Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989302 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2130 : 14.01.11 - klo: 20.53 »
Nyt on sitten alkuvaikeuksien jälkeen otettu koneesta ensisavut autossa kiinni.

Hienosti tuntu pelittävän vaikka vielä ei voi kunnolla luukuttaa pitkiä aikoja ja neulojen kiristyksen saa sitten jättää lämpösemmille keleille.

Uusi Lauterin 4-palanen kytkin toimi muuten hienosti, mutta mun makuun ottaa liian ylhäältä kiinni, vaikka säädöt on ruuvattu kokonaan auki. Saakos näihin löysempiä jousia jotta sais tuon vehkeen tarttumaan hieman matalammilla kierroksilla kiinni?

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2131 : 15.01.11 - klo: 10.22 »
Jaa, vai että liian ylhäältä. Oman muistin mukaan 6000 on vakio kytkimen ottamis raja ja niin se on näissä mistä voi säätää. Mikä pakari sulla on ?
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2132 : 15.01.11 - klo: 14.53 »
Olisin kiinnostunut tuosta baja 5t, että mistä voisi ostaa sellaisen? :shock: Kirjoitin nyt tänne, koska onhan se melkein sama auto kuin tuo 5b. :cheesy:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2133 : 15.01.11 - klo: 14.59 »

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2134 : 15.01.11 - klo: 17.16 »
Kiitosta vaan, mutta mistä syystä 5b on halvempi.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2135 : 15.01.11 - klo: 19.59 »
Heips,

Pakoputki on Dominator V1 (http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.1652/.f)

Aikas äänekäs vekotin, mutta mun mielestä sopiva naapurien kiusaamiseen tai keskustelunaiheiden ylläpitoon.

Lisäksi toi tuntu toimivan ihan kivasti sen entisen 30,5cc koneen kanssa. Nyt en ole varma onko tuo oikea tuohon 29cc koneeseen, mut sillä mennään toistaiseksi.

Näin nopeasti ja pelkällä korvakuulolla arvioisin että tuo lauterin kytkin ottaa kiinni vasta 7500-8000rpm kohdalla sillon kun on säädöt auki. Ero on kuitenkin aika suuri verrattuna orkkiskytkimeen joka mulla oli ennen koneremppaa.
« Viimeksi muokattu: 15.01.11 - klo: 20.02 kirjoittanut Lehtibakka »

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2136 : 15.01.11 - klo: 22.09 »
Jeps, v1 dominaattori on itelläkin ollu ja edellinen kone juurikin 29cc. Kyllähän tuo putki käy, pikäiskunen ja iso kone  + ddm = vääntöä ja voimaa pirusti.

Ja nyt kun muistelen, niin korkealta ottava kytkin + ei niin kiertävä kone = aika vaatimaton toi kaasualue. Eli aikas äkkiä on kaikki pelissä. Ja tosiaan noilla hiluilla ei pitäs tehä tuikkaa lähteä alhasiltakin kiekoilta liikenteeseen.

Mitkäs välitykset sulla Lehtibakka on ? Sais noilla hilppeillä olla vähintään 19/55 kun sitä vääntöä kerran löytyy.

Mulla on nyt ollu vuoden päivät Elcon 4-pala ja pienimmillään ottamis kiekat pitäs olla siinä 6000, vissiin lautherissa on erilailla sitten  :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2137 : 16.01.11 - klo: 13.15 »
Välitykset on olosuhteiden pakosta 18/56. Multa löytyy 55 ratas, mutta 19t pinjoni on vääränkokoiselle kytkimen akselille.

Tilauksessa on 19t pinjoni tolle vakiolle kytkinkellolle, mut se saapunee tänne härmään vasta muutaman viikon kuluttua.

Katsotaan sitten kun noi osaset saadaan autoon kiinni minkälainen vaikutus niillä on.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2138 : 16.01.11 - klo: 13.42 »
Juu, helpottaa paljon. Kun ei ihan heti huuda täysillä.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2139 : 16.01.11 - klo: 20.40 »
Baja ollu tuossa purettuna ja hilplailin sitte diffiä. Ei millään pyöriny erisuuntiin, niin sehän piti purkaa.

Paljastui sellasta, että diffin sisällä aina kahta vastakkaista ratasta pitävät akselit oli kummatkin poikki  :shocked: ja toinen isoista rattaista, jotka ovat ulostuloakselissa pultilla kiinni oli myös pirusti kulahtanu, tietysti kun akselin palaset siellä pyöriny mukana.

Tässä kuva, elikkä tummemmat akselit joissa lovet ja 1 kpl isompi ratas (tai molemmat). Noille osille ois tarve, jos sattus jollakin olemaan ylim.



« Viimeksi muokattu: 16.01.11 - klo: 21.40 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2140 : 17.01.11 - klo: 09.09 »
Hyviä vinkkejä kaivataan tuon Lauterin kytkimen irroittamiseen.

On nimittäin purru mukavan lujasti tuohon kampiakseliin kiinni, eikä haluais millään alkaa väkisin murjomaan irti. Sopivaa ulosvedintä ei ole käytössä, mut jos jollain muulla keinolla sen sais??

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2141 : 17.01.11 - klo: 09.24 »
Heh, joo omakin oli ekairrotuksella todella tiukassa. Tuo näkyy olevan samallalailla kun elcon, eli vasenkätinen kierre tossa pinnapultissa.
Daven kuvasta ei nähny kytkimen etupuolta, että onko mitään paikkaa mistä pääsis vääntämään hiukan jämäkämmillä pihdeillä.

Omani sain väännettyä auki papukaija pihdeillä. Ja nykysin tulee hiukan useammin pyöräytettyä hiukan auki, ettei olis tosi paikan tullen pahasti juntturassa  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2142 : 17.01.11 - klo: 10.13 »
Mikä Lauterin kygä Lehtibakka sulla on kiinni?
Just joo.

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2143 : 17.01.11 - klo: 15.11 »
Kiitosta vaan, mutta mistä syystä 5b on halvempi.

Suurin syy on varmasti kori. Vertaapa 5B:n ja 5T:n varaosakorien hintoja. Ja ota tuoli alle valmiiksi... Samoin 5T:ssä on kaikenlaista hilpettä koriin/roiskesuojauksiin liittyen huomattavasti enemmän.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2144 : 17.01.11 - klo: 15.17 »
Baja ollu tuossa purettuna ja hilplailin sitte diffiä. Ei millään pyöriny erisuuntiin, niin sehän piti purkaa.

Paljastui sellasta, että diffin sisällä aina kahta vastakkaista ratasta pitävät akselit oli kummatkin poikki  :shocked: ja toinen isoista rattaista, jotka ovat ulostuloakselissa pultilla kiinni oli myös pirusti kulahtanu, tietysti kun akselin palaset siellä pyöriny mukana.

Tässä kuva, elikkä tummemmat akselit joissa lovet ja 1 kpl isompi ratas (tai molemmat). Noille osille ois tarve, jos sattus jollakin olemaan ylim.


Noniin, tulihan se sieltä, samat oireet ja viat mullakin oli silloin, kun diffi meni päivitykseen. Mitenkäs se muovikoppa? Eiköhän se kopan pullistuminenkin vaikuta niiden akseleiden katkeamiseen. Mulla jäi muistaakseni yksi yli, kun hankin varaosat, katsotaanpa...
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2145 : 17.01.11 - klo: 18.56 »
Noniin 3 päivää täyttä nautintoa takana ja auto läjässä... :) Tokalla käyntiin ja hyvin pörisi. Muuten tosiaan vakio hilppeillä löin läjään paitsi paremmat laakerit sekä renkaiden ja kytkinmen shimmaus. Varsinkin kytkimessä oli aikas pahasti klappia 0.7mm piti prikkaa lyödä. Radiot on vasta tuloillaan. Yritin kovasti etsiä tietoa 3pmx:n ja 4pl:n välillä ja päädyin sitten parikymppiä kalliimpaan pl4:een halvempien vastareiden ja keveyden takia.

Onkos kellään tietoa löytyykö tuota killer v1 suomesta mistään ja mihin hintaan kun ei ole missään näkynyt?

Eiköhän se Habaku kannata suosiolla tuo alumiininen diffi laittaa, kun noita sun koneviritelmiä kattelee..
Baja 5b ss + PL4

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2146 : 17.01.11 - klo: 19.23 »
Huippu homma et oot saanu biilin läjään  :cool:

Tää diffi murhe ei ois auttanu alumiinillakaan, kun nuo akselit oli antautunu. Diffinkuoretkin oli ottanu siipeensä kön rattaat menny akselinpalasten yli jokusen kerran  :lol: Alukuoret ois varmaankin antautunu, ainakin noi SS:n

TGN koneistetut ois voinu kestää, tosin sisäisiä vairioita varamaankin siihenkin tullu.

Ihmettelen vaan mikä noi akselit on rikkonu, nehän on vaan ristissä tuolla sisällä ja rattaat päissä. Mistään ei oo voinu mitään mennä sisäänkään, kun on silikonitiivistetty koko kotelo.

Noh, turha jossitella kun on housuissa jo.

Hätävaraa jo koittanu värkätä, 5mm poranteristä akselit ja dremelillä kolot kohilleen. Pitää liipata tuota isoa hammasratasta vielä. Ettei takertelis/ jää jumiin. Siitä enää kiinni ajojen jatkuminen.
Kyllä se patentilla pyörii nää talven köröttelyt... i hope :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2147 : 17.01.11 - klo: 21.37 »
Kuten jo sanottu, mun näkemyksen mukaan kopan antautuminen ei ole akseleiden katkeamisen syy, vaan päinvastoin akselit katkeavat, koska koppa joustaa. Ja joustaa sitten yhä lisää, kun romut lopulta pyörivät rattaiden välissä...

Siis ne akselit joutuvat väärällä tavalla "hirteen", kun koppa joustaa, ja lopulta katkeavat. Eivät siis katkea, jos vain koppa pysyy kuosissaan. Mutta tämä ei ole tieteellinen totuus asiasta, vain omaan ymmärrykseeni perustuva käsitys. Jos jollakin on enemmän faktaa asiasta, niin sitä otetaan ilolla vastaan.

Joo, on mulla niitä diffin sisushiluja (käytettyjä) varastossa, jos joku akuutisti tarvii. Habaku jos siis kasaat sen diffin vanhalla kopalla, niin mielenkiinnolla odotan testituloksia, kuinka akselit jatkossa pitävät pintansa. Ehkä tässä on mahdollisuus saada vähän lisää faktaa pöytään.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2148 : 17.01.11 - klo: 21.44 »
Juu, ymmärrän toki tuonkin selityksen ja voihan tuota paukkua olla sen verran et pääsee joustamaan.
Niin minä puhuin alunperin diffin kuorista, en ulkokuoresta  :wink:

Laitan privaa rattaista  :wink:
« Viimeksi muokattu: 17.01.11 - klo: 21.50 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2149 : 19.01.11 - klo: 19.27 »
Ohhoh! Tuossa pari tankillista alta puolella kaasulla ajeltuani ajattelin että pitäisi varmaan noita neulojakin katella kun niin ikävästi mooaa ennenkuin ottaa kierroksia...
Noh mopoajoistahan tuo olisi pitänyt muistaa että laihallahan tuo...(ilmeisesti)
Olihan ne tehtaan pojat raskineetkin sitä karvan yli kierroksen auki jättää, noh väänsin 3 auki ja alkoihan se röpötyskin sinne loppuun löytymään...

Kuikas kireälle tuon uskaltaa tuosta pikkuhiljaa ruuvailla ja mistä sen sitten ensimmäisenä huomaa kun laihalle menee?

L-neulan säätö tietenkin oma taiteenlajinsa, mutta vinkkejä saa laittaa siihenkin...
Baja 5b ss + PL4

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2150 : 19.01.11 - klo: 19.43 »
Talvella vähän paha saada kunnolla säädettyä. Mut ite oon keväällä/ kesällä toiminu seuraavasti.

Ite teen näin kun olen varma, ettei tää säätö ole liian rikas H reilu 1 1/2 auki ja L 1 1/2 auki.
Jos haluaa ottaa varman päälle niin H 2 auki. Ja testaa ennen täyskaasu ajoja niin että asteittain nostaa kiekkoja ja pitää esim. 10 cec ja tarkistaa tulpan. Sit pitää 15 sec ja tarkastaa. Kun on 30sec. pitänyt ja tulppa pysyy mustana, nostaa kiekkoja ja taas sama tietyssä kohassa kaasun pito ja tulpan tarkastus jne... saadaan selville että tolla säädöllä ollaan reilusti rikkaallla vaikka pidettäs koko päivä lappu lattiassa.

Tuosta sitten lähetään pari täyskaasu kiihdytystä, heti sammuksiin ja kattoo tulpan värin, jos musta H pikkasen kiinni ja taas täyskaasu vetoja pari ja kattoo tulppaa.

Näin kun edetään niin jossakin vaiheessa tulppa on sitten nätin vaaleanruskea ja voi onnitella itteänsä... H on kohillaan.

Sitten L silleen että lähtee kunnolla, ei jää täyskaasun jälkeen kierrokset ylös, eikä toisaalta sammukaan.
Ja ennen kun alkaa säätään, kone kunnolla lämpimäks...ehdottomasti  :wink:

Ja en ole kuullu, että L ois ikinä alle kierroksen auki. Aina yli, viritysasteesta riippuen

P.S  Kylläh, jos mooaa, niin ollaan laihan puolella  :wink:
« Viimeksi muokattu: 19.01.11 - klo: 23.02 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2151 : 20.01.11 - klo: 07.44 »
Tuosta settiä bajaan niin ei tartte ruuvailla :)

Kyseessä siis Mamba XL / Neu setti, lisäinfoa täältä

Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2152 : 20.01.11 - klo: 12.59 »
Kiitoksia vaan Habakulle...
Oli päässyt tuo tulpanväri hommakin unohtumaan.

Tämä olis ehkä kuulunut tuonne raatio puolelle mutta liittyypi autoonkin...
Kun on sellainen probuleemi että ei kaasu aukene ihan täysin kun tempaisee liipasimen pohjaan, on siis säädetty että heti kyllä ottaa kun vähän hipaisee, mutta tuntuu ns. ettei servossa vara riitä. Trimmillä saan sen kyllä auki mutta sitten on taas tyhjäkäinti lujalla...
Ilmeisesti radioitten vika vai? Ja tuo 4PL on siihen siiten ratkaisu kun itella sen polkee?
Eli siitä saa säädettyä sitä EPA:aa yli 100%? Kävi jo mielessä pidempi servovarsi yms., mutta jos tuo radio sen ratkaisee niin mennään sitten näillä vähän aikaa.
Baja 5b ss + PL4

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2153 : 20.01.11 - klo: 13.29 »
No jos missään ei ole välystä niin en kyllä osaa sanoa mikä mättää. Itellä joskus käy samalla lailla ja vika on aina löytynyt siitä mustasta mötikästä mistä lähtee likki kaasuvivulle. Se letku pitää olla napakasti siinä kollarin ja sen mustan jutskan välissä. Tai no mulla ainakin pitää, muuten ei mee kaasupohjaan edes 120% epalla. Mulla on rattina Futaban PK3
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2154 : 20.01.11 - klo: 14.58 »
Kiitoksia vaan Habakulle...
Oli päässyt tuo tulpanväri hommakin unohtumaan.

Tämä olis ehkä kuulunut tuonne raatio puolelle mutta liittyypi autoonkin...
Kun on sellainen probuleemi että ei kaasu aukene ihan täysin kun tempaisee liipasimen pohjaan, on siis säädetty että heti kyllä ottaa kun vähän hipaisee, mutta tuntuu ns. ettei servossa vara riitä. Trimmillä saan sen kyllä auki mutta sitten on taas tyhjäkäinti lujalla...
Ilmeisesti radioitten vika vai? Ja tuo 4PL on siihen siiten ratkaisu kun itella sen polkee?
Eli siitä saa säädettyä sitä EPA:aa yli 100%? Kävi jo mielessä pidempi servovarsi yms., mutta jos tuo radio sen ratkaisee niin mennään sitten näillä vähän aikaa.

Siirtää servovarressa seuraavaan ulompaan kiinnitysreikään sen kaasutangon?
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2155 : 20.01.11 - klo: 15.14 »
Sekin vielä  :lol:

Tulppa/ säätö homman vielä, jos alottaa uudella tulpalla se tarttee ensin röpötellä mustaksi, jotta sitä voi sitten "lukea" säädön yhteydessä. Elikkä alkaa näkemään värin muutokset  :wink:
« Viimeksi muokattu: 20.01.11 - klo: 15.17 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2156 : 20.01.11 - klo: 17.55 »
Servohan liikkuu 100% epalla koko liikeratansa, edellyttäen että radion maksimi on tuo 100%

Ja vaikka radiossa olisikin vaikka 140% ei se saa servoa kääntymään yhtään enempää kuin oman maksiminsa, epa-säätö vaan voidaan tehdä 140 askeleessa eikä 100 kuten toisessa radiossa.

Jos ei servon maksimi riitä, pitää tosiaan linkistöä muuttaa jotta saavutetaan riittävä liikerata.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2157 : 20.01.11 - klo: 17.59 »
Jeps, näinpä oli kun tuossa piti itekki asiaan perehtyä ihan konkreettisesti. Eli ihmetellä liikeratoja  :lol:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2158 : 20.01.11 - klo: 19.30 »
Kiitoksia taas!

Näissä radioissa tuo EPA 100% ei sitten ilmeisesti ole käytössä kun tuon kaasun vääntää pohjaan, koska trimmistä pystyy vielä lisäämään... Noh halvathan nämä olikin.

Jari V:lle Niin olisin tehnytkin mutta tuossa futaballe tarkoitetussa linkissä ei ole kun yksi rööri :)

Noh, odottelen tuon radion ja jos ei onkelmat ratkee niin katellaan lisää. (Voi siinä kyllä niinkin käydä että niitä tulee taas kassillinen lisää :)
Baja 5b ss + PL4

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2159 : 21.01.11 - klo: 20.41 »
Mikä Lauterin kygä Lehtibakka sulla on kiinni?

Tuommoinen 4 palanen hytkinkytkin sieltä koneen perästä löytyy.

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.2423/.f