Mitä enemmän kuskeja on kussakin luokassa > sitä enemmän on kilpailua ja tasoa. Tämän kilpailija huomaa siinä, ettei heti ollakkaan suoraan a-finaalissa, vaan joudutaan oikeasti ajamaan, kuten oikeissakin kilpailuissa. Jos halutaan, että kaikille saadaan se finaalipaikka, niin kannattaa ajaa vielä merkkiluokat erikseen. :)
Kisajärjestäjän näkökulmasta ja varsinkin niiden uusien potentiaalisten kuljettajien silmissä mitä isompi luokka, sitä hienompi ja mielenkiintoisempi. Mitä vähemmän kuskeja, sitä suurempi kuilu on kärjen ja häntäpään välillä. Sitä vaikeampi sieltä on kehittyä ja nousta ylemmäs. Ja sitä vähemmän se luokka kiinnostaa ulospäin. En ole ihan eilen tätä touhua aloittanut, joten jonkinlainen näppituntuma touhuun on. Mutta ilmeisesti olen taas yksin tämänkin ajatuksen kanssa, tai sitten henkilöt ei uskalla kommentoida herran pelossa.
Tämä on tietääkseni vapaa maa ja jokaisella on mielipidevapaus. Oma tyylini ei ehkä kaikkia miellytä, mutta mulla ei ole tapana kyräillä verhojen takana, vaan voin sanoa sanottavani suoraan myös paikanpäällä, kuten olen tehnytkin.
Välillä tuntuu, että kisoihin ollaan tunkemassa millä sattuu historic-kalustolla, ja on pakko saada se juuri itselle sopiva luokka, kun ei olla valmiita yhtään tekemään työtä sen menestyksen eteen niissä luokssa joita on tarjolla. Tämä on näyttänyt olevan nykytrendi jo useita vuosia. Tässä en nyt osottele sormella ketään tiettyä, vaan suuntausta yleisesti. Onhan se hienoa että on tarjolla kaikenlaisia luokkia, mutta ehkä sitä pyörää ei kannata keksiä uudelleen.
Ja se mitä tulee ja tukee C-12 stokkiluokan palauttamista kisakalenteriin on se, että se on huomattavasti suositumpi luokka maailmalla IHAN SAMA mistä maasta otetaan referenssit.
Mutta jos saman päivän osallistujia ruvetaan halkomaan useisiin saman luokan teholtaan erilaisiin kisaluokkiin, suunta on mielestäni täysin väärä. Se kuinka stokki on tarkoitus kenties ensi kaudella toteuttaa on tarkoitus viitoittaa tietä erilliselle foamiluokkie sarjalle, jossa uskon olevan tilausta myös WGT luokalle. Mutta luokkien ei tulisi kilpailla samasta osallistujakapasiteetista keskenään, vaan ne tulisi jakaa viikonloppuun siten, että esim lauantaina WGT ja stanu ja sunnuntaina viri, joka suurella todennäköisyydellä vetäisi stanuporukkaa ajamaan myös toisena päivänä, samoin virikuskeilla olisi siihen mahdollisuus. Vaikka sitten niin, että virikuskit eivät saa pisteitä sarjasa tai osallistumisrajoitus vaikkapa vain kahteen kisaan. Ulkomailla tosin tällekkään ei ole ollut tarvetta, vaan on ollu varsinaisen hieno magneetti, kun virikuskit ovat vauhdittaneet vakioluokassa näyttäen mallia ja nostaen kilpailun tasoa. Ainakin itse olen sen verran kilpailuhenkinen, että pyrin suorituksessani aina vain parempaan, ja kokisin sen haastavana ja positiivisena asiana, kuten olen matkalla tähän päivään aina kokenut. Mutta toki kaikille asia ei ole niin tärkeä tai kilpailuvietti ja menestymisen halu ei ole niin kova.
Mutta Suomen tilanne on hieman eri sinänsä, että halutaan niitä uusia kuskeja. Joku kommentoi joskus aiemmin, että olen luokasta tekemässä itselleni treeniluokkaa toiseksi kisapäiväksi :D En edes vaivaudu kommentoimaan asiaa.
Tuossa muutamia ajatuksia.