Ehdottamasi Asson TC3 on hyvä valinta. Niitä on paljon liikkeellä ja varaosapalvelu on ehkä maan parasta. Asuinpaikasta, kavereista jne. riippuen muitakin hyviä vaihtoehtoja on. Jos kaveripiirissä on jotain tiettyä hyväsi todettua automerkkiä runsaasti tai jonkun automerkin edustus on kodin naapurissa, näitä kannattaa myös harkita.
Kannattaa muistaa, että halvalla ei saa hyvää. Toisaalta aloittelija ei huomaa todellisen kisavehkeen ja keskinkertaisen vehkeen eroa, joten kannattaa pysyä kultaisella keskitiellä. Eli esim. Asson tapauksessa Team -versio riittää varmasti aloittelijalle. Racer-mallikaan ei ole todellakaan mikään huono. Sillä pärjää varmasti pitkällekin harrastuksessa. Kannattaa kuitenkin valita itse rakennettava versio, jotta oppii tuntemaan autonsa.
Hyvä tapa säästää rahaa, joka ei riitä koskaan, on ostaa huippuvehkeitä käytettynä. Tämä koskee lähinnä sähköosia, jotka eivät varsinaisesti kulu.
Aloittelijan kannattaa aloittaa vakiomoottorilla, joka tarjoaa varmasti riittävästi vauhtia. Tällöin säästyy kalustoa ja oppiminen on tehokkaampaa. Hyviä vakiomoottoreita on esim. Reedy MVP, Trinity Green Machine 3, Peak Hellfire jne.
Radion tärkein ominaisuus on se, että se sopii käteen. Seuraavaksi tulee sitten mitä ihmeellisemmät säädöt. Aloittelija pärjää varmasti pitkään perusrattiradiolla, jossa on perussäädöt. Hyvä hieman kalliimpi radio voisi olla Graupner XS-6, joka on kiteetön, jolloin kanavan vaihto onnistuu helposti. Tästä löytyy myös säätöjä aloittelijalle varmasti tarpeeksi.
Laturin valinnassa ehkä yksi tärkeimmistä seikoista on se, että haluaako ladata verkkovirralla vai 12 V jännitteellä esim. auton akusta. Laturissa olisi myös hyvä olla säädettävä latausvirta ja Peak-jännite, jolloin voit ladata erityyppisiä akkuja. Laturi on pitkäikäinen hankinta, joten siihen kannattaa panostaa. Hyvä valinta voisi olla CS Space Charger.
Akkuja on hyvä olla useampia, jolloin ei tarvitse pitää pitkiä lataustaukoja. Kolmellakin akulla pääsee jo pitkälle. Hyviä ja halpoja akkuja on esim. Sanyon 2000 mAh ja 2400 mAh NiCd-akut. Nämä antavat hyvän ajoajan ja kestävät hyvinä jopa satojakin latauksia. Akkujen pitämiseksi hyvänä, kannattaa hankkia myös erillispurkulaite.
Nopeudensäätimeksi kannattaa valita jo aluksi hieman parempi, koska jokainen haluaa kokeilla joskus virimoottoria ja hyvä nopari voi olla pitkäikäinenkin hankinta. Eli kannattaa valita nopeuden säädin jossa moottorirajoitus on alle 10 kierrosta tai sitä ei ole. Pakki on mielipidekysymys, mutta kilpailussa sitä ei saa olla. Hyvä valinta voisi olla GM V12
Ohjausservoksi kannattaa valita joku metallirattainen ja melko nopea yksilö. Ajonautinto kasvaa yllättävänkin paljon aloittelijallakin kun servon kääntöaika putoaa 0,2 -> 0,1. Metallirattaiset servot kestävät huomattavasti enemmän kuin muovirattaiset, jolloin lopulta se tulee halvemmaksi. Esim. Hitec Hs-525mg voisi olla hyvä valinta.
Kannattaa muistaa, että komponenttisuositukset on vain esimerkkejä, niitä ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Alla on jonkinlainen laskelma paketista kyseisillä osilla.
Asso TC3 Team 320,-
Vakiomoottori 50,-
Graupner XS-6 200,-
CS Space Charger 117,-
3 kpl akkuja 150,-
Hitec HS-525mg 64,-
GM V12 150,-
Erillispurkulaite 40,-
Paketin hinnaksi muodostuu 1091,-, eli sitä pitäisi hieman vielä karsia. Jos nopeudensäätimeksi valitsee esim. M'troniks Sonic Sprintin ja tyytyy radiossa esim. Futaban Megatech Junioriin, niin päästään alle 1000 Euron. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei rahan meno lopu todellakaan vielä tähän.
Korostan vielä, että nämä oli vain esimerkkejä ja ostamalla esim. radion, laturin, nopparin, servon ja purkulaitteen käytettynä, rahaa säästyy erittäin paljon ja voi saada jopa parempiakin komponentteja.