Kirjoittaja Aihe: Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?  (Luettu 21551 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa una

  • Jäsen
    • Profiili
Niin siis, voiko niillä ajella talvellakin vai pitääkö pistää hyllylle vain kylmästi?
Esim tossa mun tulevassa autossa on maavaraa 3cm joten sitä ei nyt hirveesti oo, mutta onpa kuitenkin!
Kun ei noilla voi oikein kai sisällä ajella!
Löytyykö noihin oikein kunnon nastarenkaita, et vois ajella jäällä?
vai pitäiskö sellaiset kyhätä itse =)

Mitä te teette niillä talvisin?
Pitääkö mun nyt sit ostaa rata-auto talvea varten :D

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #1 : 19.06.03 - klo: 18.07 »
Ei mitään ongelmia talvella ajamisessa!
Onnistuu jopa 1:10 kokoiselta TR-15:lta.

Nastarenkaita ei varmaankaan voi ostaa mistään, mutta ne on kohtuu helppo itse tehdä.
TR-15 vakiorenkaat ovat tosin aika kapeat, varsinkin edessä, mutta kyllä ne onnistuvat.
Nastojen täytyy olla lyhyitä, paksuja ja kohtuu suuri kantaisia.
Liimana toimii peruspikaliima, mutta itse käytin 'pikaepoksi' liimaa, se nimittäin pitää ne renkaassa kiinni.

Ajoalusta täytyy olla aurattu tietenkin, mutta ei muutaman sentin lumikerros ole mikään este.
Neliveto on tosi hyvä juttu talviajoa ajatellen.

Kovin kylmällä ei kannata ajaa, koska servojen moottorit ja rasvat jähmettyvät ja muoviosat katkeilevat helpommin.
Pakkasesta on kyllä hyötyäkin, nimittäin diffien rasvat / öljyt muuttuvat jähmeämmiksi ja näin ollen pito lisääntyy.

Muista myös suojata sähköt. Mulla on minigrip tyyppiset pussit vähän leikeltynä servojen päällä ja teippiä suojaamassa radiolaatikon aukot.
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #2 : 19.06.03 - klo: 18.13 »
Minä en ajele talvella krossarillani (ehkä saatan luistaa tuosta ja ajaa tr-15:toista :mrgreen: ) Pistän hyllyyn ja jos tulee vierotus oireita niin sitä voi alkaa vaikka puhistelemaan :lol:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa una

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #3 : 19.06.03 - klo: 18.47 »
just just..
No sepä hyvä homma...
Ajattelinki et jos siihen kehittäis jonkun sortin talvisuojan ni vois ajella.. tosin  pakko kehittää oikein guru talvinasta renkaat et ei sutis kokoajan, ni ei kone hajois..

mutta joo.. kiitos tiedosta

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #4 : 19.06.03 - klo: 19.50 »
aika moni jättää auton hyllyyn ja ajaa turisteilla sisätiloissa talvisin

Mika R

  • Vieras
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #5 : 19.06.03 - klo: 22.34 »
Joo, noilla moottoreilla ym on sen verran hintaa etten viitsi pilata pakkasessa ja/tai lumessa.. ehkä jollain monsterilla se menis minkä motilla vois heittää vesilintua talven jälkeen. Kuten edellä, homma sähkis talveksi tai tee jotain muuta. Talvi on myös parasta autojen rakenteluaikaa  8)

Poissa Sludge

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/sludge
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #6 : 19.06.03 - klo: 22.47 »
Eli, vaurioittaako talviajo moottoria ja miten?  :?
Nikko on kirosana!

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #7 : 19.06.03 - klo: 23.22 »
Talvella autot kuuluu puhdistaa ja laittaa tämmiin kesän varalle!
Ei siinä välttämättä koko talvea mene mutta osa kuitenkin!!
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa Heikkri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #8 : 19.06.03 - klo: 23.30 »
Kone kuulemma kuluu nopeammin kylmänä !!

Poissa una

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #9 : 20.06.03 - klo: 10.32 »
Hmm... uskoisin että se kuluttaa ainakin enemmän  polttoainetta talvella, niinkuin oikeat autotkin...

Tosta kulumisesta en tiedä, onko se nyt niin havaittavaa..

Ja autonhan voi eristää pohjasta siten että sitä kautta ei lumi tulle sisään ja kaikki sähköiset laitteet suojata erikseen vielä..
täytyy vain muistaa moottorista tuleva lämpö, ettei se sulata mitään sinne...
Laittaa vaikka jotkut ns. kuraläpät, jottei lumi/hiekka/vesi lennä aivan suoraan auton päälle..

Poissa 13.Warrior

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.aboutsmart.com/2269/
puhutaanko talviajosta vain silloin kun on pakkasta.
« Vastaus #10 : 03.12.05 - klo: 14.26 »
puhutaanko talviajosta vain silloin kun on pakkasta. Ajattelin vaan tossa kun itse asun rannikolla, täällä on vielä joulukuussakin joskus pari astetta plussaa. että päteekö noi talviajon ohjeet ainoastaan kun on pakkasta. Pitääkö sillonki kun on pari astetta plussaa niin käynnistää kone lämpimässä ja kuluttaako se konetta samalla tavalla kun on kunnolla pakkasta.    :roll:

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #11 : 03.12.05 - klo: 14.30 »
ei siihen mitään tarkkaa rajaa voi asettaa mutta mitä lämpimämpi niin sitä vähemmän kone kuluu, oseimmat ajelee vaan silloin kun on plus asteita, se on ihan itestä kiinni...

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #12 : 03.12.05 - klo: 14.44 »
Kyllä olin tossa viimeviikolla lavangossa ku raivattii rata sinne ja pirun hauskaa oli! Kone ei ainakaan oo vielä osottanu mitää merkkejä kulumisesta. Mitään sähköjä en suojannu kyllä ne kestää onhan ne kunnon servot vesieristettyjä. Oppii ainaki hallitsee sladii :) on kyllä oikeesti pirun mukavaa!! Pieni lapsi herää sisällä  :wink:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #13 : 03.12.05 - klo: 14.54 »
Juu kyllä mä ainakin meinaan kokotalven ajaa...

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #14 : 03.12.05 - klo: 14.59 »
Onko sulla polttiskrossari? Ei. Aivan. (Lue topic, kiitos!)

Omaani olen pistänyt paloiksi ja putsaillut. Keväällä sitten auto kasaan, kuluneet osat vaihtoon ja mahdollisesti jotain uutta kivaa kiinni.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa 13.Warrior

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.aboutsmart.com/2269/
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #15 : 03.12.05 - klo: 15.30 »
kannattaako tehdä sisään ajoa kun ulkona on muutama plus aste. (ulkona ei ole lunta). Vai pitäisikö odottaa kevääseen asti??    :oops:

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #16 : 03.12.05 - klo: 15.33 »
Itse ainakin odottelen kevääseen asti, koska en halua tuhota uutta moottoria, muuten olisin jo ehkä ajamassa, jos motti ei kärsis :x
- Tapsa

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #17 : 03.12.05 - klo: 15.43 »
Mikäli on uusi kone kyseessä niin suosittelen odottelemaan kevään lämpösiä ilmoja. Mikäli siis ei ihan pakko ole ajamaan päästä.

Itse ajoin uuden kisakoneeni sisään pari viikkoa sitten Belgiassa juuri ennen kisoja. Lämpötila oli noin +5.
Mikäli ei olisi ollut pakko konetta käynnistää kylmässä niin kesään asti olisin odottanut.

Poissa Tuhnu

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #18 : 03.12.05 - klo: 16.27 »
Kyllä mä ainaki pörrään TT eb-4s proon kanssa talvella..

Onneksi on juu kunnon servot joissa on vesieristys mutta kyllä niidenkin suojaus on edessä (varmuuden vuoksi)..

Eipä ole mullakaa ollu mitää ongelmia koneessa mutta aika näyttää..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #19 : 03.12.05 - klo: 16.50 »
Onko se nyt vaikea ymmärtää että kylmällä kone kuluu enemmän...

Eli jos ajatellaan että kesällä kone kestää reilun 5 gallonaa (tai enemmän, riippuen mikä kone on) jonka jälkeen se alkaa olla väljä.
Kylmällä kone kuluu enenmmän, jolloin sen ikä lyhenee.

Ettekö te millään tajua tätä?

Se kone ei siis ole entinen jos sillä kylmässä ajaa, mutta se KULUU NOPEAMMIN.

Tämä on silkka fakta eikä tästä tartte olla kokoajan vänkäämässä vastaan.
Mikäli teitä ei kiinnosta pitää konetta mahdollisimman pitkään hyvänä niin ajakaa ihan vapaasti, mutta älkää nyt jumankauta olko jokapaikassa selittämässä ettei kylmästä ole mitään haittaa.
Jos joku kysyy onko siitä haittaa niin vastaus kuuluu että ON.
Siihen ei tarvita kommentteja että "ei mulla oo ainakaan mitään käyny".

Seuraavaksko tarvii siirtyä rautalangan taivutuksesta rautakankeen??? VAi riittääkö sekään siihen että saa teidät tajuamaan??

Luultavasti ei.  :?

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #20 : 03.12.05 - klo: 16.53 »
Hei hoke, eihän tässä kukaan väitä sinua vastaan... kaikki se on jo kuullut että kone kuluu enemmän kylmässä mutta se on kaikkien oma asia meinaako ajaa talvella...
Lainaus käyttäjältä: "Tuhnu"
Kyllä mä ainaki pörrään TT eb-4s proon kanssa talvella..

^^Ei sun tuollasista kommenteista tarvi hiiltyä^^
Kyllä tuhnukin varmaan jo ymmärsi että kone kuluu nopeammin kylmällä mutta mitä sitten? ajaa kuka haluaa, minä ainakin!  :wink:

EDIT* Jos jos tämä seuraava oli mulle tarkotettu niin suuresti ihmettelen mitä väiliä sillä auton rungolla on koneen kulumiseen??? kertokaapa!
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Onko sulla polttiskrossari? Ei. Aivan. (Lue topic, kiitos!)

Poissa screed

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #21 : 03.12.05 - klo: 16.59 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
......hoken vuodatusta......


on se hyvä että joku tietää.....

hokelle tarkoitettu pieni matemaattinen tehtävä:

rc-autoilu = elämä

tosi vai epätosi?

tunnut vaan ottavan kaiken rc-jutun niin älyttömän raskaasti..!?

tässä oli oma vuodatukseni.. ja totaalisen OT.. kiitos ja anteeksi..
mugen mbx-4 / hobao 21 8port / sanwa / hitec

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #22 : 03.12.05 - klo: 17.01 »
Et siis ymmärrä pointtia...

Jos joku tietämätön kysyy kärsiikö kone kylmästä niin siihen on täysin väärä vastaus "ei mulla ainakaan oo mitään käyny... mää ainaki ajan koko talven".

Ajattele omalle kohdallesi että olet aloittelija ja haluat tietää kärsiikö kylmyydestä vai ei... Saat näitä tasokkaita vastauksia ja ajelet parit gallonat talven aikana... Kesällä huomaatkin että koneesi on jo aivan väljä ja alat itkeä kun ei kone enää kunnolla toimi.
Uutta konetta hommaamaan mikäli siihen rahaa löytyy.

Monilla on vieläpä vanhemmat maksamassa harrastusta ja onpas tyytyväisiä kun pitää kallis kone olla hetikohta hommaamassa.

Älkää neuvoko neuvoa tarvitsevaa harhaan jos itseänne ei kiinnosta koneen elinkaaren pituus.

MENIKÖ NYTKÄÄN JAKELUUN?? :|

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #23 : 03.12.05 - klo: 17.06 »
Mutta kuitenkin keskustelussa tulee kaikki puolet esille kyseiseestä asiasta. Ei ne siellä hehku kädessä odota vastausta ja ekan vastauksen perusteella sitä päätöstä tee että ajanko sisään talvella vai en... Ja kyllä mä oon ainakin pyrkinyt sen kertomaan mikäli ekana vastaan...

Lainaus käyttäjältä: "Divi"
ei siihen mitään tarkkaa rajaa voi asettaa mutta mitä lämpimämpi niin sitä vähemmän kone kuluu, oseimmat ajelee vaan silloin kun on plus asteita, se on ihan itestä kiinni...
Kyllä tuossa ainakin mun mielestä se pointti esille tulee että kone kuluu^^

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #24 : 03.12.05 - klo: 17.11 »
Lainaus käyttäjältä: "screed"
on se hyvä että joku tietää.....

hokelle tarkoitettu pieni matemaattinen tehtävä:

rc-autoilu = elämä

tosi vai epätosi?

tunnut vaan ottavan kaiken rc-jutun niin älyttömän raskaasti..!?

tässä oli oma vuodatukseni.. ja totaalisen OT.. kiitos ja anteeksi..


Ja sinä korjaat ensinmäisenä tuon lainauksen VÄLITTÖMÄSTI.
Kenenkään kirjoittamaa ei muuteta. Se on sääntö.
Jos tuossa lukee *HOKE* kirjoitti niin silloin siinä lukee mitä minä kirjoitin, eikä mitään muuta.

Eikös olekkin hyvä että joku (ja minun lisäkseni suurin osa polttiskuskeista) tietää näistä koneista edes perusteet.

En ota raskaasti... Sen ehkä tajuaisit jos edes hieman järkeäsi käyttäisit.

LUE TEKSTI NIIN EHKÄ TAJUAT MIKÄ ON POINTTI tai sitten et...

Käsittämätön jantteri.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #25 : 03.12.05 - klo: 17.15 »
Ja Divi...

Olenko minä sanonut jossain vaiheessa että sinä olet antanut väärää tietoa?
EN...

Pitääkö laittaa erikseen nimet keitä olen tarkoittanut harhaan johdattamisella??

Vinkkinä että viestinin oli tarkoitettu heille jotka natisevat ettei kone kärsi ja ei oo omassa koneessa ainakaan koskaan mitään kulumisen merkkejä ollut.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #26 : 03.12.05 - klo: 17.22 »
Kyllä koneen saa pysymään myös talvella riittävän lämpöisenä, itse ajelin viimme talvena ja tuli jopa ongelmaa koneen reilulla ylikuumenemisella (Kansi oli vuorattu alumiinifoliolla joka "ikävästi" heijastaa vielä lämpösäteilyn takaisin kanteen).
Aivan samaa ohjetta kun 1/1 autoissa voi soveltaa RC autoissa, eli älä kierrätä kylmää konetta vaan anna käydä riittävästi tyhjäkäyntiä jotta kone lämpiää.
Lähde ajamaan rauhallisesti kunnes kone saavuttaa normaalin käyntilämpönsä, sen jälkeen vaan hanaa.
Huomasin kuitenkin että talvella vasta sitä lämpömittaria tarviseekin, on aina riski että ajetaan liian laihoilla seoksilla koska kone saadaan helposti pysymään riittävän viileänä.
Suosittelisin että pidätte ainakin yläneulan "tehdas arvossa" jotta voitelu pelaa kylmälläkin (Säädätte folion määrällä sitä lämpötilaa niin kuin itsekkin tein).
Tuntuu vaan että "autopuolella" pidetään jotenkin outona ja "mystisenä" juttuna tuota talviajoa, lennokkiväki on vuositolkulla lennätellyt polttiksiaan myös talven pakkasilla (Ilman ylimääräisiä suojia, voitte kuvitella millanen viima niihin polttiksiin "iskee" 100km/h - 200km/h nopeuksilla potkurivirrassa pakkasilla).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa screed

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #27 : 03.12.05 - klo: 17.27 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eikös olekkin hyvä että joku (ja minun lisäkseni suurin osa polttiskuskeista) tietää näistä koneista edes perusteet.

En ota raskaasti... Sen ehkä tajuaisit jos edes hieman järkeäsi käyttäisit.

LUE TEKSTI NIIN EHKÄ TAJUAT MIKÄ ON POINTTI tai sitten et...

Käsittämätön jantteri.


ooteetä ooteen perään.. (yleisesti) kun sun postauksia täällä lukee, niin tyyppi mesoo täällä joka asiaan aivan uskomattomasti.. ystävällisyys on/olisi päivän sana.. tajuan kyllä mikä on pointtisi, mutta kun se pitää sanoa niin järjettömän porvarimaisesti.. eli susta saa sen kuvan, että pidät itseäsi rc autoilun kruunaamattomana kuninkaana ja muut foorumin tyypit on sit wannabe hokeja, jotka ei tiedä asioista mitään.. paisunut egosi sapettaa (ainakin) mua kyllä aika lailla..

eli: tiedän kyllä että tiedät rc-asioista hyvin paljon, ja että sua ärsyttää kun muut jankkaa päivänselvää asiaa vastaan (kone kuluu enemmän pakkasella ajettaessa jnejneblääblää).. mutta vaikka sun postauksissa on hyvin paljon asiaa, niin ne on kirjoitettu niin ylimieliseen tyyliin, ettähh..

mutta mun puolelta ot:n kirjottelu loppui tähän.. yv:llä saa vängätä asioista lisää jos huvittaa..
mugen mbx-4 / hobao 21 8port / sanwa / hitec

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #28 : 03.12.05 - klo: 18.39 »
Lueppas Screed sitten edes joskus mun kirjotuksia ajatuksella niin huomaat että en todellakaan egoile tai mitään muutakaan.
Ensin vastaan asiallisesti... Vastaan tulee vänkäystä... Vastaan hieman rajummalla tyylillä... Edelleen jatkuu sama vänkäys... Vastaan suoraan ja rautakangesta vääntäen että menis vihdoin jakeluun...

Tästä samasta aiheesta on jo niin monessa topickissa väännetty samaa sontaa ja samat jantterit on aina vänkäämässä vastaan... Eli silloin vastaan välittömästi ehkä hieman ikävällä tavalla, mutta sitähän näytetään oikein haluavan kun aina ollaan antamassa samaa väärää tietoa samasta asiasta kuin edellisenäkin päivänä.

Nyt mulle riitti offi.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #29 : 03.12.05 - klo: 18.48 »
Screed, *HOKE* ei tosiaankaan egoile tai muutenkaan valita turhista asioista ja se puhuu mun mielestä eritäin asiallisesti. Sori OT.
- Tapsa