Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509457 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1470 : 28.03.09 - klo: 22.54 »
voisiko nyt joku selittää mitä tarkoittaa S?(esim 2s lipo) ja sitten toi C ja A(esim jatkuvaa 30c ja hetkellisesti 8a) kiitos tiedoista!! en ole oikein perillä näistä lipoista mutta kyllä pikku hiljaa oppii... :grin:

Numero S-kirjaimen edessä kertoo montako kennoa akussa on sarjaankytkettynä. Jokainen kenno tuo akkuun 3.7V nimellisjännitettä lisää.

C-arvo taas kertoo akun purkuvirrasta, montako kertaa oman kapasiteettinsa verran akku pystyy antamaan virtaa. A taas kertoo saman ampeereina.

Esimerkki:
2S 3000mAh 20C-30C
-akussa on 2 kennoa sarjassa, joten nimellisjännite on 7.4V
-kapasiteetti on 3000mAh
-jatkuva purkuvirta on 20x3000mA, eli 60A
-hetkellinen huippuvirta on 30x3000mA, eli 90A

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1471 : 28.03.09 - klo: 23.15 »
Ja c-arvo tarkoittaa tietysti samaa myös latauksessa, 1c latausvirta 3500mah akulle 3,5a.
Jere M

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1472 : 28.03.09 - klo: 23.33 »
Ja c-arvo tarkoittaa tietysti samaa myös latauksessa, 1c latausvirta 3500mah akulle 3,5a.

Niin siis C tulee sanasta capasity, mah = mAh = milliampeeritunti,   a = A = ampeeri............

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1473 : 29.03.09 - klo: 12.22 »
voisiko nyt joku selittää mitä tarkoittaa S?(esim 2s lipo) ja sitten toi C ja A(esim jatkuvaa 30c ja hetkellisesti 8a) kiitos tiedoista!! en ole oikein perillä näistä lipoista mutta kyllä pikku hiljaa oppii... :grin:

Numero S-kirjaimen edessä kertoo montako kennoa akussa on sarjaankytkettynä. Jokainen kenno tuo akkuun 3.7V nimellisjännitettä lisää.

C-arvo taas kertoo akun purkuvirrasta, montako kertaa oman kapasiteettinsa verran akku pystyy antamaan virtaa. A taas kertoo saman ampeereina.

Esimerkki:
2S 3000mAh 20C-30C
-akussa on 2 kennoa sarjassa, joten nimellisjännite on 7.4V
-kapasiteetti on 3000mAh
-jatkuva purkuvirta on 20x3000mA, eli 60A
-hetkellinen huippuvirta on 30x3000mA, eli 90A

kiitoksia!! vaikuttaakos nuo ampeerit muuhunkin kui ajoaikaan?? tollahan 60a ajais jo pirun pitkään vai mitenkäs voi olla noi paljon ampeeraita?
-tauolla-

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1474 : 29.03.09 - klo: 12.44 »
Milliampeeritunnit (mAh) kertoo ajoajan eli kapasiteetin.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1475 : 29.03.09 - klo: 12.47 »
Tää mun juttu ois varmaan sopinu paremmin tuonne akut&laturit topicciin, mutta olen tullut nyt siihen tulokseen että tällä http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8808 saan liitettyä Trakpowerin akun olemassa olevaan laturiini. Lähti tilaukseen tuo ja muutakin taas, ei kerrota vaimolle :laugh:
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1476 : 29.03.09 - klo: 13.09 »
kiitoksia!! vaikuttaakos nuo ampeerit muuhunkin kui ajoaikaan?? tollahan 60a ajais jo pirun pitkään vai mitenkäs voi olla noi paljon ampeeraita?

Nyt sekoitat kapasitteetin ja virran. Kapasiteetti määrää ajoajan ja virta taas määrää akusta saatavan tehon. Edellisen esimerkin akku antaisi 60A virtaa 3 minuutin ajan ennen kuin tyhjenee.

3000mAh akku antaa 3000mA(3A) virran yhden(1) tunnin ajan. Jos taas virta kymmenkertaistuu(30A), akku tyhjenee kymmenen kertaa nopeammin, eli käyttöaika on 1/10(6min).

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1477 : 29.03.09 - klo: 13.32 »
kiitoksia!! vaikuttaakos nuo ampeerit muuhunkin kui ajoaikaan?? tollahan 60a ajais jo pirun pitkään vai mitenkäs voi olla noi paljon ampeeraita?

Nyt sekoitat kapasitteetin ja virran. Kapasiteetti määrää ajoajan ja virta taas määrää akusta saatavan tehon. Edellisen esimerkin akku antaisi 60A virtaa 3 minuutin ajan ennen kuin tyhjenee.

3000mAh akku antaa 3000mA(3A) virran yhden(1) tunnin ajan. Jos taas virta kymmenkertaistuu(30A), akku tyhjenee kymmenen kertaa nopeammin, eli käyttöaika on 1/10(6min).

AHAA!!! nyt taisin tajuta :grin: kiitän ja kuittaan!!!
-tauolla-

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1478 : 29.03.09 - klo: 15.55 »
kyllähä nää lipot ovat hyvä vaihtoehto kyllä aloittelijallekin. ei tartte purkaa ja voi ladata milloin vain täyteen. balanceri integroitu laturiin.
 onneksi ei tullut nikkeliakkuja hommattua  :mrgreen:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1479 : 29.03.09 - klo: 17.33 »
Hyviä vehkeitä tosiaan ovat, mutta niiden kanssa on syytä noudattaa varovaisuutta ja ottaa selvää lipohin liittyvistä perusasioista jos tekniikka ei ole tuttua.

Samaan aiheeseen liittyen, joku täällä aikaisemmin linkitti sellaisen lipojen palosuojapussin, jota käytetään latauksessa ja vaikka säilytyksessä.
Sellaisesta ei ainakaan haittaa ole, ja hintakin on sitä luokkaa, ettei kenenkään harrastus siihen kaadu.
Omani ostin ebaysta, ja hintaa 18x23cm pussille tuli kotiin postitettuna 8.99USD eli n. 6.8€. Vaikka pussin ei ole ihan sieltä suurimmasta päästä, mahtuu sinne noita mun käytössä olevia 1:16-1:18 autojen lipoja n. 8-10kpl samaan aikaan säilytykseen, riippuen tietysti vähän akkujen koosta ja muodosta.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1480 : 29.03.09 - klo: 17.59 »
onkos akku sitten parempi mitä enemmän virtaa se antaa??
-tauolla-

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1481 : 29.03.09 - klo: 18.03 »
mistähä noita liposackeja oikein si edullisesti saes?
ebaysta e o koskaan ostanut. amazonilla 30 daalaa ja postit piälle
tänäänkin oli toinen täys lipoakku rintataskussa  :shock: :p
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1482 : 29.03.09 - klo: 18.03 »
onkos akku sitten parempi mitä enemmän virtaa se antaa??

Periaatteessa kyllä. Kuitenkin akkua valittaessa pitää ensin tietää paljonko oma virrantarve on.
Jos auto tulee toimeen esim. 40A virralla, on turha ostaa 120A antavaa akkua vain sen takia että "se on parempi".
Aina noihin teoreettisiin arvoihin pitää suhtautua pienellä varauksella. Jos tarve on 40A, olisi akku hyvä olla esim. 50-60A virtoihin pystyvä. Tämäkin riippuu ostaako kalliin "merkkiakun" vai tilaako kaukoidästä jonkun halvemman vaihtoehdon.

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1483 : 29.03.09 - klo: 18.06 »
mistähä noita liposackeja oikein si edullisesti saes?
ebaysta e o koskaan ostanut. amazonilla 30 daalaa ja postit piälle
tänäänkin oli toinen täys lipoakku rintataskussa  :shock: :p

Pari vaihtoehtoa:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4134
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4364
http://stores.shop.ebay.com/Dynaics-Shop_Other-RC-Parts_W0QQ_fsubZ497451010QQ_sidZ714578340QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322

Viimeksimainittu on selvästi halvin. Samasta ebay-storesta ostin omani.

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1484 : 29.03.09 - klo: 18.07 »
mistäs voi tietää paljonko tarvitsee virtaa?? haittaako se jos on paljon enemmän virtaa mitä tarvitsee?? meneekö ylimääräset virrat hukkaan??
-tauolla-

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1485 : 29.03.09 - klo: 18.11 »
jos tuolta ebay storesta tilais niin teen vain tilin ebayhin ja paypal tilillä maksais ton summan ja muita kuluja ei tule (ilmeisesti ilmaiset postikulut suomeenkin)?
sorry kun täällä kyselen va en ole tuota iiipeitä koskaan käyttänyt  :shock:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1486 : 29.03.09 - klo: 18.21 »
jos tuolta ebay storesta tilais niin teen vain tilin ebayhin ja paypal tilillä maksais ton summan ja muita kuluja ei tule (ilmeisesti ilmaiset postikulut suomeenkin)?
sorry kun täällä kyselen va en ole tuota iiipeitä koskaan käyttänyt  :shock:

Kyllähän kysyä aina saa, ja yleensä vielä joku osaa vastatakin :wink:
PayPal-maksun hyväksyy lähes kaikki eBay-kauppiaat ja se on muutenkin todella hyvä maksutapa.

Ilmainen postitus koskee myös Suomeen tilattuja liposäkkejä. Muita kuluja ei tule.


mistäs voi tietää paljonko tarvitsee virtaa?? haittaako se jos on paljon enemmän virtaa mitä tarvitsee?? meneekö ylimääräset virrat hukkaan??

Ylimääräisestä virrasta ei ole muuta haittaa, kuin että rahaa menee hukkaan kun yleensä paremmat akut ovat myös kalliimpia. Virtaa et pysty akusta hukkaamaan kuin käyttämällä.

Poissa Vatanen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1487 : 29.03.09 - klo: 18.33 »
kiitos!
pussukka lähti si toivon mukaan kohti kaenuuta  :police:
Vatasen jalat ja omat kädet

Poissa Fabe

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1488 : 29.03.09 - klo: 19.19 »
Swang Hobbyn Flyermate 3s 4500mA akuissa aikas iso toleranssi mekaanisissa mitoissa.
Eka oli 128mm pitkä ja seuraava 148mm. Eihän tuo tietysti Spedeen enään heittämällä mene.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1489 : 31.03.09 - klo: 12.30 »
Kertokaapa mielipiteenne, että onko tälläsessä latauksessa jotain ongelmaa?? (omasta mielestä ei)
Eli on kaksi samanlaista lipo-akkua (2650mah 6S), ja ne pitäis saada ladattua yhtä aikaa...
Akut kytkettäisiin rinnan (+ ja -) ja balanserit myös rinnan ja ladattais ja balansoitais yhdellä laturilla.
Akkujen ykkös kennot balansoisi toisensa ja balanseri balansoisi ykkös ja kakkos kennot keskenään jne.
Latausaikahan tässä kasvaa jos lataa 1C (2,6A)
Akut olisi kokoajan rinnan käytössä, eli niistä löytyisi aina sama jännite ja kapasiteetti.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1490 : 31.03.09 - klo: 12.50 »
Ei tuossa mitään ongelmaa ole. Itse käytän kahta rinnankytkettyä lipoa ja lataankin ne rinnakkain.
Sun tapauksessa akkua ladataan kuten 1kpl 5300mAh akkua. Balansointikin tapahtuu juuri noin kun kirjoitit.

EDIT: Niin piti mainita vielä että ei sitä noin pienellä virralla tarvitse ladata. Rinnankytketty setti toimii aivan kuten 1 isompi akku, joten latausvirrankin voi laittaa sen kokonaiskapasiteetin mukaan(jos vaan laturi antaa niin paljon virtaa noin isolla jännitteellä).

Tuo kahden akun käyttö rinnan onnistuu parhaiten juuri noin, että ne ovat aina kytkettynä yhteen. Jos niitä käyttää välillä erikseen, on syytä tasata jännitteet ennen kuin taas kytkee niitä uudelleen yhteen.
« Viimeksi muokattu: 31.03.09 - klo: 13.04 kirjoittanut rubberduck »

Poissa alarauta

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1491 : 31.03.09 - klo: 13.06 »
mitä vit... kysyy hämmästynyt ja jatkaa...
tilasin testiin tuollaisia
http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=269

tekstissä lukee kyllä että akussa on 4kpl sylinterin muotoista kennoa.
akun päällä lukee että on normaali 2-cells ja 2s1p 7,4v

avasin kuoren ja sieltähän löytyy 4kpl a123 kokoisia kennoja?
mitähän nämä on onko joku kenties törmännyt vastaaviin?

tinaukset ja hitsaukset oli ok ja akku menee testiin.
Se jolla on kuollessaan eniten leluja voittaa

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1492 : 31.03.09 - klo: 13.14 »
mitä vit... kysyy hämmästynyt ja jatkaa...
tilasin testiin tuollaisia
http://ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=269

tekstissä lukee kyllä että akussa on 4kpl sylinterin muotoista kennoa.
akun päällä lukee että on normaali 2-cells ja 2s1p 7,4v

avasin kuoren ja sieltähän löytyy 4kpl a123 kokoisia kennoja?
mitähän nämä on onko joku kenties törmännyt vastaaviin?

tinaukset ja hitsaukset oli ok ja akku menee testiin.

Mittaappa, että onko se 6,6V vai 7,4V? Meinaan life on 3,3V.
On tainnut mennä jotain vähän sekaisin, taitaa tuo olla life-akkupaketti, eikä lipo.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1493 : 31.03.09 - klo: 14.48 »
kiinnostaisi minuakin sillä olin juurikin noita lipoja ostamassa seuraavaksi.
tosin kullan värisenä kun se nyt vaan näyttää paljon paremmalta :roll:
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa s4m1

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1494 : 31.03.09 - klo: 14.58 »
Samasta paikasta meinasin tilata, juurikin kullanvärisiä.  :roll:

Poissa alarauta

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1495 : 31.03.09 - klo: 15.51 »
Mittaappa, että onko se 6,6V vai 7,4V? Meinaan life on 3,3V.
On tainnut mennä jotain vähän sekaisin, taitaa tuo olla life-akkupaketti, eikä lipo.

jep, mittailin kyllä kenno jännitteen ja lipoja ovat kerpeleet!?
akku oli tullessaan noin 3,9v per kenno.
latailin ja virtaa meni n.800mah ja nyt jännite pysyy 4,2v per kenno,
kennoista en onnistunut mitään tekstiä löytämään.
tarkkaillaan virran anto kykyä seuraavaksi.
kuoret poistamalla noista saa tosi pienen paketin.
Se jolla on kuollessaan eniten leluja voittaa

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1496 : 31.03.09 - klo: 15.54 »
oliko niissä muuten joku virtaliitin valmiina?
tietää vaan että täytyykö tilata muutama deans liitin valmiiksi.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa alarauta

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1497 : 31.03.09 - klo: 16.23 »
deans on ja jst/hx tasuri
Se jolla on kuollessaan eniten leluja voittaa

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1498 : 31.03.09 - klo: 17.19 »
Mistäs porukka nykysin kattelee akkuja, kun Hobbycityn varastot näyttää pahimmillaan 300-400kpl miinusta. Onko ne ollut kauankin noin eli onko edes tietoa tuleeko noita eriä lisää ens viikolla vai ens vuonna :) Vai meneekö niitä niin paljon että noi varastosaldot pysyy miinuksella tuon 300-400kpl vaikka akkuja tuliskin uusia varastoon?

Muita paikkoja en oikein löytäny mistä löytyisi halvalla lipoja. Ebayssakin oikeastaan vaan liian pieni C omaavia akkuja, muutenhan hong kongista tulis melkosen halvalla akkuja.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1499 : 31.03.09 - klo: 17.28 »
Itellä on Hobbycityssä parhaillaan tilaus. Muut mitä haluun on varastossa mutta lipot on ollu maaliskuun alusta asti varauksessa, vielä ei ole tullu. Nyt tilanne on early-mid april mutta tuskin tulee vielä. Tähän asti ainakin 4 kertaa on tuo teksti muuttunut jossa kerrotaan koska niitä tulee. Uskoisin että niitä tulee kyllä tosi paljon kerralla, latureitakin tuli yhtäkkiä 1000 kpl.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing