Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989227 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2160 : 21.01.11 - klo: 21.57 »
Ootko saanu vielä auki ? Tuossa on vasenkätinen kierre tossa pinnapultissa. Elikkäs sitä varten tietysti, että kirii itekseen kytkimen kun ajaa.
Tiukassa se itelläkin oli, kun ekaa kertaa irrotin, piheillä varovasti vääntämällä sain irti.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2161 : 22.01.11 - klo: 12.25 »
Kiitokset DIY-Mannille ! Nyt on diffi kunnossa ja oikein herkästi pelittää. Diffin kuorien 1-1,5mm väliin tuuttasin silikooniliimaa, pysyy liemet kyytissä. 30000 ööliä laitoin sisään.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa teme82

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2162 : 22.01.11 - klo: 19.36 »
Nyt on rc-harrastus aloitettu sopivasti sisäänajetulla Bajalla. Kun tuota pääsi vähän pyörittämään pihalla, niin voi todeta ettei paljon jäänyt mietityttämään mikään 1/10 sähköauto.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2163 : 24.01.11 - klo: 08.55 »
En ole ehtinyt perehtyä kytkimen irroitukseen kun tuo toinen harrastus nimeltä työ on pitänyt kiireisenä.

Josko tuota ehtisi pähkimään muutaman viikon sisällä. Osakseen laiskuuteen taitaa vaikuttaa ainakin itselleni huonot ajokelit kun tuosta pakkasesta en henkilökohtaisesti pidä.

Kesä tänne ja HETI!!!

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2164 : 25.01.11 - klo: 13.57 »
Lauterin kytkimen irrotus on nähtävästi helppoa kuin heinän teko.

Lukitusruuvi irti ja kytkimen rungossa on valmiit jengat 8mm pultille. Pultti jengoille, pieni kiristys ja kytkin suorastaan putoaa syliin.

Vielä kun sais ne löysemmät jouset jostain.....


Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2165 : 25.01.11 - klo: 14.42 »
En aivan ymmärtäny tuota selostusta... se ei oo uutta  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2166 : 25.01.11 - klo: 15.16 »
Jeps, tais vähän yksityiskohdat kadota kun tuota tohkeissani kirjoitin.

Eli homma toimii seuraavasti. Ensin kytkimen lukitusruuvi irti siitä kampiakselin päästä. Siinä samassa reiässä mistä tuo lukitusruuvi menee kytkimen läpi on valmiit kierteet M8 ruuville. Sitten vaan pyöritetään tarpeeksi pitkä M8 ruuveloinen kytkimen jengoille, jolloin kun tuo isompi ruuvi osuu kampiakselin päähän, työntää se kytkimen automaattisesti irti.

Kyllä saksalainen tuntuu osaavan ajatella kaikkea valmiiksi (eiks toi lauteri saksalainen ole?).

Sama homma vois toimia muissakin kytkimissä kunhan vaan ennen asennusta tekee sille isommalle ruuville reiän ja kierteen. Lisäksi tietysti varmistaa ennen operaatiota että materiaalia on tarpeeksi mihin tehdä ko. hommeli ettei tule rikottua vermeitä, eli idean käyttö vain omalla vastuulla. Allekirjoittanut ei korvaa rikottuja kytkimiä.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2167 : 25.01.11 - klo: 16.01 »
Jeps, enpä elconia oo tuolta kantilta tutkinukaan  :roll: Tämä tarttee tutkia... hyvin on sakut asian hoitaneet, ei voi moittia.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2168 : 25.01.11 - klo: 20.03 »
Tuli sitten heivattua vakio kytkin 6000rpm jousella Lauterin tilalle. Ajellaan tuolla kombinaatiolla ainakin tuo sisäänajo loppuun.

Eräs tuttuni sanoi että noi Lauterin jouset hieman väsyy käytössä jonkin ajan päästä, eli silloin kytkentärundit olis sitten ne kohtuulliset 6-7000rpm.

Ei vaan oikein haluta kiljuttaa sisäänajossa olevaa konetta enemmän kuin on tarpeen. Lisäksi on mukavampaa että kytkin ottaa alempaa näin talviajoa ajatellen.

Laitellaan sitten kesäksi tuo tuuning kytkin kiinni kun pääsee kokeilemaan ajotaitojaan ja uuden koneen tehoja asfaltilla.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2169 : 28.01.11 - klo: 15.10 »
Kuinkas paljon saa olla päittäisväljyyttä kampiakselissa jotta on hyväksyttävissä rajoissa??

En ole ehtinyt mitata omaa konetta, mutta jonkin verran tuntuu olevan ja alko arveluttamaan jotta onko liikaa.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2170 : 28.01.11 - klo: 18.02 »
Omassa tuntuu olevan kans välystä, sanosin että 1mm - 1,5mm yhteensä, eli 0,5 - 0,75 suuntaansa. Enpä itekkään tiiä on se hyväksyttävä määrä.
Mut kone on vasta sisään ajettu, et sinäänsä luulis olevan hyväksyttävä. Eikä mitään shimmejä ole missään käsketty/ kehotettu laittamaan.

Niin ja näillä välyksillä toi kone pelittää kyllä hienosti. Luulisin liiallisen välyksen aiheuttavan jotain ongelmia käynnissä ja kenties ylim. ääniä myös. Mut tää oli lähinnä mutuilua.

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2171 : 28.01.11 - klo: 20.04 »
Jeps. Just itse mittasin heittokellolla ja välystä on 1,2mm.

Mun mielestä liikaa (joo anteeks olen välillä perfektionisti), mut jos toi on hyväksyttävä arvo niin olkoon sitten siinä.

Eiköhän muutenkin tule koneen pyttyä, mäntää ja sisuskaluja vaihdeltua että pysynee välykset kurissa.

Apropoo, Habaku sulla kun on tuosta koneen viilauksesta kokemusta enemmän kuin tarpeeksi niin saiskos yv:nä sulta hyviä vinkkejä tuon 29 pytyn kiusaamiseen. Tarkoitus ei ole tehdä mitään ultrahyperrookeria, mut jotain ihan pientä kutitusta olis kiva harrastaa.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2172 : 28.01.11 - klo: 20.42 »
Miun mielestä noissa on jopa uutena tuntuva tuo päittäisvälys. Kun siellä ei ole mitään shimmejä, eikä missään ole annettu koko välykselle mitään min/max arvoja, joten tuskimpa on kovin kriittinen? Voisko osa välyksestä tulla pelkästään siitä, että akseli pääsee liikkumaan siinä lohkon laakerissa?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2173 : 28.01.11 - klo: 21.40 »
Apropoo, Habaku sulla kun on tuosta koneen viilauksesta kokemusta enemmän kuin tarpeeksi niin saiskos yv:nä sulta hyviä vinkkejä tuon 29 pytyn kiusaamiseen. Tarkoitus ei ole tehdä mitään ultrahyperrookeria, mut jotain ihan pientä kutitusta olis kiva harrastaa.

Siitä kokemuksen määrästä yms... niin varma olis, yritäs ja erehdys periaatteella on tietoa ja ehkä hitusen taitoa hommattu. Ja ihan mopoaikasilla pohjilla vähän muisteltu, mikä niinku meni mettään ja mikä taas toimi  :wink:

Toki näitä perusjuttuja voin laitella, jos saan järkevään muotoon kirjotettua.
 
Mitään spesiaalia en ole itekkään koittanu, ne kun on sitte niitä ihan viimisimpiä tehon rippeitä mitä niillä tempuilla saa otettua ja vaati enemmän myös työkaluilta. Mulla on dremeli + muutamat hyväksi havaitut terät ja käsiviiloja (hyviä) karhunkieltä kiillotukseen ja niillä on saanu itelle tarpeelliset hommat hoidettua.

Otin toissa syksynä videonkin, paikallaan oli nimen omaan 29cc Cy sylkky, 19/55 välitykset, kunnon tehari 80-90km/h se kelaili, en sen kummenmin mittaillu, videosta sen kyllä laskin. Eikä kihdytysmatka mikään toivoton. Ainakaan omasta mielestä.

Tässä topicissa se on jossain siVulla 50 tai jotain, jos kiinnostaa.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2174 : 30.01.11 - klo: 22.54 »
Laita vain habaku tänne muittenki tietoon jos on jotain kivaa viilausvinkkiä.
Itse voin laittaa vaikka kuvaa kuinka ei viilata pyttyä ja sylinteriä :grin:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2175 : 31.01.11 - klo: 11.28 »
http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=29161

Tuo kaveri ainakin näyttäis tajuavan noista hommista...
Baja 5b ss + PL4

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2176 : 31.01.11 - klo: 16.05 »
Jos tarkemmin, tietää, niin kyseisen kaverin moottoria lunatic testasi dynossa aikanaan. Ja siitähän tuli hirvee vääntö kyseisellä foorumilla, kun käppyrät ei olleetkaan sellasia mitä kyseinen kaveri oli odottanut. Tarkemmin, mitään havaittavaaa ero ei ollu, tehtaalta tulleeseen vastaavaan myllyyn. Siinähän sitte haukuttiin dynot yms...  :lol:

Noh, tää ei tarkota sitä etteikö hän voisi tietääkin, mut ite henk. koht. kyseenalaistan kaiken siihen asti kunnes on faktaa pöydässä. En lähtis pelkkien kuvien perusteella tekemään mitään.

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2177 : 01.02.11 - klo: 21.04 »
Näytti olevan muutenkin kalliimman puoleinen toi mosa.

Työn jälki oli kyllä ihan näyttävää. Jos noilla tempuilla ei saa lisää tehoa niin sit on kai tehty reippahasti väärin.

Noh, itse en ole koskaan elänyt tuota "mopoikää". Sen takia joutuu näitä ohjeita ja vinkkejä kyseleen kun ei ole aikaisempaa kokemusta näistä 2-tahti koneista.

Nuita 4-tahtisia ilmajäähyjä on joskus tullut kutiteltua, mut niihin pureekin sitten ihan eri niksit.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2178 : 02.02.11 - klo: 10.44 »
Vähän oli kyllä ristiriidassa tuo juttu...
Alussa sanottiin että on vakio cy lohkot ja hintaan lyöty ts jne.
(vai oliko sitten laskenu omalle porttaukselle hintaa)
Tuosta ketjusta ei kyllä mitään dyno tuloksia ollut.
Ihmettelen kyllä itsekkin jos ei tommosella jäljellä mitään tapahtunut, kun oli vielä samalla lailla toteutettu niinkun suurin osa muistakin porttauksista mitä olen katsellut.

http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=83403

Tuossa nyt kuitenkin tonen linkkivalikoima, luulis apuja kiinnistuneille löytyvän.
Baja 5b ss + PL4

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2179 : 02.02.11 - klo: 11.04 »
Juu, en minäkään muista oliko riitaa juuri tuosta koneesta. Ajattelin vaan sitä, että jos ei ite juurikaan tiedä jostain asiasta, ei siihen pitäs luottaakaan mitä näkee yms...
Tuolla palstalla pyörii niitäkin, jotka näistä asioista varmasti tietää.

Cube122 otti näköjään homman hautuun, niin mun ei tartte kellekkään viisoa mitään  :lol:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2180 : 04.02.11 - klo: 20.31 »
Onkos jollain tietoo saakos tuohon vakio kytkinkelloon 19t pinjonia?

Tilasin Davelta jo yhden 19/55 ratassarjan, mut nuo osaset olikin sitten tuon turtlen kellon kanssa yhteensopivat. Vai onko niin että pitää siirtyä käyttämään nuita kilpikonnatuotteita.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2181 : 09.02.11 - klo: 12.28 »
Itsellä on kyllä tuo mopoikä elettynä, mutta tyyli oli silloin että isompaa pyttyä jne. eli viilat on jätetty rauhaan...

En tuossa huomannut olitko laittanut minkä yhdistelmän olit tilannut, mutta olen 90% varma että tuo hostilen sarja menee vakioon. http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.5937/.f
(Olettaisin että kaikki sarjat menee, jos ei toisin ole mainittu.)
Itse asiassa aika kauan sain etsiä että turtlen pinjonit löysin :)

Jos olisi ylimääräistä taskun pohjalla, niin ainakin itse siirtyisin... ja niin teenkin jos ja kun ongelmia vakion kanssa ilmenee. Ei vain ole ihan ensimmäisenä listalla (pilli, talvigummit, extenderit, vetarit jne.)
« Viimeksi muokattu: 09.02.11 - klo: 14.00 kirjoittanut cube122 »
Baja 5b ss + PL4

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2182 : 09.02.11 - klo: 14.23 »
Siis juurikin tuon hostilen ratassarjan tilasin.

Oli pinjonissa 6mm ruuvin reikä ja se hahlo joka tulee kytkinkelloon oli isompi kuin vakiorattaassa. Tästä päättelin että olisi tarkoitettu kilpikonnatuotteisiin.

Mun mielestä tuon hostilen ratassarjan tiedot netissä on harhaan johtavat, koska missään ei mainita että ei sovellu vakio kytkinkellon kanssa.

Mieleen tuli että täyttöhitsais koko höskän ja sorvi/jyrsin operaation jälkeen sais kyllä kiinni. Tosin jos sitten tulee siirryttyä myöhemmin turtleen niin eipäs sitten siihen enää käykkään heittämällä.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2183 : 09.02.11 - klo: 16.02 »
No ohhoh....

Tuossa hostilen sarjassahan on DDM:n pinjoni ja senkin kyllä pitäisi olla vakioon.(kuvista näkee röörin koon, ja paljon käyttävät juurikin tuota kun alkuperäinen menee rikki...)
Veikkaisin taas enempää tietämättä että ovat pakanneet väärän pinjonin.
Lähetäppäs sinne sähköpostia kuvan kanssa, niin luulen että saat uuden.

Ja ilmoita ihmeessä kuinka kävi, niin tietääpi varmasti sitten muutkin.

ps.katsoppas millaiset huomiotekstit on noissa turtleen myytävissä pinjoneissa:)
Baja 5b ss + PL4

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2184 : 10.02.11 - klo: 21.08 »
No niin,

Davesin kaverit ilmoitti kuvien perusteella että on tullunna väärä osa. Oli turtlen tuotteiden pinjoni eksynyt vakkareiden joukkoon.

Hyvää palvelua kuitenkin. Lupasivat nimittäin lähettää oikean osasen postissa, että sitä ja lämpimiä kevätsäitä odotellessa.

Kiitos Cube vinkistä ton reklamaation suhteen. Itse kun on härmäläisenä tottunu vaan hyväksymään tilanteen ja kärsimään tappiot nahoissaan.

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2185 : 10.02.11 - klo: 22.01 »
kyselisin mikä näistä bajoista kannattaa hankkii 5b,ss,sc
onko näissä mitään lasten tauteja.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2186 : 11.02.11 - klo: 08.04 »
Baja 5bss tai sc olis ne mistä kannattais aloittaa.

Lastentauteja on kaikissa isoissa bensamöhkäleissä, toisissa vaan enemmän kuin muissa.

Jos halvalla haluat päästä harrastamiseen niin suosittelen käytetyn ostamista mihin on jo valmiiksi ruuvattu päivitysosasia kiinni. Näin ainakin itse tein enkä ole katunut päivääkään.

Se onkin  sitten makuasia kumman noista malleista haluaa.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2187 : 11.02.11 - klo: 10.35 »
SC on kyllä mielenkiintoisen näköinen kapistus...

Käytetyissä juurikin nuo optio osat ja mahdolliset radio laitteet voi olla hyvä juttu. Kaikki riippuu tietenkin miten muuten autoa on pidetty tai rääkätty. Saattaa saada edullisestikkin.

Toisaalta jos uuden 5b ss:n laitat, niin tuo kasaaminen on sinäänsä jo nautinto :) ja auto tulee samalla tutuksi.
Toki tuohonkin muutama edullinen päivitys kannattaa jo kasausvaiheessa laittaa niin helpottaa huomattavasti kun ei tarvi koko autoa alkaa heti purkamaan.
« Viimeksi muokattu: 11.02.11 - klo: 11.16 kirjoittanut cube122 »
Baja 5b ss + PL4

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2188 : 11.02.11 - klo: 15.58 »
TRKMANS racing

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2189 : 11.02.11 - klo: 19.23 »
ymmärsinkö oikein että baja 5t ei enää valmisteta ja tilalle tuli sc