Rehellisesti sanottuna turisti on terveestä...
Tuota ilmaisua on vuosien ajan tullut käytettyä hyvinkin useasti, mutta enemmän tai vähemmän pilke silmäkulmassa joten ei serrattuja 4 millisiä muttereita sieraimiin
Molempia on ajettu ja jostain syystä touringit lähtee myyntiin viimeistään yhden kauden jälkeen, menee useampi vuosi ennen kun kiinnostus palaa tasamaalla ajamiseen. Lajina touring on kylläkin hieno, viime talvena tuli treeni mielessä ajettua stanua ja yksi kisakin käytiin pojan kanssa kolistelemassa. Nyt kun uusi sisäkausi lähti liikkeelle niin kumpikaan meistä ei tuntenut minkäänlaista vetoa touringiin, syitä on useita kuten jatkuva rengasjumppa sekä setuppien hinkkaaminen/tarkastaminen joka välissä. Liikaa oheistoimintaa ajominuutteihin verrattuna, toki syitä oli muitakin mutta niitä en viitsi lähteä ruotimaan ettei kenellekkään tule paha mieli.
Melko varmaan ajettaisiin touringia jos olisi enemmän aikaa paneutua auton säätämiseen ja treenaamiseen. Nykyään me ajetaan selkeästi vähemmän niin krossista löytyy se oma hauskuus vaikka auto tai kuski ei aina olisikaan ihan niin tikissä, tosin kyllä krossissakin autot pitää olla säädöissä, ei kuitenkaan ihan niin millintarkkaa touhuumista kun touringissa.
Onko syynä sitten radan ja ajamisen vaihtelevuus, luokan parempi "sopivuus" kylätason kuskille vai krossin yleinen rentous. Tämän viimeisen kommentin ymmärtää ne jotka olivat ajamassa tai seuraamassa yhtä Ulappatorin kisaa missä yksi kuski teki hattutempun sijasta koritempun SC luokassa, peruuttamalla podiumille
Mielipidettä kysyttiin ja se saatiin, jokaisella on omansa ja näin meillä. Kaikesta huolimatta, molemmat, krossi ja touring on hienoja lajeja harrastaa ja on pelkästään positiivista että jokaiselle löytyy omanlainen luokka.