Hyvä, keskustelu on saatu takaisin uomiinsa.
Uomat on melko laajat, mutta ehkä se suunta on kuitenkin oikea.
Olen HVoltagen kanssa samaa mieltä siitä, että ns. työryhmä pitää perustaa. Jos ei tule suurempia vastaväitteitä, voin toimia tuon ryhmän "koordinaattorina", eli kerätä ajatuksia ja ideoita yhteen paikkaan ja toisaalta pitää "sääntöjä" yllä.
Työryhmä on ihan ehdoton jos halutaan, että tämä luokka jatkaa ensi vuonna ollenkaan. Tätä rataa kinastelu vain karkottaa luokkaa harkitsevat aivan muiden harrastusten pariin. Ja kuten kirjoitin jo aiemmin, tällä palstalla ei ikinä saada sääntöjä sovittua - eikä millään muullakaan palstalla.
Kaikki halukkaat ikään, sukupuoleen tai automerkkiin katsomatta, ovat lämpimästi tervetulleita tulevan GT Touring-luokan kehittämiseen ja myöhemmin myös mahdollisiin käytännön järjestelyihin. Ilmoittakaa halukkuudestanne osallistua minulle YV:nä tai sähköpostilla osoitteseen pekka.kuronen(ät)elisanet.fi. Ilmoittautuminen ei luonnollisestikaan velvoita mihinkään, aktiivista osallistumista ja avointa suhtautumista peräänkuulutetaan. Tämän työryhmän tehtävänä on sopia luokan säännöt, kisaformaatti ja -ajankohdat, huolehtia asiallisesta ja riittävästä tiedottamisesta sekä olla aktiivisesti auttamassa ajajia mukaan lajin/luokan pariin.
Varsinaisen työryhmän jäsenillä on mielestäni kyllä syytä olla kokemusta lajista, eikä minkäänlaisia taloudellisia intressejä tai sidoksia mihinkään suuntaan. Mika ehdotti minua ja kuten Kuronenkin olen valmis osallistumaan - olenhan sitä jo tässä koittanut tehdäkin.
Kisoja tullaan GT Touring-sarjassa järjestämään ensi kesänä (mahdollisuuksien ja säiden salliessa kenties vielä tänä syksynäkin). Alustavassa suunnitelmassa on 3-4 kisaa. Yhteistyökumppaneita on jo alustavasti lupautunut mukaan kisoihin. Pitäisin erittäin tervetulleena ajatusta, että kisoja ajettaisiin myös muualla, kuin Tattarisuon radalla.
Yhteistyökumppaneita on jo tänäkin kesänä ollut erittäin hienosti, ottaen lajin koon ja harrastajien määrän huomioon - huomiota on sitten ilmeisesti kyllä saatu ihan kiitettävästi, mikä on tietenkin hyvä asia.
Ehdotan edelleen, että nuo aiemmat sääntö draftit toimisivat lähtökohtana jatkokeskustelulle, toki kaikki mielipiteet pyritään huomioimaan, joskin lopputulos on aina jonkin sortin kompromissi. Ohessa vielä nuo alustavat säännöt:
- Auton mittakaava 1:8 tai 1:7 (polttomottorikäyttöinen)
- Kumirenkaat
- Renkaat peittävä, GT-tyyppinen realistinen kori ja siihen tarkoitettu siipi
- GT-autopaketin mukainen moottori / vaihtoehtoisesti mikä tahansa .28 tai sitä pienempi moottori, kun se asennetaan muuhun, kuin valmiiseen GT-autoon. Pakoputki vapaa.
- Polttoainejärjestelmän koko max. 150 ml
- Autossa tulee olla toimiva jarru
- Muuten auton ja moottorin virittäminen ja osien vaihto / rakentaminen vapaa.
Muuten ok, mutta tuohon arkaan kohtaan, eli moottoriin kuitenkin puuttuisin. Eli täysin vapaa moottori poistaisi heti ja saman tien luokan molemmat peruskivet - tasaväkisyys ja edullisuus. Joten tossa kohdassa lähtisin enemmän sallittujen moottoreiden listaa kohti. Tiedän, että tuon listan tekeminen on erittäin vaikeaa, mutta eiköhän sellainen kuitenkin saada aikaiseksi. Kurosella oli tähänkin jo aiemmin ihan hyviä lähtökohtia. Niitä voisi olla hinta (esim tuo 180,-), suorituskyky (mikä voisi olla mittari?), yleinen saatavuus kotimaan markkinoilta ja tasaväkisyys RTR moottoreiden kanssa.
EDIT: Sääntöehdotelma on tässä vaiheessa todellakin vain ehdotelma, joka koskee kautta 2009. Tulevan kauden alkuun on vielä reilusti aikaa, joten pohditaan asiaa kaikessa rauhassa.
Ja kuten Kuronenkin muokkasi aiempaa viestiään, edellisellä sivulla, niin nykyisillä säännöillä mennään tämä kausi päätökseen ja kun maassa on lunta ja into radalle ei ole ihan näin kiihkeää niin tuleva työryhmä miettii muiden konsulttien ja harrastajien ideat mielessä säännöt valmiiksi ennen kun lumet ovat taas sulaneet.
Mutta nyt jätkät jäitä hattuun ja pidetään henkilökohtaiset asiat henkilökohtaisina, vaikka yksityisviestien välityksellä - ei minun eikä muidenkaa todella tarvitse tietää mitä neiti who on mieltä herra äksästä - eikö niin?