Kirjoittaja Aihe: akkujen käyttö/huolto?  (Luettu 90556 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #120 : 24.04.04 - klo: 16.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Laturi"
Mitäs eroo on purkaako akun polttimolla vai autolla joka on pukkien päällä?


Polttimolla purkaessa auto ei kulu.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #121 : 12.05.04 - klo: 12.55 »
Ostin eilen Yleiselektroniikasta 5x 3000mAh NiMH kennoja, kysyin myyjältä sopivaa laturia ja hän myi minulle tälläisen:

Mascot
Fast charger for 500-850mAh NiCd batteries
                                         2-10 cells
230VAC 100mA
                                          570mA
CE


Voinko tällä ladata hyvin mielin tuota NiMH pakettiani ja saanko sen täyteen? Ja latausaika olisi hieman alle 6h, mikäli oikein tulkitsen?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #122 : 12.05.04 - klo: 14.51 »
Vielä niistä Ni-Cd -akkujen päivittäisistä latauskerroista...

Rc Pisteessä käviessäni kysäsin myyjältä tuota asiaa (paikalla oli myös joku toinen asiakas, joka näytti asiansa osaavalta). Myyjä ja asiakas sanoivat, että Ni-Cd kennoja voi ladata niin monta kertaa päivässä kun tykkää...antaa vaan jäähtyä hyvin.

Onko tämä totta, vai ei? En haluaisi vapaaehtoisesti tuhota akkujani.

t. Lauri

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #123 : 12.05.04 - klo: 14.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Lauri_s15"
Vielä niistä Ni-Cd -akkujen päivittäisistä latauskerroista...

Rc Pisteessä käviessäni kysäsin myyjältä tuota asiaa (paikalla oli myös joku toinen asiakas, joka näytti asiansa osaavalta). Myyjä ja asiakas sanoivat, että Ni-Cd kennoja voi ladata niin monta kertaa päivässä kun tykkää...antaa vaan jäähtyä hyvin.

Onko tämä totta, vai ei? En haluaisi vapaaehtoisesti tuhota akkujani.

t. Lauri




Joo itellä ainakin kestänyt mainiosti Sanyon NIcd akut vaikka niit on joskus ladattu 5-15kertaa päivässä. Potkua riittää silti ainakin minulla on riittänyt ite puran akut kyllä autolla aina samaan pisteeseen.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #124 : 12.05.04 - klo: 15.05 »
NiCd-kennojen kohdalla olen kuullut tasan yhtä paljon puolesta kuin vastaankin puheita. Jotkut ovat ehdottomasti sitä mieltä, ettei NiCd kennoja saisi käyttää useita kertoja päivässä. Toiset taas ovat sitä mieltä, että niitä voi käyttää kennojen jäähdyttyä kokonaan. Itse olen melkeinpä päätynyt siihen, että jälkimmäinen selitys on uskottavampi. Täytyy luonnollisestikin muistaa, että kennon jäähtyminen ei tarkoita sitä, että pinta on suurinpiirtein jäähtynyt. Kenno jäähtyy huomattavasti kauemmin. Eli käytännössä NiCd kennoja voi käyttää päivässä vain muutamia kertoja. Jäähtymistä voi tietenkin nopeuttaa esim. tunkemalla akku pakkaseen.  :wink:

NiMh-kennojen kohdalla ollaan yleisesti sitä mieltä, että useat käytöt päivässä vain on hyväksi kennoille. Pitkään seisoneet kennot eivät pysty antamaan vielä täyttä suorituskykyään, vaan vaativat muutaman lataus-purku-kierroksen. NiMh-kennotkin pitää kuitenkin jäähdyttää välillä kunnolla.

Poissa miksu-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #125 : 15.05.04 - klo: 10.05 »
Tossa rotostartissa on tommonen pötköakku niin miten semmosen purkaa. Ei sitä oikeen sillä rotolla kehtaa pyörittää tyhjäks. Onko tuo 12v lamppu sitten oikea väline tohon? Entäs miten 1,2 voltin hehkun sais purettua?
HPI Nitro MT2

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #126 : 15.05.04 - klo: 17.05 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
NiMh-kennojen kohdalla ollaan yleisesti sitä mieltä, että useat käytöt päivässä vain on hyväksi kennoille. Pitkään seisoneet kennot eivät pysty antamaan vielä täyttä suorituskykyään, vaan vaativat muutaman lataus-purku-kierroksen. NiMh-kennotkin pitää kuitenkin jäähdyttää välillä kunnolla.


Onko tosiaan noin? Itse olen lähinnä kuullut 2 latauskertaa / vuorokausi. Ja NiMhejä en pakastaisi tai säilyttäisi kylmässä missään nimessä.
---

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #127 : 15.05.04 - klo: 21.15 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Onko tosiaan noin? Itse olen lähinnä kuullut 2 latauskertaa / vuorokausi. Ja NiMhejä en pakastaisi tai säilyttäisi kylmässä missään nimessä.


En nyt ihan tarkoittanut sitä, että akkuja pitäisi säilytellä pakkasessa. Jäähtymisellä tarkoitin sitä, että kenno on kokonaan jäähtynyt huoneen lämpöiseksi. Kennon jäähtyminen myös kunnolla sisältä kestää muutaman tunnin, joten kovin montaa kertaa päivässä ei latausta voi suorittaa. Ei siis riitä, että pinta on suurinpiirtein jäähtynyt.

Lisäksi ei se NiMh-kenno vahingoitu siellä pakkasessa, jos siinä on ollut kunnon lataus ennen sinne menoa.

Poissa rala.p

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #128 : 16.05.04 - klo: 10.49 »
Tuli mieleen että voiko akun laittaa vaikka pakkaseen tai jääkaappiin jäähtymään ajon jälkeen?
Eli siis vahingoittaako se ckennoja mitenkään ja eihän ne niin nopeasti lämpeniskään ajossa. :wink:
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #129 : 04.06.04 - klo: 10.34 »
Nostetaampa taas asia topic ylös.Vaikka koitin koko topicin( ainakin melkein) lukea läpi, niin en löytänyt mistään vastausta siihen että, jos puran laturilla akun, ja laturissa voi säätää tän katkasujännitteen, nii mihin jänniteeseen akku kuuluis purkaa, jos purkaa laturilla?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #130 : 04.06.04 - klo: 10.35 »
Sopiva jännite on 0,7 - 0,9 V per kenno. Tämän jälkeen purkamista jatketaan erillispurkulaitteella.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #131 : 04.06.04 - klo: 10.39 »
Tarkoitin koko pakan jännitettä, mutta tolla periaatteella voi niinkun aattella, että jos yksi kenno puretaan esim. 0.8 volttiin, nii sillon koko pakan jänniteeks pitäis tulla 0.8v*6=4.8v?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #132 : 04.06.04 - klo: 10.51 »
Hienosti päätelty. Juuri noin se menee. Ehkä kannatta kuitenkin ottaa katkaisu jännitteeksi se 0,9 V, jotta varmasti yksikään kenno ei mene yli. Hyvän akun kennon purkautuminen 1,0 V ja 0 V välillä on todella nopeata, joten ainakin käsipelillä kannattaa katkaisu hoitaa ajoissa.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #133 : 23.06.04 - klo: 23.17 »
Mika Matilainen: Printecillä 6,60e/kpl. Kärkkäisellä 7,5e/kpl, 10kpl 65e. Matched&pushed&zapped sitten asia erikseen..
Lahti Rock City


Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #135 : 29.07.04 - klo: 01.48 »
Tuosta Sanyon 3600 kennosta voisin sanoa sen verran mitä olen maailmalta kuullut. Useat eri kuljettajat jotka ovat kyseisiä kennoja testanneet, niin ovat sanoneet seuraavaa:

A) Sanyon 3600 kennoissa ei ole sitä paljon puhuttua potkua. Eli siis ajoaika on ihan kohdillaan, mutta potku puuttuu.

B) Kennojen sisäinen vastus on suurempi kuin nykyisissä GP 3300 kennoissa

C) GP 3300 kennojen nimellinen kapasiteetti on tuo 3300 mAh, mutta kuten varmasti jokainen on huomannut, niin ne todellisuudessa ottavat sisään ~ 3800 - 3900 mAh. Eli siis Sanyon kennon suurempi nimellisarvo saattaa käytännössä jäädä pienemmäksi kuin mitä nykyiset GP 3300 kennot antavat.

D) Ainakin joissain erissä on ollut laadun kanssa ongelmia. Kennot ovat alkaneet halkeilla 4 - 5 latauksen tienoilla.

Nämä eivät siis ole omia kokemuksiani, ainoastaan mitä olen muualta lukenut.

Poissa Antti R

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #136 : 29.07.04 - klo: 01.56 »
ite aattelin hehkuuk tollasen gp kennon.
-EhtoollisWeli

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #137 : 02.08.04 - klo: 20.22 »
Mietin vieläkin oikeaa latausaikaa paketilleni.

5 x 3000mAh (6V)

Lataajani specsit:

Mascot
Fast charger for 500-850mAh NiCd batteries
2-10 cells
230VAC 100mA
570mA
CE
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa niko.lindvall

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #138 : 06.08.04 - klo: 12.42 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"

Fast charger for 500-850mAh NiCd batteries

Ei oikein kuulosta hyvältä laturilta 3000mAh akuille
Team Xray Finland - Team Integy - Racingfactory - Team Orion

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #139 : 06.08.04 - klo: 13.04 »
Aluksi sitä itsekkin ihmettelin, mutta Yleiselektroniikan eli myyjän mukaan laturi toimii myös kyseisten akkujen kanssa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #140 : 06.08.04 - klo: 14.06 »
Kyllähän se toki varmasti toimii noiden kanssa, mutta latausaika taitaa olla suhteellisen korkea ..  Jos nyt oikein ymmärsin niin latusissa on 100mA sekä 570mA latausvirta valittavissa? Näistä 100mA olisi "normaali" ja sitten 570mA voisi olla "pikalataus".

Eli jos suoritetaan matematiikkaa tältä pohjalta niin saadaa teoreettisesti oikeat latausajat.. Nämä siis ovat:

3000mA / 100mA = 30 tuntia.
3000mA / 570mA = 5 tuntia ja 15 minuuttia (noin).

Eli siis todellakaan ei voida tähän käyttöön parhaiten sopivasta laturista puhua, mutta kyllähän se toki näinkin onnistuu jos vain kärsivällisyyttä riittää. Voisin kuvitella että tuo laturi on tehty AA-kokoisia ladattavia sormiparistoja varten joissa kapasiteetti sitä luokkaa että niitä tuolla jopa jaksaa ladatakin. :)

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #141 : 06.08.04 - klo: 19.38 »
Mulla vastarissa kiinni se akkupaketti, että se kestää kyllä HYVIN pitkään. Laturissa ei kyllä ole mitään katkaisijaa tjsp. Taidan ladata pakettia, kunnes se lämpenee siihen 42:den paikkeille.
Ei ole niin jämptiä se homma tässä harrastelussa, mutta ei huvita puoliksi tyhjillä lähteä kauemas kotoa, vaikka nyt on varalla patteripaketti samalla liittimellä. Lataan sitä tuon 5h++ ja nautin ajoista. Kiitos vinkeistä!
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa jokke69

  • Jäsen
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #142 : 06.08.04 - klo: 22.21 »
no noista laturin tyyppikilven tiedoista käy ilmi että latausvirta on 500-850mA riippuen lataus jännitteestä( montako kennoa). ja koska latauksen hyötysuhde ei ole 100% pitää latausaika laskea n.
(akun kapasiteetti*1,2)/latausvirta. eli laturisi tapauksessa laskisin 600mA virranmukaan eli n. 6h. paras tapa on muitenkin seurata akun lämpötilaa ja lopettaa lataus kun akku alkaa lämpenemään. lisäksi lueskelin noita akun purku ym. juttuja ja parhaat tiedot niistä saa varmaan akun valmistajan datalehdistä. panasonicilla oli netti sivulla ainakin hyvää tietoa akuista ja taisivat sanoa että kennoa ei saa purkaa alle 0.9V jännitteeseen. kannattaa käyttää nettiä ja hakea tieto valmistajalta eikä kuunnella huhuja.

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #143 : 07.08.04 - klo: 17.50 »
Kuinka pitkää normaali Ni-Cd 1700 akku kestää jos tekee näin:
Ajaa,  antaa jäätyä,  ja  lataa  ????
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #144 : 07.08.04 - klo: 18.03 »
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Kuinka pitkää normaali Ni-Cd 1700 akku kestää jos tekee näin:
Ajaa,  antaa jäätyä,  ja  lataa  ????
En osaa sanoa akun kestävyydestä, mutta sen pitää antaa myös jäähtyä latauksen jälkeen ennen kuin lähtee ajamaan.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #145 : 07.08.04 - klo: 18.43 »
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Kuinka pitkää normaali Ni-Cd 1700 akku kestää jos tekee näin:
Ajaa,  antaa jäätyä,  ja  lataa  ????
En osaa sanoa akun kestävyydestä, mutta sen pitää antaa myös jäähtyä latauksen jälkeen ennen kuin lähtee ajamaan.


Kukkalapio: En nyt ymmärrä oikein, että millä perustelet näitä neuvojasi.. Tuskin ainakaan käytännön kokemuksella? Yleinen käsitys on se, että tuoreena laturista, "kuumana", akut luovuttavat eniten virtaa..

Kannattaa lukea foorumin akkuasioita käsittelevät topicit perusteellisesti ja vetää niistä omat johtopäätökset. Omakohtaiset kokemukset ovat luonnollisesti paras tapa oppia asioita, usein vain valitettavasti kantapään kautta.
Lahti Rock City

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #146 : 07.08.04 - klo: 19.13 »
Jaa jaa. No hyvä, että olen taas vähän sähköasioissakin tietorikkaampi.
Kaveri vaan osti uuden auton lahden hobbyhiltuselta ja se nimenomaan painotti sitä, että niitten akkujen pitää aina saada jäähtyä ennen latausta ja sen jälkeen, mutta kai se sitten jakaa siinäkin asiassa väärää tietoa. Lisäksi käydessäni sielä olen kuullut sen sanovan monille muillekkin (myös veneasioissa), että pitää aina antaa jäähtyä latauksen jälkeenkin. Tässä on siis ollut aina mukana hobbyhiltusen nimityksen mukaan puolen tunnin pikalaturi, jonka latausaika todellisuudessa riippuu tietenkin akun kapasiteetistä, eikö niin.

ps. just sillä kaverilla kans kärähti sellanen kyoshon vakio 1400 mah akku, mikä tuli sen auton mukana.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #147 : 07.08.04 - klo: 19.45 »
GP:n valmistamista NiMH-kennoista paras potku tosiaan saadaan heti latauksen jälkeen. Silloin kennojen lämpötila on myös noin 40-45c. Tällöin kennojen kemiat on myös parhmaimmalla tasolla suorituskykynsä suhteen.

Sanyon 3600 kennoihin voi olla taas aivan eri ohjeistukset..
---

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #148 : 07.08.04 - klo: 20.42 »
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
Kuinka pitkää normaali Ni-Cd 1700 akku kestää jos tekee näin:
Ajaa,  antaa jäätyä,  ja  lataa  ????


Omat tasaamattomat NiCd-akut ovat kestäneet yli 3 vuotta ja ovat yhä käytössä. Latauksia kullakin 3-numeroinen luku, tarkemmin en osaa sanoa. Muuten toimivia mutta potku on vähentynyt pikku hiljaa... kelpaa silti tällaisen toistaitoisen treenikäyttöön.

Lataukset olen suorittanut 5 ampeerilla + delta-piikillä. Latauksen jälkeen akku melko suoraan ajoon, vain tehokkailla koneilla ajaessa olen antanut akun jäähtyä ennen ajoa, tämä siksi ettei akun lämpötila olisi ajon jälkeen liiallinen. Stanukoneilla, miedommilla virikoneilla yms. suoraan ajoon latauksesta.

Ajon jälkeen akun kennot erillispurkureilla tyhjiksi, antaa jäähtyä ja sitten uudestaan lataukseen tai varastointiin. Monesti olen pelkällä vastuksellakin purkanut kennoja tyhjiksi, ei ole vaikuttanut tekevän mitään pahaa akulle.
Näin pääsääntöisesti, tietysti kiireessä, epähuomiossa yms. on tullut tehtyä toisinkin...

Vanha neuvo sanoo, että NiCd-akkua ei saisi käyttää useammin kuin kerran päivässä - koskaan en ole tätä neuvoa noudattanut enkä mitään näkyviä ongelmia huomannut. Jos akun kapasiteetti tai jännite on vähäisempi ekan syklin jälkeen, eipä se ole sitä ainakaan mitenkään silminhavaittavalla tasolla, mittareilla saattaisi nähdä eron jos sitä on.
Sen sijaan, jos latauksen jälkeen olen antanut akun jäähtyä on tuntunut että potku on vähentynyt selkeästi.

Kennoja on kieltämättä mennyt silloin tällöin pimeiksi. Epäilisin syyksi liian kauan kestänyttä ajoa - heikoin lenkki ei kestä leikkiä. Eli ajaminen on syytä lopettaa ajoissa, eikä vasta sitten kun auto ei enää liiku.
Toinen huomio on että virran säilöminen akuissa tekee hallaa, luo ah-niin-ihanaa kuminauhaefektiä, eli akusta loppuu potku mutta silti se kestää, kestää ja kestää... eli en suosittele lataamaan akkua ja jättämään sitä viikoksi lojumaan ennen purkua.
Ylilataaminen reippaalla virralla tekee akulle huonoa, akkunesteet pyrkii poistumaan kennosta kuin kypsästä makkarasta - fyysistä väkivaltaa lukuunottamatta parhaita keinoja pilata akku. Tämän vuoksi olen pyrkinyt tasauspurkamaan akun mahdollisimman usein, ettei puolityhjäksi puretun akun eri kennojen eriarvoisuudet pääse tiristämään kennoa pilalle.

Tasauspurkureita, käteviä ja toimivia sellaisia saa kaupasta. Köyhä voi tehdä omiakin ei-käteviä mutta toimivia vastuksista, diodeista ja vaikkapa hauenleuoista ja ostaa säästyneillä rahoilla esim. Karjalaa.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
akkujen käyttö/huolto?
« Vastaus #149 : 08.08.04 - klo: 18.35 »
Turhalalta asiallinen, tiivis tietopaketti! Ja nimenomaan NiCdien käyttökokemuksista, nykyään enempi on puhetta NiMHeistä, ymmärrettävästi. Itsekin olen todennut, että tuoreena laturista akku pelaa parhaiten, ainakin ne ensisekunnit. Sillä, että otin asian ylipäätään puheeksi, viittasin ennemminkin siihen, että liekö mahdollisesta akun lyhentyneestä käyttöiästä koituva menetys kovin suuri verrattuna siihen hyötyyn, mikä akun käyttöönotolla "kuumana" saavutetaan? Hyvinkin on mahdollista, että parhaassa kunnossa akku säilyy, jos sen annetaan viiletä ennen käyttöönottoa, kuten esim. Kukkalapio mainitsi. Jotenkin on kuitenkin jäänyt sellanen fiilis näistä akkuasioista, että ehdottoman oikeita vastauksia ei olekaan, vaan jokainen käyttää ja hoitaa akkuja omien tottumuksiensa mukaan, kuitenkin pääpiirteissään varsin yhtenevästi. Jotta kuitenkaan jokaisen ei tarvitsisi käydä läpi samaa oppimisprosessia, "kantapään kautta", on mukavaa, että jo kokemusta omaavat jakavat tietoa täällä foorumilla, joskaan loputtomiin samoja asioita ei jakseta toistaa.
Lahti Rock City