Hyvä tiivistelmä.
Se että joskus on pärjätty ei kyllä minusta tarkoita etteikö olisi hyötyä. Onhan MP-6 autollakin voittettu MM kisat mutta ei sillä enää aja kukaan. Ontuva vertaus, mutta kertoihan Artsikin tilanteen muuttuneen ohjainten suhteen radikaalisti isoissa kisoissa, spektrumit oli korvattu laajalti uudemmilla laitteilla tänä vuonna.
Olen siinä aivan samaa mieltä että vanhoilla spektrumeilla voi voittaa. Ei tee väärin ajaessa niillä, eikä tässä ollutkaan ketään tarkoitus tuomita tmv. Jos kuitenkin on nyt ostamassa vehkeitä niin voi miettiä ostaisiko sittenkin uudemman laitteen. No Pain oli tekemässä hankintaa ja olen edelleen sitä mieltä ettei toisen paketin mukana tulevaa Spektrumia tarvii jäädä haikailemaan (jos puhtaasti rahasta ei ole kyse).
Omani meni truggyn mukana - johon se sopii erittäin hyvin - joten en pääse enää empiirisesti tekemään vertailuja. Ja ajoittain ne on erittäin vaikea jopa todeta käytännössä, vaikka muistan kyllä huomanneeni eron heti vaihdon jälkeen. Saat Hoke kokeilla radalla jos haluat tuntuuko sinusta eroa. Toisaalta kun auto on eri niin sitä voi olla vaikea havaita.
Uutta kisapakettia hankittaessa pata lienee tärkein, sitten servot. Toisaalta radio on monen vuoden investointi joten siihenkin kannattaa panostaa, tapahtuuhan kaikki nimen omaan tuon radion kautta. Missä mielessä muuten moottori on tärkeämpi kuin radio.. Sen pitää on luotettava ja vääntävä, ei kuitenkaan tarvitse olla kaikkein "kirein" ainakaan alkuun. Auto ei liene tärkeä, koska kaikki ovat hyviä? Vaikea tehdä eroja niiden välillä loppupeleissä. Jokaisessa on omat vahvat puolensa, kuten myös luultavasti heikot.
Sitten tulee kaikki muu. Kun aletaan viilaa sekunteja kierrosajoista, vaikka eräiden tuntuukin olevan sitä vaikea uskoa niin polttiskrossi ei ole sitä kenen pata pysy käynnissä, niin itse voin listata seuraavia auton lisäksi
- servot; vahvat ja nopeat eduksi
- moottori, magnesium kansi painopisteen alentamiseksi ja keveys, ehkä hieman huonompi jäähdytys mutta tuskin merkittävästi (ainakaan suomessa)
- pakoputkisto; tällä voi hienosäätää moottorin ominaisuuksia parhaan tuloksen löytämiseksi
- auto; diffit, jousitus ja kytkin pelaavat isoa roolia; valikoimassa löytyykin runsaasti
- renkaat
- vastaanottimen akku; lipojen etu keveys, mutta alttiimmat virheille kuin helpommat nimh:it
- kori ja siipi; keveys ja aerodynamiikka, moottorin jäähdytys, kestävyys