Kokemukseni on osoittanut, että käytettyä krossikonetta, vaikka on kulkeva yksilö ja varmasti kunnossa, on aika vaikea myydä eteenpäin vapailla markkinoilla yli 150Eurolla. En ymmärrä miksi siitä haluaisi joku maksaa GT-luokan kisan jälkeen yhtään enempää.
-A-
Niin, ei kai tämmöisen säännön idea ole myöskään toimia "kauppapaikkana", tai ostajien ehdoilla, vaan osaltaan estää kalliiden moottoreiden käyttöä. Eli ei sillä lunastushinnalla sinänsä tarvitse olla "järkeä".
Onhan tämä ajatus miettimisen arvoinen, mutta palveleeko se sitten kuitenkaan tässä tapauksessa tarkoitustaan?
Ameriikassa olivat koonneet listan joistain moottoreista ja lisäksi ovi oli raollaan muillekin moottoreille kilpailun katsastajan toimesta. Uskoisin, edelleen, että jonkun sortin lista toimisi parhaiten. Itse listan tekeminen sitten kuitenkin vaatii työtä ja aina siitä jää pois just se moottori mitä joku olisi halunnut käyttää...
Itse en ole myöskään täysin vapaan moottorin kannalla, koska silloin ne piirtää joilla on liitua ja aloittelijat jäävät jalkoihin oli sitä liitua tai ei! Voi olla, että jos osallistujia olisi vähän, vapaampikin määritelmä toimisi, mutta se on mielestäni väärä lähtökohta.
Kun näitä sääntöjä mietitään, minun mielestä olisi hyvä:
- GT-luokkaa ajatella omana itsenäisenä ja kasvavana luokkana, ei M8-kuskien jäähdyttelyluokkana, ts.
- Säännöt pohjautuvat myynnissä oleviin GT-autoihin, ei toissakauden M8-raatoihin
- Moottorit ovat RTR-paketeista tai vastaavia, jälleen ei vanhoja väljiä .21 kisapannuja
- GT-luokassa on kyse muustakin kuin kierrosajoista ja huippunopeudesta. Autotkin näyttää autoilta ei buggyiltä tai truggyiltä.
Jos heti alkuun luodaan väljät, ehkä juuri nyt, hyvin palvelevat säännöt, tilanne muuttuu heti kun luokka kasvattaa suosiotaan. Silloin kun kaikki ei mahdu A-finaaliin alkaa kilpavarustelu. Jos säännöt sallivat juuri esim kaikki moottorit, niin joku ostaa sen kalliin novarossin yllä olevasta linkistä ja muut seuraa perässä.
Toisin sanoen säännöt pitäisi pystyä luomaan siten, että ne kestävät luokan kasvun ja pitää yllä luokan mielenkiintoa. Tottakai sääntöjä joutuu ja pitääkin hienosäätää kehityksen mukana vuosien saatossa, mutta ei tietenkään kesken kauden.