Kirjoittaja Aihe: Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?  (Luettu 21552 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #90 : 24.12.05 - klo: 13.46 »
:mrgreen:  Sori vaan, mutta on aikas huvittavaa keskustelua kun "isot miehet" vänkää "pikkupoikia" vastaan moottorien toiminnasta... :lol:

Ja kyllä moottori kuluu sekä kesällä, että talvellakin.. Talvella tosin enemmän..

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #91 : 24.12.05 - klo: 13.50 »
Eikös olekkin... No milläs nää pojat saatas lopettamaan ton vänkäyksen???

Ja milläs saatas loppumaan se ettei aina tarvii vängätä samasta asiasta??

AIVAN.

Otetaan oppia prkl eikä vängätä tosiasioille vastaan.

Poissa Tuhnu

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #92 : 24.12.05 - klo: 15.11 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
AARGH...

Tähän kun ei mielipiteitä kaivata...

Mielipiteet ei vaikuta moottorin toimintaperiaatteeseen pätkääkään.


Ja ennenkun nyt taas joku asiasta tietämätön jotain kommentoi niin tutkikaa nyt herranjumala näiden moottoreiden toimintaperiaatteet läpi...

Ja EI... siihen ei auta moottoreista tietävien kavereiden neuvot, koska edelleen nämä moottorit ovat erilaisia kuin suoralla sylinteriputkella ja männänrenkailla varustetut.

Nämä ovat kaks eerilaista moottoria.
Tämän takia pitää nyt vihdoin käsittää että näitä on täysin turha verrata muihin polttomoottoreihi.

Monikohan edes tietää mistä materiaaleista koneen osat on tehty ja miten niihin vaikuttaa lämpö?
Aika harvalla näyttää olevan minkäänlaista hajuakaan asiasta, mutta silti van vängätään.



Mä en ainakaa turhasta vänkää se on selvä.
Olen vaan sattunu olemaan ja olen vieläkin metallihommissa jotenka tässä on metalleja jo aikalailla käsitelty.
AISI-316:sta aina Fe37:n saakka joten siihen mahtuu messinki(sylinteriputki), alumiini (kansi ja mäntä silumiini), karkaistu teräs (lohko, kampura, kiertokanki ja laakerit), kumeja olen käsitellyt aina teflonista pilipali leikkiautojen p*skamuoviin (tiivisteet).
Samalla ku olen käsitellyt niitä niin samalla olen tutkinut ja kyselly insseiltä ihan mielenkiinnosta vähä kaikkien materiaalien ominaisuuksia jotenka en ihan ummikkona tässä kirjottele.

Juu se on ihan tosi että sylinteri on kartio ja sen voi kokeilla.

Elikkä jos otat uuden männän ja sylinterin ja yrität työntää mäntää läpi ala kautta niin eipä tule mitää vaikka kuinka änkeisit siitä tulee puristukset mutta kuiteski esim Thunder Tiger .70 helipannussa on männänrengas ja suora sylinteri mutta se on jo sen verra iso ettei siinä ole mahdollista käyttää kartiota niin että kestää.

Sen takia näihin isompiin polttomoottoreihin on laitettu suora sylinteri ja männänrenkaita että ne saa kestämään enemmän mitä polttiksen moottori.

Tulisi vaan aikalailla kalliiksi jos joka tuhannella tankilla joutuis vaihtamaan sylinteriputket ja männät.

Tässä ollaanki jo ajauduttu aikalailla OT:ski mutta minkäs mahtaa ku jotkut Gurut yrittää kokoajan päteä niin että muut ei tiedä mitään vaan Guru itte tietää kaiken.

Tällässeen pikku polttiksen moottori toimii TÄYSIN samalla periaatteella kuin esim. mopon 2T pannu ja ainoana erona on se että mopossa on SÄHKÖINEN tulppa ja RC-pannussa tulppa hehkuu kokoajan koska räjähtävä aine pitää langan hehkuvana.

Ja nelaripannut myös toimii TÄYSIN samalla periaatteella ku esim auton moottori mutta erona vaan on että sylinterejä yleensä vähemmän ja siell' käytetään SÄHKÖISTÄ tulppaa.

Kaikki samat fysiikan voimat vaikuttaa moottoriin kuin moottoriin jos vaan on se että kampi-akselilla muutetaan edestakainen liike pyöriväksi.

Elikkä tällä hain sitä että yhtälailla KYLMÄ keli rasittaa niin auton tai mopon kuin RC-polttiksen moottoria.

RASITTAA tietty enemmän ja yhtälailla lämmittämisellä pyritään siihen ettei rasittais niin paljon sen takia esim autoissa on LOHKOLÄMMITIN mutta RC-autoihin sellasta on aika paha vääntää elikkä hyvä keino on just tuo kuumailmapuhallin jos on jossai 230V pistorasia.

Ja toinen hyvä keino on että starttaa auton lmäpimässä esim.tallissa tai vastaavassa ja sitte ku lopettelee niin auto saman tien sinne lämpimään ettei jäähdy liian nopsaa ja samalla siitäkin voi tulla vaurioita esim. halkeaa lohko.

Eiköhän tuossa nyt olis niinku talvea vasten ohjeita jotenka tehkää mitä teette mutta mä teen omalla tyylillä joka on väärä mutta eipä ole mahdollistakaan startata lämpimässä tai kuumailmapuhaltimen kanssa ku kotoa joutuu lähtee pois ku piha on nii pirun pieni ja siinä ei mahdu pörrää.

Jees mutta en ole sitte sanonu että passatkaa talviajoa koska mäkin ajelen yhtä lailla talvella kuin kesälläki jotenka ajoiloa kaikille ja HYVÄÄ JOULUA ja älkää tänää häiritkö joululahjoilla naapureita..  8)

Mika R

  • Vieras
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #93 : 24.12.05 - klo: 15.51 »
Autonelareissa on männärenkaat mut se on eri juttu se

Poissa Tuhnu

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #94 : 24.12.05 - klo: 16.00 »
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
Autonelareissa on männärenkaat mut se on eri juttu se



Puhuin toimintaperiaatteesta enkä rakenteesta vaikka nekin on aikalailla samanlaisia pois lukien pienoisista eroista ja myös KOKOEROISTA.

Mika R

  • Vieras
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #95 : 24.12.05 - klo: 16.02 »
Jep, toi oli vaan huomio ei sinänsä viittaus aiempaan
Koskahan se pukki tulee ?  :mrgreen:

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #96 : 24.12.05 - klo: 22.40 »
Kyllä ne krossarit taitaa mennä talviunille :wink:
- Tapsa

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Tuhnu

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #98 : 26.12.05 - klo: 22.39 »
Perskeles sentää..

Kommee rata.. Voi ku täälläki päi olis tollanen..  :cry:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #99 : 26.12.05 - klo: 22.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuhnu"
Tällässeen pikku polttiksen moottori toimii TÄYSIN samalla periaatteella kuin esim. mopon 2T pannu ja ainoana erona on se että mopossa on SÄHKÖINEN tulppa ja RC-pannussa tulppa hehkuu kokoajan koska räjähtävä aine pitää langan hehkuvana.


Tässä asiassa kun olet edelleen väärässä.
Totta että perus toiminta on samaa, mutta edelleen...

Sylinterin kartio muoto on juuri se syy miksi kylmä ilma on pahasta näille koneille koska sylinteri on kylmällä pienempi kuin lämpimällä, jolloin mäntä kuluttaa väkisin itselleen sopivan tilan (samahan tapahtuu konetta sisäänajaessa että kone "kuluu" oikeaan mittaansa".
Tästä johtuukin se että kun kylmällä ajetaan niin kone kuluu kylmälle ilmalle sopivaksi mutta kun lämpötilä kasvaa ja moottorin lämmöt saadaan sille optimitasolle niin kone onkin jo väljä.
kone toimii edelleen jos sillä ajetaan kylmässä.

Moottorissa jossa on suora putki ja männänrenkaat, on männän ja sylinteriputken välissä välys ja tiiveyden tekee männänrenkaat. Eli tällainen rakenne ei ole moottorin lämmöille yhtä kriittisesti riippuvainen kuin pienoismoottori joka tekee tiiveyden vain ja ainoastaan tuolla kartiosylinterillä ja on myös tarkka oikeasta lämpötilasta että lämpölaajentuminen saa aikaiseksi sen oikean tiiveyden. Männänrenkaisessa moottorissahan jos sylinteri on kylmänä supistunut niin silti mäntä ei hinkkaa yhtään sen enempää sylinteriin kuin kuumanakaan.

Mikä tässä asiassa on nyt niin vaikea sulattaa?
Tämä ei ole mitään pätemistä vaan faktojen kertomista.
Ja kaikki tämä vain ja ainoastaan sen takia että kaikki tietäisivät kylmän haittavaikutukset koneessaan ja saavat sitten itse päättää haluaakoo säilyttää koneensa hyvänä kesän ajoihin vai ei.

Koittakaa ymmärtää että jokaisella ei ole varaa laittaa rahojaan kalliiseen koneeseen, ja monien vanhemmat kustantavat uuden harrastuksen jonka luulee olevan kohtuu halpaa kun kerran kaluston hankkivat. Itku tulee Timppa 5 v:lle kun kone ei toimikkaan kesällä ja vanhemmat eivät suostu uutta kallista moottoria hankkimaan. Se siitä alkaneesta harrastuksesta ja se siitä mahdollisten kavereiden harrastuksen aloittamisesta kun ei heidän vanhemmat suostu ostamaan autoa jonka Timppa 5 v sai muutaman litran aikana rikki.

Eikö kukaan ole huomannut kuinka järkyttävän paljon tälläkin foorumilla porukka valittaa kuinka heidän koneensa ei toimi.
Ja omituisinta vielä on että aina jurnutetaan vastaan vaikka kuinka antaa neuvoja... ja sanotaan ettei sillä ja tällä ole merkitystä.
Jos jokainen tietäisi kuinka asia on niin ongelmat vähenisivät vähitään puolella.

Voisitko sinä Tuhnu nyt jo edes hieman uskoa että asia vaan on näin, tämä ei ole pätemistä ja jokainen vähänkään vakavammin näillä harrastanut kuski tietää että asia on näin.

On siis aivan turha selittää ettei siitä ihmeempää haittaa ole ja näihin koneisiin pätee samat asiat kuin rakenteeltaan erilaisiin moottoreihin.
Johan tuon pitäs tajuta jokaisen että kun rakenne on eri niin jotain eroa niissä täytyy olla... Eikövain?

Itse osallistun tammikuussa Virossa kilpailuihin ja ajan autolla todennäköisesti pakkasessa. Mutta minä olenkin tietoinen mitä tapahtuu ja minä itse rahoitan harrastuksen. + että kone ei ole enää parhaassa iskussaan vaan treenikone.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #100 : 26.12.05 - klo: 22.54 »
Mikä estää nitrokoneissa männän renkaiden käyttämisen?

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #101 : 27.12.05 - klo: 00.31 »
Olisiko sitten järkevää sisäänajaa talvikäyttöön, pakkasia varten, toinen moottori? Sitä käyttäisi vain riittävillä pakkasilla, jolloin olisi lämpötila vaihtelut pienempiä kuin ympärivuotisessa ajossa samalla moottorilla.
Meinaan, voisko moottori kestää pidemmän ajan talviajoa, jos sitä käyttäisi ainoastaan kylmällä kelillä?
Se vois olla pitkänpäälle halvempi ratkaisu vähemmän ajaville, kuin uuden koneen ostaminen joka kesä.
Promiehet vastatkoon, jos on kokemuksen rintaääntä.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #102 : 27.12.05 - klo: 01.11 »
Jos alkutalvesta koneen sisäänajat niin se kestää koneesta ja koneen käytöstä riippuen noin 4-8 galonaa.

Mutta kannattaakin muistaa että kesällä paljon ajettu kone joka on jo alkanut väljistyä toimiikin hyvin suurella todennäköisyydellä talvenkin.
Koska siis kylmä ilma pitää sylinterin suppeampana ja täten kone ei olekkaan niin väljä.

Oletetaan siis että koneessa on laakerit vielä ehjät tai uusitut.

Uutta konetta en suosittele talveksi ollenkaan, juurikin sen takia että sen pitää heti alusta alkaen kulua hieman enemmän ennenkuin se optimaalinen tiukkuus saavutetaan... Ja tuon saman kulumismääränhän olis voinu ajaa jo kesällä vaikkapa yhdessä kisassa ja muutamissa treeneissä, eli koneesta olisi jopa vielä kauemmin iloa.

Oli miten oli niin jokatapauksessa nämä koneet on suunniteltu toimimaan tietyllä käyntilämmöllä ja myöskin lämpimälle ilmalle.

Kylmällä ilmalla tuon käyntilämpötilan saavuttaminen onkin hieman hankalampi juttu... varsinkin siten että se lämpö saadaan samalla tavalla jakautumaan koneeseen kuin lämpimällä ilmalla.
Eli jos kanteen laitetaan jotain eristystä jolla vähennetään sen jäähdytystehoa niin koko kone ei lämpenekkään suhteessa samalla tavalla kuin kelillä mihin se on suunniteltu.

Kuumemmalla tulpallakaan ei koneen lömpöä suoranaisesti nosteta... Ja jos konetta säädetään piikimmälle että lämmöt saadaan nousemaan oikeaan tasoon niin silloin taas voitelu ei ole tarvittava.

Kaikki nämä siis vaikuttaa siihen että itse en missään nimessä kisakonetta talvella sisäänaja/ muutenkaan sillä aja vaan ajan vanhalla kulahtaneella koneella tai sitten halvalla prutkulla jolla ei ole väliä.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #103 : 27.12.05 - klo: 01.13 »
talvikoneeksi sopi hyvin kesällä väljäksi ajettu kone :wink:

Poissa Tuhnu

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #104 : 27.12.05 - klo: 01.19 »
Sä *HOKE* jankkaat siitä kartiosta nyt kokoajan pelkästään johon olen mäkin sanonu että sen voi kokeilla jollei muuten usko.

Mä puhuin tuossa TOIMINTAPERIAATTEESTA enkä rakenne erosta muutako tulpasta.

Ja edelleenkin mulla on tämä Thunder Tiger .70 helipannu jossa on MÄNNÄNRENGAS ja sylinteri on SUORA.

Mitä muuta rakeenteellisia eroja huomaat näissä koneissa muutako sen kartiosylinterin, joissaki männärenkaan puuttuminen, tulppa ja koko??

Mulla ei ainakaa pistä mitää muuta eroa ku nuo.

ai perhana.. se oli erona vielä että polttoaine/ilman seos menee kampikammioon kampuran läpi.

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Eli tällainen rakenne ei ole moottorin lämmöille yhtä kriittisesti riippuvainen kuin pienoismoottori joka tekee tiiveyden vain ja ainoastaan tuolla kartiosylinterillä ja on myös tarkka oikeasta lämpötilasta että lämpölaajentuminen saa aikaiseksi sen oikean tiiveyden. Männänrenkaisessa moottorissahan jos sylinteri on kylmänä supistunut niin silti mäntä ei hinkkaa yhtään sen enempää sylinteriin kuin kuumanakaan.



Tähän väliin vois kysyä että mikä on messingin (kupari/sinkki) ja silumiinin (n.80% kierrätettyä alumiinia) lämpölaajenemiskerroin?

Elikkä tuo kertoo sen että pitääkö tuo fysikaalisesti paikkas.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #105 : 27.12.05 - klo: 01.41 »
Noilla höpinöilläs ei oo mitään tekemistä koko tämän aiheen kanssa.

Ja sen luultavasti jokainen itseään vähänkään kunnioittava harrastaja varmaan jo huomaakin.

Koko tämän harrastuksen perustietoutta ollut siitä lähtien kun ensinmäiset tällä rakenteella olevat koneet on valmistettu.

Mutta jankkaa sinä vain ihan vapaasti.

Tule kilpailuihin ajamaan ja itse toteamaan/muiden asioista tietävien kanssa keskustelemaan.

Saatat jopa vastaanottavaisella asenteella jotain oppiakkin.

Poissa Jonni

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #106 : 27.12.05 - klo: 02.30 »
Kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta. Uskokaa nyt ihmeessä kokeneempia.

Poissa Tuhnu

  • Jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #107 : 27.12.05 - klo: 11.29 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Noilla höpinöilläs ei oo mitään tekemistä koko tämän aiheen kanssa.

Ja sen luultavasti jokainen itseään vähänkään kunnioittava harrastaja varmaan jo huomaakin.

Koko tämän harrastuksen perustietoutta ollut siitä lähtien kun ensinmäiset tällä rakenteella olevat koneet on valmistettu.

Mutta jankkaa sinä vain ihan vapaasti.

Tule kilpailuihin ajamaan ja itse toteamaan/muiden asioista tietävien kanssa keskustelemaan.

Saatat jopa vastaanottavaisella asenteella jotain oppiakkin.


Voin suoraa sanoa ettei taidot piisaa kisoihin.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #108 : 29.12.05 - klo: 17.25 »
HOKE on järkevä, kun se ei riko kalliita koneita talvikäytössä, kyllähän te varakkaat voitte tehä mitä huvittaa rahoillanne, kaikilla ei nimittäin löydy rahaa moottoreihin, mitkä pitää uusii 8 gallonan välein maksimissaan :lol:  :wink:
- Tapsa

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #109 : 29.12.05 - klo: 18.10 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
HOKE on järkevä, kun se ei riko kalliita koneita talvikäytössä, kyllähän te varakkaat voitte tehä mitä huvittaa rahoillanne, kaikilla ei nimittäin löydy rahaa moottoreihin, mitkä pitää uusii 8 gallonan välein maksimissaan :lol:  :wink:

Öh, yleinsä ainakin kisakoneet eivät kestä kuin tuon 8 gallonaa. Ei kyllä sitäkään.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #110 : 29.12.05 - klo: 18.14 »
Jaa :|
- Tapsa

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #111 : 29.12.05 - klo: 18.23 »
Taino, riippuu säätötyylist ja onko osannut ennakoida esim etulaakerin hajoamisen  :)

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #112 : 08.01.06 - klo: 19.28 »
noh,, tänään oli aikakin lavangossa 3 autoa ajamassa...
rataa aurattu n.150 metriä.
Racers Group Finland Team

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #113 : 08.01.06 - klo: 21.17 »
Ja on muute olkapäät vähä jumissa ens kerralla jengii enemmän!!! Hauskaa oli
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #114 : 08.01.06 - klo: 21.19 »
Enskerralla ilmotusta vähän aikasemmin...  :wink:

Poissa Henko

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #115 : 15.02.06 - klo: 23.55 »
No, ainahan voi ostaa eri moottorit kesäks ja talveks. Jos lompakko antaa periksi. Keväällä kun ilmat lämpenee, ajaa kesäkoneen sisään, ja loppusyksystä vaihtaa takas samaan ku edellisenä talvena.
En noista iskareista tiedä, mutta mahdollisimman löysillä öljyillä ja poraamalla isommat reiät iskarin mäntiin vois ehkä saada talvellakin alustaa pehmennettyä. Vaikka jähmettyyhän siä muutakin ku iskarit.
Taidan joka tapauksessa pelailla vaikka Burnout 3:sta kevääseen saakka. Tai käydä töissä ja lukea pääsykokeisiin.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #116 : 16.02.06 - klo: 00.26 »
Heh, kesäkone ja talvikone? huh huh.
Itselläni meni 3 kesäkonetta ja ajattelin tuplata ajomäärän ensikaudella.
Ihan kustannussyistä en aja talvella, kun kone ei kestä niin pitkään ja talvella ei tule kesätienistejä. Eikä kela vieläkään maksa harrastustukea. prkl kaikenmaailman opiskelut ja asumisen kyllä rahoittaa, ihme janarit.

 - Hount

Mika R

  • Vieras
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #117 : 16.02.06 - klo: 00.32 »
3 kesäkonetta? :shock: mä ajoin yhdellä käytännössä koko kauden ja vieläkin pelittää

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #118 : 16.02.06 - klo: 02.20 »
Niin... Kolme konetta ei edes ole vielä paljon.

Mun konelukuun saa laitta pari lisää.
Jotkut vaan ajaa hieman enemmän ja jotku vähemmän  :wink:

Tänäkesänä aion kuluttaa 3 kisakonetta loppuun ja vielä lisäksi treenikoneet.
Talviajossa en koneitani todellakaan kuluta, koska jo pelkästään kesällä menekki on niin suuri että vie sievoisen summan. Siihen jos vielä lisää talviajossa rääkätyn koneen ja talvella kulutetut osat niin konkurssi ja harrastuksen vähentäminen kolkuttelee jo kummasti ovella.

Mika R

  • Vieras
Mitä Polttis Crossareille tapahtuu talvena? talviuni?
« Vastaus #119 : 16.02.06 - klo: 09.23 »
Joo, jäin sitä miettimään että ei se mullakaan ihan vaan yks kone ollut mutta enpä sitten enää tullut takas kommentoimaan kun oli muuta ohjelmaa.. Ajamisestahan tuo toki on kiinni ja miten konetta pitää.

Kyllä yhdellä koneella periaatteessa kausi pitäs pärjätä kuitenkin minusta. Jos vaihtaa etulaakerin ja kiertokangen ajoittain. Toki hyvä olla varalla toinen, joten laskua syntyy.. Itsellä on tällä hetkellä 4 kpl 3,5cc moottoria pakoputkistoineen, kolme krosseissa ja yksi rata-autossa... ei ihan halpaa..

Itsellä oli WS7II alkukaudesta jolloin tuli ajettua vähemmän ja sitten kesällä sain sen ceeviitosen jota tuli ajettua ihan tosissaan ja se kyllä kesti sitten loppukauden.

Hetken ajoin kokeeksi sitä REXiä kun ceeviitonen odotteli laakerinvaihtoa (turhankin pitkään, nopea hommahan se on).