenlämmön päässyt..

Itse veikkaisin että stampede ottaa sen verran vähän virtaa että akku pääsee tyhjenemään ennen kuin voltit tippuu tjsp. mutta enhän minä mikään lipo asiantuntija ole... Ainakin saan yhellä tollasella akulla 3varttia päästellä menemään ja akkuun lataantuu juuri suurinpiirtein tuo 5000mAh joka kerta...
Ensi kerralla yleismittari ulos mukaan, mutta se ensi kerta taitaa olla vähän tuonnempana kun ei ole sääsuojauksia enää paikallaan enkä jaksa uudestaan niitä viritellä...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1452 : 26.03.09 - klo: 18.06 »
Virran kuluminen laskee sen jännitteen. Kyllä tuntuu selvästi hyytyvän meno jo kun putoaa nimellisen alle, varmaan akusta riippuu missä kohdassa loppuu potku.
Jere M

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1453 : 26.03.09 - klo: 18.12 »
Kyllä sen pakkasen vaikutuksen huomaa lipoissa, itsellä sen verran ylimitotetut akut, että joutusin laittamaan "lämpösuojat" akuille, kun ulkona talvella ajelin, lunta kun tuli akkujen päälle niin ei pysynyt lämpimänä muuten.
Kyllä se kylmä vie sen parhaimman terän lipoista, nyt kun lopettaa ajelun, niin akut on edelleen "huonelämmössä" ja tehoja löytyy jännitepiikkiin asti.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa crazy man

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1454 : 26.03.09 - klo: 21.05 »
Kuinka korkeaa c arvoa suosittelette 1:10 autoon :huh:
[hpi-racing e-firestorm 10t flux]  [lrp 5300mah 2s lipo] [graupner ultramat 14] [traxxas stampede] [hong nor x-10e]

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1455 : 26.03.09 - klo: 21.14 »
Lainaan kaveriani m@sse:a

Koittakaa ihmiset tajuta että C-arvolla itsessään ei ole merkitystä! Edes 100C purkuvirta ei riitä, jos akun kapasiteetti on vaikka 300mAh..

Lisäksi lipot valitaan koneen, eikä auton perusteella.

Mutta esimerkkinä: Velineon ja 20C 5000mAh lipo. Velineonin ottaa jatkuvaa virtaa 65A (piikkinä 100A), ja 20C 5000mAh liposta irtoaa 5Ah*20C=100A. Eli riittäisi helposti koska lipo antaa jatkuvasti sen, mitä velineon ottaa vain hetkittäin.

Eli riittävän C-arvon voi arvioida vasta kun tietää moottorin vaatimukset ja sen millainen lipo on kyseessä.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1456 : 28.03.09 - klo: 10.49 »
Mistä minä löytäisin nopeesti Track Power 2s lipon nelijohtoiselle balancerin piuhalle semmosen adapterijohdon että se muuttas kolmeen johtoon yuntongin laturia varten?

Apuja, kiitos!

Edit: Onko tämä se mitä tarvitsen?

« Viimeksi muokattu: 28.03.09 - klo: 11.56 kirjoittanut SamiHi »
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1457 : 28.03.09 - klo: 13.25 »
Olisi hyvä tietää että minkä "mallisia" ne liittimet on, niitä kun löytyy muutama eri malli.
TrakPowerilla näyttäis olevan ihan oma malli, mutta onko Yuntongin liittimet JST?
e. niin onko kyseessä kovakuorinen lipo?
« Viimeksi muokattu: 28.03.09 - klo: 13.32 kirjoittanut Jabe »
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1458 : 28.03.09 - klo: 13.55 »
Liitin tyypin nimeä en tiedä, ja ei ole kovakuorinen.

LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1459 : 28.03.09 - klo: 14.04 »
Otappa vaikka molemmista liittimistä kuvat ja laita tänne.
Tai sitten vertailet netistä löytyviä tasuriliittimien kuvia, että mitkä on oikeat, täältä löytyy jonkunverran eri liittimiä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1460 : 28.03.09 - klo: 14.58 »
Onko olemassa valmista y-johtoa jolla vois kahta lrp:n (EHR-tasausliitin) 2s-lipoa ladata yhtä aikaa turnigy accucell-6:lla. Vai onko kyseisessä hommassa mitään järkeä ja mitä vaikeuksia/huomioon otettavia asioita on?
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1461 : 28.03.09 - klo: 15.00 »
Onko olemassa valmista y-johtoa jolla vois kahta lrp:n (EHR-tasausliitin) 2s-lipoa ladata yhtä aikaa turnigy accucell-6:lla. Vai onko kyseisessä hommassa mitään järkeä ja mitä vaikeuksia/huomioon otettavia asioita on?
Käy läpi hobbycityn kaikki liittimet. Sieltä voisi löytyä. Vai onkohan siellä EHR:iä?
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1462 : 28.03.09 - klo: 15.42 »
Otappa vaikka molemmista liittimistä kuvat ja laita tänne.
Tai sitten vertailet netistä löytyviä tasuriliittimien kuvia, että mitkä on oikeat, täältä löytyy jonkunverran eri liittimiä.

Laturin liitin on just tommonen.
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1463 : 28.03.09 - klo: 16.17 »
Otappa vaikka molemmista liittimistä kuvat ja laita tänne.
Tai sitten vertailet netistä löytyviä tasuriliittimien kuvia, että mitkä on oikeat, täältä löytyy jonkunverran eri liittimiä.

Laturin liitin on just tommonen.

No sehän selvensi asiaa kun tuolla sivulla on 18 eri kauppanimikettä.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1464 : 28.03.09 - klo: 16.43 »
turnigyssa on jst-xh tasuriliitin. Tuosta lrp:n käyttämästä en ole kuullutkaan.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1465 : 28.03.09 - klo: 19.03 »
turnigyssa on jst-xh tasuriliitin. Tuosta lrp:n käyttämästä en ole kuullutkaan.

LRP käyttää JST-EH tasuriliitintä, niin kuin myös Kokam, Robbe ja Graupner (Ko liittimellä taitanee olla suurin tuki takana).
JST-EH liitin löytyy suoraan ainakin Graupnerin Ultramat latureista joissa LiPo tasuri on sisäänrakennettuna (Eli adaptereita ei tarvita).
Myöskin joissakin aasialaisissa latureissa tuo on vakiona mm yuntong jota Hobbylinna myy. 
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1466 : 28.03.09 - klo: 21.14 »
Täähän menee putkeen :laugh:

Siis tämmönen on tällä hetkellä tasurinjohto mikä menee hobbylinnan lipoon suoraan.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8803&Product_Name=Female_JST-XH_<->_Male_Kokam_2S_(10cm)
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1467 : 28.03.09 - klo: 22.08 »
Täähän menee putkeen :laugh:

Siis tämmönen on tällä hetkellä tasurinjohto mikä menee hobbylinnan lipoon suoraan.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8803&Product_Name=Female_JST-XH_<->_Male_Kokam_2S_(10cm)

Juurikin niin......
Vertical Hobbyn sivuilla on tietoa ihan Suomeksi noista LiPo tasuriliittimistä http://www.verticalhobby.com/kauppa/article_info.php?articles_id=6
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1468 : 28.03.09 - klo: 22.46 »
voisiko nyt joku selittää mitä tarkoittaa S?(esim 2s lipo) ja sitten toi C ja A(esim jatkuvaa 30c ja hetkellisesti 8a) kiitos tiedoista!! en ole oikein perillä näistä lipoista mutta kyllä pikku hiljaa oppii... :grin:
-tauolla-

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1469 : 28.03.09 - klo: 22.52 »
S = series = sarjassa
P = parallel = rinnan


E:

2S lipossa siis kaksi kennoa sarjassa, voltit tuplaantuu mutta kapasiteetti pysyy samana kuin yhdessäkin kennossa. ( nimellisjännite 7,4V)

2S2P on myös nimellisjännitteeltään 7,4V (nimelliskennojännite lipossa 3,7V) mutta kapasiteetti tupla, 2S2P:ssä siis yhteensä neljä kennoa; kaksi kahden kennon rinnankytkettyä, jotka vuorostaan ovat sarjaankytkettynä.....

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

« Viimeksi muokattu: 28.03.09 - klo: 23.14 kirjoittanut Isosuo »