Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346583 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Kokeilitko toisilla tulpilla?  :police:

Irrallaan kipinöivät tulpat eivät välttämättä kipinöi enää paineessa.
pöö

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Lähti käymään ja tänään tulee myöhemmin videota  :laugh: :laugh:

Kytkin toimii just kuten pitää, startteria pitää miettiä vielä lisää, kierroksia ottaa todella rajusti, tyhjäkäynti löytyy ja kaikki toimii. Tää käyntiinlähtemättömyys oli vaan musta ja mun liian poloisesta akkuporakoneesta kiinni. Nyt täytyy opetella miten uudesta kännystä saa videon tietokoneelle plus miten kaverin samsungista sama juttu. 2 videota siis tulossa. Motin äänet on melkoisen pahat  :grin:
« Viimeksi muokattu: 18.03.12 - klo: 16.46 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Jes !!!! Vihdoin. :grin:
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa nukkumasa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
WooHoo  :afro:
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ensimmäinen:
Rc

Tää on siis se aivan ensimmäinen kerta kun tää motti pärähtää tulille ja kaikki säädöt on tasan mettässä. Mutta siinä siis ensipärskeet, tosin puolessa välissä videota toinen pytty tippuu pois pelistä joten käy vaan yhdellä. 130 asteisena käy joten pelästyin turhaan. Kytkin ottaa 6000:n kohdalla kiinni ja kiekkoja ottaa kuten äksyn reedikoneen pitääkin  :grin: :grin:

Mä oon se pitkä jannu tossa videolla. Toinen video on tästä samasta tilanteesta mutta mun kuvaamana siis vaan toisesta suunnasta. Se tulee jonkun ajan päästä.
Just joo.

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
ainakin ääntä lähtee

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Ja toinen samasta ensikäynnistyksestä kuin edellinen:

Baja SRT4 first start
Just joo.

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Koskas meet ensi ajelulle tuolla vekottimella ?? :huh:
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No tota starttisysteemiä pitää vielä parannella. Kyllä se toimii mutta vois olla parempikin. Nyt se vaatii voimaa pitää tota poikittaistukea hahlossaan kun kone pistää hanttiin ja yrittää potkasta takaspäin. Ei se mitenkään käsille lyö mutta nyt joutuu olemaan tarkkana startatessa ja se sais olla mun mielestä lepposampi operaatio. Nythän tässä vasta alkaa päästä ihan käytännön kehitystyön pariin kun toistaseks tää on ollut vaan uuden rakentamista. Nyt siitä pitää kitkeä lastentaudit pois ja saada se helppokäyttöseks. Näistä asioista ei vaan pystynyt tietää etukäteen kun kaikki on vaan rakennettu ja sovitettu paikoilleen mun ajatuksien perusteella.

Ei siis kannata odottaa että mä tällä pääsisin nopeesti ajamaan "tavallista" rälläystä. Nyt se testaaminen vasta alkaa.
Just joo.

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
uppeeta!
/ Jere Siirilä

Poissa Linssi89

  • Jäsen
    • Profiili
Just sellainen mitä pelkäsinki... Ihan crazy peli  :cheesy: Tosta ei voi tulla muuta kuin täydellinen  :cool:

Poissa Ganja67

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Olen sanaton... :huh:
Mad Force,Cen Magnum NX,Kyosho Pure Ten Fazer,Tamiya DF03-Ra

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
On se häijyn kuuloinen peli  :tongue:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa nukkumasa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
On kyllä jytky.  :smiley:
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

juhamatti

  • Vieras
Aika mörkö, ei kehveli sentään.. :grin:
Oliko vasen pytty pimeenä tossa videolla?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Alussa kävi kummallakin mutta vasen tippui vähän ajan päästä pois pelistä kun kävi ihan helkutin rikkaalla ja kasteli tulpan. Juttelin kaverin kanssa jonka kanssa tehtiin tää ensikäynnistys ja se sanoi ettei painanut kaasua edes millin vertaa ja jengaa otti aika äkäsesti. Nyt funtsin parempaa starttisysteemiä joka vapauttaisi toisen käden käyttämään ohjainta. Yksi kehittelemisen arvoinen idea mulla on siihen jo.
Just joo.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Aivan mahtavaa!

hei muuten, miksi etupää vetää enemmän kuin takapää?

 - Hount

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Siihen on parikin syytä:
Mä simmasin kummankin päätydiffin hammaskosketukset mahdollisimman napakoiksi jotta ei tulis ratasvaurioita. Takadiffi on ihan aavistuksen liian tiukka mutta se hioutuu kyllä nopeasti paikoilleen. Toinen syy on sitten toi takakardaanin kulma. Se pistää hieman enemmän hanttiin kuin etukardaani jolla on pienempi lähtökulma. Joten kun renkaat pyörii vapaasti ilman vastusta niin se näyttää tolta. Tosin kun takadiffin ratasparit on asettuneet kohdilleen niin uskon että toi loppuu. Se on merkittävämpi asia kuin toi kardaanikulma.

Uus starttisysteemi valmistuu tänään ja tein tolle myös starttaus-/mekkaustelineen.
Just joo.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos siinä on keskidiffi, niinku tuntuis olevan niin eiköhän tuo asetu. tsemiä!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Joo, on keskidiffi jota ei tulla laittamaan lukkoon. Mun mielestä näitten tehdasvalmisteisien nelivetokrossien ongelma on väärä painonjakauma auton pituusakselin suunnassa mikä tekee ne niin puskeviksi ja sitä myöten lähdetään sitten lukitsemaan keskaria että sitä sais paremmaks. Puskemiseen on mun mielestä selkee syy; pidon puute eturenkailla. Se hoituu oikeanlaisella painonjakaumalla mikä tässä mun rakennelmassa on jo todella lähellä (1 prosentin päässä) optimia.

Kattokaa omista vehkeistänne paljonko painoa on etuakselilla ja verratkaa taka-akseliin tai auton kokonaispainoon. Sivusuuntainen painonjakaumakin on tärkeä koska se vaikuttaa oleellisesti myös mutka-ajoon. Sivujakaumassa en päässyt yhtä lähelle kuin pitkittäisjakaumassa mutta aijka hyvin sekin on nyt. Tosin tää on kaikki teoriaa, käytäntö kertoo sit loput.
« Viimeksi muokattu: 21.03.12 - klo: 09.31 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Joo, on keskidiffi jota ei tulla laittamaan lukkoon. Mun mielestä näitten tehdasvalmisteisien nelivetokrossien ongelma on väärä painonjakauma auton pituusakselin suunnassa mikä tekee ne niin puskeviksi ja sitä myöten lähdetään sitten lukitsemaan keskaria että sitä sais paremmaks. Puskemiseen on mun mielestä selkee syy; pidon puute eturenkailla. Se hoituu oikeanlaisella painonjakaumalla mikä tässä mun rakennelmassa on jo todella lähellä (1 prosentin päässä) optimia.
Näin alkuun, että jälleen olet hienon laitteen rakentanut ja taas onkin saanut mielenkiinnolla seurata projektin etenemistä.

Sitten asiaan, mikä on optimi painojakauma pituussuunnassa?
Old fart

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
minulla oli yhdessä vaiheessa kanssa porakone käynnistin omassa kikottimessa ja käytin siinä yksisuunta laakeria..
TRKMANS racing

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
No jos halutaan tasapainoisesti käyttäytyvä auto niin pituus- ja sivusuunnassa painonjakauma pitäisi olla aina 50:50. Tällöin alustamuutoksien ei tarvitse olla isoja jotta saadaan alustasta lisää toimivuutta irti. Sitten jos oma ajotyyli suosii puskevaa eli aliohjautumistyyliä (etuvetotyyli) tai yliohjautumistyyliä (takavetotyyli) niin tällöin painopisteen muutos tuo helpoimmin tuon muutoksen jos painopiste on lähtökohtaisesti keskellä autoa eli 50:50 kummassakin suunnassa. Tämä siis nelivedossa. Takavedossa taka-akselin osuus 60%, etuakselin 40%, sivusuunnassa 50% ja 50%.

Tehdastekoisissa nelivedoissa painopiste on hiton takana koska niistä monet on suunniteltu takavetoplatformin pohjalta vain lisäten osia. Uudesta Losista en osaa sanoa mitään koska en ole päässyt livenä tutustumaan moiseen. Toivottavasti joku tuo sellaisen Model Expoon että pääsisi kurkkimaan sellaista läheltä. Losi on ratkaisuiltaan aika lähellä omaani. Mä en omaani ole kopioinut mitään Losista koska omani oli jo tekniseltä suunnittelultaan ja osasijoittelujen osalta valmis silloin kun Losi julkisti uuden autonsa. Siinä on sama ajatus kun mitä mä sanoin tässä keskustelupolussa jokunen vuosi sitten, "kasikrossin layout vitoskokoon".

Ne yksisuuntalaakerit ei oo oikein kestäviä ratkaisuita, on tullu kokeiltuu jokusen kerran eri sovelluksissa ja aina oon pettynyt. Ne on melkoisen epävarmoja toiminnaltaan.
« Viimeksi muokattu: 21.03.12 - klo: 10.07 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Siksi kysyin, kun mielestäni pituussuntainen painojakauma ei ole yksiselitteinen ja sikäli tartuin tuohon "optimi" sanavalintaan.

Jos ajatellaan vaikka pelkästään etenemistä, kiihtyvyyttä, niin pidon parantuessa optimipainojakauma on taaempana ja taas huonolla pidolla edempänä. Toki painojakaumaan vaikuttaa monta muutakin asiaa, kääntyvyys, ilmakäytös hypyissä, jne, jne
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Unohtamatta vasara efektiä.

Eli painavampi pää pyrkii mutkassa edelle.

Esim 8 krossissa on ruvettu siirtämään painoa paljon eteenpäin.
On moottorit ja kaikki sähköt siirtynyt parissa vuodessa selkeesti eteen.
Ja nykyään on muotia myös laittaa vastaanotin akkukin keulille.

Takavedoissa paino siirtyy jatkuvasti enemmän eteenpäin.

Ja nämä kaikki ihan vaan ajettavuuden takia.
Aikanaan esim kasikrossareissa oli ongelmana että kovassa vauhdissa auto kääntyi hyvin, mutta ei sitten hitaassa neulansilmässä, ellei tullut känkkä pohjassa ja heittänyt perää irti.

Nyt kun painoa on siirretty enemmän eteenpäin niin kovassa vauhdissa vasaraefekti ei enää lähde viemään perää sivulle, joten auto toimii kovassa vauhdissa vakaammin koska auto pyrkii jopa hivenen puskemaan.
Ja hitaassa vauhdissa taas saadaan mutkaan sisään mennessä eturenkaille enemmän, jolloin saadaan eteen hyvä pito ja auto kääntyy nätisti neulansilmän ympäri.

Pituussuuntainen painojakauma ei ole yksiselitteinen asia.
Painoa taakse niin saadaan peräpitoa kiihdytyksiin, mutta taas perä pyrkii nopeammassa mutkassa tulemaan sivulle massansa takia.

Ja tosiaan auton muutkin asiat vaikuttavat pitoon niin paljon että samat painojakaumat eivät toimikaan yhtälailla eri autoissa.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Olette kummatkin oikeassa. Uuden rakennelman osalta (tämä uusi kikottimeni) asiat kannatta aloittaa ihan perusasioista koska minkäänlaista setup-tietoa ei vielä oole olemassa. Kuten sanoin jo aiemmin, tämä on teoriaa ja käytäntö on sitten jotain muuta. Tämä on vain peruslähtökohta jota lähdetään testaamalla hiomaan.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Jooh, nyt on mekkaus- ja starttiteline tehty. Hyvin tuntus pelittävän kun kokeilin.
Just joo.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Olette kummatkin oikeassa. Uuden rakennelman osalta (tämä uusi kikottimeni) asiat kannatta aloittaa ihan perusasioista koska minkäänlaista setup-tietoa ei vielä oole olemassa. Kuten sanoin jo aiemmin, tämä on teoriaa ja käytäntö on sitten jotain muuta. Tämä on vain peruslähtökohta jota lähdetään testaamalla hiomaan.

Juuri näin.
Tuosta sitä on helppo lähteä jalostamaan

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Lastentautien kitkentää ollu ihan tarpeeks.
Pultit ja mutterit ei meinaa pysyä kiinni, viimeks tänä aamuna spurrin pultit lenteli pitkin mäkiä. Moottoripukin pultteja tippunu, runkojäykkäripultit, vastarikotelon pultit, jne... Lukkoliimaa on kulunu  :grin:

Tänään ajoin himmelillä ensimmäisen kerran, en tosin saanu siitä videota ku vaimo oli omilla menoillaan ja naapurikin oli poissa. Mukava puoli oli huomata että laite vastaa hyvin säätämisiin ja tyjäkäynninkin sain 3000 kiekkaan. Tosin säädöt on vielä vähän karkeat mutta kyllä se siitä. Ainakin toistaseks voimansiirto tuntuu kestävän mutta kyllä se varmaan oksentaa jossain vaiheessa...

Tossa on yks video tältä päivältä, tosin se on vaan pukkikäyttöä mutta laitetaan nyt esille.

SRT4 idle tuning
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
On se kone, sekä auto että tekijä