Hobaon osien määrä on kenties suurimpia, mutta asiakkaana toimituksia seuranneena voisin väittää että tilaustiheys myös harvimpia.
Tilaan kerralla paljon ja jos joku kertaa käy niin, että jokin osa loppuu niin korjaan asian aina seuraavassa tilauksessa kuten tähänkin asti. Hätätilanteessa osa otetaan autosarjasta. Muistan myös kun siivet ja kytkin osat loppuivat ja se otti ennen kaikkea minua itseäni päähän kun joku osa loppuu. Siksi tuolloin seuraavassa tilauksessa korjasin tilanteen siten että ko. osia on vieläkin. Viime vuonna en voinut tehdä riittävän usein tilauksia johtuen TIEDÄT KYLLÄ MISTÄ. Tilauksen tekeminen kun ei ole niin yksinkertainen juttu. Tilauksen tekeminen vie paljon aikaa ja sitäkin enemmän menee aikaa kun käy läpi varastoa, mitä tarvitaan.
sillä tarkoituksenani oli vain tuoda esille asia, että mielestäni Xrayn useampi maahantuoja
Tietääkseni Xraylla on kyllä vain yksi virallinen maahantuoja, eli Dantom Oy.
Mikäli viime kesää katsoo, se mikä minua eniten risoi oli aikataulun pitämättömyys. Tämä on osittain riippummattomista syistä, mutta mikäli minulle kerrotaan että osat tulevat kahden viikon kuluttua, oletan niiden olevan kahden viikon kuluttua perillä, eikä joskus puolentoista kuukauden päästä.
Kerroin vain sen mitä minulle oli kerrottu. HoBaon toimitusajat pitenivät viime vuonna yskinkertaisesta syystä. HoBao valmistaa nykyisin paljon tavaraa ja heillä on kiire. HoBao tekee osia ym kamaa esimerkiksi Kyosholle ja muutamalle muulle firmalle. Ennen HoBaolta tavara lähti 2 päivän kuluessa rahojen saapumisesta, mutta nyt 30 päivän sisällä rahojen saapumisesta. Kerran kävi myös niin, että TNT hukkasi jossain Saksassa yhden laatikon, jonka vuoksi muita laatikoitakaan ei voitu minulle toimittaa. Tämä taas pidensi toimitusaikaa luvattoman paljon.
Myös muilla firmoilla on useinkin pitkiä toimitusaikoja. Esimerkkinä mainittakoon kun tilasin Xray Raycerin, jonka piti olla minulla 2-3 viikon sisällä, mutta tulikin minulle noin 3 kk päästä.
Tällöin olisin voinut varautua tilanteeseen ja hankkia osat muualta, kuten Jalakselta.
Enpä ymmärrä mikä sinua esti alkujaan ostamasta tavaroita Iso Hepalta, jos siellä kerran oli hyllyssä. Et kuitenkaan tilannut tavaroita etukäteen minultakaan.
Xraysta ostopäätöstä pähkäillessäni mietin myös sitä, että postikulut Tampereelta ovat helposti jopa pienemmät kuin bensakulut Raisio - Kaarina välillä.
Kaarinassakin on posti.
Viime kesänä pyysin useasti tuomaan joitain osia radalle, mutta arvon herra unohti palikat kotiin vaikka puhelusta oli vain vartti aikaa.
Sen verran näsäviisastelen, että jos olet soittanut minulle 15 min ennen kuin tulin radalle, olin jo matkalla, sillä matkani radalle kestää selkeästi enemmän kuin 15 min. Myönnän kyllä olleeni toisinaan hajamielinen, enkä muista tätä kyseistä tilannetta. Jätin myös Turkuun varaosapakin, jossa oli tärkeimmät ja välttämättömimmät varaosat. Lisää osia oli ja on edelleenkin saatavilla Salosta Heinosen Jarilta. Toivottavasti muutkin myyjät tekisivät niin vastaavassa tilanteessa, että jättäisivät pakin, että osia saa edes jotenkin vaikka itse myyjä on poissa. Halusin tällä osoittaa, että en jätä asiaa kuin koira pask**nsa kun lähdin armeijaan, sillä olen ihan oikeasti tässä hommassa täysillä mukana. Ja jatkossa vielä enemmän.
Ostaessani autoa sain kuulla kommentteja "se on todella hyvin huollettu" yms Herra Asiantuntijalta.
En kyllä muista sanoneeni, että auto olisi ollut missään huippukunnossa. Kertoihan sen jo auton "ajettu" hintakin. Muistan kyllä sanoneeni, että autolla oli paljon ajettu ja osia oli vaihdettu kun siihen oli tarvetta. Et myöskään tehnyt kauppaa minun kanssani, vaan auton omistajan ja kauppanteko hetkellä varmasti kyllä näit mitä olit ostamassa!!! Halusit tuolloin saada halvalla auton. Käytetty auto kun on käytetty auto ja sillä siisti. Auto oli todellakin halpa ja hintansa arvoinen. Mukana oli kuiten CNC ohjauspalatkin.
Kauden mittaan siihen tuli vaihdettua kuitenkin hyvin paljon osia kulumisen takia.
En valitettavasti ole nähnyt vielä polttiskrossiautoa, joka ei kulu. Myös kaikilla muilla merkeillä on heikoimmat kohtansa. Myönnän sen että Hyper 7 autossa on osia jotka kuluvat turhan nopeasti. Mainittakoon vakio ackemanlevy, jonka voi vaihta 5 eurolla CNC jyrsittyyn versioon, joka ei kulu läheskään niin nopeasti. 5 eurolla ei tosin muihin merkeihin saa juuri mitään. Ihmettelen kyllä miksi vastaavassa mittakaavassa ei ole tullut vastaavia valituksia muilta kokeneemmilta kuskeilta. Ehkä siksi, että he tietävät, että myös muun merkkiset autot kuluvat.
Ja etuvetoakselit olivat täydellinen pettymys myös. Pari loikkaa ja ne olivat niin vääntyneet että raahasivat c-palaan kiinni. Yllättäen toisen suoristuksen jälkeen alkoivat pysyä kutakuinkin suorana.
Kyllä silloin on jossain muussakin vikaa, kuin pelkissä vetoakseleissa. Kenties Jyrkkälän radan isot takahyppyrit ovat syynä? Harmi sinänsä kun minä ja muutamat muut pidämme takahyndistä. Minä en kylläkään ole rikkonut siellä ainuttakaan osaa. Toivottavasti ensi kesänä takahyndät tehdään sitten helpommiksi niin ne sujuvat vähemmän ajaneiltakin paremmin. Tiedän kyllä että etuvetoakselin saa vääntymään, mutta selostuksesi kuulostaa melko kärjistetyltä. Varsinkin kun itse ajoin viime kesänä armeijasta huolimatta noin 50 litraa eikä yhtään vetoakselia vääntynyt, paitsi yksi etukardaani koska rungon jäykistimen ruuvi oli löystynyt ja hyndästä alastullessa isku väänsi runkoa sen verran, että kardaani taipui hieman. Ei tosin häirinnyt menoa.
Muistuttaisin myös, koska olen HoBaon maahantuoja ja omaan kohtuu hyvät välit HoBaolle, niin minulla ja kuten myös Josella on mahdollisuus ehdottaa HoBaolle parannuksia. Muutamat pikkuparannukset kun ovat Suomesta peräisin. Tätä mahdollisuutta ei monellakaan muulla merkillä ole.
Ruoho on kuitenkin aina vihreämpää aidan toisella puolella.
Tämä on mielestä varsin pätevä syy vaihtaa auto ja ymmärrän sen, sillä HoBaon uutuudenviehätys taitaa olla jo unohtunut monella. On se myös kiva nähdä radalla muitakin autoja ja nähdä onko niissä sitten niin suuria hehkuttamisen arvoisia eroja. Haluan vain toivottaa onnea ja menetystä Xrayn kanssa. Toivottavasti saat siitä sitä parempaa vastinetta rahoillesi mitä ehkä et HoBaosta saanut.
uuden Hobaon markkinoilletulo näytti viivästyvän huomattavasti siitä mitä "tahot" tälläkin foorumilla alunperin antoivat ymmärtää. Yhdessä vaiheessa oli jo kova hype että ensimmäinen julkinen "Hyper8" olisi ollut Kaarinassa näytillä jo ennen lumien tuloa, viimeistään ennen kevättä..
Uuden HoBaon tiimoilta on ollut vähän liian paljon turhaa huhumyllyä. Osa siitä on kotoisin ameriikan maalta OFNA:lta osa muualta. Autohan alkujaan sanottiin tulevan myyntiin keväällä 2005. Tämä pitää paikkansa edelleen. Lokakuussa sain Viiksmalta vähän väärää tietoa joka sai minut innostumaan vähän turhan paljon (olen henkilökohtaisesti aivan housut sekaisin uuden auton tulemisen kanssa). Viiksma kun sanoi minulle "varmana" tietona, että Jose oli hehkuttanut uuden auton tulevan myyntiin marraskuussa ja oli käynyt sitä jo Italiassa testaamassakin. Ainakaan tieto ei pitänyt paikkaansa, että auto olisi tullut marraskuussa. Toisesta väitteestä en tiedä, eikä niistä varmaankaan saa sen enempää kertoakkaan. En tiedä toden peräisyydestä, että oliko Jose todellakin näin sanonut, mutta Viiksma näin minulle vakuutti. USA:ssa vallitsee vieläkin sellainen tieto, että auto tulisi myyntiin helmi- /maaliskuussa. Se kun ei pidä paikkaansa. Alkuperäinen markkinoilletuloaika kun on HoBaolta annettu touko-/kesäkuuksi.
HoBao otti minuun viimeksi tänään yhteyttä ja kertoi auton kuitenkin tulevan myyntiin hieman aiemmin. He kertoivat myös uuden auton tilanteesta ja pyysivät minua välittämään tietoa kaikille teille, että HoBao tekee tällä hetkellä autoon uutta tankkia, keksidiffiä/housingia ja vastariboksia. Myös tottakai uudessa autossa on uusi kori. He myös pyysivät minua kertomaan, että hyvää kannattaa odottaa ja tämä odotus palkitaan :-)
EDIT: Korjansin kirjoitusvirheen.