Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511332 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Rossari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3630 : 24.03.11 - klo: 20.42 »
Ok ja kiitoksia :wink:
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3631 : 26.03.11 - klo: 12.25 »
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3632 : 26.03.11 - klo: 12.57 »
onko toi hyvä saddle packi?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9967

Mulla ollu 3 paria noita ja huonoja kokemuksia. Yhdestä petti juotokset sisältä (ok, saattaa olla maanatai-kappale), mitkään eivät pysyneet balanssissa ja virtapiuhat irtoilivat jatkuvasti.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3633 : 26.03.11 - klo: 13.34 »
mitkä olis paremmat saddlet??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Rossari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3634 : 30.03.11 - klo: 20.59 »
Kun aina kannattaisi (varsinkin uutena) balancata akku kun lataa lipoa laturilla, jossa on sisäänrakennettu balanceri,niin eikö akun balanceri liitin laiteta laturiin ja akun oma liitin laturin johtoihin kiinni samaan aikaan ja normaalisti vaan laittaa latautumaan? Siirryn nimittäin lipo akkuihin ja olen tietysti lukenut lipojen turvallisen käytön, mutta tämä jäi mietityttämään.  :azn:
(itellä imax b6ac)
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3635 : 30.03.11 - klo: 21.34 »
Juuri näin. Muistat vain valita Balance-moodin laturista.

Poissa Rossari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3636 : 31.03.11 - klo: 14.09 »
No hyvä ja kiitokset. :wink:
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3637 : 01.04.11 - klo: 19.48 »
 Onko 20c purkuarvo liian pieni m2-10 luokkaan? Onko 20c:llä ja 30c:llä huomattavaa eroa ajon suhteen?
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3638 : 01.04.11 - klo: 20.50 »
Laturina meikällä Graupnerin Ultramat 14. Lipo akkuja kattelin ja tuollaisen katsoin hyväksi.. Onko hyvä Rustler VXLääni? mites tuo 20C homma... mitä isompi parempi?

Tasaajaksi Hobby King Battery Medic System 6Ssää ajattelin. Onkohan mistään kotoisin??

Ja lataukseen tuomaan turvaa ajattelin tällästä Liposäkkiä.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa traxxasvxl

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3639 : 01.04.11 - klo: 23.12 »
Laturissa sulla pitäisi ainakin olla sisään rakennettu tasaaja, joten et tarvitse erillistä. Balancerilaudan kyllä tarvitset...ainakaan omat zippyt ei sovi suoraan laturiin. Omassa (entisessä) stampede vxl:ssä tuon kokonen akku ainakin liikutti sitä hyvin (liikaakin sille). Käsittääkseni isompi ei aina ole parempi vaan tuo virran luovutus arvo on riittävä kyseiselle autolle (ei ota enempää vastaan) Tosin korjailkaa jos meni täysin metsään.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3640 : 01.04.11 - klo: 23.47 »
Eli Ultramat 14 ei sisällä tasaajaa. Ultramat 14 plus sisältää. Tosta linkatusta tasurista en osaa sanoa. Akun uskoisin olevan oikein riittävä VXL setille rustlerissa.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3641 : 02.04.11 - klo: 09.49 »
Onko 20c purkuarvo liian pieni m2-10 luokkaan? Onko 20c:llä ja 30c:llä huomattavaa eroa ajon suhteen?
mites tuo 20C homma... mitä isompi parempi?

Eli tämä on aika yksinkertainen homma.

C-arvohan kertoo, miten paljon virtaa akku pystyy luovuttamaan. Sillä ei tehoihin ole mitään merkitystä, mutta arvon täytyy olla tarpeeksi iso. Virranantokyky saadaan kun kerrotaan kapasiteetti C-arvolla.

Eli oletetaanpa että sinulla on autossa motti joka imee vaikkapa 80a virtaa kun lyödään kaasu pohjaan. Akku on 5000mah ja sen C-arvo on 20c. Akku siis pystyy luovuttamaan 5a x 20 = 100a. Eli hyvin pelaa. Jos taas akku olisi ollut vain 10C, niin virranantokyky olisi vain 50a ja akku olisi kyykännyt, todennäköisesti paisunut ja hajonnut.

Eli sen pitää olla vain tarpeeksi iso. Ei ole väliä onko C-arvo 20 vai 500, jos se vain on riittävä. Tehot eivät muutu miksikään.

Riittää kun katsoo että akun virranantokyky on isompi kuin noparin virrankesto.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3642 : 02.04.11 - klo: 12.49 »
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3643 : 02.04.11 - klo: 13.17 »
Balancerilaudan kyllä tarvitset...

The unit can measure Lipoly packs up to 6S and also accept receiver packs or any battery pack with a JST connector and no more than 11.1v for the JST port

Tuossa akussahan on JST-XH liitin eli passaa tuohon?

Ajattelin vaihtaa tuon akun vastaavaan kuin aikasemmin postasin mutta 2s versioon.
Riittää varmaan tuossakin tehoja, entisiin Nimheihin verrattuna ja eipä vissiin pitäis lämmetä koneet niin herkästi kuin 3ssällä..?

Max Charge Rate: 2C
Eli voisi ladata 10A:lla?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa traxxasvxl

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3644 : 03.04.11 - klo: 19.44 »
Kävipä niin, että koko auto upposi veden alle ja sen seurauksena iski savua ja liekkiä (se on toki toinen tarina), mutta mitenkäs lipot tässä tilanteessa? Näyttävät ainakin ihan normaaleilta ja mittari näytti joka kennolle 3,9V ja tasapainossa. Onko vaaraa, että jotain tapahtuu itsekseen? Joka tapauksessa ajattelin viedä ne ongelmajätekeräykseen, mutta pitäisi säilöä niitä siihen saakka, että saan vietyä.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3645 : 03.04.11 - klo: 20.00 »
Tuskin niissä akuissa mitään vikaa on, älä niitä turhaan hävitä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Rossari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3646 : 06.04.11 - klo: 17.46 »
Mikäköhän tähän kohtaan kuuluu kun tossa mun imax laturissa lukee lipo balance ja siinä on balancaus ampeereina? Tätä zippy 4000 mah 30c 3s lipoa ajattelin ladata ja balancata. Tällä hetkellä tossa balance kohdan ampeereissa lukee 2.5a. Että onko sillä paljoa väliä mitä siihen kohtaan laittaa,vai pitääkö sen kenties olla sama kuin latausvirtakin,eli 4a?  :huh:
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3647 : 06.04.11 - klo: 18.41 »
Eli tämä on aika yksinkertainen homma.

C-arvohan kertoo, miten paljon virtaa akku pystyy luovuttamaan. Sillä ei tehoihin ole mitään merkitystä, mutta arvon täytyy olla tarpeeksi iso. Virranantokyky saadaan kun kerrotaan kapasiteetti C-arvolla.

Isomman C-arvon akussa jännite laskee kuormituksessa vähemmän -> suurempi teho. Ei kai kukaan huvikseen esim. stanu-turistilla ajaisi 50-60C akuilla. Tehoero on selvä, vaikka auto vie vain 20-30A.

C-arvothan ei ole mitään ehdottomia maksimeja, saatikka vertailukelpoisia arvoja, vaan valmistajan näkemys akun sisäisen resistanssin suuruudesta ja siten kuormitettavuudesta ilman, että akku kuumenee liikaa tai alkaa pullistella.

Tänä päivänä alkaa olla markkinoilla 75-150C-akkujakin. Haluaisin nähdä miten käy kun 8AWG johtojen kautta 6500mAh akkua puretaan >500A virralla.

Hyvässä 2s kisa-akussa sisäinen resistanssi on luokkaa 5-10mOhm, joka tarkoittaa esimerkiksi 100A purkuvirralla, 7,5V jännitteellä ja 10mOhm sisäisellä resistanssilla noin 7,5W tehon lämmöksi muuttumista  akussa.
Jossain edullisemmassa akussa sisäinen resistanssi voi olla luokkaa 30mOhm, jolloin hukataankin jo 22,5W, joka tarkoittaa, että akku lämpenee ja ulostulojännite laskee.
Liikaa Kyoshoja

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3648 : 06.04.11 - klo: 21.22 »
Isomman C-arvon akussa jännite laskee kuormituksessa vähemmän -> suurempi teho. Ei kai kukaan huvikseen esim. stanu-turistilla ajaisi 50-60C akuilla. Tehoero on selvä, vaikka auto vie vain 20-30A.

Kappas, tuohan on hyvä tietää. Tosin perus pihasuttaajalle tuskin kovinkaan paljon merkitystä.

Mutta se on tosiaan hyvä pitää mielessä että joidenkin valmistajien C-arvot ovat täysin huuhaata, reilusti enemmän mitä todellisuudessa.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3649 : 19.04.11 - klo: 20.31 »
Tuli 3 kappaletta 2s 5000mAh Lipo akkuja ja kennojen jännitteet oli
1. 3.85V - 3.85V
2. 3.86V - 3.86V
3. 3.84V - 3.85V

Eikös nuo ole ihan asialliset?

Vai miten ''tasaiset'' ne pitäis olla?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3650 : 19.04.11 - klo: 20.33 »
Ei ne tuosta enää tasasemmiksi mene.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3651 : 19.04.11 - klo: 20.34 »
Erinomaisia ovat, harva laturikaan noin hyvin niitä tasaa.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3652 : 19.04.11 - klo: 21.06 »
Voiko Lipoja ladata ilman tasausta latauksen aikana? Eli lataisisin Ultramat 14 (jossa ei sis. rakennettua tasuria) laturilla ja sitten jälkeen latauksien tai ennen latauksia aina tasaisisin erillisellä tasurilla?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3653 : 19.04.11 - klo: 21.20 »
Voi mutta kennot menee helposti epätasapainoon.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3654 : 19.04.11 - klo: 21.25 »
No siksihän ne sitten tasaisisin ja yleensäkin tasataan?   :huh:
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3655 : 19.04.11 - klo: 21.28 »
Jos laturi ei ladatessaan vahdi että kennot pysyvät suurin piirtein tasoissa, voi vanhassa akussa latauksen aikana päästä jännite-ero liian suureksi, jolloin akku voi pullistua ja pahimmassa tapauksessa palaa. En itse latailisi ilman balanseria... Ja jos sulla kerta on balanseri niin mikset käytä sitä latauksen aikana?
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3656 : 19.04.11 - klo: 21.31 »
Eei kuhan mietin mahollisuutta.  :laugh:
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3657 : 19.04.11 - klo: 22.10 »
Eei kuhan mietin mahollisuutta.  :laugh:

Älä mieti.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3658 : 20.04.11 - klo: 09.14 »
Mahtaakohan tälläsille liittimille olla jotain suojia "sellaisia silikooni/kumi holkkeja". Mikä estäisi oikosulut noitten vierekkäisten johtojen kanssa ja tekisi toki saman kun on akku irti yms. Liittiminä on tälläiset: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5281

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3659 : 20.04.11 - klo: 09.19 »
Laita kutistesukkaa tuon naaraan päälle kokonaan ja uroksen päälle pikkupätkä niin ei pitäs tulla oikkareita.