Kirjoittaja Aihe: 1/8 Krossit ja Keskustelua servoista lähettimistä ja vaikka mistä (OT Sallittu)  (Luettu 21462 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #30 : 31.10.07 - klo: 14.56 »

"Vanha" Spektrum: 178 ohjausta sekunnissa
PRO Spektrum: 770 ohjausta sekunnissa
Futaba FASST: ~800-1000 ohjausta sekunnissa


Meikäläinen miettinyt kanssa uutta ohjainta(vanha DX3.0), minkäslainen nopeus on uudessa DX3R ? Vai mikä on tämän hetken hyvä/nopea ohjain ?
Junnumestari 2007

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #31 : 31.10.07 - klo: 16.12 »
Henkilökohtainen mielipide et molempiin 13kg servot niin ne kestää kauemmin. Servo on kaasussa/jarrussa kans todella kovilla!
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Mika R

  • Vieras
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #32 : 31.10.07 - klo: 21.17 »
Samaa mieltä. Olben kysymykseen en osaa vastata muuta kuin et toi 3PKS on kova. Vaikka hieman hintava.
Löysin nuo laptimer toiminnot siitä (mistä mainitsin ed sivulla), vaikuttaa pätevältä. Päivän päätteeksi voi katsoa lapit ruudulta. Ajan saa myös juoksemaan ruudulle. Ei tässä tarvii mitään ponderivirityksiä, luulen että tuo on omaan treenikäyttöön riittävä ajanotto. Ohjaimen napit voi ohjelmoida eri vaihtohedoista mieleisekseen.

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #33 : 01.11.07 - klo: 01.18 »
Kiitoksia taas kaikille avusta. Nyt on Futaba S9451 hommattu ja toinen Futaba vielä haussa kun käytettyä etsin jos joku vaikka vaihtais S9351 servon vaikka Pureten Alpha III polttikseen tai X-Rayn T1 pirssiin jossa LRP:n motti, servo ja 6 kennoinen 4200Mah Intellect akku & 7 kennoinen Panasonic 3000Mah (tais olla trinity)
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #34 : 01.11.07 - klo: 09.40 »
Mielenkiintoinen keskustelu mielenkiintoisista autoista. Vielä lisää mielenkiintoa tuo tämä ohjainkeskustelu. Itselläni ei ole kokemusta kuin alle kymmenestä ohjaimesta enkä siksi halua ottaa kantaa niiden paremmuudesta. Ajotuntuma on niissä selkeästi erillainen, mutta itse uskoisin sen johtuvan enemmänkin ohjaimen rakenteesta ja valmistajan tekemistä valinnoista suunnittelussa. Nuo eri ohjeinvaihtoehtojen nopeuserot on lähinnä marginaalisia (jos siis katsotaan vain kylmiä faktoja vailla tunnetta) että niillä ei ole ajamiseen mitään merkitystä. Tuo hitainkin spektrumi ehtii antaa edestakaiset komentonsa niin nopeasti, että nopeinkaan ohjausservo ei ole ehtinyt kuin juuri ja juuri liikauttaa servovartta hitusen...
Eli, sillä ei ole käytännössä merkitystä, etenkään auton kaatumisen tms. korjaamiseen missä tarvitaan suuria liikeratoja nopeasti. Ero voi tulla esiin ehkä nopeassa rata-ajossa mutta crossissa autot alustan ja renkaiden vuoksi ei ole niin tarkkoja ajaa muutenkaan.

Mutta, ehkäpä tässäkin asiassa tunne menee lukujen edelle...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #35 : 01.11.07 - klo: 10.28 »
Mutta, ehkäpä tässäkin asiassa tunne menee lukujen edelle...

Juurikin kuten yritin aikaisemmin jo sanoa...
Eli se ei vaikuta tuon taivaallista siihen ehtiikö autolla tehdä korjausliikkeen hitaammalla spektrum järjestelmällä vai ei.
Se vaikuttaa ainoastaan muidenkin mainitsemaan perstuntumaan.
Nopeammalla systeemillä ainoastaan se fiilis autoon on tarkempi.
Tämä tietysti osaltaan johtaa siihen että koska tuntuma on parempi niin ajovirheet saattavat vähentyä.
Mutta kuten edellä on jo mainittu niin tällaisista asioista harvemmin perus kuski hyötyy yhtään mitään, jos edes eroa huomaa.

Mutta suurin asiaan vaikuttava tekijä on juuri edellä mainittu ohjain.
Eli kuinka se ylipäätään istuu käteen ja minkälainen tuntuma siinä on juuri itselle.
Tämän jälkeen tärkeimmäksi tekijäksi nousee nopea ja vahva servo.
Mikäli ohjain ei istu täydellisesti käteen, tai ratti/kaasu on liian jäykkä/löysä niin homma ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
Ja mikäli servo ei ehdi/jaksa tehdä niitä liikkeitä mitä ohjaimella käskee, ei ajaminen edelleenkään ole täysin hanskassa.

Näiden asioiden jälkeen vasta voidaan ruveta ihmettelemään lähetysnopeuksia ja niiden tuomia eroja/hyötyjä.
Tämä on kuitenkin se kaikkein vähiten auton käyttäytymiseen vaikuttava tekijä.
Ensin muut asiat kuntoon... auto ja varsinkin setuppi kuntoon... nopeet servot kun budjetti antaa myöden, omaan käteen parhaiten istuva ohjain...
Ja vasta näiden kaikkien asioiden jälkeen aivan vihonviimeisenä voidaan edes harkita pitäisikö oma järjestelmä vaihtaa mahdollisesti nopeemman lähetyksen omaavaan systeemiin.

Itselle ehkä hupaisin mielikuva tulee mieleen että harrastaja tulee ajamaan üüber fast lightspeed turbo lähettimellä, auto on mitenlie kasattu, servo on joku hyitekin vakio, auton setupista ei voida edes mainita, eikä pysytä reunaputkien välissä sitten niin millään... Ja kaiken päälle mietitään että hitsivie kun tässä lähettimessä on millisekunnin murto'osa hitaampi latenssi... siks mä en pärjää "isoille pojille".

-vuodatus-   :laugh:

Edit: treenaaminen on edelleen se mikä vaikuttaa eniten niihin läppiaikoihin... sitä ei ohita yksikään komponentti.

Mika R

  • Vieras
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #36 : 01.11.07 - klo: 10.38 »
Jaa.. no mä ainakin vannoin Spektrum ohjaimen nimeen vielä kesällä. Nyt olen joutunut muuttamaan käsityksiäni. Tämä kun ei ole uskon asia minulle.

Catiskakin kun on ajanut niin paljon radalla että pystyy tämän perustelemaan taulukoiden perusteella... hehe. Jos olen ajanut jotain 20G ensin spektrumilla samalla autolla samalla radalla niin voi olla että huomaan pienen(kin) eron jos sellainen on ollakseen ohjainta vaihtaessani. Mun on vaikea hyväksyä sitä ajatusta että tämä johtuisi pelkästään liipasimen jäykkyydestä tai ohjaimen asennosta kädessä.
Painotan vielä että en puhu pelkästään dataliikenteestä vaan koko hoidosta ohjaimen mekaniikka, HRS:t ym. mukaanlukien. Eli Spektrum DX3 vs. Futaba 3PKS (ei spektrum vs fasst)

Asiahan tuli selvästi esille aiemmin ettei nämä erot tule esille kuin vasta vuosien ajamisen jälkeen. Eikä siinä tarvii olla top10 kuljettaja huomatakseen tuon. Selkärangasta se tulee kuten Jeppe osasi hienosti kertoa.
« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo: 11.32 kirjoittanut Mika R »

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #37 : 01.11.07 - klo: 11.38 »
Omalta kohdaltani kyllä yhdyn Mikan kokemuksiin, itselläni kun vaihtui M8+Spektrum(vanha) Futaban 3PKs+Fasst niin ihmetykseni oli suuri kun auto reakoi nopeammin ohjausliikkeisiin. Servoina minulla on aina ollut futabat.

Oma näkemykseni kuitenkin on että eniten kilpailemista harkitsevan ja hieman edemmäs harrastuksessaan ehtinyt hyötyy eniten tehokkaan ohjausservon hankinnasta ja luotettavasti toimivasta moottorista. Tämän jälkeen eniten hyötyy siitä että ilmestyy radan varteen laitteidensa kanssa ja ottaa siitä kaiken ilon...

PS: Ehdotan että ketjun aloittaja muuttaisi otsikoksi vaikka [Polttiskrossin kilpa- ja treenivälineet] jotta hyvä keskustelu ei katkeaisi ...

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #38 : 01.11.07 - klo: 11.43 »
Joo - ei todellaakaan ole ohjaimesta kiinni harjoittelu. Mutta jos haluaa pelata varman päälle .... hehe

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #39 : 01.11.07 - klo: 12.09 »
Voin kyllä kertoo että niissä on eroja keskenään ite noilla ajaneena. Vanhan mallin spektrum moduli ja vastari on esim meikäläisen makuun liian hitaat niin turistiin kuin krossiin. Turistissa niillä ei pystyny virii ajaa ollenkaa koska ne vaan reagoi liian hitaasti ja polttis krossisssa sama homma mutta ei ihan niin pahasti. Auton hallinta polttis krossissa etenki korjaus tilanteessa  pro-spektrumin myötä parani! Nyt ajan turistii futaban 2.4 fasst systeemillä ja toimii ja veljeni ajaa virii turistissa pro-mallilla. Kyllä niissä on eroja auton hallittavuuteen!!!
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TEAM LOSI 8IGHT RTR VS TEAM MAGIC M1B + Varaosapaketti
« Vastaus #40 : 01.11.07 - klo: 12.44 »
Vuoden lajia silloin tällöin harrastaneena vanhalla spektrumilla kokeilin kaverin fasstia enkä huomannut mitään eroa, mutta ei minulla ole treeniä vielä niin paljon että saisin ratin ja liipasimen liikkeet tuleen selkärangasta.

Niin ja asiaan, vertailuun ei ole otettu ollenkaan kiteitä, nyt talven tullen patteriautoa kokeilleena en huomannut kiteistä vanhaan spektrumiin siirtymisessäkään mitään eroa, paitsi radiohäiriöiden katoaminen samojen kiteiden takia.
Multi surfase on hanurista

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Mulla on nyt toi M1B Krossi paketissa osissa ja Hyper 8 Pro kasattuna rullaavaksi. Hyperin tuore pilli ja Futaban S9451 servo ja Futaban 3PM FASST 2,4Ghz. Todellakin tämä minulle on mieletöntä hifistelyä ja kestän kyllä pari kommenttia (luultavasti) asiasta, mutta mielestäni en ole tehnyt suurta mokaa jos vajaan vuoden silloin tällöin ajelleena hommaan kunnon vehkeet niin ei tarvitse aina totutella astetta parempiin jos alkaisinkin nikko autolla treenailemaan.

Muutin otsikon siksi että uuden otsikon mukaan saadaan useampia mielipiteitä jotka ei koske pelkästää Losia ja Team Magicia kuten alkuperäinen aihe. Luultavasti joku valittaa tästäkin  :p

Olen saanut teiltä paljon hyviä neuvoja ja ehdotuksia eli jatketaan keskustelua ja vaikka OT:takin kunhan ei aivan ihmeisiin keskustelun mene.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Hyvä idea muuttaa aihe, päästään kommentoimaan.

Itse aloittelin harrastusta puolisentoista vuotta sitten. Tähän päivään mennessä kerkesin hankkia kolme erilaista RTR-pakettia (RTR-ohjaimilla ja servoilla tottakait).

Nyt krossikärpäsen puremana päätin hankkia kunnon laitteet ja pöydälle ilmestyi Hyper 8,5 Pro, Futaban 9351- servoilla ja Futaban FASST radiolla. Ajatus oli nimenomaan se, että parempi ostaa kerralla kunnon vehkeet, kun ostaa ensi huonot ja sitten hyvät = pirun kalliit.

Lopputulos on kyllä se, että auto-radio-servo yhdistelmä toimii sen verran vikkelästi, että auto ei meinaa pysyä lapasessa, olen jopa pohtinut radion "hidastamista", jotta kontrolli säilyy ensi alkuun. Tämä on tietysti seurausta siitä, että ajotaidot ei ole vielä kummoiset ja toisaalta kaikki edeltävä kokemus on RTR-"rekkuloista".

Oma tulkintani aiheesta on, niinkuin useaan otteeseen aiemmin todettu, että ajotaitoa, kontrollia ja yleistä osaamista (tuntumaa) pitää olla todella paljon, ennenkuin noilla viimeisillä "hifistyksillä" alkaa olla merkitystä. Tällä en todellakaan pyri sanomaan, että ne on merkityksettömiä, päinvastoin. Aikajanalla tulee monta asiaa kuitenkin ´vastaan ennen sitä.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Nii-in, krossikärpänen puri radalla lokakuussa kun kävit kattoo :D Vaikka toisaalla forumissa puhutaan että ei kukaan aja enää syyskuun jälkeen hehe ....
Tuossa 3PKS on vaikka millaisia ominaisuuksia muuttaa servojen reagointikäyrää lineaarisesta joksikin muuksi.. ehkä löytyy tuosta PM:stäkin vai mikä nyt onkaan. En kyllä itse ole lähtenyt yhtään miettimään millainen se käyrä voisi olla jos se ei ole lineaarinen. Noista ABSeista vois olla kans jotain hyötyy tai sit ei. Pitää varmaan kokeilla.
Noi Tactyl diffit on kans kova juttu ajamisen kannalta mut helposti tulee hintaa enemmän kuin loppuautolle. Jotku myös puhuu että ylläpitoa olis enemmän - itse meinaan nyt avata eka kerran hankinnan ja 5L jälkeen itse ja katsoa miltä näyttää (ennen ajoa laitoin kunnon mämmit niihin sisään).

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Nii-in, krossikärpänen puri radalla lokakuussa kun kävit kattoo :D Vaikka toisaalla forumissa puhutaan että ei kukaan aja enää syyskuun jälkeen hehe ....

Niinpä niin... Nyt on niin kova polte, että kyllä polvenkorkuinen hanki sulaa, jos vaan radalle pääsee, eli meen kyllä koittamaan jos vähänkin sää antaa armoa.
Flying Calacucco

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
On ollut ilo seurata miten tämä keskustelu on karannut alkuperäisestä aiheestaan, mutta kerrankin hyvään suuntaan. Ehkä tästä topicista voisi syntyä ainakin meikäläisen kaipaama yleistopic jossa keskustelu etenisi aihessta toiseen, aloittelijoiden ja konkareiden toimesta.

Itsekin kesällä harrastuksen aloitin ja hankin käytetyn paketin. Auton kanssa oli koko yhtä sun toista ongelmaa ja siinä se kesä sitten menikin opetellessa korjamaan milloin mitäkin kohtaa autosta. Nyt hankin uuden karhean Hyper 8.5:sen, siihen UR:n kytkimen ja Nikolta perus set-upit joilla lähteä liikkeelle (tänään poraillaan iskarin mäntiä, aikamoista hifistelyä  :wink:). Olen kasannut autoa kaikessa rauhassa sillä tällä kertaa haluan että auto toimii ja sillä on ilo ajaa kun sen kanssa radalle menen, oli ajankohta sitten vaikka ensi kevät kun seuraavan kerran ajamaan pääsee!

Itsellä radioina M-8 ja niihin en enään Spectrumia aio hankkia. Ajotaidoissa vielä NIIN paljon kehittämistä että noilla pärjää hyvin, radioista se ei jää kiinni. Eiköhän nuo radiot tule tiensä päähän aika nopeasti (käytetyt kun olivat), sitten kun hajoavat, hankin varmasti Futaban jonkun 2.4Ghz järjestelmän. Jo senkin takia että pääsee kiteistä eroon.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Itsellä radioina M-8 ja niihin en enään Spectrumia aio hankkia. Ajotaidoissa vielä NIIN paljon kehittämistä että noilla pärjää hyvin, radioista se ei jää kiinni.

Tässä se mitä kokoajan olen sanonutkin.
Se kun ei ole kellään kiinni radiosta (saati sen latensseista) kuinka kovaa radalla etenee.
Puhun nyt siis polttiskrossista.

Vai voiko joku ihan oikeasti sanoa että ei pääse perus spektrumilla samoihin läppiaikoihin kuin pro setillä... tai että FASST setillä menis vielä kovempaa...
Niin tarkkaa kun se ei todellakaan polttiskrossissa kellään meistä ole että näissä Suomen karkeloissa jäisi sijoitukset kiinni latensseista... Oikein naurattaa koko tämä vääntö.

Kuten jo pariin kertaan sanoin... Joo.. eroa on, mutta se ei todellakaan meikäläisten suorituksiin kummosia eroja tee mikä moduli siitä omasta ohjaimesta löytyy.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Harjattomat servot ovat tulleet markkinoille, Futaba valmistaapi :wink:
- Tapsa

Mika R

  • Vieras
Toistetaanpa sitten taas (joo alkaa kuulostaa jo jankuttamiselta)
Siis ei todellakaan pääse, paitsi jos ajo on täysin virheetöntä mutta kun ei ole. Auton saa pysymään ihan erilailla renkailla uudella systeemillä kuin vanhalla spektrumilla. Sen huomaa ihan käytännössä. Ei tarvii juosta nostamaan niin monta kertaa kuin aikasemmin. Mutta ennenkuin tuon huomaa niin pitää olla muutama Gallona takana ajoa samoilla vehkeillä, jotka pitää olla top notch niinku jenkki sanois. Ajo tuntuu tuskattomammalta, on suorastaan välillä yhtä auton kanssa ....  :grin:

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Lisätäänpäs pippuria soppaan..

Sanottakoon nyt vielä sekin, että isolle osalle ko. laitteiden omistajista ei ole sillä kierrosajalla mitään merkitystä. Sen sijaan sillä, että tietää omistavansa/ajavansa hyvillä vehkeillä on.. Kaikki, kun ei tätä harrastusta harjoittaessaan pidä päämääränä absoluuttisen kierrosajan parantamista. Monille, kuten toistaiseksi myös minulle, tämä harrastus on rentoutumiskeino, laitteiden rassaamista, teknisen tiedon omaksumista, keskustelua nettifoorumissa ja kenties jonakin päivänä kilpaa ajamista. Hyvien laitteiden hankinta ei lähde pelkästään siitä näkökulmasta, että tavoitteena on Lavangon kierrosennätys.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Mikä hyöty muuten noista harjattomista olisi? Nopeus? Keveys? Taloudellisuus? En oo tsekannu speksejä.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Tuli tässä mieleen, onko kukaan näistä pitempään harrastaneista kilpa kuljettajista kokeillu ajaa noilla perus vermeillä viime aikoina, noin niiku huvin vuoksi. Vähän hitaanpaa servoa ja ohjain hieman ajasta jäljessä.
Kiinnostas tietää paljonko ne teidän ajoon vaikuttaapi.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa INFERNO ST US

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ite oon nähnyt ton Team Magic auton, mutta se oli sisäänajossa niin en osaa sanoa onko se nopea/hyvä. Ihan hyvältä se ainaki vaikutti :wink:.
Lykkyä pyttyy!

Mika R

  • Vieras
Tuli tässä mieleen, onko kukaan näistä pitempään harrastaneista kilpa kuljettajista kokeillu ajaa noilla perus vermeillä viime aikoina, noin niiku huvin vuoksi. Vähän hitaanpaa servoa ja ohjain hieman ajasta jäljessä.
Kiinnostas tietää paljonko ne teidän ajoon vaikuttaapi.


On kokeiltu. Monet kerrat. Ei meinaa tulla mitään. Hidaskin kuin etana  :cool: Siis kuski.
Mutta sellasilla itse aloitin. Enkä nähnyt mitään vikaa hehe...
Eka päivitys oli Hitecin Titaaniservo. Vähän muuttui ajo siitä. Sen jälkeen on tullut vaikka mitä kivaa.
Katsoo omia vanhoja viestejä. Taidanpa kehua jotain 625 servoa itselle riittävänä  :lipsrsealed:
Ei enää...
Mut toimii se toisinkinpäin: Jos kaverilla on vielä nopeemmat ja kokeilee niitä, metsään menee herkästi. Tietty tämä on myös autojen erilaisuudesta ja setupista johtuvaa.
« Viimeksi muokattu: 01.11.07 - klo: 17.43 kirjoittanut Mika R »

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Tuli tässä mieleen, onko kukaan näistä pitempään harrastaneista kilpa kuljettajista kokeillu ajaa noilla perus vermeillä viime aikoina, noin niiku huvin vuoksi. Vähän hitaanpaa servoa ja ohjain hieman ajasta jäljessä.
Kiinnostas tietää paljonko ne teidän ajoon vaikuttaapi.


On kokeiltu. Monet kerrat. Ei meinaa tulla mitään. Hidaskin kuin etana  :cool: Siis kuski.
Mutta sellasilla itse aloitin. Enkä nähnyt mitään vikaa hehe...
Eka päivitys oli Hitecin Titaaniservo. Vähän muuttui ajo siitä. Sen jälkeen on tullut vaikka mitä kivaa.
Katsoo omia vanhoja viestejä. Taidanpa kehua jotain 625 servoa itselle riittävänä  :lipsrsealed:
Ei enää...
Mut toimii se toisinkinpäin: Jos kaverilla on vielä nopeemmat ja kokeilee niitä, metsään menee herkästi. Tietty tämä on myös autojen erilaisuudesta ja setupista johtuvaa.

Uskaltaako Mika R paljastaa paljonko läppiaika huononee, verrattuna nyky vehkeisiin :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Mika R

  • Vieras
Hyvä kysymys. Ei sitä voi kai lähtee vertaa kun en pysyisi radalla edes lappia. Kun on tottunu nopeisiin niin ei millään pysty äkkiseltään muuttaa ajotyyliä niin että osais ennakoida riittävästi. Tarkoitan nyt lähinnä servoja. Mitään tekemistä ei ole tuon spektrum keskustelun kanssa (siinä erot on lähinnä mitattavissa selällään olojen määrässä vaikka ajaminen sinänsä sujuukin ihan hyvin).

Mutta esimerkki: Itse kokeilin aikoinaan esim. Jartsan nopeita kamoja niin käänsin 3m liian aikasin rattia Lavangon pääsuoralla kurvii tullessa ku oli tottunu ennakoimaan servojen hitauden. Sitten mentiin tonkimaan matoja. Ja totesin ettei noilla voi ajaa.. Nyt veikkaan että ollaan aika samoissa varustelun osalta.

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nyt tuntuu olevan aihe ihan metässä! Ei läppi aikoihin mitään suuren suurta eroa välttämättä tule vaan korjaus liikkeen nopeaan reagointiin jos olet esim ajamassa toista päin tai rata estettä kiertämässä ja joudut tekee korjaus liikkeen ettet osu siihen. Niissä se ero tulee!!!!!! Esim jos pystyt viiden minuutin erässä vaikka kaksi tällästä asiaa korjaa nopean regoinin takia niin olet voittanut paljon loppujen lopuksi tuloksissa. Paljonko vie aikaa kun nostaja käy nostamassa autosi kaksi kertaa? Yleensä tuloksissa liian kauan kun kilpaa ajetaan. Että jossain vaiheessa uraasi/harrastustasi sillä on väliä! Oma mielipiteeni kisaajana.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Juu, mä kysäsin tossa vähän ylempänä, et paljonko kisakuskille vaikuttaa kun laittaa tommoset hitaammat servot ja jne..
Eli Mika R oli aivan aiheessa kyllä.

Tota just ajattelinkin, et ei varmaan oo järkevää vaihdella noita servoja niiku sukkia, tai menee aivan terveelleen toi ajo.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa *Artsi*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ei oo järkevää vaidella ja kun ostaa kerralla kunnolliset niin ne kestää pidempää ja palvelee samalla kehityksen kulkua kun kehittyy ja tarvii nopeutta tulevaisuudessa. Nopeemmalla servolla oppii ajaa samalla lailla kun hitaalla se vaatii vaan pikkasen reeniä niin ku kaikki muutkin asiat. Aluksi voi vähentää pikkusen kääntymistä lähettimestä niin se helpottaa jos meinaa olla liian äkänen ja lisää sitä pikku hiljaa tarpeen ja kehityksen mukaan. Kun kerralla ostaa kunnolliset servot jos se on vaan mahdollista niin siinä yleensä säästää rahaa pidemmän päälle. Mutta muillakin pääsee alkuun kyllä ettei se mikään pakko ostos ole aluksi. Voimakkailla servoilla on helponpi ajaa ja auto mennee paremmin suoraa/sinne minne haluu kun servossa on voimaa.
-HobbyFactory- -JQ Products- -EA-Import- -Orca- -Ultimate Racing-
-TeamDurango DEX410V4- -Serpent 411 Eryx 2.0- -Alpha Engines- -Bittydesign-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
korjaus liikkeen nopeaan reagointiin jos olet esim ajamassa toista päin tai rata estettä kiertämässä ja joudut tekee korjaus liikkeen ettet osu siihen.

Tästä asiasta jankkaan edelleen hanttiin.
Syynkin näkee heti kun vilkaisee Jepen laittamia pieniä faktoja.
Eli latenssit kun ovat hitaammassakin spektrum järjestelmässä nopeammat kuin ihmissilmä.
Ei siis todellakaan vaikuta reaktio aikoihin tuon taivaallista.
Mietitäänpäs myös kuinka nopea on ihmisen reaktioaika... Monikin tietää että ei todellakaan mikään nopea.
Entäs käden liike...
Jos joku pystyy kääntämään ratin laidasta toiseen nopeammin kuin lähettimen latenssit antavat periksi niin ne ei ole kyllä hallittuja liikkeitä enää.
Tuo latenssi vaikuttaa vain siihen kuinka tarkasti laitteisto pystyy seuraamaan ohjauskäskyjä.
Eli se vaikuttaa vain ja ainoastaan hiuksenhienosti siihen miten tarkan nopean ohjausliikkeen pystyy aikaansaamaan.
Ei siis puhuta todellakaan mistään että auto seisoo pääsuoralla ja se pitää paniikkimaisesti pystyä väistämään... Sen tekee jokaisella tämänpäivän ohjaimella aivan yhtä nopeasti, olettaen että kaikki muu autossa on identtistä.
Vai väittääkö muka joku että esim perus spektrumilla törmää edessä olevaan autoon ja pro setillä kiertää reilusti????
Siitä vaan matikkaa käyttämään ja laskeskelemaan.
Jokainen huomaa että molemmilla systeemeillä käytännöntulos väistökokeessa on sama.

Näiden järjestelmien nopeusero tulee esiin vain tuntuman paremmuutena ja kun selkärangasta alkaa tulla reilun harjottelun jälkeen niitä vaistonvarasia liikkeitä, huomaa eron hivenen parantuneessa ajon tarkkuudessa.

Habakulle vastatakseni.
Ohjainten nopeuserot eivät todellakaan tuo suurta eroa... vain mahdollisesti muutama pikkuvirhe kuittautuu pois pitkässä juoksussa.
Servojen hitaus taas vaikuttaa todella reilusti.

Ps: omia kokemuksia kisaajana.
Pps: ihmettelen vaan kuinka ihmeessä ennen oli monilla vanhat systeemit ja korjausliikkeet onnistu... kohta tarvitaan valokuitu auton ja ohjaimen väliin että pysytään radalla... ainiin, mutta kestäähän valollakin oma aikansa ennenkuin saapuu kohteeseensa. :afro: