reittilä: Eikö sen tähden säännöt pitäisi laatia sellaisiksi että näitä kustannuksia nostavia konstaja ei käytetä.
Eikö kehittyneet akut jo mahdollistaisi ajoajan pidentämisen kilpailuerissä.
Mielestäni ajan lisääminen olisi helpoin tapa laskea kustannuksia, koska nykyisin moottoreista puristetaan älyttömiä tehoja irti kestävyyden kustannuksella, kollektoria sorvataan joka ajon jälkeen ja käytetään hiiliä jotka joutuu vaihtamaan jo parin akun jälkeen. Koneetkin menee nopeasti vaihtoon. Virissä näin joutuu melkein toimimaan jo siksi että pääsisi c-finaaliin.
Sitäpaitsi melkein kaikki harrastajat haluaa lisää ajoaikaa kisoissa. Jos ei saada useampia eräkierroksia niin pidennetään nykyisiä.
C-12:sta yksi mielenkiintoinen piirre oli että voittaja ei välttämättä ollut se joka alussa tahkosi nopeimpia kierrosaikoja vaan se joka pystyi pitämään vauhdin tasaisena koko finaalin ajan. Itse kaipaan sitä piirrettä touringiin.
Toke: Juuri niin, mutta tähän asti tehdyillä ja ehdotetuilla sääntöuudistuksilla ei juurikaan ole/olisi haluttua vaikutusta.
Olin kannattamassa pidennettyä ajoaikaa jo silloin kun 12-kierroksen käämi oli tulollaan, enkä suinkaan olut ainoa tuon ajatuksen kannattaja.
Renkaiden kanssa asia onkin jo sitten hieman mutkikkaampi.
Kustannuksia säästäviä ja näin periaatteessa hyvää tarkoittavia sääntöuudistuksia laadittaessa pitää pitää mielessä, että kyseessä on nopeus, ei talousajo. Tällä toiseikalla on se taipumus, että kanssakilpailijat koittavat olla nopeampia kuin muut.
Tästä päästään siihen tilanteeseen, että auton nopeutta pyritään lisäämään sääntöjen sallimissa puitteissa ja keinot ovat aina kustannuksia lisääviä, joka tapauksessa, eli kilpailijat siis _itse vapaaehtoisesti_ käyttävät rahaa ollakseen nopeampia kuin muut.
Tätä ilmiötä siis yritetään nyt hillitä.
Tähän asti tehtyjä muutoksia :
12-kierroksen käämirajoitus - ei juurikaan vaikutusta nopeuteen, hieman vaikutusta moottorien hankintakustannuksiin, mutta käyttökustannukset edelleen samat.
Rengassääntö CS-22, 27 ja 32 - käytännössä ajetaan 22/27 seoksilla, vaikuttanut selkeästi kustannnuksiin _rengaspuolella_, ei juurikaan vaikutusta vauhtiin eli edelleen puhutaan kilvanajosta.
Akkuihin ei ole puututtu ja vaikea olisikin, mutta akuista kertyy silti mahtavia menoeriä hillittömän kehitysvauhdin ansiosta.
Nyt suunnitteilla oleva ja kaikesta päätellen myös päätetty yhden rengasseoksen sääntö ei tässä sopassa laskisi oleellisesti kokonaiskustannuksia, mutta vaikuttaisi tuntuvasti ainakin TS-luokan luonteeseen.
Sääntöjä ja rajoituksia laadittaessa tulisi pitää mielessä kokonaisuus; mitä hyötyä ja haittaa uudistuksilla olisi.
Rengassäänntöuudistuksesta olisi suhteessa enemmän haittaa kuin _sitä_ hyötyä, mitä sillä haetaan.
Kannattaa tutustua Touring-Rallin sääntöihin. Siinä on luokka, jossa on säännöillä onnistuttu erinomaisesti saamaan kustannuksia inhimilliselle tasolle, kilpailuluonteen kuitenkaan mitenkään kärsimättä.