Kirjoittaja Aihe: SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua  (Luettu 89844 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Mitenkäs sivuponttoonit?  :wink:

Mika R

  • Vieras
Tää on varmaan joku turkulainen "vitsi" ??

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Voi sen niinkin lukea. Tarkoitin autoa en rataa.  :laugh:

EDIT: Linkki ja vähän tekstiä:
http://picasaweb.google.com/simizek/Slash_LCG_proto#5444018531922549394
Niin, että pitäisikö tuossa autossa olla myös sivuponttoonit (sivutörmäyssuojat)?

En jaksanut vastata enää, joten editoin vain tätä viestiä. Juttu on aika turha.
« Viimeksi muokattu: 02.03.10 - klo: 22.25 kirjoittanut Kay Jay »

Mika R

  • Vieras
OK. Jottei mene ihan arvuutteluksi, niin voisitko hieman tarkentaa -- Mulle ei nimittäin millään tuo avaudu, Torsti kun olen.

Poissa Kapa990

  • Jäsen
    • Profiili
Mitenkäs sivuponttoonit?  :wink:


Eli varmaan "alleajosuojat" puuttuu kuvasta...
-TLR 22 - DEX 410 V3 - Sanwa M11X -

Poissa Loffe_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mika R jos ens kisoissa pääset a-finaaliin niin mä ja thusberg voidaan odottaa sinua, niin saadaan kisaa aikaiseksi.  :wink:

PS: vain n.500 kierrosta/ilta :afro:
-Löffe-
(Asso B4 FT, Asso SC10, JQ THE CAR, XRay XB8EC Brushless, XRay T1FK05(Drifter), XRay T2-009(stanu), Tamiya Terra Scorcher, Spektrum DX3R, DX3S, E-Sky Robin 22..

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Noista uusista roar säänöistä
8.10.12.4 No tire tread cutting, bald tires or custom cut tires allowed.

Mitkä/mitä tarkoitetaan  "custom cut tires" renkailla.
Ja pls, kielinerot, saisko tuosta koko lauseesta tarkan käänöksen.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Esimerkiksi moottorisääntö on erittäin epäselvä..

Nimittäin 540-kokoinen moottori on n. 56 mm pitkä, ja kaikki nuo L/XL koneet siis täten laittomia.

Myös esim. Novakin HV-koneet, jotka kuitenkin monelta jo löytyvät ovat laittomia koska ovat 550-sarjaisia eli pidempiä kuin tuon 56mm.

Koska tuntuu olevan herralla vähän hakusessa niin laitetaanpa faktaa...

540XL = ~36mm halk. x ~75mm pituus
540L = ~36mm halk. x  ~60mm pituus
540 = ~36mm halk. x ~56mm pituus

Novak:n HV koneet ovat 35.8mm halk. x 72,1mm pituus.

Se on ihan sama mitä valmistaja ilmoittaa "sarjaksi", mitat menee noin.

...että jotkut jaksaa...


Jos siellä SÄÄNÖISSÄ lukee
 Moottori:Vapaakäämityksinen harjallinen tai
 harjaton 540/L/XL-kokoluokan moottori
Niin siellä on oltava se 540/L/XL moottori oli ne mitat mitkä tahansa.
550 ei ole 540 vaikka sen mitat olisivat kuinka passelit ja kuin voissa paistettu.
Eipä tuo sääntö jätä minkäänlaista tulkinnanavaraa.
Yleensäkkin säännöt on tehtävä siten että tulkinnoille ei jää varaa vaan niillä mennään mitä on kirjoitettu pykäliin ja paragaafeihin.

Verrattavissa rengas sääntöihin esim. Jos on määrätty että ajetaan yks tyyppi renkailla
merkkiä XXX niin turha sinne on mennä selittämään et hei, nää on ihan saman kokoisia, pyöreitä ja menee speksien sisään. 

...että jotkut jaksaa...
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo: 03.41 kirjoittanut Koiranputki »
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Mika R

  • Vieras
Mika R jos ens kisoissa pääset a-finaaliin niin mä ja thusberg voidaan odottaa sinua, niin saadaan kisaa aikaiseksi.  :wink:

PS: vain n.500 kierrosta/ilta :afro:

Kiitos jätkät  :grin: Mutta ei se kuitenkaan auttais, koska kaataisin kuitenkin heti ekassa mutkassa. Sinänsä ei olis hullumpaa saada vähän "molleja" baanalle ja enemmän pomppua tasoittamaan autojen välisiä eroja?

Hitto mä en vieläkään tajua tota sivuponttooniasiaa..
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo: 07.02 kirjoittanut Mika R »

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Esimerkiksi moottorisääntö on erittäin epäselvä..

Nimittäin 540-kokoinen moottori on n. 56 mm pitkä, ja kaikki nuo L/XL koneet siis täten laittomia.

Myös esim. Novakin HV-koneet, jotka kuitenkin monelta jo löytyvät ovat laittomia koska ovat 550-sarjaisia eli pidempiä kuin tuon 56mm.

Koska tuntuu olevan herralla vähän hakusessa niin laitetaanpa faktaa...

540XL = ~36mm halk. x ~75mm pituus
540L = ~36mm halk. x  ~60mm pituus
540 = ~36mm halk. x ~56mm pituus

Novak:n HV koneet ovat 35.8mm halk. x 72,1mm pituus.

Se on ihan sama mitä valmistaja ilmoittaa "sarjaksi", mitat menee noin.

...että jotkut jaksaa...


Jos siellä SÄÄNÖISSÄ lukee
 Moottori:Vapaakäämityksinen harjallinen tai
 harjaton 540/L/XL-kokoluokan moottori
Niin siellä on oltava se 540/L/XL moottori oli ne mitat mitkä tahansa.
550 ei ole 540 vaikka sen mitat olisivat kuinka passelit ja kuin voissa paistettu.
Eipä tuo sääntö jätä minkäänlaista tulkinnanavaraa.
Yleensäkkin säännöt on tehtävä siten että tulkinnoille ei jää varaa vaan niillä mennään mitä on kirjoitettu pykäliin ja paragaafeihin.

Verrattavissa rengas sääntöihin esim. Jos on määrätty että ajetaan yks tyyppi renkailla
merkkiä XXX niin turha sinne on mennä selittämään et hei, nää on ihan saman kokoisia, pyöreitä ja menee speksien sisään. 

...että jotkut jaksaa...

Lupasin olla hiljaa mutta ei vaan pysty..

Luitko ollenkaan tuota tekstiä mitä lainasit?

Tajusitko lukemastasi mitään?

Tuossahan HVoltage nimenomaan kertoi - epäsuorasti tosin - että Novakitkin ovat sallittuja.

Ovatten kuitenkin mitoiltaan pienempiä kuin nuo "540XL" koneet.. Novak vaan ilmoittaa koneidensa koon oikein, eikä keksi mitään uusia kirjainyhdistelmiä. Ja niinkuin moni on kirjoittanut, niin erittäin hyvin lämmöt kurissa ja riittävästi potkua, eli olisihan järjenvastaista että olisivat kiellettyjä.

...että jotkut jaksaa...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Sinänsä ei olis hullumpaa saada vähän "molleja" baanalle ja enemmän pomppua tasoittamaan autojen välisiä eroja?
´

Jo pelit ei pysy pystyssä ja paanalla tasaisella paanalla niin miten ne pysyy paremmin pomppuisella paanalla? Kyllä se on niin että niillä joilla on toimiva auto, menee edelleen omia menojaan, oli rata tasainen tai pomppuinen :wink:

Nyt kun puhutaan säännöistä ja niiden tulevaisuudesta niin toivoisin että sääntöjen laatijat eivät esittäisi täällä omia mielipiteitään tyyliin "mun puolesta tai mun mielestä". Se sekoittaa pakkaa ja kohta kukaan ei tiedä että onko kyse virallisesta kannasta vai mutusta. Sääntönikkarit on tällä hetkellä siinä asemassa tässä topicissa, että porukka lukee kirjoituksia kuin piru raamattua ja porukka tulkitsee niitä itselleen sopivalla tavalla.

Hyvät niistä säännöistä tulee, niillä mennään mitä on paperiin präntätty ja kiitokset toimikunnalle että jaksatte vääntää sääntöjä sekä lukea meidän marinoita...
Kylätason RC-kuski.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Sinänsä ei olis hullumpaa saada vähän "molleja" baanalle ja enemmän pomppua tasoittamaan autojen välisiä eroja?
´

Jo pelit ei pysy pystyssä ja paanalla tasaisella paanalla niin miten ne pysyy paremmin pomppuisella paanalla? Kyllä se on niin että niillä joilla on toimiva auto, menee edelleen omia menojaan, oli rata tasainen tai pomppuinen :wink:

Rattimies menee missä menee, mutta Mika puhuikin autojen välisen eron tasoittamisesta ei kuskien. IMO tuo olisi hyvä idea, mutta hiljasta näyttää olevan joten ei visiin muiden mielestä :). Enempi luokan henkeä ja verisiä tilanteita tulis sisällekkin moisten ansiosta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Millä tavalla pattien lisääminen tuo esille autojen välisiä eroja nopeuden suhteen?

Rattimies säätää autonsa ja rytmittää ajon sen mukaan mitä radalla on, kokemattomampi ei säädä autoa tai säätää sen vituralleen ja kippailee möykyissä hieman heikoimmilla ajotaidoilla. Tälläkin hetkellä nykyisillä tasapaanoilla on huomattu että autojen säätäminen on monelle haasteellista, varsinkin tuupeissa. Millä tavalla tilanne helpottuu jos laitetaan radalle mollia/möykkyjä? Opetellaan ensin säätämisen perusasiat ja ajotaito nykyisillä radoilla ja sen jälkeen lisätään radan vaikeusastetta.

Näistä em. syistä valitettavan moni tuupilla ajava on siirtynyt/siirtymässä nelkkuihin kun ne on helpomia ajettavia. Ja taas ihmetellään kun nopeat on edelleen nopeita ja omat pelit ei pysy pystyssä, oli rata minkälainen tahansa. Möykkyjen lisääminen todennäköisesti vaikuttaa enemmän kärkisijoitusten vaihtumiseen kärkikuskien osalta mutta en usko että se tulee tuomaan hitaampia kuskeja mukaan kärkikahinoihin. Sehän tässä ilmeisesti oli perimmäinen ajatus?

Vähän karua kieltä mutta lukemisen jälkeen kun hetken miettii niin siinä piilee totuuden siemen. Ratojen osalta, ihan miten vaan parhaaksi näette mutta crawler paanat on täysin eri juttu :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Eipä ne autojen väliset ero rataa muuttamalla häviä. Epätasanen rata vaan pakottaa säätämään auton SC tyyppiseksi..

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mika R

  • Vieras
Ehdotukseni liittyi Janne A:n kommenttiin siitä että ratojen pitäisi olla vähemmän tasaisia kuin nyt. Pelottaako Reimannia vai mistä moinen vastustus? Enemmänhän noissa on säätämistä tasabaanalle kun autot pitää säätää touring auto -tyyppiseksi.  :grin:
Tasabaana ja toi helvetinmoinen pito mitä espoossa on aiheuttaa mulle ainakin enemmän päänvaivaa kuin mahdolliset mollit ja epätasaisuudet.. No kohta on bedlockit niin pääsee testaa muitakin renkaita kuin vakiot.

OK, Kay jay, got it.
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo: 09.57 kirjoittanut Mika R »

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
No kohta on bedlockit niin pääsee testaa muitakin renkaita kuin vakiot.

OK, Kay jay, got it.

Pärrrrkeleee.. veitkö mun nennän edestä noi dusterin vanteet :E

Kay Jay, noista sivuponttooneista vielä. Eihän ne näy siltä kopan alta kun säännöissäkin sanotaan ettei saa näkyä. Osa joka näkyy on pohjalevyä
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Millä tavalla pattien lisääminen tuo esille autojen välisiä eroja nopeuden suhteen?

Rattimies säätää autonsa ja rytmittää ajon sen mukaan mitä radalla on, kokemattomampi ei säädä autoa tai säätää sen vituralleen ja kippailee möykyissä hieman heikoimmilla ajotaidoilla. Tälläkin hetkellä nykyisillä tasapaanoilla on huomattu että autojen säätäminen on monelle haasteellista, varsinkin tuupeissa. Millä tavalla tilanne helpottuu jos laitetaan radalle mollia/möykkyjä? Opetellaan ensin säätämisen perusasiat ja ajotaito nykyisillä radoilla ja sen jälkeen lisätään radan vaikeusastetta.

Näistä em. syistä valitettavan moni tuupilla ajava on siirtynyt/siirtymässä nelkkuihin kun ne on helpomia ajettavia. Ja taas ihmetellään kun nopeat on edelleen nopeita ja omat pelit ei pysy pystyssä, oli rata minkälainen tahansa. Möykkyjen lisääminen todennäköisesti vaikuttaa enemmän kärkisijoitusten vaihtumiseen kärkikuskien osalta mutta en usko että se tulee tuomaan hitaampia kuskeja mukaan kärkikahinoihin. Sehän tässä ilmeisesti oli perimmäinen ajatus?

Vähän karua kieltä mutta lukemisen jälkeen kun hetken miettii niin siinä piilee totuuden siemen. Ratojen osalta, ihan miten vaan parhaaksi näette mutta crawler paanat on täysin eri juttu :wink:

Ei kai sitä nyt ketään odota, että rtr kuski on samalla viivalla rattimiehen kanssa vaikka olis millanen rata tai auto.

Niin totta ettei autojen väliset erot häviä. Tolla tavalla vaan saatais haettua sitä sc henkeä sisällekkin. Eikä turisti henkeä mihin nyt on enemmän ollut tähtäystä. Ei auttaisi diy turisti sc:t paljon mitään pohjasta nalkkais kiinni heti. Toki jos porukat tykkää enemmän silkosella baanalla ajella järjetöntä vauhtia niin mikäs siinä. Oishan se kiva jos tämä luokka olis erillainen eikä M2-10 crossia laatikolla varustettuna.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Tuo auton minimi korkeus tuottaakin vähän ongelmia :D Taino ei ongelmia, mutta säätöö  :lol:

Oma auto ei meenaan palaudu sääntöjen vaatimaan korkeuteen jos sen painaa pohjaan ja antaa nousta, mutta kun sen laskee pöydälle niin jää yli tuon minimi korkeuden.

kummallakos tapaa se sitten mitataan? laskemalla auto alas ja mittaamalla vai painamalla jousitus pohjaan ja mittaamalla siitä kohtaa mihin nousee?



Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mika R

  • Vieras
No kohta on bedlockit niin pääsee testaa muitakin renkaita kuin vakiot.

OK, Kay jay, got it.

Pärrrrkeleee.. veitkö mun nennän edestä noi dusterin vanteet :E

Vein :grin: Mutta jos ne ei sovi Ultimaan niin laitan sulle viestiä.
(sori OT)

Lainaus
kummallakos tapaa se sitten mitataan? laskemalla auto alas ja mittaamalla vai painamalla jousitus pohjaan ja mittaamalla siitä kohtaa mihin nousee?

Hyvä pointti

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Laitanpa tähän vielä kiteytettynä tämän SC10 luokan sääntötoivomukset.

- ”Moottorit pitää olla vapaat mutta silti kilpailemisen pitää olla tasaväkistä kukkarosta riippumatta”
- ”Renkaat pitää olla vapaat mutta silti kilpailemisen pitää olla tasaväkistä kukkarosta riippumatta”
- ”Autoja pitää vapaasti saada rakentaa mutta kilpailemisen pitää olla tasaväkistä kukkarosta riippumatta”
- "Ratojen pitää olla helppoja mutta kuitenkin niin että kilpaileminen on tasaväkistä kukkarosta riippumatta"
- "Korin pitää olla vapaa mutta niitä ei saa leikellä ja kuitenkin niin että kilpaileminen on tasaväkistä kukkarosta riippumatta"

Jos halutaan tasaväkinen kilpasarja on parempi mennä Mäkisen malliin...

Siinä sitä on pureskeltavaa...

Omalta osaltani vetäydyn aiheesta sivuun, työni on niiltä osin tehty mitä olen luvannut. ...niin ja jatkossankin kaikki kirjoittamani kommentit ovat täysin omiani.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Juize

  • RSRCA
    • Profiili
Tuo minimikorkeus tuntuu aiheuttavan ongelmia myös Blitzillä. Vaikka koritolpot nostaa niin ylös kuin mahdollista, ei autoa meinaa saada tarpeeksi korkeaksi. Jos jousia kiristää tarpeeksi, niin ainakaan etupäähän ei jää enää ulosjoustoa ollenkaan. Noin 185-190 mm saa järkevästi mutta siitä korkeampi menee jo hankalaksi.

Juha

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vai että turistiautoja? Siinä moni menee lankaan että kuvitellaan että kovapitoisella Centerin radalla autot säädetään tonttiin ja ajetaan SC:llä pompputuristia. Mitä sitten kun sinne laitetaan röykkyjä, mites te sitten kuvittelette ajavanne siellä turistisäädöillä?

Meidän autot on ajokorkeudeltaan samassa mitä yleisesti ottaen autot on ulkomailla ajettavilla ulkopaanoilla, ei todellakaan tonttiin vedettyjä turisteja joita radalla näkee poukkoilemassa epätasaisilla osuuksilla.

Korkeuden mittaamisesta, mitataan mielummin niin että auto on tunkattuna kokonaan ylös...
Eiköhän ajokorkeus mitata niin että auto painetaan ensin alas ja mitataan sillä korkeudella mihin se asettuu. Voi myös pudottaa pöydälle ja mitata sen jälkeen, näin olen mitannut meidän autoista ajokorkeuden korin osalta, ja molemmissa kisoissa on ajettu 200mm korikorkeuksilla.

Jaa että pelottaako jos rataan tulee patteja? Ei pelota, syyt on jo edellä mainittu.

Lopettakaa näppisralli ja käyttäkää aika harjoittelemiseen ja auton säätämiseen, fakta on se että sitä osaa mitä opettelee, ei siihen radan muokkaamiset vaikuta.

HVoltagelle, tuohon sun listaan lisäisin että "Radat pitää olla tasaväkisiä, ajo- ja säätötaidoista huolimatta" :wink:

Ja lopuksi, en ole ylimielinen, eikä pojan menestys kahdessa SC-kisassa ole nostanut kusta päähän. Olen pelkästään realisti, realistina tiedän myös sen että kärkipaikka tulee vaihtumaan enemmin tai myöhemmin. Joku on aina parempi kuski ja joku osaa säätää autonsa paremmin, näin se on ennenkin mennyt ja näin se tulee jatkossakin olemaan.

Nämä ei liity sääntökeskusteluun joten jätän tämän kanootin näiltä osin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tuo minimikorkeus tuntuu aiheuttavan ongelmia myös Blitzillä. Vaikka koritolpot nostaa niin ylös kuin mahdollista, ei autoa meinaa saada tarpeeksi korkeaksi. Jos jousia kiristää tarpeeksi, niin ainakaan etupäähän ei jää enää ulosjoustoa ollenkaan. Noin 185-190 mm saa järkevästi mutta siitä korkeampi menee jo hankalaksi.

Juha

Selvitellään mitä on tehtävissä kun saadaan Blitz pöydälle, joutuu varmaan modaamaan koritolppia?
Kylätason RC-kuski.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
HVoltagelle, tuohon sun listaan lisäisin että "Radat pitää olla tasaväkisiä, ajo- ja säätötaidoista huolimatta" :wink:

Joo, tämä on hyvä...   Tuo oma listaukseni on tuossa lähinnä herätyksenä, niinkuin sen on koheltajakin mieltänyt...  (hyvä että maailmaan mahtuu vielä huumoriakin)

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja
Selvitellään mitä on tehtävissä kun saadaan Blitz pöydälle, joutuu varmaan modaamaan koritolppia?

...mut eiks se olis helpompaa että muutetaan sääntöjä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Ajatuksena vielä että pitäiskö tuo minimikorkeus tasapuolisuuden vuoksi mitata niin että auton alle laitetaan tietynpaksuinen palikka (vaikka 50mm) ja sitten mitataan korkeus, tällöin ei jää jalasijaa spekuloinnille.

Tälle pitää oikeasti kirjoittaa katsastusohje mikäli tuo minimikorkeus nyt jää lopullisiin sääntöihin.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ajatuksena vielä että pitäiskö tuo minimikorkeus tasapuolisuuden vuoksi mitata niin että auton alle laitetaan tietynpaksuinen palikka (vaikka 50mm) ja sitten mitataan korkeus, tällöin ei jää jalasijaa spekuloinnille.

Tälle pitää oikeasti kirjoittaa katsastusohje mikäli tuo minimikorkeus nyt jää lopullisiin sääntöihin.

Asson alle kun laittaa 50mm palikan niin pyörät on melkein ilmassa kun joustot loppuu kesken. Jos tätä palikkatestiä mietitään niin joku 35-40mm voisi olla ehkä lähempänä totuutta koska se on aika tyypillinen aluston korkeus noilla vehkeillä. Voisiko joku mitata muilla autoilla että riittääkö koritolpissa pituudet 199mm korkeuteen jos alustan matalimman kohdan alla on 35-40mm palikka?

Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Lainaus
Mitä sitten kun sinne laitetaan röykkyjä, mites te sitten kuvittelette ajavanne siellä turistisäädöillä?
...
Lopettakaa näppisralli ja käyttäkää aika harjoittelemiseen ja auton säätämiseen, fakta on se että sitä osaa mitä opettelee, ei siihen radan muokkaamiset vaikuta.

Voihan sitä sitten ideana kokeilla, millasta vaihtelua niillä pateilla saatais aikaan.
Ja sehän se juttu olikin ettei ajettais niillä turistisäädöillä (Torsti!)

Ja paha tässä on työaikana minnekään radalle lähteä; lopeta itse näppisralli jos alkaa tuntumaan työläältä  :wink:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vielä noista radan muokkauksista. Mietitään muutama asia, SC kisat järjestetään edelleen muiden luokkien kuten nelkku ja tuuppikrossien kisojen yhteydessä ja radat on rakennettu niiden mukaan koska ne ovat pääluokkia. Tuskin he kokevat hyvänä asiana jos radasta tehdään perunapelto?

Jos erien välissä laitetaan SC:lle lisäröykkyjä niin kuka ne röykyt laittaa/poistaa? Kuka osaa laittaa nämä lisäpatit täsmälleen samaan paikkaan kuten edellisessä erässä oli? Erien välillä on muutama minuutti aikaa ja kisan järjestäjillä on todellakin muuta puuhaa kuin pattien kantaminen.

Myös muut radat, kuten kesällä ulkoradat, tehdään muiden luokkien mukaan joten niillä on mentävä. Tällä hetkellä tilanne on se että Suomessa on ehkä 15-30 aktiivista SC kisaajaa joista suurin osa keskittyy omalla radalla ajettaviin kisoihin eli kisaan saadaan 10-15 kuskia. Näidenkö takia pitäisi alkaa tehdä ratoja SC:lle sopiviksi että saadaan SC henkisiä ratoja?

Nyt järki käteen ja mennään niillä radoilla mitä nyt on tarjolla. Siinä vaiheessa kun kisaajia alkaa olla joka kapinassa +50 niin silloin voi alkaa miettiä uudestaan näitä radan muokkaamisia lajille sopivaksi, jos silloinkaan. Tällä hetkellä moni on sellaisessa SC huumassa että unohdetaan se tosiasia että ratoja on rahallisesti ja harrastajia muissa luokissa paljon. Vielä on turha alkaa tuulettamaan ja sanelemaan mitä muokkauksia radoille pitää tehdä SC henkisyyden ja tasaväkisyyden toivossa, kisataan nöyrästi näillä paanoilla mitä nyt on ja muiden luokkien mukana. Tulevaisuus näyttää onko SC autot hetken huuma vai varteenotettava kasvava kilpaluokka.

PS. Laiton näppiksen alle röykkyjä ja yhtä helppoa tää näppisralli näyttää olevan :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Puhuttiin liikutettavista mollista ennen erää... mutta ehkä sellasia ei edes ole. Joten rauhaa vaan hyvä mies  :afro:

edit: kilpailijat voivat osallistua mollien kantoon. liikunta ei liene pahaksi edes R/C harrastajalle.
edit2: mollien ei tarvii osua täsmälleen/sentilleen samaan paikkaan, krossissakin rata muuttuu
edit3: ulkoradoille ainakin 2wd luokassa on muita huoliakin riittävästi kuin "lisäpatit"
« Viimeksi muokattu: 03.03.10 - klo: 11.45 kirjoittanut Mika R »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Puhuttiin liikutettavista mollista ennen erää... mutta ehkä sellasia ei edes ole.

On niitä, jokaisessa SC erässä on 6-10 liikkuvaa isokokoista mollaa joiden yli ajetaan ja väistellään parhaan mukaan, mollien paikatkin vaihtelee jatkuvasti ja kuskit nostaa ne pois erän loputtua... :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.