Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989373 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2100 : 02.01.11 - klo: 12.36 »
No niin. Hajoneen sylinterin tutkinta edistyi askeleen. Taitaa olla vikaa käyttäjässä niin kuin useimmiten mun tapauksessa........valitettavasti.

Näin jälkikäteen miettiessäni toinen sylinterin kiinnityspultti tuntui aika löysältä avattaessa. Eräs tuttuni joka näitä moottoreita tuntee paremmin kuin minä totesi, että kun on käytetty normi 28/36 sylinteriä on jouduttu laittamaan paksumpi tiiviste (1mm) lohkon ja sylkyn väliin. Jos toinen pultti on päässyt löystymään niin seurauksena on sylinterin nitkuminen joka johtaa toispuoleiseen sylkyn kuormitukseen. Ajan myötä materiaali väsyy ja antaa periksi. Asiaa ei kuulemma ainakaan paranna tuo paksumpi tiiviste siinä välissä joka toimii jousena ko. tilanteessa. Asiaa paremmin tuntevat saavat kommentoida onko diagnoosi oikea. Ainakin itselleni tuo selitys tuntui uskottavalta.

Korjauksena taidankin laittaa 29cc pyttymäntäsatsin kiinni joka on alunperinkin tarkoitettu tuolle 30mm iskulla olevalle kampiakselille, jolloin pystyy käyttämään normipaksuista sylkyn tiivistettä. Lisäksi tein uuden vuoden lupauksen siitä, että tarkastan sylkyn pulttien kireyden useammin. Hirtettäköön tunnarini foorumilla jos tämän lupauksen petän :tongue:

Iloisia tulevan vuoden harrastehetkiä kaikille toivottaa legoinsinööri.

Poissa jepulis222

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2101 : 02.01.11 - klo: 13.17 »
Pojat nyt kuulkaa on kysees hieno baja: http://home.btconnect.com/carbonbaja/:shocked:
Kaikki suuret osat hiilikuidusta ja loput viri osia.
Löysin tuon kun selasin joitain hpi linkkejä tuolla sivulla on täysi osalista joten ei muutakun rakentamaan!!    :mrgreen: :wink:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2102 : 05.01.11 - klo: 10.36 »
Jippikaijou!!!

Uusi 29cc kones tulille. Aika hankala oli saada käyntiin näin ensimmäisen kerran. Seokset oli miten sattuu ja muutenkin tuo ryypyn puute ei paranna asiaa. Kokeilin orkkis ryypyllistä kaasaria mutta taitaa olla se liian pitkään seissyt käyttämättömänä kun tiivisteet olevan morjens.

Minkäslaisia systeemeitä teillä muilla on vetostartissa? Mulla on kappaleina tuo vehjas koko ajan. Saakos siihen vahvempia osasia vai onko vaan hyvät puristukset ja liikaa ruista ranteessa :angry:. Ei kait se vetostartin käyttäminen mikään tekniikkalaji ole??? Ainakin moottorisahasta ym. pienkoneista en ole saanut niitä ikinä rikki, vaikka välillä on nyitty enemmän kuin laki sallii.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2103 : 05.01.11 - klo: 11.00 »
Kyllä se mahtaa olla enemmän tekniikka, mitä voimalaji....

Ite en oo vuosien saatossa saanu yhtään rikki.
/ Jere Siirilä

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2104 : 05.01.11 - klo: 11.58 »
Jippikaijou!!!

Uusi 29cc kones tulille. Aika hankala oli saada käyntiin näin ensimmäisen kerran. Seokset oli miten sattuu ja muutenkin tuo ryypyn puute ei paranna asiaa. Kokeilin orkkis ryypyllistä kaasaria mutta taitaa olla se liian pitkään seissyt käyttämättömänä kun tiivisteet olevan morjens.

Minkäslaisia systeemeitä teillä muilla on vetostartissa? Mulla on kappaleina tuo vehjas koko ajan. Saakos siihen vahvempia osasia vai onko vaan hyvät puristukset ja liikaa ruista ranteessa :angry:. Ei kait se vetostartin käyttäminen mikään tekniikkalaji ole??? Ainakin moottorisahasta ym. pienkoneista en ole saanut niitä ikinä rikki, vaikka välillä on nyitty enemmän kuin laki sallii.



vetokäynnistimen suojapussi pidensi minulla todella paljon käynnistimen käyttöikää.
TRKMANS racing

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2105 : 05.01.11 - klo: 12.23 »
Suojapussi ollu koko ajan käytössä ja terässuojaverkkoa viritelty lisävarmennukseksi vetostartin kannen sisäpuolelle.

Lisäksi moottorin alta kaikki rakoset tilkitty "ilmansuodattimella" jottei töhnä pääse alapuolelta yllättämään.

Joskus startissa on käytetty metallista/alumiinista rinkulaa (se joka osuu vauhtikselle), niin voisikos olla mahdollista että vauhtiksen tapit (ne mihin rinkula ottaa kiinni) ovat kuluneet turhan lyhyiksi? Pahus vie kun ei ole käytössä yhtään orkkis vauhtista mistä vois vertailla tai ottaa mittoja.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2106 : 05.01.11 - klo: 14.16 »
Mulla on pääly puolella sääskiverkko 2-komponentilla kiinni ja sisäpuolella alumiini verkkoa.

Nykimällä en oo saanu särkymään, mut kerran sopivasti kiveen tööttäsin, niin meni daven suojapussi ja kuoret jaskaksi.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2107 : 05.01.11 - klo: 14.34 »
Tässä kun odottelen ss pakettia saapuvaksi, niin tuli mieleen että olisikohan järkevää pyöräyttää kengät kytkimestä suosiolla toisinpäin ennen kun konetta edes yrittää tulille?
Meinasivät tuolla rapakon toisella puolen että pitääpi olla 8K jousi, mutta sellainenhan tuossa on jo vakiona... Korjailkaa jos olen väärässä.
Ja onko kyseisestä toimenpiteestä mitään haittaa?
TFE:n korvaavat laakerit ja shimmit tilasin DDM:ltä ihan koe mielessä(meneekö tullia, kauanko kestää), että saapi samalla kasatessa laitella paikoilleen. En tiedä onko laakereissa eroa alkuperäisiin, mutta tuskin ne huonompia on...
Baja 5b ss + PL4

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2108 : 05.01.11 - klo: 14.39 »
Kyllähän niitä kegkiä ovat kääntäneet, ja kehuneet parantavan kiinni ottoa. Ite en ole asiaa kokeillu.

Daven paketit menee tulliin, jos hinta sen vaatii. Laittavat ihan oikeen summan pakettiin.
Hitailla/ halvoilla posteilla pitäs parinviikon sisällä tulla, jos ei jää seilaamaan maailmalle. Itellä yks kaasari jäi seilaamaan, pistin asiasta infoa ja laittovat toisen tulemaan  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2109 : 05.01.11 - klo: 14.55 »
Tiukille menee... 70$ posteineen :) . Eipäs tullut mieleenkään olisiko sulla ollut millekkään tarve... samoilla riesoillahan sieltä olisi tullut. Onkos sulla noista laakereista kokemuksia, vai oletko hommaillut muualta?

Ilmeisesti tornion tullista pitää sitten käydä hakemassa?
Olisiko mitään mitä olis hyvä tietää ennen kun sinne marssii sitä pakettia hakemaan?
Baja 5b ss + PL4

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2110 : 05.01.11 - klo: 17.13 »
En ois tarvinnu mitään  :wink: Ite aikanaan tilasin fast edyn laakerit, mitkälie metallisuojatut. Eipä oo tarvinnu vaihella.

Juu, tornioon ne nykysten tulee. Varaa aikaa, ettivät oikeita numeroita millä kirjataan ylös ja tulosta se kuitti följyyn.

Ja sorit muille, pikkasen ot:tä :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2111 : 05.01.11 - klo: 21.21 »
Tulin miettineeksi, ja huomasin miten ns. aktiivisia bajan omistajat on. Meillä on bajafoorumit, bajaskunkworks suunnittelee hyviä osia yms. Eli bajan omistajista suurin osa ei ole sellaisia "istuu mökissä hiljaa" tyyppejä, mitä monen muun auton kanssa on, vaikka niitä olisi maailmassa enemmän mitä bajoja.

Joo, Baja tuntuu olevan legenda jo eläessään. Moni suhtautuu siihen intohimolla. Oma legendani on lyhykäisyydessään sellainen, että ostin Bajan sen kunniaksi, kun 10 vuotta tuli täyteen ammatissa. Vähintään niin kauan meni kuolatessa näiden laitteiden perään ennenkuin oli tarpeeksi massia tehdä tämä ostos. Nyt ovatkin sitten suhdanteet jo heikentyneet, eikä enää oikeasti olisi varaa tähän touhuun, mutta koukussa ollaan eikä pois pääse :p .

Jippikaijou!!!

Uusi 29cc kones tulille.

Minkäslaisia systeemeitä teillä muilla on vetostartissa? Mulla on kappaleina tuo vehjas koko ajan. Saakos siihen vahvempia osasia vai onko vaan hyvät puristukset ja liikaa ruista ranteessa :angry:. Ei kait se vetostartin käyttäminen mikään tekniikkalaji ole??? Ainakin moottorisahasta ym. pienkoneista en ole saanut niitä ikinä rikki, vaikka välillä on nyitty enemmän kuin laki sallii.

Lehtibakka, Jes!, meillä on nyt sitten sama motti! Mulla tosin vielä paketissa, odottaa nykyisen koneen antautumista. Saa näitä vehkeitä sen verran rassata, ettei viitsi toimivaa konetta irti nyhtää uuden tieltä.

Vetostartista sen verran, että toimintaanhan vaikuttaa niiden kytkentäkynsien kunnon lisäksi mitä suurimmassa määrin "Bendix-laitteen" eli sen mekanismin, joka heittää käynnistimen kynnet vauhtipyörän kynsiä vasten, toiminta. Eli jos se mekanismi on kuiva/likainen/viallinen, niin se ei nakkaa käynnistimen kynsiä jämäkästi vauhtipyörälle ja pahimmassa tapauksessa ne jäävät jopa puolimatkaan. Tämä aiheuttaa lipsumista, mikä mitä suurimmassa määrin syö niitä kynsiä. Itse kerran teroittelin vauhtipyörän kynsiä parempi pito mielessä, mutta ei siitä paljon muutosta tullut, ennenkuin putsasin ja öljysin sen mekanismin. Niissä alumiinisissa käynnistimen kynsikappaleissa, joita saa parannusosina, tahtoo muuten uutuuttaan olla valupurseita, kannattaa sipistellä, ettei herkkyys kärsi.

Tiukille menee... 70$ posteineen :).

Ilmeisesti tornion tullista pitää sitten käydä hakemassa?
Olisiko mitään mitä olis hyvä tietää ennen kun sinne marssii sitä pakettia hakemaan?

Joo, tulliin se taitaapi jäädä. Nykyään osien arvo saa olla hyvinkin alle 60$ niin tulliin jää silti. Olen noita tullivapaita lähetyksiä kikkaillut: paitsi että euron kurssi on nyt huono, niin jotenkin tuntuu, että ovat alkaneet olemaan epäluuloisempia pakettien suhteen. Davehan ei merkkaa postimaksua pikku paketteihin, jolloin osien hinnan ollessa lähellä verorajaa alkavat tullissa epäillä, että hinta posteineen on yli sen rajan. Virallisestihan postituksen hintakin kuuluu verotettavaan määrään. Tai sitten he siellä tullissa jo tuntevat minut ja aattelevat, että taas se yrittää saada halvalla, jätetäänpä hilut kaniin  :angry:.

Tullin sivuilta löytyy aika seikkaperäisesti ohjeita paketin noutamisesta:

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/postipaketin_noutaminen/index.jsp

-DIY
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa jepulis222

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2112 : 06.01.11 - klo: 13.26 »
Eli olenko ymmärtänyt nyt oikein että baja 5b tulee tullista huoletta mutta pikku varaosat eivät.
Eli kannattaako siis tilata "kaikki kerrallaan" tyylillä?   :huh: :huh:
Anteeksi jo valmiiksi koska tuntuu että nyt en jotain ymmärtänyt.  :undecided:

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2113 : 06.01.11 - klo: 15.05 »
Ei varmasti koko auto alvitta tule. Siis euroopan maistahan tulee ilman tulleja, mut jenkeistä, kiinasta jne... ei varmastikaan alveitta selviä.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2114 : 07.01.11 - klo: 21.30 »
Piti alkaa purkaan pirssi. Alumiinit niin hapettuneet, ettei viittiny kattoa. Eipä ollu järkeä noita elaksointeja poistaa... kele.

Oisko kellään tietoa, mistä sais pieniä = halpoja pulverimaalaus vermeitä ? Olen kyllä nähny sellasia kuumailmapuhaltimen kokosia, mut ei osaa hakea mistään.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2115 : 07.01.11 - klo: 22.57 »
Nuo elaksoinnit saa poistettua Kodin Putkimiehellä...kunnon amme, ja osat sinne hetkeksi likoamaan. Sitten kun ovat kiehuneet tarpeeksi, niin nostaa kirkkaat osat vaan pois:) Höyryt on sitten semmosta myrkkyä, että niitä ei kannata paljoa hengitellä....

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2116 : 07.01.11 - klo: 23.52 »
Juu, näinhän tein toissa kesänä. Siinä nyt vaan ei ollu järkeä, kun kirkasalu hapettuu herkästi. Eipä kiiltele enää ei... sitä tossa kirosin.

Nyt siis osien maalaus mielessä, mut sitä taida kannattaa tehä kön tuolla pulverimaalauksella ja uunituksella. Jos meinaa et maali myös pysyy.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2117 : 08.01.11 - klo: 00.45 »
Mikset eloksoi uudelleen? Siihen löytyy muutamia ihan hyviä ohjeitakin.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2118 : 08.01.11 - klo: 19.10 »
No laitappa rampa jotain ohjeen tynkää  :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2119 : 08.01.11 - klo: 19.15 »
www.TimoHapponen.net

Alumiinin eloksointi eli anodisointi ->>> http://www.timohapponen.net/anodisointi/
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2120 : 08.01.11 - klo: 19.20 »
Eli olenko ymmärtänyt nyt oikein että baja 5b tulee tullista huoletta mutta pikku varaosat eivät.
Eli kannattaako siis tilata "kaikki kerrallaan" tyylillä?   :huh: :huh:
Anteeksi jo valmiiksi koska tuntuu että nyt en jotain ymmärtänyt.  :undecided:

Sori, jos/kun annoin asiasta synkän ja vaikean kuvan...Ei aina osaa arvoida omaa tekstiä toisten näkökulmasta.

Siis ei tulli pidättele sen enempää pieniä kuin isojakaan paketteja itsetarkoituksellisesti, kyse on vain siitä, aletaanko lähetyksestä periä veroja vai ei. Jos aletaan, niin tavara jää tulliin selvitystä varten ja sen saa sitten sieltä kun on verot maksettu.

Mitä on "huoli" tavaroiden saannissa? Ei ole mitään muita huolia kuin se, joudunko maksamaan veroja vai en ja täytyykö minun nähdä se vaiva että tavarat tullataan vai ei. Tulli haluaa kyllä kernaasti päästä eroon kaikesta tavarasta, mitä vyöryy sisään ovista ja ikkunoista, eli saada paketin mahdollisimman nopeasti sinulle.

Siis mikään ei tule Amerikoista niin helposti ja halvalla kuin pienet tilaukset. Tullin minimilaskutus on 10€. Jos ALV lähetyksen arvosta on alle sen, maksua ei peritä, ja tavara sutkahtaa tullista läpi "itsestään" ja löydät sen parin viikon sisällä tilauksesta postilaatikostasi. Tällöin saat tavaran verovapaana. Jos vain mahdollista on siis halvempaa ja vaivattomampaa tilata usein pieniä lähetyksiä kuin kerralla iso. Tai no, siinä tietysti on lisävaivaa, että joutuu väsäämään monta tilausta ja miettimään verorajoja. Veroraja on noin 43€ (0.23x43 = 9.89) mikä tekee nykyisellä USD:n kurssilla n. 56.5$ . Postikulut kuuluu verotettavaan määrään. DDM ei merkkaa pieniin paketteihin postikuluja mutta käytännössä kannattaa ne itse huomioida ja muutenkin jättää siihen hintaan toleranssia, jotta paketti varmasti tulee kotiin ilman tullausta.

Iso tilaus on tietysti sitten siitä helppo, että ei tarvii miettiä verollisuuden rajoja tms. ja voi samalla istunnolla hoitaa paljon asioita. Valmistautuu sitten vaan tullaamaan tavaransa tai antaa Itellan hoitaa sen, maksaa verot ja sillä selvä.

Sorit kaikille kokeneille, että täytän Baja-topikkia tällä tulliasialla. Perustelen kuitenkin sitä sillä, että Baja-harrastuksen etevän sujumisen kannalta on kokemukseni mukaan hyvin tarpeellista osata menetellä tullin kanssa, ja joukossamme on kuitenkin varmasti paljon henkilöitä, joilla ei vielä ole kokemusta.

P.S. Igor, minäkin olen oppinut, aikoinaan näitä sulta kyselin ja tattis vaan neuvoista. :smiley:

Niin, ja neuvokaahan nyt sitten vielä minuakin. Jonkun aikaa olen täällä foorumilla pörrännyt, mutta vielä ei ole avautunut, että mitä tarkoitetaan siellä täällä esiintyvällä "salakielisellä" sanonnalla "OT"   :huh: ??
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2121 : 08.01.11 - klo: 19.53 »
Vastataan nyt näin nasevasti että IMHO "Out of Topic" :), jos en nyt ihan väärässä ole...

Itsekkin vasta aloittelemassa harrastusta, niin olen tullut siihen tulokseen että onhan tuo DDM aivan ylivertainen paikka hommailla tuota krääsää. Nimen omaa siksi hyvä tuoda nuo tulli asiatkin tälle palstalle.

Tuon oman tilaukseni menin kyllä omaa hölmöyttäni "kämmäämään" eli nyt asioita selvitellessäni asia on juurikin niinkuin DIY sanoi, eli viisaampi värkkäilla useampia alle 55$ paketteja jos vain tavaroiden hinnat niin sallivat...

Jos englanti taipuu, niin tuo virallinen baja foorumihan on aivan mahtava paikka!
Baja 5b ss + PL4

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2122 : 08.01.11 - klo: 21.45 »
www.TimoHapponen.net

Alumiinin eloksointi eli anodisointi ->>> http://www.timohapponen.net/anodisointi/

Juu tän saman linkin olisin laittanut, todella selkeeltä hommalta vaikuttaa. Eli jos osat putsaa kunnolla ja tekee niihin vaikka jonkunlaisen hionnan tai lasikuulapuhalluksen, niin voi saada aivan helkutin komeeta!
« Viimeksi muokattu: 08.01.11 - klo: 21.49 kirjoittanut rampa »
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2123 : 09.01.11 - klo: 15.30 »
Joo, kiitti linkistä. Ei vaan oo paikkaa värkätä happojen kans  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa jepulis222

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2124 : 09.01.11 - klo: 21.20 »
Eli olenko ymmärtänyt nyt oikein että baja 5b tulee tullista huoletta mutta pikku varaosat eivät.
Eli kannattaako siis tilata "kaikki kerrallaan" tyylillä?   :huh: :huh:
Anteeksi jo valmiiksi koska tuntuu että nyt en jotain ymmärtänyt.  :undecided:

Sori, jos/kun annoin asiasta synkän ja vaikean kuvan...Ei aina osaa arvoida omaa tekstiä toisten näkökulmasta.

Siis ei tulli pidättele sen enempää pieniä kuin isojakaan paketteja itsetarkoituksellisesti, kyse on vain siitä, aletaanko lähetyksestä periä veroja vai ei. Jos aletaan, niin tavara jää tulliin selvitystä varten ja sen saa sitten sieltä kun on verot maksettu.

Mitä on "huoli" tavaroiden saannissa? Ei ole mitään muita huolia kuin se, joudunko maksamaan veroja vai en ja täytyykö minun nähdä se vaiva että tavarat tullataan vai ei. Tulli haluaa kyllä kernaasti päästä eroon kaikesta tavarasta, mitä vyöryy sisään ovista ja ikkunoista, eli saada paketin mahdollisimman nopeasti sinulle.

Siis mikään ei tule Amerikoista niin helposti ja halvalla kuin pienet tilaukset. Tullin minimilaskutus on 10€. Jos ALV lähetyksen arvosta on alle sen, maksua ei peritä, ja tavara sutkahtaa tullista läpi "itsestään" ja löydät sen parin viikon sisällä tilauksesta postilaatikostasi. Tällöin saat tavaran verovapaana. Jos vain mahdollista on siis halvempaa ja vaivattomampaa tilata usein pieniä lähetyksiä kuin kerralla iso. Tai no, siinä tietysti on lisävaivaa, että joutuu väsäämään monta tilausta ja miettimään verorajoja. Veroraja on noin 43€ (0.23x43 = 9.89) mikä tekee nykyisellä USD:n kurssilla n. 56.5$ . Postikulut kuuluu verotettavaan määrään. DDM ei merkkaa pieniin paketteihin postikuluja mutta käytännössä kannattaa ne itse huomioida ja muutenkin jättää siihen hintaan toleranssia, jotta paketti varmasti tulee kotiin ilman tullausta.

Iso tilaus on tietysti sitten siitä helppo, että ei tarvii miettiä verollisuuden rajoja tms. ja voi samalla istunnolla hoitaa paljon asioita. Valmistautuu sitten vaan tullaamaan tavaransa tai antaa Itellan hoitaa sen, maksaa verot ja sillä selvä.

Sorit kaikille kokeneille, että täytän Baja-topikkia tällä tulliasialla. Perustelen kuitenkin sitä sillä, että Baja-harrastuksen etevän sujumisen kannalta on kokemukseni mukaan hyvin tarpeellista osata menetellä tullin kanssa, ja joukossamme on kuitenkin varmasti paljon henkilöitä, joilla ei vielä ole kokemusta.

P.S. Igor, minäkin olen oppinut, aikoinaan näitä sulta kyselin ja tattis vaan neuvoista. :smiley:

Niin, ja neuvokaahan nyt sitten vielä minuakin. Jonkun aikaa olen täällä foorumilla pörrännyt, mutta vielä ei ole avautunut, että mitä tarkoitetaan siellä täällä esiintyvällä "salakielisellä" sanonnalla "OT"   :huh: ??

Noniin eli asia tuli hyvin selville ja kiitos DIY-man:ille selventävästä kerronnasta ja nyt sitten samalla selvisi minullekkin tuo "OT" sanonta. :smiley:

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2125 : 10.01.11 - klo: 12.20 »
No niin....

Nyt on sitten päristelty uutta konetta noin litra 6% seoksella. Viimeinen 15min annoin pikkasen (max 20%) kaasua silloin tällöin. Tuo sisäänajopenkki on muuten verraton tuossa hommassa. Ei tarvitse puuduttavaa jurrutusta auton kanssa harrastaa, vaikka eipä tuo auto mihinkään liiku jos vaan tyhjäkäyntiä käyttää.

Katsotaan miten aika antaa periksi ruuvata konetta autoon kiinni. Eikös tuo ollut niin, että vielä pitäis jaksaa ainakin 2 tankillista ajaa kaasu rajoitettuna?

Kummosilla säädöillä olette muuten pitäneet tuota Walbro WT-813 kaasaria? Jotenkin tuntuu että 1,25 kierrosta L-ruuvissa on hiukka liikaa.

H-ruuvia en ole edes vielä säätänyt kuin sen vakion 1,5 kierrosta kun kone on sisäänajossa.

Poissa cube122

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2126 : 10.01.11 - klo: 12.30 »
Miten mulle olisi jäänyt mieleen että näitä bensa vehkeitä ei ajettais penkissä sisään, vaan rikkaammalla seoksella ja puolella kaasulla (vaihtelevalla) auto liikkeessä... semmoinen 3-4 tankkia. Korjailkaa ihmeessä jos olen väärässä. Toki tapoja on varmaan yhtä monta kuin kuskejakin, mutta jostain on tuommonen jäänyt kukkumaan takaraivoon.(ilmeisesti koneen lämpenemisen takia)
Baja 5b ss + PL4

Poissa DIY-man

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2127 : 10.01.11 - klo: 15.30 »
En tiedä mitä virallisesti suositellaan, mutta itse sovellan ihan samoja periaatteita kuin mihin tahansa pieniin koneisiin, kuten mottorisaha ja mopokin. Leppoisaa ajelua tavallista runsaammalla öljyllä. Pääasia, että kierrokset, kuormitus ja lämpötilat vaihtelevat taajaan. Saa siis antaa jopa täyttä hanaa hetkellisesti. Näillä oon menny tähän asti ihan menestyksellä itse.


Kummosilla säädöillä olette muuten pitäneet tuota Walbro WT-813 kaasaria? Jotenkin tuntuu että 1,25 kierrosta L-ruuvissa on hiukka liikaa.

H-ruuvia en ole edes vielä säätänyt kuin sen vakion 1,5 kierrosta kun kone on sisäänajossa.


Sama homma, moottorisahan nyrkkisäännöllä mennään: H:ta auki sen verran, ettei kaasu auki n. kymmenen sekunnin aikana ulvaise ylikierroksille, vaan jää pikkuisen ropöttämään. CY23:lla, Jetpro V3:lla ja orkkis ilmanputsarilla se tekee juurikin 1.25-1.5 kierrosta auki. CY29 voi tietysti olla vähän eri juttu. Samoin ilmanputsari ja pakoputki vaikuttaa. Ei sitä voi tarkkaan sanoa, se on tuunattava ton em. nyrkkisäännön mukaan konekohtaisesti.

L:n vastaava nyrkkisääntö taas menee siten, että haetaan ensin tyhjäkäynnillä se kohta, jossa kierrokset on maksimissa. Siitä sitten otetaan vähän takaisin (aukipäin), n 0.25 kierrosta. Käytännössä sitten kokeillaan, miten auto lähtee seisoviltaan kiihtymään. Jos ei vaikuta tehokkaalta, L:ää täytyy vielä säätää.

Ja kun sitten on onnellisesti ajettu jokunen tankki, katsotaan, näyttääkö tulppa asialliselta. Itsellä on sen verta lyhkäinen rata, että katson hiukan ylimääräistä tuhkaa kuuluvan asiaan runsaan kaasuttelun vuoksi. On siis vain lyhyitä pätkiä sitä kaasu auki suoraan menoa.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2128 : 10.01.11 - klo: 15.47 »
Hyviä säätövinkkejä, mut tulpanvärihän kertoo kuitenkin parhaiten säädöt... kaikissa laitteissa. Eli säätö, täyskaasu vetasu ja tulppaa kattoo minkä minkävärinen on. Vaaleanruskea kun on niin siinä se sitten on.
Toki talvikelillä pikkasen hankalaa, kun jähtyy vermeet kohtuu rivakasti.

Ja säätäkää aina vasta kun se kone on normaalissa ajolämmössä, säästyy monelta kirosanalta  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #2129 : 13.01.11 - klo: 10.35 »
Tervehdys kaikille.

Pieni varoituksen sana näin omakohtaisesta kokemuksesta.

Yritin saada bajan konetta käyntiin ja muutaman vedon jälkeen kone sanoi junks. Ei sitten pyörähtänyt eteenpäin millään ja taaksepäin vain työkalun avittamana. Siinä sitten ihmeteltyäni tovin yritin uudelleen ja lopputulos oli sama.

Ei muuta kuin kone irti ja tutkimaan. Vauhtipyörän puoleisen kannen avattuani huomasin että pakoputken tiiviste oli jäänyt vauhtiksen ja sytkäsysteemin väliin!!!

Nuorisoa haastateltuani (poika 5v) selvisi että hänkin oli sitten osallistunut autonrakennustalkoisiin lisäämällä yhden ylimääräisen tiivisteen sinne vauhtiksen puolelle.

Opetus: Ei kannata jättää keskeneräisiä projekteja lukitsemattomaan tilaan ilman valvontaa jos jälkikasvu on "sopivan" ikäistä.