Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509503 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1500 : 01.04.09 - klo: 16.03 »
mulla on ez run harjaton nopari/moottorikombo asso rc18 autossa. tänään sain lipolaturin ja akun 7,4v. deans liitintä asentaessa nopariin päätin sitten kokeilla laittaa akun (suoraan postista) kiinni ja virrat päälle. savut tuli ulos ja ihan kuin olis joku valkonen ledi syttynyt siellä noparissa sisällä. kyllä vehje toimii vielä mutta vähä hirvittää laittaa se kiinni enää siihen. vielä vaikka oli virrat kytkenyt pois päältä niin valo paloi noparissa??

mitähän hittoa tässä nyt pitäis tehdä, nopari tuntuu kyllä toimivan kun laitoin nimhin kiinni.. ja nyt kun kokeilin uudestaan lipolla niin ei käryä?

pistin nyt lataukseen ton lipon, oisko se pitänyt tasata ensin?

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1501 : 01.04.09 - klo: 17.46 »
entä kuinka isolla ampeeri määrällä 1:18 kokoista 1800 mah akkua saa ladata jossa lukee 25c?

Poissa apt93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1502 : 01.04.09 - klo: 17.47 »
1C virralla eli 1.8A. Tuolla C arvolla ei ole mitään tekemistä latauksen kanssa.

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1503 : 01.04.09 - klo: 17.48 »
jos ei ohjeissa muuta sanota niin 1.8 amppeerilla
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1504 : 01.04.09 - klo: 17.57 »
Liikaa jännitettä? Jos virtaa kulkee vaikka kytkin on kiinni niin varmaan nopari hajalla. Oikosulku voinu sen verran tyhjentää lipoa että jännite laskenu.
Jere M

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1505 : 01.04.09 - klo: 18.04 »
kiitoksia vastauksista!

en tiedä mitkä savut sieltä tuli mutta kyllä se nopari tuntuu toimivan vielä :D pitänee mennä pihalle koittamaan kulkeeko yhtään lujempaa :)

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1506 : 01.04.09 - klo: 18.38 »
mulla on ez run harjaton nopari/moottorikombo asso rc18 autossa. tänään sain lipolaturin ja akun 7,4v. deans liitintä asentaessa nopariin päätin sitten kokeilla laittaa akun (suoraan postista) kiinni ja virrat päälle. savut tuli ulos ja ihan kuin olis joku valkonen ledi syttynyt siellä noparissa sisällä. kyllä vehje toimii vielä mutta vähä hirvittää laittaa se kiinni enää siihen. vielä vaikka oli virrat kytkenyt pois päältä niin valo paloi noparissa??

mitähän hittoa tässä nyt pitäis tehdä, nopari tuntuu kyllä toimivan kun laitoin nimhin kiinni.. ja nyt kun kokeilin uudestaan lipolla niin ei käryä?

pistin nyt lataukseen ton lipon, oisko se pitänyt tasata ensin?

Se "valkoinen ledi" siellä nopari sisällä oli melko varmasti liekki. Itse olen myös "nähnyt valon" yhdestä omasta ezrunista. Siitäkin nousi savu heti akun kytkemisen jälkeen, mutta mulla paloi pari fettiä sieltä ihan hiileksi. Sulla on käyny parempi tuuri jos se toimii vielä.

Kerroit kolvanneesi liitintä akkuun. Oliko liittimen napaisuus varmasti oikein?

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1507 : 01.04.09 - klo: 18.57 »
Tuo napaisuus kannattaa tosiaan tarkastaa vielä kerran, se on melko yleinen syy noissa. Todella hyvää säkää jos nopari on tuosta selvinnyt, liekkiä itsekkin ledin sijasta arvailisin. Voi myös olla että muutama fetti on menny pimeeks eikä anna enään täysiä tehoja sieltä tai kärähtää kunnon rasituksesta lopullisesti.

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1508 : 01.04.09 - klo: 19.10 »
joo siis liekkihän se oli, näytti vaan lediltä :D

no, menin sitten pihalle koittamaan uutta akkua niin tuli se valo sitten nähtyä viimesen kerran :) aivan sulaksi meni koko nopari ja juotokset suli piuhoista. hitto vie :angry:

eikai mun navat nyt voi väärinpäin olla jos auto kuitenkin toimi ihan nätisti hetken ennenkuin syttyi?

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1509 : 01.04.09 - klo: 20.03 »
Ei kai se napaisuusongelma ole jos kerran vähän aikaa jo toimi. Mullakin oli monta kertaa käytetty akku ja yhtä monta kertaa käytetty nopari, eli napaisuuden kanssa ei mullakaan ollut mitään epäselvää. Se nopari vaan halusi näyttää valoa heti kun kytki akun kiinni.

Jos tuollainen valoilmiö näkyy noparissa, melkein kannattaa ainakin sen verran tutkia sitä, että ottaa siilin pois ja kattoo onko fetit hiiltyneet. Jos trankut on selkeästi palaneen näköisiä, ei sitä noparia kannata enää sähköihin kytkeä ettei hajoita samalla jotain muuta.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1510 : 01.04.09 - klo: 20.08 »
No mutta mikä voi olla että nuin on käynyt ? Kyllä mua ainakin ihmetyttää. Tosiaan jos navat on väärin päin, niin nousee vain käry ja nopari palaa, auto ei mihinkään kyllä liiku
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1511 : 01.04.09 - klo: 20.14 »
Omalla kohdalla epäilen kastumista. Se tosiaan paloi ennen kuin ehdin ottaa ohjainta käteen.
Labanin kohdalla ei voi kuin arvailla...

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1512 : 01.04.09 - klo: 20.20 »
Omalla kohdalla epäilen kastumista. Se tosiaan paloi ennen kuin ehdin ottaa ohjainta käteen.
Labanin kohdalla ei voi kuin arvailla...
No joo vesi vois olla yksi. Toinen mikä vois olla, että kestikö säädin sitä konetta ? Tosin jos se on combo niin pitäs kestää. Tai sitten joku perus oikonen tapahtunut siellä
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1513 : 02.04.09 - klo: 21.12 »
näin ulkomailla: http://monster.traxxas.com/showthread.php?t=467056
porukka lämmittää lipot ennen ajoa ja jäähdyttää sen jälkeen.
kuulemma on enemmän potkua kun lämmittää ennen ajoa. :roll:
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1514 : 02.04.09 - klo: 21.16 »
Joo, ja kilpailutoiminnassa ehdottomasti kiellettyä.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1515 : 02.04.09 - klo: 21.27 »
Luin samaisen jutun päivällä hiukan laitto hymyilyttämään, bashauksessa ei tarvetta, kisat on lukeman perusteella liian tiukkapiposta meininkiä mulle :D

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1516 : 02.04.09 - klo: 21.33 »
no en tiedä onko hyötyä vai ei mutta tuo aloittajakin lämmittää akkunsa niin lämpimäksi ettei tuo minun 3s zippy edes niin lämpimäksi tule 20 minsan rankan bashauksen aikana.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1517 : 03.04.09 - klo: 00.51 »
Ei nyt kannata ihan kaikkea uskoa, mitä tuolla Traxxas-foorumilla puhutaan, siellä on aikas paljon Suomi24 tasosta keskustelua, eli tarvii kommentoida vaikkei asiasta mitään tiedä ja voitte arvata menikö vastaus oikeaan suuntaan.
Noh aiheeseen... Uskon kyllä että sieltä akusta saa paremmin tehoja irti, jos sen lämmittää ensin, 100F = ~38C, mutta en näe siihen "normaalissa" käytössä mitään hyötyä, jos akku kyykkää huoneenlämpöisenä ja täytenä, niin akku on alimitoitettu.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1518 : 03.04.09 - klo: 16.41 »
Jännite kyllä nousee lämpötilan kanssa, mutta riskit kans. Ihan turvallisuuden takia kielletään lämmitys, ei kannata hengellä leikkiä. Kaikki tietää miten nätisti litiumi palaa.
Jere M

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1519 : 05.04.09 - klo: 18.58 »
Nyt tuli sitten itselleen hommattua LiPo-Balanceri, jotta akut eivät tule räjähtämään. Balanceri on Graupner 5 Plus. Ja aika simppeli toiminenhan tuo on. Kysyisinkin että kun olen nyt ladannut n 4-5 kertaa LiPoja ilman balanceria, niin onnistuuko tuo tasaaminen sillein, että lyön vain balancerin kiinni akkuun. Vai onko siihen yhdistettävä myös laturi? Eli täytyykö tasaus suorittaa latauksen aikana ? Viikkoon en tule nyt ajamaan autolla joten haluaisin vain tasata akut, mutta minua ei nyt huvittaisi turhan takia niitä täyteen ladata
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1520 : 05.04.09 - klo: 19.08 »
Pelkkä balansointi riittää säilytykseen!
Ennen ajoa sitten katot, onko pysynyt suht balassissa/mittaat / tarv. lataat lisää.
Lipot on siitä kivoja, että saa ladata/ kuluttaa - keskellä kapasiteettialuetta vapaasti
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1521 : 05.04.09 - klo: 19.15 »
Pelkkä balansointi riittää säilytykseen!
Ennen ajoa sitten katot, onko pysynyt suht balassissa/mittaat / tarv. lataat lisää.
Lipot on siitä kivoja, että saa ladata/ kuluttaa - keskellä kapasiteettialuetta vapaasti
Eli voin vaan lyödä tuon balancerin kiinni akkuun ilman laturia ? En tajua vielä oikein tuota härpäkettä, mutta ilmoittaakohan tuo jotenkin sen kun kennot ovat balansissa
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1522 : 05.04.09 - klo: 19.24 »
Ei se ilman laturia toimi!

Saat kennot balansoitua ainoastaan ladattaessa.
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1523 : 05.04.09 - klo: 19.34 »
Ei se ilman laturia toimi!

Saat kennot balansoitua ainoastaan ladattaessa.

Kiitoksia tästä tiedosta. Jos nyt kuitenkin latais tuon akun balancerin kanssa, koska heittoa on varmasti tullut
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1524 : 05.04.09 - klo: 21.05 »
Ei se ilman laturia toimi!

Saat kennot balansoitua ainoastaan ladattaessa.


Kyllä se toimii. Siinä on Connected ja Disconnected Moodit, joista jälkimmäisempi tasaa akut ilman latausta/laturia. Balansserin keskellä on pieni Mode-nappula, josta tätä moodia voi muuttaa.
Flying Calacucco

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1525 : 05.04.09 - klo: 21.06 »
Ahaa.

Valmistajan PDF:ssä ei tuosta mainittu mitään.
Kehitys kehittyy.

edit: Löytyipäs se toiminto sittenkin manuaalista.
      Ensimmäinen balanseri jossa tuo ominaisuus on tullut vastaan.
« Viimeksi muokattu: 05.04.09 - klo: 21.13 kirjoittanut AE-Mod »
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1526 : 05.04.09 - klo: 21.11 »
Ja connected moodissa voi toiseen päähän laittaa vastusta, jos haluaa jostain syystä nopeuttaa tasausta.

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1527 : 07.04.09 - klo: 13.29 »
Tiedä sitten kuuluisko tämä kysymys tonne noobi -osastolle eller hur, mutta kysynpä kuitenkin...josko tässä viimein siirtyisi NiMH -aikakaudesta LiPo -aikakauteen, niin eikös se fiksua olisi hankkia tommoset hardcase 2s -akut vai mikä on sitten hyöty, jos hankii pehmeät? Ajan autollani säännöllisesti seinään, joten kovat kestänevät paremmin skuja. Mitä suosittelette (akut/laturi)? En ole ihan hirveästi noita nettikauppoja selaillut enkä lipoihin perehtynyt, mutta silmiini ei ole hardcase -verisiona osunut muita, kuin 2s -akkuja. Saako niitä isompina, esim 4 ässinä? Mistä? Sitten latureihin. Haluan hyvän ja sellaisen, millä voi rallatella verkkovirrasta. Kiitos etukäteen.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1528 : 07.04.09 - klo: 15.28 »
Ei se "hardcase" ole välttämätön, ihan yhtähyvin "pehmeäkuorisetkin" kestää, kunhan vaan on kunnollisessa akkutelineessä ja kunnolla kiinni. Itseasiassa nuo pehmeäkuoriset kestää paremmin kun jotkut kovakuoriset, syynä on kennojen liikkuminen kovien kuorien sisällä.
Enpä ole itsekkään nähnyt kovakuorisia yli 3S akkuja, en kyllä ole etsinytkään.
Ja mihinkäs autoon olet näitä laittamassa??
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1529 : 07.04.09 - klo: 15.47 »
Ilman koviakuoria olevia akkuja täytyy käsittellä huolella. Itsellä tippui 50cm koulun pukuhuoneen kovalle lattialle kädestä lrp:een "pehmeä" lipo kulma edellä. Nyt on akussa lommo nurkassa, mutta akku toimii vielä entiseen tapaan. Korkeammalta, kun tippuu voi akku "haljeta".