Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1510644 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3960 : 16.12.11 - klo: 22.11 »
Nyt on pakko kysyä mikä on huimalimppu?

Ja eiköhän tollanen testi ole järkevintä suorittaa todellisissa olosuhteissa.

Ja miksi keksiä virityksiä kerran on tarjolla valmis systeemi?

Huimalimpulla tarkoitan vauhtipyörää.  Todellisissa olosuhteissa on mahdoton saada toistettua täysin samanlaista sekvenssiä, jolloin mittaukset eivät ole vertailukelpoisia. Ohjelmallisella sekvenssillä saadaan täysin vertailukelpoiset tulokset.

Ja insinööri tekee vaan asiat vaikeammin :laugh: Mul olis töis periaatteessa kaikki noi kilkkeet, mut aika vaan puuttuu.
« Viimeksi muokattu: 16.12.11 - klo: 22.16 kirjoittanut ajv »
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3961 : 16.12.11 - klo: 22.35 »
Eiköhän joku ratamies vedä putkeen 99% tarkkuudella samoja lappeja.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3962 : 17.12.11 - klo: 00.51 »
99% ei riitä. Varsinkaan kun siinä on inhimillinen muuttuja mukana. Ohjelmallinen sekvenssi ei tee virheitä.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3963 : 17.12.11 - klo: 10.41 »
Jep, mutta kun tälläsistä puhutaan niin pitää ottaa huomioon se, että toteutuuko projekti vai ei. Ja jos tähän mennessä ei ole edes radalla saatu aikaseksi testattua eri akkuja loggerin kanssa (tai ei ainakaan suuren joukon tietoon ole tullut). Niin jonkun erillisen testiympäristön + koodin väkertäminen menee jo siihen osa-alueelle, että kiva pohtia, mutta ei toteudu koskaan (joku voisi osoittaa, että olen väärässä ;) ).

Myös suurimmalle osalle varmaan riittäis se 90-99%:nen tieto, mikä on huomattavasti parempi kuin ei mitään.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3964 : 17.12.11 - klo: 11.10 »
Nyt menee jo off-topic, mutta alkuperäinen kysymyshän oli, että miten rakentaa kunnollinen testausjärjestelmä. Voin luvata, että tuo mun ehdotus ei toteudu ainakaan omasta toimesta ja tuskin kenenkään muunkaan, koska jollei satu olemaan alalla töissä, niin ei tollaista testausjärjestelmää ihan joka autotalliin viitsi kustannuksienkaan takia rakentaa. Mutta oli siinä mielestäni jotain hyviä pointteja, jotka perustuvat elektroniikan ammattimaiseen testaustoimintaan. Ja ennen kun testaa mitään, tulisi perehtyä siihen akkuteknologiaan syvällisemmin, määritellä tarkasti mitattavat suureet ja miten ne mitataan. Ilman testin tarkkaa dokumentointia, sitä on vaikea jälkikäteen toistaa vertailukelpoisena.
« Viimeksi muokattu: 17.12.11 - klo: 11.35 kirjoittanut ajv »
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3965 : 17.12.11 - klo: 21.09 »
Mä voin ostaa tuon dataloggerin ja ohjata noparia vaikka servotesterillä, joka ajaa kanavaa -100 to +100 % eli saadaan jatkuvaa kiihdyttelyä ja jarrutusta. Tuo menee jo hifistelyksi, koska perus testiin riittää mun mielestä vakio kuorma.  Kuka antaa akkuja testiin on the kysymys.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3966 : 19.12.11 - klo: 10.00 »
Miten ihmeessä se muka on hifistelyä, jos nimenomaan kun akkua kuormitetaan NOPEASTI pienestä kuormasta suurelle juuri autokäytössä... Ja tätä tapahtuu vieläpä aivan jatkuvasti.

Ja juuri näissä kiihdytystilanteissa on akkujen huomattu käyttäytyvän eritavalla.

Tasakuormalla et todellakaan saa mitään järkevää dataa mikä kumoaisi edes karvan sitä tosiasiaa että akkujen tehoissa on yllättävänkin selkeitä eroja kuten aiemmin olen kertonut... Eli C arvo ei tarkoita todellakaan sitä että mitä isompi luku niin sitä tehokkaammin saat autosi kulkemaan.

Autoissa kun tuo virran kulutus on jotain aivan muuta kuin edes lähelläkään tasaista.

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3967 : 29.12.11 - klo: 16.35 »
Laturia pitäisi hankkia ja vielä hetki sitten IMAX B6 tai B6-AC oli vahvoilla, mutta ilmeisesti noiden balanssointi ei ole kovin tarkka? Onko noiden tarkkuuden kanssa oikeasti ongelmaa ja toisaalta onko jotain muuta abt. 50usd hintaluokassa olevaa parempaa laturia? Hobbykingistä meinasin tilata akut ja laturin, jos ei parempia ehdoteta.

Onko tuo Turnigy Accucel-6 50W sen parempi tai huonompi? Toisaalta kun on tarve latailla noita halpoja 2S akkuja, niin akkujen hinnan takia ei ole maailman isoin murhe jos ne kestääkin 10% vähemmän latauksia, JOS vaan se laturi on muuten turvallinen eikä polta koko kämppää.

Jotenkin silti kaikesta huolimatta tuntuu, että kiinanpoikien laadunvalvonta on sillä tasolla, että saman tuotteen valmistuserien hajonta on vähintään yhtä suurta mitä eri merkkisten tuotteiden välillä on...

Miten muuten, jos latailee 2S akkuja, niin saako noita laitettua sarjaan ja löytyykö valmiiksi tuohon sopivia balanssointi johtoja? Eli jos laturilla saa ladata 1-6 kennoisia akkuja, niin järkeväähän olisi laittaa pari 2S akkua sarjaan ja latailla yhtenä pakettina vrt. se että ostaa kaksi laturia (jotka nekään ei tosin maksa miljoonaa).

Pahoitteluni jo ennakkoon jos tuli asiaa jotka oli pari sivua aiemmin käsitelty, en löytänyt kohtuu hakemisella ja tarvisi saada riittävät tiedot valintaa varten että saan tilauksen vetämään mahdollisimman pian.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3968 : 29.12.11 - klo: 17.39 »
Laturia pitäisi hankkia ja vielä hetki sitten IMAX B6 tai B6-AC oli vahvoilla, mutta ilmeisesti noiden balanssointi ei ole kovin tarkka? Onko noiden tarkkuuden kanssa oikeasti ongelmaa ja toisaalta onko jotain muuta abt. 50usd hintaluokassa olevaa parempaa laturia? Hobbykingistä meinasin tilata akut ja laturin, jos ei parempia ehdoteta.

Onko tuo Turnigy Accucel-6 50W sen parempi tai huonompi?

Minulla on tuo Turnigy Accucel. Se lataa 6A virralla, kun B6 lataa 5A virralla. Muuten noi tuntuu ihan samoilta laitteilta. Minulla on ollut sen verran jo huonoja kokemuksia kiinalaisten virtalähteiden kanssa, että itse en Kiinasta ostaisi laitetta, jossa on virtalähde sisällä: jos siitä pettää virtalähde, menee laturi mukana.

Toisaalta kun on tarve latailla noita halpoja 2S akkuja, niin akkujen hinnan takia ei ole maailman isoin murhe jos ne kestääkin 10% vähemmän latauksia, JOS vaan se laturi on muuten turvallinen eikä polta koko kämppää.

Ainakin minulla tuo laturi on aina toiminut turvallisesti ja kunnolla. Paljon noita on ihmisillä käytössä.

Miten muuten, jos latailee 2S akkuja, niin saako noita laitettua sarjaan ja löytyykö valmiiksi tuohon sopivia balanssointi johtoja? Eli jos laturilla saa ladata 1-6 kennoisia akkuja, niin järkeväähän olisi laittaa pari 2S akkua sarjaan ja latailla yhtenä pakettina vrt. se että ostaa kaksi laturia (jotka nekään ei tosin maksa miljoonaa).

Noin voi tehdä, siihen on valmiita lautoja esim. hobbykingissä. Mutta noilla mainitsemillasi latureilla hyöty on olematonta: jos laittaa kaksi akkua sarjaan tulee maksimiteho vastaan ja latausvirta putoaa tosi alas.

Akuista ja latureista lisää täällä: http://rc10.fi/index.php?topic=11432.0
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3969 : 29.12.11 - klo: 17.47 »
Miten muuten, jos latailee 2S akkuja, niin saako noita laitettua sarjaan ja löytyykö valmiiksi tuohon sopivia balanssointi johtoja? Eli jos laturilla saa ladata 1-6 kennoisia akkuja, niin järkeväähän olisi laittaa pari 2S akkua sarjaan ja latailla yhtenä pakettina vrt. se että ostaa kaksi laturia (jotka nekään ei tosin maksa miljoonaa).
Olemattomalla kokemuksella mutta näistä lataushommista juttuja nyt reilun kuukauden lukemisen jälkeen vaikuttas että kyllä voi ladata sarjassakin, mutta monet suosittelee mielummin rinnakkain latausta LiPoille.

Itseäni tuo sarjalataus alkoi kiinnostaa alunperin kun ois kans aina tarpeen ladata 2 kpl samanlaisia 2S-LiPoja. Ja mielessäni järkeilin että laturin kannalta jos 2 kpl 2S-akkua näkyy yhtenä 4S-akkuna niin kaikki menee hyvin koska balansointi toimii tällöin kennokohtaisesti. Laturi kun kuitenkin yleensä tarjoaa ihan yhtä suurta maksimaalista latausvirtaa niin 2S- kuin 4S-akkuunkin. Vaarana sarjassa latauksessa kai lähinnä on, että jos kytkee akkujen isot virtakaapelit ja balanserikaapelit akuista "ristiin" niin tuloksena on vähintään savua.

Jos taas ladataan rinnakkain niin silloin tietysti jo akkujen balanserijohtojen yhteen kytkeminen tasoittaa kunkin kennoparin jännitteet samoiksi. Eli tavallaan siinä tulee jo eräänlainen balansointi tehtyä ennen kuin laturi edes alkaa ladata. Tätä tuntuivat pitävän asiantuntijat hyvänä ja turvallisena tapana ladata koska valmiilla "rinnankytkentälaudalla" ei ole mitään isompaa riskiä että tulisi vääriä kytkentöjä tehtyä. Osassa LiPo-akkuja on jo sisäisestikin kytketty 2 kennoa rinnan sarjaankytkennän lisäksi, eli tavallaan rinnan lataus vain laajentaa tästä. Laturilta kuitenkin vaaditaan rinnan latauksessa kaksinkertainen latausvirta kuin mitä sarjassa latauksessa tarvitaan jos samassa ajassa haluaa akut täyteen. Eli jos vaikka lataan 2 kpl 6Ah akkuja 1C-virralla niin laturin pitäis puskea 12A kun sarjassa lataukseen riittää 6A. Tehoa tietysti liikkuu molemmilla tavoilla sama määrä, mutta moni laturi tuntuu rajoittavan nimenomaan latausvirtaa.

Sitä en vielä ole saanut oikein järkeiltyä päässäni, enkä luettuakaan mistään, että kumpi sitten on parempi tapa ladata jos akut on hiukan eri varaustilassa lähtötilanteessa. Jotenkin kuitenkin tuo sarjalatauksen 4 kennon erillinen balansointi kuulostaa parammalta idealta kuin rinnan latauksen "2 kennon" balansointi, vaikka tosiaan siinä kunkin kennoparin balansointi hoituu tavallaan itsestään.
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3970 : 29.12.11 - klo: 18.29 »
Kun 2 eri akkua kytketään rinnan, niin akuissahan on jännite eroa ja suurempi jännitteinen akku alkaa lataamaan pienempi jännitteistä akkua. Mikään ei tässä kohtaa valvo virtaa mikä akkujen välillä kulkee. En ole mikään asiantuntija, mutta luulisin, että virtaa kulkee niin paljon, kuin akku pystyy antamaan. Tämähän taas ei ole hyvä asia ollenkaan. Itse varmistuisin, siitä että akuissa on sama jännite ennen, kuin ne kytketään rinnan.

Itse olen akkujen sarjakytkennän kannalla ja onhan olemassa latureita joilla voi ladata useampaa akkua samaan aikaan.
Esim. http://www.racersrcshop.com/venom-210-dual-output-multi-charger-p-1166.html

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3971 : 29.12.11 - klo: 18.43 »
Kun 2 eri akkua kytketään rinnan, niin akuissahan on jännite eroa ja suurempi jännitteinen akku alkaa lataamaan pienempi jännitteistä akkua. Mikään ei tässä kohtaa valvo virtaa mikä akkujen välillä kulkee. En ole mikään asiantuntija, mutta luulisin, että virtaa kulkee niin paljon, kuin akku pystyy antamaan. Tämähän taas ei ole hyvä asia ollenkaan. Itse varmistuisin, siitä että akuissa on sama jännite ennen, kuin ne kytketään rinnan.
Aivan samaa ajattelin eilen kun tuota mietin ja kattelin mm. tätä videota (jota parempaa opastusta en löytänytkään):

RC Parallel Battery Charging For Lipo RC Batteries
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3972 : 29.12.11 - klo: 18.50 »
Latureilla, joilla voi mitata akkujen sisäisiä resistansseja saa yleensä noin 10mOhm arvoja. Tästä jos laskee, että laittaa rinnan kaksi akkua ja toiseen on jäänyt jännitettä 7,8V ja toiseen 7,5V niin se toinen lataa sitä toista virralla, joka on:
I = 7,8-7,5V/0,01Ohm = 30A

Eli en kyllä lataisi akkuja rinnan elleivät ne akut varmasti ole olleet käytössäkin rinnan kytkettyinä. Akun sisällähän ne rinnakkain olevat kennot ovat aina rinnakkain, joten jännite-eroa ei synny.

Sarjaan kytkemisessäkin jännite-ero on ongelma, koska latureiden tasausvirrat ovat niin heikkoja, että tuollainen 0,3V jännite-ero latauksen alussa tasautuu todella hitaasti ja sen tasaaminen kasvattaa latausaikaa, jolloin yhdessä lataamisen hyöty vähenee.

Ja sitten vielä haluan toistaa itseäni: noilla 50W latureilla lataa hyvin yhtä 2S akkua kerrallaan, kahden tai useamman tai 4S akun lataamiseen tarvitaan suuremmalla latausteholla varustettu laturi. Jos haluaa ladata akkuja nopeammin, kannattaa ostaa akkuja, joita saa ladata 2C virralla ja laturi, joka lataa 10A virralla. Sitten pääsee jo sellaisiin latausaikoihin, ettei tarvitse ladata kuin yhtä akkua kerrallaan.

EDIT: Tuo video on kyllä oikeassa siinä, että sarjaankytkennän tekee helposti väärin, ja sen väärin tekeminen johtaa aina oikosulkuun. Toisaalta, jos ne kytkee oikein eivät akuissa olevat erilaiset jännitteet ole ongelma.

EDIT2: Kokeilin juuri yhtä puoliksi ladattua akkua, joka jännitemittarille näyttää 7,9V jännitettä ja 4A latauksessa laturi taas näytti 8,14V jännitettä. Tuo varmaankin selittää sen, miksi tuo minun laskemani 30A virta ei toteudu. Kun toinen akku alkaa ladata rinnalle tulevaa akkua, latausvirta on paljon pienempi kuin alkuun voisi kuvitella, koska latautuvan akun jännite nousee nopeasti akun latautuessa. Toisaalta lipot myös kestävät nykyään hurjia latausvirtoja, joten sikälikin tyhjempi akku selviää varmaankin paljon paremmin kuin alun perin ajattelin. Kai sitä sitten pitää uskoa, että tuollaiset pienet jännite-erot eivät ole ongelma. Toisaalta videollakin varoitellaan 6:40 kohdalla, että kannattaa ladata rinnakkain akkuja, jotka ovat suunnilleen samassa jännitteessä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.11 - klo: 19.09 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3973 : 30.12.11 - klo: 14.49 »
Kiitokset kommenteista. Nyt on Turnigy accucell tulossa isomman latausvirran ansiosta ja sitten tilasin kytkentääriman johon saa akkuja rinnan. Ilmeisesti se sarja ei ole niin hyvä idea sitten kuitenkaan, kun kaikki valmiit ratkaisut oli rinnan kytkentään. Aika julmat on kyllä nuo HK:n postit (1/3 koko summasta), vaan eipä noita suomesta tai euroopasta olisi saanut ainakaan halvemmalla  :evil:

Nyt onkin sitten hyvää aikaa modata nuo pari PC:n poweria.
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3974 : 30.12.11 - klo: 16.14 »
Niin rinnanhan ei kannattanut ladata kuin ainoastaan sellaisia akkuja mitkä on identtisiä ja olleet uudesta asti rinnan käytössä. Jos ajat 2s ja haluut ladata niitä 2kerralla niin sarjaan ei rinnan! Sarjassa ne on 4s joten jokanen lennon tasautuu kuten kuuluukin. Aikaa toki varmaan menee kauankin jos iso ero mutta turvallisempi keino tuo on.

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3975 : 30.12.11 - klo: 21.43 »
Virtajohdot saa helpolla sarjaan, mutta mistäs noille johto balanssointia varten? Koitin katella hobby kingin tarjonnan läpi, mutta ko johtoa ei osunut silmään, eli luultavasti en vaan osannut hakea. Vai käykö sama johto 2x2S akuille ja 2x3S?
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3976 : 30.12.11 - klo: 21.48 »
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3977 : 30.12.11 - klo: 22.51 »
Vai käykö sama johto 2x2S akuille ja 2x3S?
Ei käy. Siinähän käy niin, että ne 2*2S systeemin neljä kennoa ovat laturille kennot 1, 2, 4 ja 5. Ei se niin toimi. Onneksi ei käy edes 2S ja 3S liittimet toisiinsa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa hankar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3978 : 31.12.11 - klo: 11.03 »
Eli ongelmana ei ole enää muuta kun se että löytää valmiin 2x2S balanssointo johdon. Ilmeisesti 3x2S toimisi kahdellakin akulla, vai tarviiko olla just tasan se 2x2S johto? Hmm, kai noita balanssijohtojen liittimiäkin on useampaa eri mallia? Aika jyrkkä oppimiskäyrä näissä hommissa  :grin:
Trx 1/16 VXL Revo ja TT MT4 G3 x2
Vastaus lähes kaikkeen...

Poissa Heiniz

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3979 : 31.12.11 - klo: 12.58 »
Pieni varoituksen sana kaikille Imax laturin/virtalähteen omistajille!

Tänään latasin akkua ja ONNEKSI olin siinä vieressä rassaamassa autoa, kun jalan vierestä kuului ensin poks ja sen jälkeen rätinää. Katsoin virtapiuhaa ja siinä sellainen 5cm valokaari kärisi. Onneksi käytän näiden laturien kanssa erillistä jatkoroikkaa, jossa oma katkaisija. Sain nopeasti virrattomaksi. Muuten iso riski saada sähköiskut jos olisi virtapiuhaan koskenut. Tai jos en olisi ollut paikalla, niin pahimmassa tapauksessa olisi talo palanut! Eli kyseessä oli siis muuntajan virtakaapeli (230V), joka syttyi. Kaapeli oli n. 1v vanha. Kaapelissa ei ollut ulkoisia merkkejä vaurioista (ennen tätä) ja muutenkin sitä oli käsitelty asianmukaisesti. Silti kävi näin...

Tästedes käytän vain suomesta hankittuja kaapeleita 230V puolella! Ei muutenkaan vakuuta noiden kiinalaisten laadunvalvonta, sillä yksi Imaxin muuntaja sanonut itsensä irti jo aiemmin. No se minkä halvalla saa on... mitä se sattuu olemaan. Latureissa itsessään tosin ei ole moitittavaa ollut (vielä...).

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3980 : 31.12.11 - klo: 15.15 »
Jooh se vakio johto mikä b6ac:ssä tulee mukana on ihan naurettava menisköhän siellä yhteensä jotain 10 karvaa per johdin siis sellasia millintuhannesosan karvoja. Joskus pistin vaan sellasta tulille suoraan laatikosta tultua ja johto napsahti poikki kun oli jäässä. Ihmettelin siinä, että naurettavan vähän kuparia ks. johdossa vaikka onkin ns. normi paksunen ulkoapäin...

Poissa Hiekkamonttu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3981 : 31.12.11 - klo: 15.23 »
Toivottavasti feikki b6ac ei ole niin vaarallinen.
We are back in business... Sp RS2 ja Patron TR4SC!

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3982 : 31.12.11 - klo: 16.10 »
Virtajohdot saa helpolla sarjaan, mutta mistäs noille johto balanssointia varten? Koitin katella hobby kingin tarjonnan läpi, mutta ko johtoa ei osunut silmään, eli luultavasti en vaan osannut hakea.
Ite tilasin HK:sta nipun 2S- ja 4S-balansointijatkojohtoja, ja niistä ajattelin kolvailla 2 * 2S => 4S balanserijohdon sarjalataukseen.

EDIT: Eli tarkemmin sanottuna näitä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9735
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9737
« Viimeksi muokattu: 31.12.11 - klo: 16.31 kirjoittanut Rockford »
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3983 : 31.12.11 - klo: 19.08 »
Laitetaas vielä tännekin tuo sama juttu kun näytti löytyvän vanhaa keskustelua samasta asiasta:

Käytännössä on hyvä olla säätimessä useampi vaihtoehto tuolle katkaisujännitteelle jotta sen voi säätää omalle kalustolle oikeaksi.
Turha sinne akkuun on 3.5v kenno jättää, ajoaika vain lyhenee.....
Itellä oli Lipo-hälyn piippauksen jälkeen kennojännite 3,7V luokkaa akuissa kun toin auton ajon jälkeen sisään ja mittasin jännitteet noin 10-15 min ajon jälkeen. Piipperin speksien mukaan piippaa kun 3,3V alittuu. Onko toi nyt teidän mielestä liian herkällä? Autossa ei ole lipo-cutoffia joten jotain ulkoista laitetta pitää käyttää.
« Viimeksi muokattu: 31.12.11 - klo: 19.13 kirjoittanut Rockford »
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3984 : 31.12.11 - klo: 21.29 »
Kuormituksessa toki 3.3V saattaa hetkellisesti alittua, jolloin häly laukeaa.
Tehokkaammissa kokoonpanoissa mennään tuosta sukkelaan kolmeen volttiin, mutta normi 1/10 vehkeissä kennojännite palautuu nopeasti. Jos mahdollista niin kannattaa mitata todelliset jännitteet heti kun häly tulee/joku reaaliaikainen volttinäyttö olisi hyvä akun (todellisten) jännitteiden tutkimiseen.
Dataloggereista (esim. Eagle Tree) näkee hyvin myös "todellisen" akun jännitteen laskun, eli saat koneelle datan purettua ajon jälkeen, josta voi tarkemmin analysoida (kytketyistä sensoreista riippuen) virrat, jännitteet, lämmöt, nopeudet, moottorin kierrokset, jne.

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3985 : 01.01.12 - klo: 16.17 »
Ite tilasin HK:sta nipun 2S- ja 4S-balansointijatkojohtoja, ja niistä ajattelin kolvailla 2 * 2S => 4S balanserijohdon sarjalataukseen.
Tässäpä tuo johto nyt ois valmiina:



Alempana olevan kaaviokuvan vastaisesti kytkin tässä nuo akut jo "oikeasti" sarjaan enkä vain katkaissut toista noista Y-johdon karvoista koska ajattelin että haluan saada 2*2S-akut tunnistumaan oikein 4S-akuksi kun laturin ohjeiden mukaan pitää ensin kytkeä tuo balanserijohto ja sitten vasta varsinainen latausjohto.



Tarttee vielä kiinnittää tuo varsinaiseen sarjakytkentälatausjohtoon nippusiteillä siten, että ei voi kytkeä väärin kovin helposti. Itellä ei normaalioloissa latausnopeudella ole niin hirveästi väliä, mutta sarjalatauksessa ois helpompaa se että yhdellä kytkemisellä saa molemmat akut täyteen. Rinnan kytkentä ei tunnu niin hyvältä tavalta kun akut ei ole autossakaan rinnan ja auto ei kuormita niitä täysin tasaisesti.

Kuormituksessa toki 3.3V saattaa hetkellisesti alittua, jolloin häly laukeaa.
Joo, näinhän siinä tietysti käy. Mietin tässä vain että onko purkamisen alaraja syytä hakea kuinka hetkellisen jännitteen alituksen mukaan? Eli käytännössä akut tuntuu palautuvan tuon piippailun jälkeen jopa 3,8V/kenno tasolle, mikä on toki sopiva jännite sen suhteen että voi jättää akut vaikka viikoksi säilytykseen suoraan autosta ilman mitään varastointilatausta.
« Viimeksi muokattu: 01.01.12 - klo: 16.28 kirjoittanut Rockford »
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3986 : 02.01.12 - klo: 10.23 »
Tulipa vielä mieleen sellainen kysymys, että jos haluan mitata lipo-akkujen todellisen kapasiteetin (tai edes sen paljonko niihin laturin mukaan saa mAh menemään sisään mikä lienee vielä hiukan eri kuin todellinen purettu kapasiteetti) niin mihin jännitteeseen ne pitäisi purkaa? Tasan 3,0V/kenno vai joku muu?

Toisaalta jos 3,0V asti purkaminenkin kuluttaa akkuja enemmän kuin normikäytön vähemmän syvä purkaminen niin en ehkä sitä pelkän kapasiteetin mittauksen takia ala tekemään.

EDIT: http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=6660057&postcount=7 löytyikin tämmöinen taulukko siitä mitä kennokohtainen lepojännite (ajon jälkeen) kertoo akun jäljellä olevasta kapasiteetista:

4.00V---84%
3.96V---77%
3.93V---70%
3.90V---63%
3.86V---56%
3.83V---48%
3.80V---43%
3.76V---35%
3.73V---27%
3.70V---21%
3.67V---14%


Eli tuon perusteella jos ajon jälkeinen lepojännite akuissa ois 3,70V/kenno niin käyttö olisi aika optimaalista.
« Viimeksi muokattu: 02.01.12 - klo: 10.34 kirjoittanut Rockford »
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3987 : 02.01.12 - klo: 12.01 »
En tiiä sitten kuinka tuo ajon jälkeen on määritelty. Onko se 2, 5 vai 50minuutin päästä ajon jälkeen vertailu kelpoinen. Ite tulee yleensä niin ajettua että laturi lähtee lataamaan akkua noin 3.6-3.7 kenno jännitteestä. Tässä vaiheessa akut on yleensä olleet autosta irti jo 1-2tuntia.

Poissa Rockford

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3988 : 02.01.12 - klo: 19.30 »
Mittailin laturillani akkujen sisäistä resistanssia.

Vertailin Nano-tech vs. tavallinen Turnigyn resistanssia.
Myyntiväitehän on, että Nanotech = pieni sisäinen resistanssi.

Turnigy nano-tech 5300mAh 2S2P 30~60C Hardcase Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17273
Näiden sisäinen resistanssi luokkaa 10 mohmia per kenno.
Mittailin vertailun vuoksi noita mun Turnigy nano-tech 6000mAh 2S 25~50C pehmytkuorisia http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11938__Turnigy_nano_tech_6000mah_2S_25_50C_Lipo_Pack.html. Mittaustulokset tuntuu hiukan vaihtelevan eri mittauskerroilla ja myös akun varaustilan mukaan. Akku täyteen ladattuna näyttäisi saavan pienemmän sisäisen resistanssin. Akuissa oli noin 3,8V lepojännite eli eivät olleet täynnä.

Mittasin noi 2 kpl akkuja sekä yksittäin että sarjaan kytkettynä siten että laturille näkyvät yhtenä 4S-akkuna.  Tällöin saattoi helposti vaihtaa akkujen paikkaa ristiin ja sai näin toiset mittaustulokset ilman että mikään muu muuttui. Mittaustuloksiin siis pitää laittaa jonkinlaiset virherajat, mutta jos noista nyt jotain uskaltaa sanoa niin toisen akun kennot on molemmat 2 (+/- 1) mΩ ja toisen taas 3 (+/- 1) mΩ. Ei siis mitenkään huono tulos kai.

Verrokiksi mittasin myös kolmannen akun joka mulla on, ZIPPY Flightmax 2200mAh 4S1P 40C (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9943). Tätä ei mainosteta "Ω matched" kuten Turnigyn akkuja. Tälle tulokset oli luokkaa 6/5/4/3 mΩ, eli hiukan enemmän hajontaa. Tässä lepojännite oli noin 3,85V.
« Viimeksi muokattu: 02.01.12 - klo: 19.36 kirjoittanut Rockford »
Mini-Z Mad Force, Summit

Poissa turpek2

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3989 : 03.01.12 - klo: 01.18 »
Hei, semmonen kysymys olisi vähän näin off-topikkina että saako suomesta halpoja li-po latureita, esimerkiksi saksassa maksaa halvimmat mallit 11€. Hakusessa siis alle 25€sis postit...
Jos ei löydy niin suositelkaa etäisyyttä kuin paukuttelee li-po akkuja nuotiossa/polttotynnyrissä  :roll:
Edittiä : Rejähtääkö nuo lipo akut, vai olisiko patterikeräys parempi?
Edit2 : Ainiin tosiaan, en jaksanut selata 130sivua etukäteen että en halua vastaukseksi esimerkiksi : Lukisit nyt edes koko topickin, sivulla X Lukee jo että mistä saa tai ei ole
Edit3 : Ja tosiaan siirryn NiMH akkuihin kun niitä on laatikollinen ja lautureita toinen laatikollinen.. Ja lisäksi vaikka autolaturilla näitä voi latailla..
Toisinkuin li-po akkuja joita on pikkuinen muovipussillinen ja 200€ laturi otti ja petti...
Ei tämä ei myöskään ole trollausta.. voidaan vaikka ottaa videota  :grin:
« Viimeksi muokattu: 03.01.12 - klo: 01.35 kirjoittanut turpek2 »
Autot : Pari tamiya QD:ta.Kyosho hilux. Nikko dictator 2.