Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 121197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oldfart

  • TamUA
    • Profiili
    • http://www.oldfartsracing.org
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #240 : 14.10.13 - klo: 15.16 »
Mukana ollaan mekaanikon vastusteluista huolimatta. Sen verran heräs  mielenkiinto tuon kouvolan museoautolla ajetun päivän jälkeen pienistä ongelmista huolimatta että auto tilattuna.
Antin monen vuoden painostus tuotti tulosta.

Noihin renkaisiin yms vakiojuttuhin mun kanta on että kukin ajaa sopivaksi katsomallaan autolla, korilla, koneella ja renkailla. Ei kannata aivonystyröitä vaivata moisilla stokki ajatuksilla. Kaikilla kuskeilla on omat hankintakanavansa ja kauppiaan sa jotka palvelevat asiakkaitaan. Toiset paremmin kuin toiset. Jo aikanaan Jakoset oli joka kisassa mukana ja kaikki pystyivät ostamaan kaikkia koneita yms.  Nyt samaa perinnetyä ansiokkaasti jatkaa Future rc.

Kustannuksethan on ihan itestä kiinni.

Toivotaan kaikki muutkin vanhat romut mukaan kisoihin.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #241 : 14.10.13 - klo: 17.34 »
Mukana ollaan mekaanikon vastusteluista huolimatta. Sen verran heräs  mielenkiinto tuon kouvolan museoautolla ajetun päivän jälkeen pienistä ongelmista huolimatta että auto tilattuna.
Antin monen vuoden painostus tuotti tulosta.

Noihin renkaisiin yms vakiojuttuhin mun kanta on että kukin ajaa sopivaksi katsomallaan autolla, korilla, koneella ja renkailla. Ei kannata aivonystyröitä vaivata moisilla stokki ajatuksilla. Kaikilla kuskeilla on omat hankintakanavansa ja kauppiaan sa jotka palvelevat asiakkaitaan. Toiset paremmin kuin toiset. Jo aikanaan Jakoset oli joka kisassa mukana ja kaikki pystyivät ostamaan kaikkia koneita yms.  Nyt samaa perinnetyä ansiokkaasti jatkaa Future rc.

Kustannuksethan on ihan itestä kiinni.

Toivotaan kaikki muutkin vanhat romut mukaan kisoihin.

Mahtavaa, tervetuloa mukaan!!!

-A-

meritane

  • Vieras
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #242 : 18.10.13 - klo: 11.55 »
Moro!

Katselin eilen tuon MM-finaalin. Ja heräsi muutama kysymys:

Autot näkyivät käyvän aika tiheään varikolla tankilla, joten paljonko on tankkausväli noin keskimäärin C8-autossa kisatilanteessa ?
Ajoin viime kesänä yhden M8-kisan ja mekaanikko huusi 6 min 50 sek kohdalla ekalle tankille ja bensa loppui varikolle tulokierroksen puoliväliin (olin ohjeistanut häntä että huuda tankille noin 7 min kohdalla...)  ja en halua että sama toistuu myös toisessa luokassa  :grin:

Ja renkaiden vaihdossa kiinnitin huomion renkaidenvaihdon nopeuteen, ilmeisesti renkaissa on jokin pikalukitus vaihdon nopeuttamiseksi?

Toivottavasti saadaan ensi kesäksi kaksi erää autoja radalle jossa toisessa ajaisivat pro-kuskit ja toisessa vähemmän pro-kuskit. Sillä itseä ainakin hirvittää C8-autojen vauhti ja olisi mukavampi ajaa oman tasoistensa kuskien kanssa samassa erässä kuin huippukuskien kanssa jotka menee suhahtaen vaan kierroksella ohi..

Tässäpä on sitten se MM-finaali jos vaikka vielä löytyy joku tässä viestiketjussa joka ei ole kisaa nähnyt :wink:
2013 IFMAR 1/8th Onroad World Championships - Main Final

Kisassa näkyy muuten yhdessä kohdassa Teemun mahtava ohitus pääsuoraa edeltävässä mutkassa. Huomionarvoista on ohitettavan säikähtänyt parahdus ajajakorokkeelta kun Teemu survoo väkisin ohi sisäkautta  :grin:
« Viimeksi muokattu: 18.10.13 - klo: 12.03 kirjoittanut meritane »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #243 : 18.10.13 - klo: 22.50 »
Autot näkyivät käyvän aika tiheään varikolla tankilla, joten paljonko on tankkausväli noin keskimäärin C8-autossa kisatilanteessa ?
==> Noin 5min tankkeja ajetaan

Ja renkaiden vaihdossa kiinnitin huomion renkaidenvaihdon nopeuteen, ilmeisesti renkaissa on jokin pikalukitus vaihdon nopeuttamiseksi?
==> Joo, niissä on sellaset pikalukot. Nopein tankkaus+renkaanvaihto mitä olen nähnyt on noin 13sec yhteensä

Toivottavasti saadaan ensi kesäksi kaksi erää autoja radalle jossa toisessa ajaisivat pro-kuskit ja toisessa vähemmän pro-kuskit. Sillä itseä ainakin hirvittää C8-autojen vauhti ja olisi mukavampi ajaa oman tasoistensa kuskien kanssa samassa erässä kuin huippukuskien kanssa jotka menee suhahtaen vaan kierroksella ohi..
==> Tähän tarvitaan noin 11+ kuskia. Jos porukkaa tulee, se on hyvinkin mahdollista.

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #244 : 19.10.13 - klo: 06.56 »
Collarin "oma" rata.... Olispa ylimääräinen miljoona, niin minullakin olisi tällainen:

http://www.collariraceway.it/track.html
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #245 : 19.10.13 - klo: 12.29 »
Itsellä pyörii taustalla ajatus uudesta DIV2:sta

Kaikki kuskit ajaisivat samaa yleiskilpailua, mutta erillinen "Spec"-luokan voittaja palkittaisiin lisäksi. Spec-luokan lisärajoite olisi siis yksinkertaisesti:
- GT-8 säännön mukainen moottori
- Tai mielessäni oleva muutama muu edullinen luokkaan sopiva moottori
- Ainoa modaus mitä GT-8 moottoriin saisi tehdä olisi C-8 tyylisen jäähdytyskannen vaihtaminen (tilanahtaus syystä)

..näitä jengillä on jo olemassa ja budjettikisaajan ainoa pakollinen uusi hankinta olisi auto, kori ja renkaat.

Mitä mieltä??

-A-

ps. Editoin tätä viestiä vähemmän mainostavampaan suuntaan
« Viimeksi muokattu: 19.10.13 - klo: 20.34 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #246 : 19.10.13 - klo: 13.10 »
Tässä oli hintaesimerkkejä kotimaasta saatavista edullisista vaihtoehdoista. Poistin ne koska ne tulkittiin mainostamiseksi.

-A-


« Viimeksi muokattu: 19.10.13 - klo: 20.17 kirjoittanut MrOllinmaki »

meritane

  • Vieras
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #247 : 19.10.13 - klo: 13.41 »
Minä olen sillä kannalla että mitä vähempi luokkia, sen parempi. Kun on vähän luokkia niin kuskeja piisaa.

Suomessahan on siinä mielessä menty vikasuuntaan että on lähes kaikki mahdolliset luokat olemassa ja kaikissa pitää vielä jostain syystä ajaa kilpaakin...
No, tämä maahan on umpihullu! Ei löydy toista maata missä heitetään saapasta, pelataan jalkapalloa suolla tai kannetaan eukkoa, ja kaikista edellä mainituista järjestetään vielä erityiset kisatkin... Ja tätä kaikkea saatetaan perustella sillä että pitäähän yksilöllä olla mahdollisuus valita erilaisista vaihtoehdoista.
No, jos tuota nyt miettii järjen kanssa niin mitä enempi vaihtoehtoja niin sitä sekavampi on kokonaisuus. Kun vaihtoehtoja on vähän niin sitä vähempi ihmiset on pihalla asioista...
 
Takaisin rc-autoiluun: kun luokkia on paljon, käy jossain vaiheessa niin että vähäväkisimmät tippuu pois kun ei ole kuskeja.
Sitten kavereita harmittaa kun ovat pistäneet rahaa uuteen kisapirssiin 1000-2000 euroa kun ei treenikavereita tai kisoja olekaan...

Nykyisestä tilanteesta joutaisi karsimaan ylimääräiset luokat kokonaan poikkeen (kuin lisätä siihen "uusia" luokkia lisää) ja jättää jäljelle ulkona ajettaviksi luokiksi vain asvalttipolttis C8, polttiscrossi M8 ja sähköpuolelta crossiluokiksi M2-10 ja M4-10.

Lopuksi mainittakoon: kirjoittamani sanat eivät välttämättä miellytä kaikkia mutta se on ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 19.10.13 - klo: 13.52 kirjoittanut meritane »

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #248 : 19.10.13 - klo: 19.22 »
Itsellä pyörii taustalla ajatus uudesta DIV2:sta

Kaikki kuskit ajaisivat samaa yleiskilpailua, mutta erillinen "Spec"-luokan voittaja palkittaisiin lisäksi. Spec-luokan lisärajoite olisi siis yksinkertaisesti:
- GT-8 säännön mukainen moottori
- Tai Novarossi N21-5T
- Tai Novarossi N21.7T
- Ainoa modaus mitä GT-8 moottoriin saisi tehdä olisi C-8 tyylisen jäähdytyskannen vaihtaminen (tilanahtaus syystä)

..näitä jengillä on jo olemassa ja budjettikisaajan ainoa pakollinen uusi hankinta olisi auto, kori ja renkaat.

Mitä mieltä??

-A-
tarttee varmaan lähettää sinulle Picco 21 stock moottori demoksi, jotta sitäkin harkittaisiin vaihtoehdoksi:
Picco P-21 max Turbo + Efra 2609 pilli/adapteri paketti  € (Hinta Team shepherd Finland blogissa)   tai Velox Sonic 21 On road stock+ 2609  setti €( Hinta nähtävissä team Shepherd Finland blogissa)-  Aika lailla "budjetti vaihtoehto" myös...   JV
« Viimeksi muokattu: 19.10.13 - klo: 20.31 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #249 : 19.10.13 - klo: 19.37 »
Minä olen sillä kannalla että mitä vähempi luokkia, sen parempi. Kun on vähän luokkia niin kuskeja piisaa.

Suomessahan on siinä mielessä menty vikasuuntaan että on lähes kaikki mahdolliset luokat olemassa ja kaikissa pitää vielä jostain syystä ajaa kilpaakin...
No, tämä maahan on umpihullu! Ei löydy toista maata missä heitetään saapasta, pelataan jalkapalloa suolla tai kannetaan eukkoa, ja kaikista edellä mainituista järjestetään vielä erityiset kisatkin... Ja tätä kaikkea saatetaan perustella sillä että pitäähän yksilöllä olla mahdollisuus valita erilaisista vaihtoehdoista.
No, jos tuota nyt miettii järjen kanssa niin mitä enempi vaihtoehtoja niin sitä sekavampi on kokonaisuus. Kun vaihtoehtoja on vähän niin sitä vähempi ihmiset on pihalla asioista...
 
Takaisin rc-autoiluun: kun luokkia on paljon, käy jossain vaiheessa niin että vähäväkisimmät tippuu pois kun ei ole kuskeja.
Sitten kavereita harmittaa kun ovat pistäneet rahaa uuteen kisapirssiin 1000-2000 euroa kun ei treenikavereita tai kisoja olekaan...

Nykyisestä tilanteesta joutaisi karsimaan ylimääräiset luokat kokonaan poikkeen (kuin lisätä siihen "uusia" luokkia lisää) ja jättää jäljelle ulkona ajettaviksi luokiksi vain asvalttipolttis C8, polttiscrossi M8 ja sähköpuolelta crossiluokiksi M2-10 ja M4-10.

Lopuksi mainittakoon: kirjoittamani sanat eivät välttämättä miellytä kaikkia mutta se on ihan ok.

Suomihan on maailman "amerikkalaisin eurooppalainen maa", eli jenkkilässä "everybody can be a winner" joten luokkia ja kisoja piisaa. Täällä on vaan hiukka vähemmän porukkaa. maailman luokat tarttis olla ne joita ajetaan. Senverran olen pyörinyt aikoinaan  EFRA/Roar kuvioissa ( jopa IFMARin perustavassa kokouksessa) että tiedän noiden puljujen olevan UMPIKAUPALLISIA joten missä vilkkuu pätäkän kulmaa, niin sinne , vaikka väkisin ja sääntöjä mukeltamalla...Koska täällä nuo kaupalliset näkökohdat ovat suht rajoitetut, niin urheillullisten seikkojen tulisi ratkaista. Olen nyt samaa mieltä että C-8 luokkaa ajaisivat kaikki samassa, ja samoilla säännöillä, erkiseen voisi sitten huomata ja palkita "Rookiet" eli aloittavat sekä +40 eli oldie kuskit.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #250 : 19.10.13 - klo: 20.09 »
Ylläpidon ei ole tarkoitus laittaa tämän luokan eteen mitään kapuloita rattaisiin, mutta yritetään jatkossa pitää kaupallinen puoli tästä keskustelusta erotettuna, ettei keskustelu mene siihen että eri tahot vuorollaan mainostavat myymiään tuotteita ja niiden hintoja.

http://rc10.fi/index.php?topic=1158.0
Foorumissa mainostaminen on kielletty. Ilmoituksiin saavat laittaa osto- ja myynti-ilmoituksia vain yksityiset henkilöt. Ilmoitukset säilyvät kuukauden, uuden ilmoituksen saa luoda kahden viikon välein.


-ylläpito
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #251 : 19.10.13 - klo: 20.30 »
...erkiseen voisi sitten huomata ja palkita "Rookiet" eli aloittavat sekä +40 eli oldie kuskit.

=) taitaa vaan olla suurin osa porukasta +40...

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #252 : 19.10.13 - klo: 20.32 »
+40 ??  hehe...:)  tai + 60...
« Viimeksi muokattu: 20.10.13 - klo: 12.22 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #253 : 21.10.13 - klo: 12.58 »
Minä olen sillä kannalla että mitä vähempi luokkia, sen parempi. Kun on vähän luokkia niin kuskeja piisaa.

Suomessahan on siinä mielessä menty vikasuuntaan että on lähes kaikki mahdolliset luokat olemassa ja kaikissa pitää vielä jostain syystä ajaa kilpaakin...
No, tämä maahan on umpihullu! Ei löydy toista maata missä heitetään saapasta, pelataan jalkapalloa suolla tai kannetaan eukkoa, ja kaikista edellä mainituista järjestetään vielä erityiset kisatkin... Ja tätä kaikkea saatetaan perustella sillä että pitäähän yksilöllä olla mahdollisuus valita erilaisista vaihtoehdoista.
No, jos tuota nyt miettii järjen kanssa niin mitä enempi vaihtoehtoja niin sitä sekavampi on kokonaisuus. Kun vaihtoehtoja on vähän niin sitä vähempi ihmiset on pihalla asioista...
 
Takaisin rc-autoiluun: kun luokkia on paljon, käy jossain vaiheessa niin että vähäväkisimmät tippuu pois kun ei ole kuskeja.
Sitten kavereita harmittaa kun ovat pistäneet rahaa uuteen kisapirssiin 1000-2000 euroa kun ei treenikavereita tai kisoja olekaan...

Nykyisestä tilanteesta joutaisi karsimaan ylimääräiset luokat kokonaan poikkeen (kuin lisätä siihen "uusia" luokkia lisää) ja jättää jäljelle ulkona ajettaviksi luokiksi vain asvalttipolttis C8, polttiscrossi M8 ja sähköpuolelta crossiluokiksi M2-10 ja M4-10.

Lopuksi mainittakoon: kirjoittamani sanat eivät välttämättä miellytä kaikkia mutta se on ihan ok.

Tässä oli lähinnä ajatuksena että näillä vähän hitaammilla autoilla ajettaisiin siis samaan aikaan ja sekaisin ykkösdivarin autojen kanssa. Kyse oli siis lähinnä siitä että muutettaisiinko kakkosdivarin määritelmää C8-autopohjaiseksi jolloin mm. rengasasiat helpottuisivat huomattavasti. Jos kavereita, jotka miettivät asiaa, mutta empivät sen takia että ykkösdivarilaiset kulkevat liian lujaa tms, löytyy yli 2 kpl, voitaisiin tällainen muutos hyvinkin tehdä. GT-8 moottorisääntö on mielestäni toiminut hyvin ja mielestäni olisi hyvä tarjota mahdollisuus näiden laitteiden hyödyntäminen em. tavalla.

Mistään varsinaisesti eri luokasta ei ole kyse. Käytännössä vain hitaammalla moottorisäännöllä ajavien nopein siis vain palkittaisiin erikseen, tyyliin:

- Kokonaiskilpailun TQ-palkinto (kaikki osallistujat)
- Yleiskilpailun voittaja (kaikki osallistujat)
- Kakkosdivarin voittaja (Vain DIV-2 kuljettajat)

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #254 : 21.10.13 - klo: 13.45 »
Mielestäni ajatus että ajettaisiin C-8 pohjaisilla autoilla ja "clubracer-stock-GT-8" moottorisäännöllä ajavat palkittaisiin erikseen, on oikein hyvä, siinäkin mielessäkin  että kun tuo "vanha sotaratsu" eli GT-8 mylly vihdoinkin väsyisi , olisi "upgreidaus" eli modernimpi moottori ainoa tarvittava muutos jotta oltaisin yleisesti ottaen kilpailukykyisempiä.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

meritane

  • Vieras
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #255 : 21.10.13 - klo: 19.21 »
Ymmärsin asian hieman toisin aiemmassa viestissäni.

Kun tuota asiaa pohtii niin se voisi olla ihan hyvä asia että C8-autoon istutettaisiin aloittelijoille vähän kesympi pannu. Kyllä gt8-pannustakin löylyä löytyy ja sillä pääsisi maistamaan jo kuningasluokan-meininkiä.

Toisaalta gt8-pannussakin saattaa olla liikaa tehoa vasta-alkajalle kun niistäkin melkein jokaisesta löytyy se 2.5hp.

En tiedä sitten että mikä sitten olisi se miellyttävin ratkaisu ensi alkuun.

Poissa oldfart

  • TamUA
    • Profiili
    • http://www.oldfartsracing.org
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #256 : 21.10.13 - klo: 21.50 »
Näistä moottorijutuista voisi luulla että se on ainoa  koko lajissa joka ratkaisee. Ite ajoin halvimmalla novarossilla, alle 200 ja ikuisuuden vanhalla autolla. Kulki ihan riittävästi. En oikein ymmärtä miksi jauhetaan pelkistä  koneista.
Jos katsotaan tp-10 kautta, Panu ajoi halvimmalla Novarossin koneella kiko kesän  ja  oli  finaaleissa kohtuulisen hyvillä sijoituksilla aina. Polttomoottoroautojen ainoa asia ei ole teho. Kuten isot autoilijat sanovat, you have to finish  to finish first.
Lakataan säikyttelemästä mahdollisia uusia kuljettajia ja muistutetaan siitä että iso osa meistä vanhemmista kisaajista auttaa  mielellåän uusia tulokkaita.
Kesää odotellessa.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #257 : 24.10.13 - klo: 16.38 »

Toisaalta gt8-pannussakin saattaa olla liikaa tehoa vasta-alkajalle kun niistäkin melkein jokaisesta löytyy se 2.5hp.

Niinpä... vanhana jääränä, joka oli tekemässä aikoinaan Teknariin 3,5cc Nitromootorien tehomittauksia hydraulipumppuun ja kalibroituun painemittariin perustuvassa testipukissa, voin sanoa että on kyseessä
"alppien takaiset hevosvoimat"   Kun NOVAROSSI tuli markkinoille, niin yhtäkkiä mainostetut hevosvoimalukemat hypähtivät yli 2 hevosvoimaan.. Oikeissa testeissä, hobbylehtien tekemissä ja tuossa TM testeissä saatiin autoänkkärillä ja 25% nitroseoksella ja 9mm kaasarilla realistiset 1,2-1,5 hepan tulokset. 1,8 HP saatiin 50% nitrolla ja täsypitkällä venepillillä. Tiedoksi että autoissa käytetään "puolen aallon pilliä"  eli lyhyempää, jotta mahtuisi auton sisään. Se voimistaa vain joka toista sykettä eli ei ole niin tehokas, äänenvaimennin osa tiputta siitäkin arvosta noita tehoja. Jos katsotte Novarossin saittia, niin ovat lopettaneet noitten hatusta vedettyjen teholukemien mainostamista, sillä Tallinan pojat ( kovia speediautomiehiä) laittovat Novarossi 21 huippumyllyn dynamometriin. Jottei Cesare Rossin ja kumppaneiden tarvitisi alkaa punastella ja selitellä, ei Novarossi enää julkaise noita "italian hevosvoimia"
« Viimeksi muokattu: 24.10.13 - klo: 16.45 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

meritane

  • Vieras
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #258 : 24.10.13 - klo: 19.39 »
C8-luokassa voisi olla, en tiedä saako mietelmäni kannatusta, samankaltainen järjestelmä moottorien suhteen kuin sähköturisteissa. Eli 3 luokkaa stanu-, prostock- ja viri-luokat. Aloittelijat aloittaisivat sillä vähätehoisella "stanu"koneella (jokin niukkatehoinen rtr-kone tai vastaava) ja kun ajotaitoa tulee lisää siirryttäisiin prostockiin (gt8) ja lopuksi viriin.

Ilmoitelkaa että mitä mieltä olette tälläisesta systeemistä?


Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #259 : 24.10.13 - klo: 19.54 »
kaksi luokkaa riittää: Pro Stock ja avoin. Ei niiitten tehoissa niin kauheita eroja ole. suurin ero tulee kurkun läpimitassa ja se on helppo tsekata. Pro stock 5mm reijällä, ei ole liikaa paukkua...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #260 : 24.10.13 - klo: 20.10 »
Niin kauan, kun kilpailijoita on 30 tai vähemmän, en näe tarvetta jakaa kilpailijoita eri "teholuokkiin". Tällä hetkellä sarjaan alustavasti ilmoittautuneita on noin 10 kilpailijaa. Tällä määrällä ei vielä kunnon kilpasarjaa saa aikaiseksi, se on nähty jo GT8-luokassa. Hyvä alku se on kuitenkin, toivotaan vielä vähintään toinen mokoma lisää.
Flying Calacucco

meritane

  • Vieras
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #261 : 25.10.13 - klo: 09.45 »
Ok, mennään kahdella luokalla.

Sehän sitten selviää kokeilemalla että millaisen kurkun moottoriin kannattaa asentaa ettei ratatykki liiku liian lujaa omiin ajotaitoihin nähden. 3 mm:nen kurkku?  :wink:

Kyllähän niistä muistakin vehkeistä tehoja kuristetaan kaasarinkurkkua rajoittamalla. Nimittäin esim. Tunturi Tiger Aquassa vm. 89 oli vakiona 8 mm kaasari (kyseisen mopedinrungossa on vakiona 50 kuutioisen enduropyörän pannu) ja kun siihen laittoi 18 mm kaasuttimen vakion tilalle ja pakoputken mikä ei kuristanut tehoja niin kyllä mopedi liikahti: kiihtyvyys parani todella paljon ja huippunopeus tuplaantui :wink:

Poissa OL

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #262 : 25.10.13 - klo: 16.03 »
Oma korteni kekoon:

Mielestäni tähän moottoriasiaan on ihan turha takertua.

-joku 80€ narukone ei sovi tähän luokkaan ja aiheuttaa varmasti niin paljon ongelmia, että luokka vaihtuu nopeasti
-n.200€ tai alle moottorit esim. aiemmin mainittu Novarossi 5T on laadukas ja toimintavarma ja kulkuakin on.
-Pieni kurkku -->epäilen, että jotain ongelmia tulee jos lähtee ihan älyttömiä kurkulla rajoittamaan, taas mielipahaa ja luokka vaihtuu nopeasti.

Mielestäni tehoero 180€ moottorissa ja 450€ moottorissa on sama kuin puhuttaisiin C-12 luokassa siitä, että ajetaanko 3.0 vai 4.5 moottorilla eli stanuksi C-8 ei järkevästi muutu moottorisäännöllä.

Ihan aloittelijaluokaksi C-8 ei ehkä sovi, mutta autossa on niin paljon mekaanista sekä aerodynaamista pitoa, että väittäisin sen olevan varsin helppo ajaa. Tarkoitan sellaista Suomen tämänhetkisen kärjen vauhti +2s/kierros se auto menee itsestään.

Ehdotan:
-Vapaa moottori, kaikki ajaa samaa kisaa
-Jos halutaan "stanu" luokka, niin järkevä konesääntö (Lue ei narulaitteita) + jotain muuta mikä erottaisi luokat toisistaan. (itse ajoin koko viime ja toissa kesän "stanukoneella".)

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #263 : 25.10.13 - klo: 18.04 »
Ei niillä hinnan eroilla ole kovin suurta merkitystä moottorin kulkuun. Lähinnä teho määräytyy kaasuttajan kurkun ja porttien muodon mukaan. Buggy moottoreissa on kautta linjan matalampi pakoportin ajoitus kuin"ratamoottoreissa" niissä on myös yleensä hiukan pinempi kaasarin kurkun läpimitta. Tämä on se suurin ero, sitten on tietysti materiaalierot: paremmat kuulalaakerit(osa keraamiset tai kokonaan keraamiset laakerit) parempi männän materiaali. halvemmissa moottoreissa on yleensä valettu alumiinimäntä, kun kalliimmissa on "bar stockista" työstetty mäntä, jonka seinämävahvuuskin on pienempi ( kevyempi) Sitten on aina tuo "hinnoitelupuoli" tottakai "pro moottorille" lätkäistään kova hinta, koska on aina sellaisia jotka ajattelee että rahalla saa nopeutta ja nopeus automaattisesti tuo kisamenestystä.. Se olennainen kyllä on aika lailla muissa tekijöissä kuin raa-assa nopeudessa...
Kun ajattelee nitromoottoria pumppuna  joka pumppaa sisäänsä laajenevaa kaasua, tajuaa että mitä enemmän se haukkaa tuota kaasua (iman ja fuilin seosta) sitä enemmän paukkua löytyy
« Viimeksi muokattu: 25.10.13 - klo: 18.11 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #264 : 26.10.13 - klo: 13.03 »
Taitaa yleinen mielipide kuitenkin kallistua siihen suuntaan että ajetaan vain yhtä luokkaa ja yhdellä säännöllä. Jokainen sitten valitsee itselleen sopivat laitteet ja ajaa niillä. Kuten myöskin jo aiemmin sanottuna, tähänkin asti kisoja on voitettu ja hävitty kaikenhintaisilla koneilla.

-A-

Poissa Tuukka T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #265 : 26.10.13 - klo: 15.12 »
Taitaa yleinen mielipide kuitenkin kallistua siihen suuntaan että ajetaan vain yhtä luokkaa ja yhdellä säännöllä. Jokainen sitten valitsee itselleen sopivat laitteet ja ajaa niillä. Kuten myöskin jo aiemmin sanottuna, tähänkin asti kisoja on voitettu ja hävitty kaikenhintaisilla koneilla.

-A-


Olen tismalleen samaa mieltä, tosin metriäkään en ole vielä ajanut joten puheiden painoarvo on samaa luokkaa.

Henkan menneen kesän Serpent tuli uuteen kotiin ja seuraavana on edessä sähköjen ja pannun ym muiden tarpeiden hankinta. Kevät koittaa pian.
Löysin rantein...

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #266 : 26.10.13 - klo: 16.41 »
Tässä ensikesän EC-A kilparata Itävallassa. Halukkuudet osallistumiseen pitää ilmoittaa vielä tämän kuun aikana!!!

2013 Euro Nitro Series Rd2 - 1/8th Qualifying Rd2

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #267 : 27.10.13 - klo: 17.41 »
Pohdiskelun alla seuraavanlainen muutos ajoformaattiin:

Vanha settihän on ollut niin monta alkuerää kuin mahdollista ja sitten se finaali perään, johon kaikki ovat mahtuneet.

Uusi ajatukseni on että finaalissa ajaisi max 10 autoa, jotka pääsisivät sinne seuraavasti:
- 8 nopeinta suoraan alkueristä
- alkuerien 9-XX ajavat ennen TP-10 semejä oman 10minuutin nousufinaalinsa, josta 2 parasta nousee mukaan finaaliin
- Jos kuskeja on kaikkiaan alle 11 kpl, ajetaan nousufinaalin tilalla vapaaehtoinen 10min finaalitreeni (ja siis kaikki pääsee suoraan alkueristä finaaliin mukaan)

Näinollen kokonaisajomäärä päivän aikana olisi:
2* 3+5min treenit
4* 3+5min alkuerät (tai 5 alkuerää, jos päivään mahtuu)
1* 3+10min nousufinaali (tai pienellä määrällä kuskeja kaikille avoin finaalitreeni)
1* 3+20min finaali

Semmoista tänä iltana....

-A-
« Viimeksi muokattu: 27.10.13 - klo: 21.26 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #268 : 29.10.13 - klo: 01.06 »
Kuinka paljon porukat täällä harrastaa noita VCR kisaamispelejä ? Ennenkaikkea GT 5 tai 6...Pieter Bervoetsin VCR Pro kisaohjelmaa 1/8 ja 1/10 autoilla tuli aikanaan sahattua aika lailla... melko realistista ja hauskaa !
Mutta entä jos saisi ajettavakseen oikean 1/8 ratapolttiksen ilman mitään investointia, vain maksamalla vähän fuilista ja käyttämistään renkaista... Se on nyt mahdollista ! Tsekkaa tuota mainostajan foorumia kunhan sellainen on pistetty pystyyn myös Racing Hobbylle RC 10.fi foorumille tai tsekkaa Blogini. JV/ raddaddy
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #269 : 29.10.13 - klo: 09.43 »
VRC Pro oli sponssina kevään mattoautojen EM-kisoissa Kiimingissä, Suomen toistaiseksi ainoa (ja ensimmäinen!) pelattava RC-rata on tuolla:

http://www.vrcworld.com/tracks/track.aspx?track=98

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC