Kirjoittaja Aihe: SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua  (Luettu 89835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Entäs mitä kokoa palvelee EZ runin 8,5 motti? Uutta en osta.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
mites tuo moottorisääntö tosiaan nyt tulkitaan kun novakin hv sarjan koneet on tosiaan 550 sarjalaisia?

 ja enää en ala koneita vaihtelemaan.

...ja toisella valmistajalla sama kone on 540XL...

Jos oikein luet koko viestiketjua niin valmistajillakin on mennyt pullat ja vellit sekaisin, kukin nimittää niitä miten sattuu. Lienee siis paikallaan laittaa sääntöihin aiemmin viestiketjussa mainittua...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Onko tää konetulkinta yleisesti samaa luokkaa kuin kokoluokan tulkinta, esimerkiksi autojen koreissa. Tyyliin E-maxxin koppa 1/10, vaikka auto 1/8?

Lähinnä tuohon konejuttuun itsekin toivoisin vastausta. Opiskelijabudjetilla ei millään ole varaa sooloilla useampaa konetta. Tiedän että nämä ovat halpoja kyyneleitä, kun koko harrastajamäärä lasketaan, mutta silti merkitseviä omalla kohdalla. Kuitenkin rata-ajokin kiinnostaisi tulevaisuudessa offin vastapainoksi.

eikä se kannu halkaisiakaan oikein toimi ku esim castlen xl koneet on halkaisialtaan isompia muistaakseni 42mm tosin ei joka auton pukkiin mahdu. eikä noista isommista moottoreista kauheeta hyötyä ole kun joutuu käyttämään kauheita välityksiä ja painoa tulee reilusti lisää
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Eipä taida ROAR järjestää kilpailuja Yhdysvalloissakaan, ainakin itq, parq ja surq on sitä luokkaa ettei ajajia löydy 4x4 luokkaan. Enpä jaksanut kaivella mielipiteitä tuosta tuuppien moottorirajoituksista, mutta tosiaan ei taida kilpailujen järjestäjät välittää ROARista vaan järjestävät kilpailuja joihin saa osallistujiakin?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pitääkö tästä koneasiasta tehdä elämää suurempi kysymys? Koneet vapaaksi tai sitten lankarajoitukset molempiin luokkiin. Moottorikirjo on sen verran suuri valmistajien välillä joten on aika vaikeaa tulkita mikä on sallittu ja mikä ei. Eli konesääntö vapaaksi ja mennään niillä yksi kausi, jos tulee ylivoimaisia kilon painavia Stömberin pesukonemoottoreita niin sitten miettimään tilanne uudestaan. Älkää lähtekö liian monimutkaiselle ja tulkinnanvaraiselle linjalle, ei tässä moottori, eikä auton rakennesäännöissä.

Säännöissäkin turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Luin säännöt läpi. Mielestäni ne ovat aika selkeät.
Moottorisääntö on selkeä. Korisääntö on selkeä. Joskus on lyhyemmilläkin säännöillä
saatu hyvinkin kilpailtua.

En ymmärrä miksi jokaisella osanottajalla pitäisi olla omat säännöt.

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Esimerkiksi moottorisääntö on erittäin epäselvä..

Nimittäin 540-kokoinen moottori on n. 56 mm pitkä, ja kaikki nuo L/XL koneet siis täten laittomia.

Myös esim. Novakin HV-koneet, jotka kuitenkin monelta jo löytyvät ovat laittomia koska ovat 550-sarjaisia eli pidempiä kuin tuon 56mm.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Esimerkiksi moottorisääntö on erittäin epäselvä..

Nimittäin 540-kokoinen moottori on n. 56 mm pitkä, ja kaikki nuo L/XL koneet siis täten laittomia.

Myös esim. Novakin HV-koneet, jotka kuitenkin monelta jo löytyvät ovat laittomia koska ovat 550-sarjaisia eli pidempiä kuin tuon 56mm.

Koska tuntuu olevan herralla vähän hakusessa niin laitetaanpa faktaa...

540XL = ~36mm halk. x ~75mm pituus
540L = ~36mm halk. x  ~60mm pituus
540 = ~36mm halk. x ~56mm pituus

Novak:n HV koneet ovat 35.8mm halk. x 72,1mm pituus.

Se on ihan sama mitä valmistaja ilmoittaa "sarjaksi", mitat menee noin.

...että jotkut jaksaa...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Anteeksi että kysyin.

Kuitenkin nuo 540 L/XL luokitukset ovat juurikin niitä sekaisin menneitä kiinavalmistajien ihan omia merkintöjä, aivan kuten itsekin jossain vaiheessa kirjoitit.


Mutta jos sääntöihin kirjataankin vain tuo ulkohalkaisija, esim. max. 37mm niin eikö kaikkien elämä helpotu ja esim. nuo Novakin HV-koneet ole sallittuja?

Lupaan lopettaa kommentoinnin tähän, kun sitä ei selkeästikään kaivata.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Mutta jos sääntöihin kirjataankin vain tuo ulkohalkaisija, esim. max. 37mm niin eikö kaikkien elämä helpotu ja esim. nuo Novakin HV-koneet ole sallittuja?

Minun koulumatematiikalla nuo HV koneet ovat sallittuja, ainakin menevät tuohon 540XL mittoihin...  Nyt en ymmärrä?

Totta toinen puoli...  nykyinen sanamuoto kuitenkin ajaa saman asian...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Jos arvon harrastajat nyt ottaisivat lusikan kauniiseen käteensä ja alkaisivat lusikoimaaan teille varta vasten keitettyä soppaa. Tuli mitä tuli. Ei varmaankaan ole epäselvää että kaikilla on vain tarkoitus pitää hauskaa. Ajetaan nää loput talvikisat näillä pelisäännöillä ja herrasmiesmeiningillä. Katotaan sitten kevväämmällä josko saatais oikein SC ratoja johonkin. Menkää radalle reenaan älkääkä täällä jänkätkö. Moro!

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Jos arvon harrastajat nyt ottaisivat lusikan kauniiseen käteensä ja alkaisivat lusikoimaaan teille varta vasten keitettyä soppaa.

Omomomomom Omomomo.. ei hullumpaa :)

Ite asiaan, tuosta minimi korkeudesta edottomasti plussaa. Itellä on slahissä 48mm maavaraa ja koppa säädetty sillei että pohjatessa ei ota renkaat kiinni koppaan. Auton kokonais korkeus on 202mm tuolla setupilla, saa nähä meneekö "leimasta" läpi (meenaaan iskareiden kulma vaikuttaa paljon korkeuteen)

Eli pakottaa matalalla autolla nostaan kopan taivaalle = dorkan näköstä
Tai säätään maavaraa järkevästi ja pitään kopan järkevällä korkeudella = Mahtavuutta

 :kiss:

edit: pitääkö tehä ihan virallinen korkeusmittari kisoihin ;D
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mika R

  • Vieras
Lainaus
Auton minimi korkeus ajokuntoisena auton korkeimmasta
kohdasta mitattuna, antenni ja koritolpat/sokat poislukien.
2wd - 199 mm
4wd - Vapaa

Miksi 4WD luokassa minikorkeus on vapaa?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Lainaus
Auton minimi korkeus ajokuntoisena auton korkeimmasta
kohdasta mitattuna, antenni ja koritolpat/sokat poislukien.
2wd - 199 mm
4wd - Vapaa

Miksi 4WD luokassa minikorkeus on vapaa?

niinpä, eihän tuo sinällään vaikuta mitään omaan suorittamiseen. 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
ROAR-säännöt on päivitetty ja mukana on myös 4WD SC luokka, myös 2WD SC luokkaan on tullut lisäyksiä (punaisella).

Linkki: Roar Rule Book 2010

8.10.12 1/10th Short Course Truck

8.10.12.1 Dimensional Specifications:
Item Limit Specification
Wheel base Minimum 320mm (12.59 in) Maximum 335mm (13.19 in)
Overall Length Minimum 540mm (21.25 in) Maximum 568mm (22.36 in)
Overall Width Minimum 290mm (11.42 in) Maximum 296mm (11.65 in)
Weight Minimum 2098 gr (74 oz)
Vehicle Height Overall Minimum 199mm (7.835 in)
Wheel bead Inner Maximum 76.20mm (3.0 in)
diameter Outer Maximum 55.88mm (2.2 in)
Wheel bead width Maximum 39.37mm (1.55 in)

Wheels
Wheel width Maximum 41.91mm (1.65 in)
Tires Diameter mounted Minimum 106.68 (4.20 in)

8.10.12.2 Motor 17.5 turn brushless or 27 turn brushed.

8.10.12.3 2 wheel rear drive with geared or ball differential only.

8.10.12.4 No tire tread cutting, bald tires or custom cut tires allowed.

8.10.12.5 Body Specifications:
8.10.12.5.1 Full fender truck body. Body must completely cover tires when viewed from above.
8.10.12.5.2 Windshield minimum setback centerline front of body to begin windshield. See
diagram 1.
8.10.12.5.3 Cab roof minimum width and depth. See Diagram 2.
8.10.12.5.4 Cab minimum height and depth. See Diagram 3.
8.10.12.5.5 Cab Setback: Minimum setback is measured from a point equal to the Front
(centerline) of the body to the beginning of the windshield/lower rock guard.
8.10.12.5.6 Cab Profile: Minimum depth of the cab is measured from the beginning point
(centerline) of the windshield/lower rock guard to the rear reference point of the cab
8.10.12.5.7 Roof Panel: Minimum width is measured from outer most points of the roof section to
the upper side window reference line depth of the roof panel is measured (centerline)
from
8.10.12.5.8 No add on or integrated spoilers/wings allowed.
Diagram 1 Diagram 2 Diagram 3
8.10.12.6 Tire Mounted: Minimum Diameter of the tire (mounted) is established to limit
extremely low profile designs. The target dimension (new tire) is established at 4.30
Inches. To compensate for wear, molding tolerances, degradation of foam inserts, the
pre- race minimum allowable diameter of a mounted tire is 4.20 inches. Tracks and
Promoters are encouraged to select a “Stated” tire that works best for their particular
location.
8.10.12.7 Height: Minimum Overall Height is measured with vehicle at Static Stance in ready to
race condition
68
8.10.12.8 Race vehicles must have front and rear bumpers. Made from non Metal
material nor contain sharp edges.
8.10.12.8.1 Front bumper must be minimum 171.45mm (6.750 inch) in width. Front Bumper
can be no wider than the inner sidewall of the front tire when straight


8.10.13 1/10th Expert Open Short Course Truck 4x4

8.10.13.1 Dimensional Specifications:
Item Limit Specification ( * measured axle center)
Wheel base* Minimum 320mm (12.59 in) Maximum 335mm (13.19 in)
Overall Length Minimum 511mm (20.10 in) Maximum 568mm (22.36 in)
Overall Width* Minimum 273mm (10.75 in) Maximum 296mm (11.65 in)
Weight (Ready to Race) Minimum 2505 gr (88 oz)
Vehicle Height Overall Minimum 199mm (7.835 in)
Wheel bead Inner Maximum 76.20mm (3.0 in)
diameter Outer Maximum 55.88mm (2.2 in)
Wheel bead width Maximum 39.37mm (1.55 in)
Wheel width Maximum 41.9mm (1.65 in)

Dish Style Wheels Expressly Prohibited

Tires Diameter mounted Minimum 99mm (3.90 in)

8.10.13.2 Motor ANY ROAR Approved “05” Size Brushless Motor
8.10.13.2.1 Battery ANY ROAR Apporved 2S LiPo (7.4volt), 6Cell NiMh (7.2volt), or 2S LiFe
(6.6volt)
8.10.13.3 Four wheel drive with geared or ball differentials only.
8.10.13.4 No tire tread cutting, bald tires or custom cut tires allowed.

8.10.13.5 Body Specifications:
8.10.13.5.1 Full fender truck body. Body must completely cover tires when viewed from above.
8.10.13.5.2 Windshield minimum setback centerline front of body to begin windshield. See
diagram 1.
8.10.13.5.3 Cab roof minimum width and depth. See Diagram 2.
8.10.13.5.4 Cab minimum height and depth. See Diagram 3.
8.10.13.5.5 Cab Setback: Minimum setback is measured from a point equal to the Front
(centerline) of the body to the beginning of the windshield/lower rock guard.
8.10.13.5.6 Cab Profile: Minimum depth of the cab is measured from the beginning point
(centerline) of the windshield/lower rock guard to the rear reference point of the cab
69
8.10.13.5.7 Roof Panel: Minimum width is measured from outer most points of the roof section
to the upper side window reference line depth of the roof panel is measured (centerline)
8.10.13.5.8 No add on or integrated spoilers/wings allowed.
8.10.13.6 Tire Mounted: Minimum Diameter of the tire (mounted) is established to limit
extremely low profile designs. The target dimension (new tire) is established at 4.30 inches. To compensate for wear, molding tolerances, degradation of foam inserts, the pre- race minimum
allowable diameter of a mounted tire is 3.90 inches. Tracks and Promoters are encouraged to
select a “Stated” tire that works best for their particular location.

8.10.13.7 Height: Minimum Overall Height is measured with vehicle at Static Stance in ready
to race condition
Old fart

Mika R

  • Vieras
Näyttäis olevan molemmissa 199mm minimikorkeus

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Näyttäis olevan molemmissa 199mm minimikorkeus

Niin näyttäs olevan,
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mika R

  • Vieras
..joten miksi ei siis härmässäkin?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Mjoo, tuo muuttuu tai perustellaan miksi ei  :wink:

Joka tapauksessa V 2.0 sääntöihin tulee muutoksia ja nämä julkaistaan ihan näillä näppäimillä.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Itellä on slahissä 48mm maavaraa

Onko tämä mitta mitattu alustan matalimmasta vai korkeimmasta kohdasta?
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Itellä on slahissä 48mm maavaraa

Onko tämä mitta mitattu alustan matalimmasta vai korkeimmasta kohdasta?

On.

kuva selvintänee asian eli kyseessa ei ole vakio slashi http://picasaweb.google.com/simizek/Slash_LCG_proto#5439531198958983074
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Itellä on slahissä 48mm maavaraa

Onko tämä mitta mitattu alustan matalimmasta vai korkeimmasta kohdasta?

On.
:shocked: onko varmasti?  :shocked:
Old fart

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi


Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ainakin viritys on onnistunut kun rungon vaihdon jälkeen maavara ajokorkeudessa on saatu noin korkeaksi :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Ainakin viritys on onnistunut kun rungon vaihdon jälkeen maavara ajokorkeudessa on saatu noin korkeaksi :mrgreen:

Jep ei kai sitä mitään turisti sc autoja täällä haetakkaan eikös? Vaikka siitähän täällä on pääasiassa meuhkattu kun niitä ne diyt tulee olemaan.

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Mun mielestä radat pitäisi olla sellaisia, ettei siellä lankkuautolla voi yksinkertaisesti ajaa. Eli sisäratakisoissakin selvästi röykkysempiä, kun sähkökrossarilla.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Ainakin viritys on onnistunut kun rungon vaihdon jälkeen maavara ajokorkeudessa on saatu noin korkeaksi :mrgreen:

hmm... tuo onkin maastoajoneuvo eikä mikään jonninjoutavavannabecitymaasturiasso   :angry:


 :mrgreen:

ohaa tuo melekone monsteri

http://picasaweb.google.com/simizek/Slash_LCG_proto#5444018531922549394
« Viimeksi muokattu: 02.03.10 - klo: 14.54 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mika R

  • Vieras
Ongelma vaan taitaa olla että kuka sen radan muokkaa erien välissä ku samalla radalla ajetaan.. MikkoL, voisko Espoossa sinne heittää mollia erien välissä jotta rata olis vaikeempi ja hitaampi noille SC autoille? Nokiallahan radan voi duunata valmiiksi vaikeeksi..?

Ei niitten mollien tarvii olla samassa paikassa, sehän olis vaan hyvä niin noi jotka ajaa 1000 kierrosta illassa Espoon rataa ei olis niin ylivoimasia...

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelma vaan taitaa olla että kuka sen radan muokkaa erien välissä ku samalla radalla ajetaan.. MikkoL, voisko Espoossa sinne heittää mollia erien välissä jotta rata olis vaikeempi ja hitaampi noille SC autoille? Nokiallahan radan voi duunata valmiiksi vaikeeksi..?

Ei niitten mollien tarvii olla samassa paikassa, sehän olis vaan hyvä niin noi jotka ajaa 1000 kierrosta illassa Espoon rataa ei olis niin ylivoimasia...

Hieno idea kyllä. Tuo jos mikä rajottaisi vauhtia ja toisi lisää oikeaa henkeä tähän luokkaan. Toisi lisää paino arvoa sille jousitukselle. Ehdottomasti jotain mollia tai vastaavia mökkyjä radalle!