Ne uudet siivet ovat ihan hirveät. Tai siis eivät yksistään, mutta kun samaan autoon laitetaan hillitön etusiipi ja säälittävä takasiipi, on lopputulos lähes koomisen näköinen. Muuten autot ovat paremman näköisiä kuin edellisvuosina.
Toinen mun mielestä hassu juttu on tämä Brawn GP:n hypetys. Onhan se jo ollut markkinointi kikkana iän päivää, että annetaan mahdollisille mainostajille ja katsojille kuva tasaisemmasta ja yllätyksellisemmästä sarjasta kuin oikeasti ollaan. Ei ole meinaan ensimmäinen vuosi, kun joku talli x ajaa nopeimmin läpi talven, mutta sitten kaudella joku meneekin pieleen yllättäen ja samat Ferrarit ja McLarenit vie voiton kisasta toiseen.
Se kun vain on tyly totuus, että kukaan mainostaja ei lähde mukaan sarjaan, joka ei kiinnosta katsojia (lue: epätasainen yllätyksetön sarja). On siis keksittävä jotain koukkua, millä raha saadaan lajiin mukaan. Ja laittamalla huonompaan autoon vähemmän bensaa yms. yms. ja nopeampaan autoon raskas kuorma ja vähän säädötkin eritavalla, niin heti saadaan tulokset näyttämään kiinnostavilta satunnaisen Santerin silmissä.
Formulat ovat kuitenkin loppu peleissä bisnestä.
Toivon kuitenkin hartaasti olevani väärässä, ja näkisin todella mielelläni McLarenit viimeisissä ruuduissa ja Brawn GP:t eturivissä. Myöskin Kubicalle soisi menestystä tältä vuodelta. Tekisi ihan hyvää Formuloiden ''vähän'' näivettyneelle imagolle.
Joo onhan se takasiipi aluks "ruma" mut kyllä se muuttuu nätiks ku vähä aikaa sitä ihmettelee
Taka- ja etusiiven yhteinen tehtävänä onkin saada auton taakse "puhdasta" pyörteetöntä ilmaa jotta takana oleva auto pystyy ajamaan ihan kontissa kiinni menettämättä downforsen antamaa pitoa, jolloin ohitukset ovat helpompia kuin esim. viimekaudella.
Ohitukset kuitenkin samalla tapettiin KERS-systeemillä, joka sekin kehitettiin ohituksia helpottamaan. Ei varmasti ole meinaan yksi tai kaksi tilannetta, jossa KERS:iä käytetään ohitusten estämiseen ohittamisen sijasta, ja tulevalla kaudella tulaan varmasti näkemään pidempiä Trulli-junia pidempään kuin viime kaudella. Toki syntyyhän siinä illuusio kilvan ajamisesta, kun kukaan ei pääse siitä hitaimmasta ohi, ja 6 autoa kiertää rataa samassa nipussa.
Mutta toivotaan taas, että olen pahasti väärässä
On myöskin mielenkiintoista nähdä, miten lisätty mekaaninen pito vaikuttaa starteissa, joissa aerodynaaminen pito ei vielä ole niin merkittävä (lue: olematon). Äkkiseltään ajateltuna vauhdit ensimmäisessä mutkassa tulevat olemaan kovemmat, vaikka koneet ovatkin laiskempia kuin männä vuosina.
-Samppa