Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346495 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Hyviä ehdotuksia. Otan harkintaan. Itse asiassa kaukotoiminen sytkän katkaisu onnistuisi pikkujutuilla kun toi radion kolmas kanava on käyttämättä vielä.

Kiitokset jesi ja jerzi.
Just joo.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Tarkoitin siis ihan fyysisesti täysin eri radioohjaimia, ei ajossa olevan radion lisäkanavaan vaan ihan täys eri case.

Koska jos primääriin ohjausjärjestelmään tulee vika x, niin silloin kolmannessa kanavassa oleva sytkän katkaisu ei välttämättä toimi.
/ Jere Siirilä

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ok, ajattelit asian järkevämmin kuin minä. Taas tuli opittua siis.
Just joo.

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Itellä käytössä tuolta löytyvä: http://www.rckillswitch.com/

Todella kätevä. Auto sammuu kun menee kantaman ulkopuolelle, auto sammuu kun sammuttaa radiot, auto sammuu kun akun jännite tippuu liian alas...ja auton saa myös sammutettua lähettimen kolmannen kanavan kytkimestä. Mukava lisä vaikka perinteisen failsafen kaveriksi. Ite hommasin sen jälkeen kun Baja hirtti kaasun pohjaan. Etu- ja takarenkaissa sattui olemaan vielä kunnon piikkirenkaat paikoillaan....

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Entäs jesin määrittämässä tapauksessa kun vastari saa siipeensä? Oletettavasti ei?

Täytyypä tässä yrittää tämänaamuisen homman kanssa (kuorma-auton takapyörän laakerien vaihto)pitää hieman kiirettä, että pääsisi Messukeskukseen tänään vielä jokuseksi tunniksi. On osilla muuten kokoa ja talo haisee oudolta kun ton kuormurin pyörännapa on uunissa lämpeämässä ja laakerikoolit pakkasessa että saa ne kunnolla laitettua paikoilleen.
« Viimeksi muokattu: 05.04.09 - klo: 10.22 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Onhan tuoki varmasti tavallista failsafea parempi, mutta jos ohjausjärjestelmillä on jotain yhtenäistä joka vaikuttaa toimintaan, en itse sen varaan henkeäni laskis.

Onhan se lamea, kun toinen lähetin roikkuu kaulassa failsafena, mutta halvempi se on kuin maksaa jollekkin uusia jalkoja, kaivauttaa hautaa lapselle tai ostaan mersuun uutta ovea.


Osittain liittyy aiheeseen:
Edellisessä elämässä olen ollut metsäkoneasentaja, sieläkin on kauhea hype että kun anturit tietää kaiken mitä koneessa tapahtuu ja kaikki on turvallista.
Mutta mitäs sitten jos siihen anturiin tulee vika ja se kertoo väärää tietoa ja siitä seuraa onnettomuus, näitäkin on nähty kun joku ukko rutistuu kuoliaaksi.
Tässä ideana se, että jos anturi seuraa kohdetta X, niin sille anturille pitäis olla anturi, joka seuraa sitä edellistä anturia että toimiiko se, ja toki tällä seuraavallakin anturilla pitäisi olla anturi joka seuraa edellisen anturin toimintaa, jne =)

Enivei, eriyttämällä järjestelmät täysin toisistaan, tuplataan onnistumis mahdollisuudet.


Itse luotan perinteisiin failsafe-mokkuloihin sen verran, että en käytä niitä.
Yksi turha vikaantuva komponentti vaan lisää.
/ Jere Siirilä

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Kun kolmannen kanavan ohjaussignaali katkeaa, niin auto samuu. Näistähän voi olla tietenkin montaa mieltä....Mulla ainakin toiminut i*ioottivarmasti. En oo tosin viittinyt kokeilla vastaria rikkoa ihan testausmielessä:)

...tossa systeemissä on mikrorele, joka hoitaa jännitteen katkaisun...tietenkin jos se lakkaa toimimasta niin lirissä ollaan, eli ei tuokaan systeemi ihan i*ioottivarma ole. Varmaan ne tuplaradiot olisi vielä varmenpi vaihtoehto tuon kokoluokan laitteesee. On kyllä siisti.

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Joku oikolukusysteemi käytössä, kun nuo d:t korvautu *:llä  :shock:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ei sitä vastaria rikkoa tarvitse. Vetäisee vaan laitteiden päälläollessa vastarin virransyötön pois esimerkiksi, tuohan tilanteen kertoo mitään rikkomatta. Viitsitkö iigor kokeilla omassasi? Jos se edelleenkin toimisi niin silloin ostan tuollaisen omaani.

Ei oikoluku vaan automaattinen kirosanapoliisi  :grin:

Edittiä: Toisaalta jos tälle Iigorin laitteelle olisi erillinen oma akkunsa niin silloin sen pitäisi toimia riippumatta vastarin tilanteesta, eikö vaan?
Just joo.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Laitetta tuntematta veikkaisin että kuvailemassasi tapauksessa failsafe menee päälle.

Enivei, Itse laittaisin failsafe-radiot johkin IP66 whatewö upotusta kestävään purkkiin, kunnon fyllinkeihin, mahd yksinkertaisesti, omine akkuinensa päivinensä kaikki samaan nippuun ja kovia vetoja vaan, siten että kuski tai vänkäri voi tilanteessa kun tilanteessa katkoa sytkän pois.

Muistelisin että mainitsit että sulla on käytössä DX3.0 radiot?
/ Jere Siirilä

Poissa Iigor

  • Veteraani
    • Profiili
Sammuu, koska releen jännite tippuu alle 3.5V:n. Voin vielä varmistaa loppuviikosta asian, kun saan tullista uuden koneen ulos. Ei ole valitettavasti toimivaa moottoria tällä hetkellä. Ilmottelen tulokset loppuviikosta...

Jos aikoo tilata tuon, niin kannattaa hankkia se suoraan sieltä valmistajalta. Mulla paketti tuli neljässä päivässä rapakon takaa, eli kohtalaisen nopea toimitus.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ok,
jos viitsit Iigor testata asian niin se olisi hienoa.

Joo, DX3.0 on ohjaimena kyllä.

Onko muuten liioittelua pistää autoni tekniset speksit tänne? Halutaanko niitä tänne? Voin kyllä laittaa jos niistä on hyötyä jollekulle, mutten viitsi turhaan tuhlata palstatilaa jos varsinaista tarvista ei ole.
Just joo.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Lyödään lisää "murheita" soppaan, eikös tuo DX3.0 ole DSM1, eli ns 2.4 tekniikka versio 1?
Sehän tuolle versio ykköselle on tyypillistä että etäisyys tuo viivettä radioliikenteeseen, siten että esim 50m päässä kun kärry on menossa, niin ajaminen on jo hankalaa.

Viimeksi kun itse ajoin sisäradalla dsm1 radioilla, niin kerran auto kaasutti hyppyriin sillai että melkeen tippu katosta lamput, ja toisella kerralla meinas lähtee ajanotto-moniitoori vaihtoon.
/ Jere Siirilä

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Jos näin on (en tiedä) niin silloin täytyy alkaa miettimään uutta ohjainta. Tosin mulla oli käytössä sen ahdetun nelari-Hobaoni kanssa Spektrumin DX2.0 ja olin siihen erittäin tyytyväinen. Tyytyväisyyteni pohjalta ostinkin tämän kolmosen nimenomaan kolmannen kanavan tarpeen takia. Täytyy siis kokeilla miten tämä Bajan kohdalla käytännössä sitten menee. Point taken.
Just joo.

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Onko muuten liioittelua pistää autoni tekniset speksit tänne? Halutaanko niitä tänne? Voin kyllä laittaa jos niistä on hyötyä jollekulle, mutten viitsi turhaan tuhlata palstatilaa jos varsinaista tarvista ei ole.

Pistä vaan, kyllä ainakin itseä kiinnostaa kuin noin erikoinen projekti on :). Jos haluat niin tarkempia kuvia tekniikastakin saa ottaa ja pistää näytille ;).

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Luin tossa turvallisuuskiistanne...

Isommissa lennokeissa on tosiaan tuplavastarit, erillisinä järjestelminä käytössä. Ei varmasti paljon naurata, kun 150.000$ tippuu taivaalta, kun vastaanottimeen sattunut kylmäjuotos ei aiemmin ollutkaan ratkennut. Kaikkein parashan on, että kytkee tosissaankin sytytyksen katkaistavaksi eri järjelmästä. Semmoinen asia tuli kanssa mieleen, että jos se kaasu pamahtaa täysille, niin kuskilla kestää sekunti tai kaksi, ennenkuin ehtii sammuttaa. Auto kerää varmasti siinä ajassa jo vauhtia todella paljon, joten olisiko asiallista laittaa myös jarrulle servo, joka pysäyttäisi auton? Välttyisi juurikin bemarin korjaus... Siinä kun ne sentit tuntuu maksavan niin paljon.

Tuohon arvosanaan antaisin kouluarvosanoilla kiitettävä, eli 9. Mitään paremmin tehtävää en varmasti ole oikea henkilö sanomaan, mutta tosiaan tuo turvallisuuden hoitaminen ennen vahinkoa on tosi tärkeä juttu. Ei varmasti olisi itselläkään tullut mieleen, jos ei viisaammat olisi neuvoneet. Helppo spekuloida, kun ymmärtää itsekin asian juonen  :mrgreen:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
BAJA X-TREME 100 EVOLUTION speksit:

Runko ja kori:
Omavalmisteinen teräsputkirunko, putken halkaisija 16x1,5mm. Akseliväli 800mm, kokonaispituus 1150mm, kokonaisleveys 890mm. Itsesuunniteltu ja valmistettu peltikori.

Alusta:
Omavalmisteiset tukivarret edessä ja takana 16x1,5mm teräsputkesta. Etunavat vanhasta MEVI-mikroautosta. Omavalmisteiset takanavat. MEVI pulttijakokeskiöt. Geometriat suunniteltu itse. Pinnoitteena sähkösinkitys.

Jousitus:
Yoshimura Yamaha X1 jousi-iskunvaimentimet. Mittatilaus-kierrejouset. 260mm kok. pituus.

Moottori:
Maxter MX-A 100cc ICA-J kilpaluokan mikroauton ilmajäähdytteinen 2-tahtimoottori. Max 16000rpm, 26hv. Omavalmisteinen pakoputkisto, Walbro WB32-kaasutin, säädettävä PVL magneettosytytys, Pipercross pestävä ilmanpuhdistin, Horstman HPV-keskipakokytkin. Moottori on täydellisesti peruskunnostettu, ajoaika 0 tuntia, sisäänajo suorittamatta.

Voimansiirto:
Ensiövälitys, ketju ja rattaat mikroautosta. Väliakseli ja laakeripesät omavalmisteita. Toisiovälityksenä mopon eturattaat ja ketju. Omavalmisteinen taka-akseli, vetoakselit ja kaikki voiman välittämiseen takapyörille liittyvät osat. Ensiö- ja toisiovälitys vaihdettavissa rataskokoja muuttamalla. Kummallekin ketjuvälitykselle oma ketjunkireyden säätö.

Jarrut:
Merkiltään tuntemattoman mikroauton jäähdytetty etujarrulevy, omavalmisteinen napakeskiö, MEVI-mikroauton alumiininen vaijeritoiminen jarrusatula.

Ohjaus:
Omavalmiste, Uniball-nivelet. Geometriat suunniteltu itse.

Servot:
Tonegawa-Seiko PS050, 2 kpl ohjaukseen, 1 kpl jarruun/kaasuun.
Käyttöjännite:   4,8 – 12 V
Vääntö (1kpl):   130 kg/cm 12 voltilla, 65,3 kg/cm 6 voltilla.
Nopeus:      0,14sek / 60 astetta 12 voltilla, 0,29 sek / 60 astetta 6 voltilla

Radiolaitteet:
Spektrum DX 3.0 2,4 Ghz

Akku:
Varta 6V, 10 Ah moottoripyörän akku.

Renkaat ja vanteet:
MEVI-mikroauton alumiinivanteet. Mikroauton Dunlop sadekelirenkaat kesäajoon, talviajoon samanlaiset itsenastoitettuna.

Laakerointi:
Kuulalaakerointi kaikissa pyörivissä kohteissa sekä olka-akseleissa.

Säätökohteet edessä:
Camber, Caster erillisillä olka-akseleilla, auraus/haritus, Ackermanin kulma, jousituskorkeus, jousitusjäykkyys, iskunvaimennuksen sisään- ja ulosisku erikseen, iskunvaimennuksen jäykkyys.

Säätökohteet takana:
Camber, Caster erillisillä olka-akseleilla, auraus/haritus rajallisesti, jousituskorkeus, jousitusjäykkyys, iskunvaimennuksen sisään- ja ulosisku erikseen, iskunvaimennuksen jäykkyys.

Käynnistäminen:
Kannettava sähköstartteri, 12V.

Suorituskyky:
Huippunopeus nykyisellä välityssuhteella 120 km/h, kiihtyvyys 0-100km/h alle 4 sekuntia (arvio).

Paino:
61 kg

Mittakaava:
1:4 (tai niin no... kun ei oo esikuvaa niin mittakaava pitäs kai olla sen perusteella 1:1, kokonsa puolesta sitten varmaan tää neljäsosa ellei jopa kolmasosa)

Käyttövoima:
6% 2-tahtibensiini. Polttoainetankki varustettu polttoaineen määrän mittarilla.

Esikuva:
Tällä autolla ei ole yksittäistä esikuvaa muotoilullisesti tai teknisesti, vaikutteita on otettu monista erilaisista teknisistä laitteista ja usean eri kokoluokan autoista.

Lisätiedot:
http://www.quarterscalelegends.com/bb/viewtopic.php?t=1482

« Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo: 14.01 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jees, kommentoin nyt minäkin..
Ei voi muuta sanoa kuin että auto on erittäin vakuuttava niin specseiltään, suunnittelultaan kuin työnjäljeltään. Ja ulkonäkö kruunaa koko homman, mukavan "agressiivinen lookki".
Kiva että laitoit tuon linkin tuonne varttiskaalafoorumille, siellähän oli ne hieman kaipaamani yksityiskohtaisemmat kuvat autosta.
Eli mahtava rakennelma!   ..tuota on varmasti hieno käskeä.  :cool:

Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa Äpärä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Tippu kyllä monttu auki kun näin nuo kuvat... Tajuttoman hieno! Harvoin on tullu mähtyä mitään noin mieletöntä!

Poissa Jyrki-Boy

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Lähde FG:lle suunnittelemaan näitä. :mrgreen:
Suunnittelun mestariteos ja vieläkin hienompi oli luonnossa!!! Nostan hattua!!!
Nelkkukrossia

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No Jyrkiltä ihan makee ehdotus. Itse asiassa näiden himmeleiden suunnittelu olis helkutin mielenkiintosta.

Ens alkuun pistäsin M8:n rakenteet täysin toiseen malliin ku mitä ne on nyt. Varmasti ainakin saisin niistä huonompia ku mitä ne nyt on  :grin:
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Savua patskarista:
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.50 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
No nyt kyllä kaatu ainakin 2 hehtaaria sademetsää.

Täyttääkö EURO 5 -päästönormit?
 :laugh:
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Jos sanoisin että täyttää niin uskoisitko?  :grin: :grin: (ei taida)
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Nonii nyt ei enää mene montaa päivää emsimmäiseen ajoon. Joko liput on loppuunmyydyt ensimmäiseen näytökseen? :-)
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Äpärä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Varo vaan, ettet kuole häkämyrkytykseen ton vehkeen kanssa!

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Olihan huima ilta tänään:

Pistin vehkeen käyntiin ja kokeilin voimasiirron kestävyyttä. Otin takasiiven telineestä kiinni ja roiskaisin ohjaimesta hanat kaakkoon. Laite alkoi polttamaan kumia asvaltilla hullun lailla! Olisittepa nähneet sen savun määrän mitä renkaista alkoi irtoamaan!!
Sitten kun fillarit lämpesivät ja yhtäkkiä saikin kunnon pitoa vaikka kevensin takapäätä, niin toi pirun vehje repäisi mut jaloiltani polvilleni ja raahasi mua perässää 5 metriä ennenkuin shokiltani sain lopetettua ohjaimesta kaasun painamisen, mä oon 2 metrinen ja 100-kiloinen äijä... Kummatkin nilkat ja oikea ranne meni ihan p.skaksi. Kuvan nilkka on se parempaan kuntoon jäänyt nilkka... Voihan saakutti!!!! Ihan hullu laitos!!!
Entiseksi meni samalla 1 pari sukkia, yhet farkut kummastakin lahkeesta ja yhdet kengät.
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.51 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
tuplapostaus
« Viimeksi muokattu: 11.04.09 - klo: 23.53 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Kaheli

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Purkuun vaan koko laitos. Liika vaarallinen :)
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
kolmas sama postaus...
Just joo.