Eri asia jos moottorin ulkokuoreen kivet naarmuttelee, kuin se että harjallisen moottorin sisään menee tuuletusaukosta kivi sisään.
No, kirjoitin hiukan epäselvästi: siinä GM:n moottorissa on sen verran isot tuuletusaukot, että on kiviä mennyt sisäänkin. Ulkokuoren vauriot ovat vain todiste siitä. Minun kokemukseni on tosiaan harjattomista.
Ja olisihan se totta kai parempi suojata, mutta kun kuumeneminenkin on ongelma ja tuossa Blitsissä se moottori roikkuu siellä takarenkaiden takana alimpana (niin kuin ultimassakin), niin enpä ole oikeasti toimivaa suojaa keksinyt. Ja tosiaan - positiivisesti on yllättänyt tuo moottorin kestävyys.
Ihan mahdollisesti toimivaa viritystä aikaisemmin heitettiin.
Hyttysverkkoa jos saa eteen niin se jo estää niiden isompien kivien sisään pääsy.
Nämä isommat kivet jotka juuri mahtuvat tuuletusaukosta sisään, ovat yleisimmin niitä jotka rikkovat moottorin hiilet, tai jopa katkaisevat käämilankoja.
Hienojakoinen pöly tai ylipäätään hyttysverkosta läpi pääsevät jyvät harvemmin tekevät muuta kuin tottakai kuluttavat moottoria.
Tuskin hyttysverkko vielä niin kummoisesti tuollaisen vakio harjallisen koneen ilmanvaihtoon vaikuttaa että siitä oikeasti ongelmia tulisi.
Kokeilemalla ainakin selviää.