Kirjoittaja Aihe: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)  (Luettu 1827178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2250 : 17.04.10 - klo: 16.45 »
Lavetti on taas hieman edistynyt, sain pohjan umpeen :grin:. Aika paljon tosta sileän pellin alueesta tulee saamaan puuta päälleen.

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2251 : 17.04.10 - klo: 17.31 »
minkäs merkkinen auto on juupelille tulossa?
tänään tuli käytyä k-raudassa hakemassa kulmarautoja pari-metriä josko sais vaikka lavan kiinni kohtapuoliin.
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2252 : 17.04.10 - klo: 18.29 »
 No katotaan mitä siitä tulee, jos mitään. M-162 Sisu oli ajatuksena. Tuolla ois keskustelua kyseisestä mallista.

 Ei ainakaan ois sitten pelkkiä Scanioita kaikki. Olenko sitte vastarannan kiiski vai mikä.

 :grin: :wink:

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2253 : 17.04.10 - klo: 19.18 »
Olenko sitte vastarannan kiiski vai mikä.

 :grin: :wink:

Ihan sama minkä rannan, uskalla olla erilainen. Paitti että ihan sama onko erilainen vai samanlainen, kuhan tekkee niinku ite tykkää.

Poissa santtu84

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2254 : 18.04.10 - klo: 20.40 »
Siinä olisi vetäjä eikun sora kärryyn rahoja säästämään.

Poissa Nokka-akseli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • videoita laitteista
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2255 : 18.04.10 - klo: 23.47 »
Santtu: Hemmetin hieno vetäjä sulla on, kun sais itsekkin joskus ton scanian romun näyttämään noin hyvältä.

Onko muilla ollut ongelmia "tohtorilta" tilatessa??? mulla nyt vähän tökkii ja vielä ei ole mitään selvitystäkään saanut vaikka lupasivat jo viimeviikoksi selvitellä... =(
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2256 : 19.04.10 - klo: 00.57 »
tänään tuli asennettua lava paikalleen ja sai mennä nuhaisena leikkimään ulos hiekkakasalle
seuraavaksi puitää laittaa nostomoottori ja mekanismit. asiasta toiseen
kuinka moni on tulossa modelexpoon?
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2257 : 19.04.10 - klo: 10.35 »
kuinka moni on tulossa modelexpoon?

 Kyllä jää väliin mulla tuo Expo. On sen verta syrjässä minun reiteiltä tuo.

 :evil:

 Tervetuloa mukaan santtu84.

 Komeata komeata. Mikä mahtaa olla tuon trukin tarina? 1:8 koko? Linde?
« Viimeksi muokattu: 19.04.10 - klo: 11.13 kirjoittanut juupeli72 »

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2258 : 19.04.10 - klo: 12.56 »
hemille semmoisia terveisiä että viitsisitkös laittaa kuvaa siitä vetokidasta asennettuna
scaniaan ja mikä sen laatikon tarkoitus on siinä hytin takana siis mitä se esittää
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa santtu84

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2259 : 19.04.10 - klo: 12.59 »
Trukki on 1:6 ja noita halppis romuja :cry: hinta luokka reilu 100€ mutta kyllä sillä just ja just nousee  kaljatölkki.

http://www.pulju.net/shop/product_details.php?p=2337
« Viimeksi muokattu: 19.04.10 - klo: 18.09 kirjoittanut santtu84 »

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2260 : 19.04.10 - klo: 18.23 »
hemille semmoisia terveisiä että viitsisitkös laittaa kuvaa siitä vetokidasta asennettuna
scaniaan ja mikä sen laatikon tarkoitus on siinä hytin takana siis mitä se esittää

Se laatikko on olevinaan kippisylinterin hydrauliöljysäiliö :grin:
 

Poissa pajatso

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2261 : 19.04.10 - klo: 21.32 »
Moro,

liian kylmä vääntää rautaa tuolla varaston "pajassa".

Mätin hiekkaa pojan kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=UDYLwu97juk

    -p-

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2262 : 20.04.10 - klo: 13.55 »
Aikas pienoinen on tuo vetokita sinun autos perässä. Mulla taitaa olla sitten liian suuri, kun mitoitin sen bruderin kärryyn soveltuvaksi. :grin:
 
Mitenkäs kuorma-auto miehet millaisia lisä laitteita saa sora autoon kiinni, ainakin aura, pesuri, hiekoitus ja sitten se lavan päälle menevä pressu systeemi.

Sain eilen kiinnitettyä: bensatankin, lavan, nostomekanismin ja kuraläpät  :cheesy:

vielä pitää asentaa: nostomoottori, tilata fulda crossforced, vahvistaa jouset, asentaa valot, laittaa tikkaat lavaan kiinni, kiinnittää lapio ja harja, tilata nostomoottorin nopari ja maalata koko härveli.
olisko ehdotuksia millä värillä suihkitaan tuo lava  :huh:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2263 : 20.04.10 - klo: 15.41 »
Aikas pienoinen on tuo vetokita sinun autos perässä. Mulla taitaa olla sitten liian suuri, kun mitoitin sen bruderin kärryyn soveltuvaksi. :grin:
 

Veikkaan että sulla on ihan oikean kokoinen, toi mun kita on varmaan tarkoitettu johonkin korkeintaan 1:16 kokoseen autoon :cry:.
Teen jossain vaiheessa itse uuden, enemmän suomessa käytetyn näköisen.

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2264 : 20.04.10 - klo: 18.44 »
taitaa se minun vetokitani siltikin olla liian iso 1:16 mittakaavaan mutta sun scanian perässä ei varmaankaan näyttäisi niin isolta. pitää varmaankin laitella siitä kuvia jossain vaiheessa. olen juuri kiinnittämässä lavaan sivujäykisteitä ja jos saisi tehtyä vielä tänään lokasuojatkin taakse. :azn:
olisi kiva tuoda itsekkin tuo kuormuri näytille expoon mutta sitä on hankala kanniskella mukana kun lahdesta tulee junalla. :cry:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2265 : 21.04.10 - klo: 21.58 »
Omat projektit on jäissä kiitos tuhkapilven joka on pitänyt toimitukset ulkomailta jumissa. No, nyt on hyvää aikaa suunnitella uusia kujeita 1:1 mittakaavassa.


Poissa Nokka-akseli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • videoita laitteista
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2266 : 22.04.10 - klo: 10.57 »
itsellä scania jäissä myös osien puutteen vuoksi, en tiedä vaikuttaako tuhkataivaalla siihen mitenkään kun paketti on lähetetty ennen kuin koko tulivuoren olemassaoloa tiedettiin maailmalla, se nyt vaan mättää pahasti.... :cry:
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2267 : 22.04.10 - klo: 20.21 »
itsellä scania jäissä myös osien puutteen vuoksi, en tiedä vaikuttaako tuhkataivaalla siihen mitenkään kun paketti on lähetetty ennen kuin koko tulivuoren olemassaoloa tiedettiin maailmalla, se nyt vaan mättää pahasti.... :cry:

On mullakin joskus tohtorin paketit vähän viipyny :sad:, mutta kyllä kaikki on aina lopulta tulleet.
Yleensä jos sillä ei ole ollut jotain tavaraa varastossa, niin kestää vähän kauemmin.
Tosin jos sun paketti on ollut jo pitkään matkalla, niin se on outoa. Pyysitkö tohtorilta paketin seurantakoodia ?

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2268 : 22.04.10 - klo: 21.30 »
Nyt on kanikassa apurunko suurinpiirtein valmiina ja kiinni.  :laugh: Seuraavana olis vuorossa kardaani ja kippisysteemi.

Poissa Nokka-akseli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • videoita laitteista
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2269 : 22.04.10 - klo: 22.08 »
Hemmetti kun ei aina mee toi "lainaaminen" niinkuin pitää

Hemi:Joo siis oli mulla seurantakoodit ja pelit ja pensselit niiden päässä olevaan kuriiri palveluun, mutta se niiden sivusto ei päivittynyt ollenkaan ja tohtorilta kyselin että mites tää nyt menee, ne selvitti asiaa ja kukaan ei ainakaan myöntänyt tietävänsä missä se paketti menee.... mut TITTIDII tänään se tuli jihuu huomenna scandian kimppuun on vähän majakkaa ja servoja valorautaa puskuriin ja katolle ja jnejne=)))

Alku viikosta meni myös yhtä vahvasti kun 3pvässä tuli toinen paketti myöskin saksasta lauantaiksi suomeen mut suomessa pasilasta suutarilaan(alle 10km) niin posti hävitti sen ja tulo kesti 4pvä hyvä itella, mut mietittiin porukalla miksi näin, niin saksassahan on autobaanat=))

Mitsuevo: hyvännäköinen on scania projekti ensi vuodeksi sit kans messuille ajelemaan.
« Viimeksi muokattu: 22.04.10 - klo: 22.11 kirjoittanut Nokka-akseli »
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2270 : 22.04.10 - klo: 22.11 »
hyvältä näyttää mites meinasit toteuttaa kipin noston?  :huh:
moottorillako?

minä sain lavan nostomoottorin paikoilleen. Pitänee messuilta hommata ristinivel ja katella sitä nopeuden säädintä.
Pitää myös tilata renkaat tohtorilta ja sitten auto on tekniikaltaan kunnossa. :lol:
Ajopaikkaa tuli tänään taas muodosteltua. On se hyvä, kun on pari tonnia hiekkaa pihassa.  :mrgreen: Kyllä siinä jonkin moisen maansiirto urakan saa varmasti suoritettua.

Asiasta toiseen onkos Hemi tuomassa kalustoaan messuille näytille?
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2271 : 22.04.10 - klo: 22.15 »
hyvältä näyttää mites meinasit toteuttaa kipin noston?  :huh:
moottorillako?


Kipin nosto olis tarkotuksena toteuttaa vaihteistomoottorilla ja kierretangolla, vähän samantapaisesti kuin Hemillä on.

Poissa ÄIJÄ93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2272 : 22.04.10 - klo: 22.25 »
jeps mulla oo kanssa kopioitu hemiltä toivottavasti, se ei hemiä haittaa  :mrgreen:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2273 : 23.04.10 - klo: 00.03 »
jeps mulla oo kanssa kopioitu hemiltä toivottavasti, se ei hemiä haittaa  :mrgreen:

 En usko että haittaa.

 
TITTIDII tänään se tuli jihuu huomenna scandian kimppuun on vähän majakkaa ja servoja valorautaa puskuriin ja katolle ja jnejne=)))

Alku viikosta meni myös yhtä vahvasti kun 3pvässä tuli toinen paketti myöskin saksasta lauantaiksi suomeen mut suomessa pasilasta suutarilaan(alle 10km) niin posti hävitti sen ja tulo kesti 4pvä hyvä itella, mut mietittiin porukalla miksi näin, niin saksassahan on autobaanat=))

 Kuulostaa että Sulla on joulu taas.

 :wink: :grin:

 
Nyt on kanikassa apurunko suurinpiirtein valmiina ja kiinni.  :laugh: Seuraavana olis vuorossa kardaani ja kippisysteemi.

 Alkaa näyttää hyvältä. JoVain se tarttee kanikka kartaanin, ehtii paremmin Mauri Antwerppenhin Äkäslompolosta.

 - - - - - - - - - - - - - - -

 Tuli tälle iltaa käytyä Konevoima yhdistyksen palaverissa Keminmaassa. Tänä kesänä ei tapahtumaa Ruottalassa järjestetä, pellot on kynnetty. Joten yhdistyksen kalustoa kiertää muutamissa tapahtumissa. Oli kuulemma tullut kyselyitä minun koneista ja toiveita, josko tulisin käymään eri tapahtumissa samalla kun Konevoima yhdistyksen kaverit tuovat vanhoja koneitaan näytille.

 Tuli lupauduttua muutamaan kesän 2010 tapahtumaan.

 -Torniossa 7 - 8.5 TEX:in parkkipaikalla järjestettävään tapahtumaan.
 -Papatus-päivät Kemijärvellä 3 - 4.7
 -Weteraanikonepäivät Oulainen 9 - 11.7
 -Meltosjärven kylätapahtuma 17.7

 Ainakin noissa voi tulla morjestaan ja juttelemaan. Olen varmaankin velipojan kanssa noissa tapahtumissa esittelemässä rakennelmiani.

 Oulaisten 3 päiväiseen tapahtumaan kuulemma odotetaan noin 20000 kävijää. Olisi siis koneille ja kalustolle tosissaan kiinnostuneita katselijoita. Uskoisin että eivät järjestäjät varmaan olisi pahoillaan jos pitäisimme kokoontumisen tapahtumassa. Siis hiekan ajelua tms. RC kalustolla.

 Ja kuulemma olisi tarvetta tuollaiselle vetonaulalle. Luulevat että ainoastaan nuorisoa kiinnostaa nämä "nikko" autot. Käytäntö on ainakin mulle osoittanut että ainakin samanverran ellei jopa enemmän on kiinnostusta tullut varttuneemman tai jo eläke ikään ehtineiden joukosta näitä työkone malleja kohtaan.

 :wink:

 Olisiko Teillä arvoisat kolleegat kiinnostusta asiaan? Eihän kylläkään ole aivan Expoon verrattava tapahtuma. Ja edelleen aikas pohjoisessa(ko)?

Poissa Nokka-akseli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • videoita laitteista
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2274 : 23.04.10 - klo: 07.19 »
Joo oli joulu ja tänään pääsee askartelemaan, ne oliskin sit viimeiset osat hyttiin, kun ne on asennettu niin maalarille mars! Ja sit pääseekin "alennus vaihteiston" kimppuun ja kardaaneita sovittamaan ja sit pitäisikin sähköjä mietiskellä
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

Poissa Hemi1966

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2275 : 23.04.10 - klo: 10.14 »
jeps mulla oo kanssa kopioitu hemiltä toivottavasti, se ei hemiä haittaa  :mrgreen:


Ei tosiaan haittaa, kopiokaa vaan ihan vapaasti :grin:, niin minäkin teen :wink:

Poissa saulij

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2276 : 23.04.10 - klo: 10.54 »
juupeli72:

Näyttää mielenkiinoiselta tuo pellin tinaus. Tuo näyttäis helpolta tavalta liittää pieniä osia yhteen ja saumat on helppo viimeistellä.

Millaisilla vehkeillä tinailit? Millä tinalla?

Sauli

Poissa pate

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2277 : 23.04.10 - klo: 14.18 »
juupeli72:

Näyttää mielenkiinoiselta tuo pellin tinaus. Tuo näyttäis helpolta tavalta liittää pieniä osia yhteen ja saumat on helppo viimeistellä.

Millaisilla vehkeillä tinailit? Millä tinalla?

Sauli


mä osaan ainakin tehdä sitä ihan perus 1mm tinalla ja perus juottin.

Poissa juupeli72

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2278 : 23.04.10 - klo: 17.17 »
 Perus elektroniikka tina, tinaus rasva (lötfett) ja vanha 60W kolvi, ilman mitään hienouksia. Kokeilemalla hukkapaloihin kannattee harjoitella ensin.

 - Antaa kolvin kuumentua tarpeeksi ensin.
 - Levitän tinaus rasvaa pellin tinattaville pinnoille, jotta tina tarttuu hyvin.
 - Pelti mulla 0.6mm ja aikas pieniä paloja olen liitellyt, joten kappaleet lämpenee nopeasti sopivaan lämpöön.
 - Kun tinattavat kappaleet ovat tarpeeksi kuumia, tina imeytyy rakoihin ja väleihin.
 - Sopivalla lämmön käytöllä sekä tinan lisäyksellä voi täyttää kuoppia ja välejä. Tämä vähentää pinnan jälkikäsittelyn tarvetta.
 - Tina on pehmeätä ja helppoa hioa tai viilata tasaiseksi.
 - Mutta tinattu liitos ei ole yhtä kestävä kuin esimerkiksi hopealla juotettu liitos.

 Juottamisesta jos joku muu, (vaikkapa Hemi) voisi tehdä hieman perus ohjetta ja antaa jotain vinkkejä. Sillä mulla ei ole kokemusta eikä osaamista juottamisesta.

 Pystyykö alumiinia tinaamaan tai juottamaan? Entä alumiinin liimaus sitten? Kokemuksia?

Poissa apidapi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI, ALOITA SIVULTA NRO:1!!
« Vastaus #2279 : 23.04.10 - klo: 17.51 »
Alumiinin juottaminen onnistuu helposti tällä tavaralla http://www.roadmachine.fi/technoweld.html. Itse olen tuolla juottanut ja liitos on lujempi kuin itse emäalumiini. Kuitenkin edelleen työstettävissä ja koneistettavissa. Ja jäljen saa siistiksi. Alumiinin juottamisessa pitää olla tarkkana hapettumisen kanssa mutta ei sekään mitään salatiedettä ole.

Messingin juottamisessa helpommaksi on osoittautunut "juoksutteen" sisältävä hopea. Itselläni on sellaista joka on pinnoitettu tuolla juoksutteella. Tällä onnistui ainakin itselläni ilman ongelmia ja jälki oli siisti.

Molemmissa lämpöä pitää olla kohtuullisesti. Osan koosta tietenkin riippuen mutta kohtuu propaanipolttimella onnistuu helposti.