Kirjoittaja Aihe: Harrastuksen uudelleen aloitus.  (Luettu 2822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Omenapora

  • Tulokas
    • Profiili
Harrastuksen uudelleen aloitus.
« : 08.05.08 - klo: 18.45 »
Morjens,

Ostin joskus 2002-2003 vuonna Duratrax Maxium ST Pron. Sillä on muistaakseni ajeltu 3-4 tankillista, sitten loppui into harrastukseen. Nyt RC-kärpänen iski taas ja kaivoin tuon polttisauton sängyn alta ja ajattelin kokeilla että käynnistyykö se. No otin polttoainetta varastosta ja täytin tankin ja lähdin kokeilemaan onneani.. eihän se tietenkään käynnistynyt ja sitten kun käynnistyi loputtoman nykimisen ja tulpan kuivauksen jälkeen pysyi käynnissä vain max. 10sekunnttia ja sammui. Tulppa hehkuu, mutta en tiedä onko tuo kauhean hyvä hehku kun ei muista miltä näyttää uuden tulpan hehku, joten onko se tuossa tulpassa vika vai missä? :D

Poissa svart

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #1 : 08.05.08 - klo: 19.25 »
Jos polttoaine on samoilta vuosilta niin voi jo olla kyllä hieman vanhaksi mennyt, ainakin jos on ollut kovin vajaassa pöntössä.
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Poissa Omenapora

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #2 : 08.05.08 - klo: 20.08 »
Polttoaine on samalta vuodelta mutta aivan avaamaton oli.

EDIT: 2004 keväällä tää olikin hankittu :D

EDIT2: Hehku pitää ainakin tilata kun tuo mukana tullut ei oo mikää maailman paras, niin ajattelin tulpanki täs samal niin millanen tulppa pitäis olla?
« Viimeksi muokattu: 08.05.08 - klo: 20.39 kirjoittanut Omenapora »

Poissa vwaltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Youtube - vwaltsu
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #3 : 08.05.08 - klo: 22.39 »
Polttoaine on samalta vuodelta mutta aivan avaamaton oli.

EDIT: 2004 keväällä tää olikin hankittu :D

EDIT2: Hehku pitää ainakin tilata kun tuo mukana tullut ei oo mikää maailman paras, niin ajattelin tulpanki täs samal niin millanen tulppa pitäis olla?

Kyllä se polttoaine varmasti on kerennyt mennä huonoksi 4 vuodessa. Hanki uutta löpöä, vaihda tulppa ja 'nollaa' moottorin säädöt.
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

Poissa hc cob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #4 : 09.05.08 - klo: 08.42 »
ja sitten voi olla hyvä vähän sisänajaa konetta kun on seisonut pitkään = voi olla "ruosteessa",jos ei oo ollu after run oil:ia.

Poissa Omenapora

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #5 : 09.05.08 - klo: 14.36 »
Miten tuo polttoaineen hävitys onnistuisi helpoiten, onnistuiskohan jos ostan uutta niin sekotan tota vanhaa vähän sekaan ni se palaa siin samalla pois? Ja mikä mahtais olla sopiva tulppa? mitä eroa on muuten OS R- sarjalla ja OS A-sarjalla.
« Viimeksi muokattu: 09.05.08 - klo: 14.39 kirjoittanut Omenapora »

Poissa hc cob

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #6 : 09.05.08 - klo: 15.15 »
EI kannata sekottaa polttoianeita eri kanistereista!

kaverilla meni muistaakseni 3 litraa sidewinderiä (16%) hukkaan kun sekotti uudesta puolillaan olevasta pullosta liraan vanhaa niin eipä toiminu motti enää kunnolla   (tosin saattoi johtua huonosta=kuluneesta männästä ja sylinteriputkesta?)

Poissa chimairarocks

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #7 : 09.05.08 - klo: 16.00 »
EI kannata sekottaa polttoianeita eri kanistereista!

kaverilla meni muistaakseni 3 litraa sidewinderiä (16%) hukkaan kun sekotti uudesta puolillaan olevasta pullosta liraan vanhaa niin eipä toiminu motti enää kunnolla   (tosin saattoi johtua huonosta=kuluneesta männästä ja sylinteriputkesta?)

Niinhän siinä kävi että kantapään kautta sen parhaiten oppii.

Paremmin ne palaa vaikka vanhassa tynnyrissä vaikka voi olla melko räjähtävää jos tarpeeksi laittaa.... :shocked:

Uudella menovedellä se kannattaa ilman muuta kokeilla, ja kaasua ei kannata säästellä käynnistäessään, kunhan auto on ilmassa ja pöyrät pyörivät vapaasthi.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Poissa Omenapora

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #8 : 10.05.08 - klo: 18.33 »
Ei meinnanu käynnistyä, kun uusin tulpan, löpön ja nollasin säädöt. Yhessä vaiheessa lähti käymää ja sylki löpöö kannen välistä, mutta kun ei löydy täältä niin pienii kuuskoloavaimii et sais sen kiristettyy :P. No toivotaa että jossain vaihees saisi toimimaan tuon :D

Poissa KL

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #9 : 11.05.08 - klo: 19.21 »
passeli tyylii uudet bensat ja uudet tulpat jo pyörii...
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

Poissa T-MAXX äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #10 : 12.05.08 - klo: 16.52 »
sama ongelma mulla on st pron kanssa, ei käynnisty ja jos se sit käynnistyy ni se sammuu saman tien.
Traxxas T-Maxx, HPI E10 Drifter, Kyosho Subaru Impreza, Kyosho J-3 Piper Cup, Duratrax Maximum ST Pro

Poissa ST

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #11 : 12.05.08 - klo: 20.51 »
Kato onko tulppa ehjä ja kokeile lisätä tyhjäkäyntiä.

Poissa T-MAXX äijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #12 : 13.05.08 - klo: 21.12 »
kyllä on kokeiltu vaihtaa tulppa ja tyhjäkäyntiä lisätty, myös eri polttoaineita on kokeiltu mutta ei tunnu mikään tepsivän.
Traxxas T-Maxx, HPI E10 Drifter, Kyosho Subaru Impreza, Kyosho J-3 Piper Cup, Duratrax Maximum ST Pro

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Harrastuksen uudelleen aloitus.
« Vastaus #13 : 13.05.08 - klo: 22.56 »
kyllä on kokeiltu vaihtaa tulppa ja tyhjäkäyntiä lisätty, myös eri polttoaineita on kokeiltu mutta ei tunnu mikään tepsivän.

1. Ota tulppa pois. Pistä tulppa hehkuun ja kato hehkuuko. Langan pitää nyrkin sisällä hehkua selvästi punaisena. Jos ei hehku, niin vaihda tulppa tai lataa hehkun akku.

2. Pyöritä konetta starttiboksissa ilman tulppaa. Tulpan reiästä pitää roiskua löpöä pihalle. Jos ei roisku, tankkaa auto, tarkista letkut, käännä pääneulaa aukipäin. Löpöä pitää saada roiskumaan reiästä pihalle.

3. Tarkista startterin pyörimissuunta. Renkaiden pitää pyöriä menosuuntaan.

4. Pannaan kone käyntiin. Tulppa paikallaan. Hehku kiinni. Pyöritetään konetta starttiboksilla. Kaasu täysin auki. Joitakin sekunteja starttaamista kerrallaan (2-10s). Sitten hetken tauko (5-10s), jolloin hehku pelkästään on kiinni. Tarkoituksena kuivata palotila. Sitten taas startterilla pyöritystä. Jos ei lähde niin pääneulaa vähän kiinnipäin ja jatketaan samaa hommaa.

5. Kone käynnistyy ennemmin tai myöhemmin. Lasketaan sormi pois liipasimelta. --> Vaihtoehto A. Kone sammuu. Käännetään tyhjäkäyntiä kunnolla lisää. (kierros alkuun?) Laitetaan kone uudelleen käyntiin. Toistetaan, kunnes pannu käy, vaikka kaasua ei paina enään starttaamisen jälkeen. Tästä päästään vaihtoehtoon B. Kone käy myös tyhjäkäyntiä edes muutaman sekunnin. Kierrokset on mitä sattuu.

6. Kone käy. Pumppaillaan kaasua. Kaasu pohjassa koneen pitää laulaa kovaa ja korkealta. Jos röpöttelee, niin yläpäätä kiinnipäin. Jos ujeltaa ihan törkeästi niin sitten yläpäätä aukipäin. Sormen noustessa liipasimelta pitäää kierrosten jäädä kohtuullisen tasaiselle tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynnin yrittäessä nousta itsestään on alapää liian laihalla --> käännä alaneulaa aukipäin. Kierrosten alkaessa tippumaan on alaneula liian rikkaalla --> käännä alaneulaa kiinnipäin.

7. Pääneulaa ei saa, kuin gurut pukilla säätöihin. Eli auton lopulta käynnistyessä ja käydessä tyhjäkäyntiä kannattaa lähteä ajamaan. Jahka koneen saa laulamaan suorilla nätisti. Ei siis röpöttelyä, eikä ujellusta suorilla on homma jo hyvällä mallilla. Sitten vain muutama kierros ajoa ja varikolle. Auto ylös radasta ja kuuntele tyhjäkäyntiä. Jos kierrokset nousee --> alhaalta laihalla ja toistepäin.

Helppoa, kuin heinänteko. Tosin loppuun ajetulla pannulla nämä ohjeet on ihan yhtä tyhjän kanssa.