Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346493 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
No mä uskoisin että nelaritrukki olis voinut menestyäkin. Omassa oli todella makeet äänet ja se liikkui kun piru. Muun muassa useampi 0.28"-.32" koneiset truggyt jäi liikkeelle lähdössä suunnilleen seisomaan sen Hobaon rinnalla, sama juttu kaikkien 0,21"-.28" buggyjen kohdalla.
Tosin tulihan siitä raskaampi joten yhtä ketterä se ei ollut mutta siitä tuli kuitenkin paljonkin parempi ajettava kuin äkkisältään voisi luulla. Oma luuloni tämän syyksi on se, että truggyjen renkaat ja pyörien massat ovat suunniteltu ja valmistettu liian suuriksi verrattuna itse auton painoon. Veikkaisin että jos joku valmistaja toisi markkinoille esim. hiilikuituvanteita ja ilmarenkaita (eli paineilmaa, ei inserttejä) niin mä luulen että truggyjen suorituskyky saattaisi nousta niin paljon ettei krossari enää pärjäisi kunnon truggya vastaan. Mun mielestä toi rengaspaino on iso epäkohta truggyissa. Mut se on vaan mun mielipide, ei muuta.
Suoritus kyky ihan varmasti kyllä nousisi. Mutta niin nousisi hintakin joka sitten tappaa hieman sitä ostokykyä, mieluiten piheimmät ihmiset laittaisi normi insertti muovivanne renkaat. Mutta kiskuskeista en sitten tiiä. Yksi vaihtoehto olisi solurengas, matkii hieman inserttiä mutta ei ole sitä. Motocrossissa se on kaikkein pitävin mutta silläkin on hintaa.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Joel; vai rahallinen korvaus...  :grin: :grin: :grin:

Iigor, itse asiassa näistä Baja 5B&T kuvioista ei tosiaankaan tiedä vielä. Mutta sikäli jos kestotestiä tarvitaan niin järkevintä ne alustavat käyttäjätestit täällä on suorittaa. Kyllä mä alan huhuilemaan sitten vapaaehtoisia joko siihen saakka päästään.

Elvis, kaikkein tärkeimpänä ensi alkuun pitäisin truggyissa kuitenkin jousittamattoman ja pyörivän massan reipasta alenemista jotta renkaan reagointia ja alustan parempaa soveltuvuutta saisi truggyissa buggyjen tasolle.
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
No onhan trukeissa aika isot ja mohlot renkaat. Mutta saiskohan sitä suorituskykyä yhtään buggyjen tasolle jos olis hiilikuituvanteet ilmarenkailla kuten sanoit ja 30% kapeammat kuin normi trukki rengas. Koska jos olis 6kg trukki 20cc koneella tankki täynnä niin pitoa tulisi enemmän kapealle nappularenkaalle. Unohdin että solurengas olikin aika painava.

Tää on vaa teoreettista höpötystä, ei siitä tie miten se sitten oikeasti toimisi ja kestäisi.

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Väittäisin aivan näin heittämällä että truggyn renkaan painosta suurin osa tulee siitä kumista, sitten seuraavana vanne ja kevyimpänä se foumi. Ongelmallisintahan truggyn renkaassa on sen ison koon aiheuttama suuri hitausmomentti, eli se painavin osa, kumi on kauimpana renkaan keskeltä.

Truggeihinhan on ollut jo jonkin aikaa olemassa ns. lpr-vanteet (Low Profile Race)  joissa vanne on suurempi ja kumin osuus pienempi kuin normaalissa truggyssa. Näin ollen kumia tulee kehälle vähemmän + pienemmät foamit ja pienempi hitausmomentti. Eli renkaan kehällä oleva paino on pienempi ja näin ollen pitäis myös hitausmomentin olla pienempi. Tosin myös renkaan kumin korkeus on pienempi mikä taas voi vaikuttaa renkaan käytökseen ja pitoon heikentävästi.

Hiilikuidusta en kyllä vanteita lähtisi tekemään. Hinta on varmasti aivan *** kallis ja hyöty lähes mitätön jos vertaa minkäpainoiset hiilarivanteet olisivat normimuovivanteisiin. Painoero olisi siis aika pieni ja varsinkin vaikutus hitausmomenttiin vielä paljon pienempi. Hiilikuidusta vois ehkä tehä hubit, hexit ja muut ripustuksen osat sieltä renkaan päästä jousituksesta mutta saako painossa oikeasti sitä hyötyä minkä hinnassa häviää?

Poissa SamiHi

  • Veteraani
    • Profiili
OT: Speedpartyissä oli viime kesänä porsche jonka hiilarivanteet oli maksanu piirun alta 30k, meni kovempaa kuitenkin aluvanteilla kun vaihtoivat ne alle.
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
OT: Speedpartyissä oli viime kesänä porsche jonka hiilarivanteet oli maksanu piirun alta 30k, meni kovempaa kuitenkin aluvanteilla kun vaihtoivat ne alle.

Jos ne vanteet oli niin kalliit ettei niillä uskaltanut ajaa tosissaan kovaa?  :lol:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Puoleenväliin videota on ihan tolkuttoman laihalla (kone vaan mooasi ja missään vaiheessa ei ajettu lähellekkään kaasu pohjassa. Tää oli varovainen ensikokeilu vasta:
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.53 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Breweri

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Ei ainakaan mulla linkittynyt oikein...
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Eikä mulla.
Viimein kun pääsin oikeaan paikkaan, kysyi tunnussanaa...  :embarrassed:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa hpi-cen

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitti hpi-cen,

meinasin just pistää ton saman linkin mutta kerkesit ensin.
Just joo.

Mika R

  • Vieras
uskomaton värkki  :grin:

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
millos toi nähdään oikeesti pöllyttämässä NS crossia ajamassa?  :lol: oli hieno peli ku livenä messuilla Jaria jututin.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
No ehkä se nähdään seuraavaksi siellä öljysheikkimaan hiekkadyyneillä? :-)

Tosi hyvin näytti vääntöä löytyvän vaikka ei säädöt ihan parhaat olletkaan.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Joo,
mä näillä näkymin käyn vielä ajamassa yhden ns. kova-vauhti testin asvaltilla ja otan videon siitä. Hiekalle tai "krossaus-alustalle" en sitä vie koska pitkälti yli kymppitonnin auton maalipinta ei vaan voi olla huono ja kulunut hiekan vaikutuksesta.

Mä kyllä uskon vakaasti että videoita tästä autosta tullaan näkemään netissä uuden omistajan toimesta. Tietäisittepä millaiset testaukset se on pyytänyt mua suorittamaan autolle. Sellasien testien perusteella ei tosiaankaan voi olettaa että laite pantais hyllylle pölyttymään. Minä aion myös pyytää tältä saudilaiselta sulttaanilta että ottaa monia videoita autosta. Itseäni kiinnostaa aivan kohtuuttomasti nähdä se hiekalla tekemässä perunavakoja huolella. Itse asiassa tästä videoinnista ollaankin alustavasti jo hieman puhuttu ja kun saan niitä niin laittelen niitä tänne sitten.
« Viimeksi muokattu: 12.05.09 - klo: 23.07 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Millo tämän auton joudut lähettämään uudelle onnelliselle omistajalle?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No itse asiassa laitoin tämän saman videon ja pitkän testiraportin uudelle omistajalle heti kun olin videon ottanut ja raportin kirjoitettua. Hän vastasi juuri melkoisella superlatiivi-adjektiivitulvalla ja ilmoitti ettei lisätestejä tarvita. Joten tämä video jäi siis viimeiseksi minun ottamakseni nyt ja auto siis lähtee huomisaamuna lentorahtitarkastukseen ja sen jälkeen Saudi-Arabiaan.
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nonii se siitä sitten, melkee kaupan ehtoihin olis pitänyt vaatia videoo tältä uudelta omistajalta. No toivottavasti videoo saadaan sieltä hiekkadyynien keskeltä sitten! Mahtaa muuten olla hankalaa saada laparenkaita tälläiseen?! No eiköhän sillä miljoonaääri öljysheikillä ole varaa laittaa vaikka tehdas pystyyn muutaman renkaan takia, tai teettää ne vaikka jollain valmistajalla. :-) Meinaatko koskaan paljastaa tarkkaa kauppahintaa?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No kaikki yhteensä laskettuna lopullinen summa oli noin xx.xxx euroa.
« Viimeksi muokattu: 13.05.09 - klo: 07.20 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nonii onnea vaan paljon! On siinä RC-autolla hintaa, mutta kyllä aito suomalainen käsityö saa vähän maksaakkin! On ollut hauskaa ja huikeeta muutenkin seurata tätä ketjua ja siitä voimme kyllä olla kaikki lukijat kiitollisia toisillemme mutta enenkaikkea JariV:lle! Toivottavasti aloitat nopeasti jonkun vastaavan projektin.
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Joo-oh,

nyt on hieman haikee mieli  :undecided: Tänään jätin Bajan kuljetuslaatikossaan osineen ja tarvikkeineen Finnair Cargon huostaan. Onhan melkonen shöy saada polttomoottorikäyttönen härveli lentokoneeseen kun konetta on käytetty ja siten luokitellaan vaarallisiksi aineiksi. Matkalla oli pakko pysähtyä Lavangossa kattelemassa kasikrossien menoo hetkeks. Eli tää aihe kait sit loppuu tähän. Ellei Saudeista ala tippumaan hiekkadyynivideoita  :grin:
Just joo.

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Mahtaa sheikki olla onnensa kukkuloilla kun avaa paketin  :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No kyllä mä uskosin että saattaa se hieman hihkua nyt kun justiinsa lähetin sille rahtitiedot. Saas nähä missä vaiheessa se lahja HPI Baja SS ja motit ja patskarit tulee tänne. Oma 4PK olis vähän niinkus passisa jo sitä vehettä varten... toisaalta ei kyllä olis HYVÄ kasikrossikaan pahitteeks nyt, vois jopa harkita sellasen ostoa ja laittaa ihan virallisen luokan mukaseks ku ei toi Lavankokaan mitenkään kaukana himasta oo...

Täytyy miettii.
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hitto nyt kun muutkin öljysheikit näkee tämän myymäsi auton, niin siitähän se villitys sitten alkaa ja tilauksia satelee! Mie voin tulla sitten töihin siulle! :-)
« Viimeksi muokattu: 18.05.09 - klo: 20.46 kirjoittanut rampa »
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Jaa että töihin mulle?  :grin:

No huh huijaa, osaatsä hitsata hyvin?
Just joo.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Mä osaan!  :angel:

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Joo kyllähän tässä reilun 30-vuoden ikään mennessä on jo jonkun verran ehtinyt hitsaillakin, tosin ei ammatillisessa mielessä. :-) Pystytkö muuten ite seuraamaan sitä lentorahtia ja sitä, että milloin se auto on luovutettu ostajalle?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No nyt on ostaja avannyt laatikon ja laittoi meiliä  :grin:

Tolleen se meilinsä aloittaa:

OH MY GOD MAN,OH MY GOD,WoooooooooooooooooooooooooW i cant believe this car,its absolutely incredible,pics never do it justice at all,this thing is soooooo HUGE man,its a peace of art indeed,i admit now that I'm a one very lucky guy to get this car,everything on it is stunning,the details are great,the looks are awesome,the build quality are perfect,i just love it so so so so much...

Ja tota samansorttista jatkuu
« Viimeksi muokattu: 28.05.09 - klo: 14.08 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
No nyt on ostaja avannyt laatikon ja laittoi meiliä  :grin:

Tolleen se meilinsä aloittaa:

OH MY GOD MAN,OH MY GOD,WoooooooooooooooooooooooooW i cant believe this car,its absolutely incredible,pics never do it justice at all,this thing is soooooo HUGE man,its a peace of art indeed,i admit now that I'm a one very lucky guy to get this car,everything on it is stunning,the details are great,the looks are awesome,the build quality are perfect,i just love it so so so so much...

Ja tota samansorttista jatkuu

Tulikos basha fiilis kuin luit mailin :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No aika basha  :grin: :grin:
Just joo.