Kirjoittaja Aihe: uusi rc auto  (Luettu 53072 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
uusi rc auto
« : 28.08.12 - klo: 21.53 »
Morjesta kaikki.

En tiedä minne olisi pitänyt oikeastaan laittaa kun liittyy niin moneen asiaan sekä on itsellään oma juttunsa.

Elikkäs kyse on uudesta rc autosta/ns. merkistä. Kyse on siis minun itse suunnittelemasta 1/10 skaalan katuautosta jota olen n. 8kk suunnitellut pala palalta, miettinyt, ettiskellyt 3d ohjelmia yms. varsinaisesti ei ole tarkoitus vielä tuoda markkinoille mitään uutta koska ensinnäkään ei olisi varmaankaan mitään mahollisuutta saada tätä sarja tuotantoon kunnolla ja myytyä. Mulla ikää(15).

Voisin vähän valaista mikä mulla oli tässä lähinnä ideana.
Lähtökohta oli se, kun alumiini ei paina paljon mitään niin oli tarkoitus tehdä kaikki osat alumiinista. Moottoriksi tulisi jokin suurehko 1/8 kokoluokan harjaton esim. castle mamba monster. Suuren koneen idea oli se kun auto on 1/10 ja täys alumiininen niin jaksaa viedä oikeen kunnolla eteenpäin. Niillä välityksilllä mitä olen tällähetkellä ajatellut niin on täysin järjetöntä sen kokoiselle autolle kun ajattelee, että luultavasti huiput noin 150km/h No mutta ei siinä traxxas xo-1 ole ideaa kun kulkee 160 vaikka onkin paljon isompi.

Autossani on myös kummallisia ja omituisia teknisiä ratkaisuja
muunmuassa:

- yli iso moottori
- tasan 2 voimaa välittävää ratsta (spurri ja pinioni)
- spurrilta umpinaiselle alumiiniselle taka-akselille suoraveto
ilman minkäänläistä diffiä. toisin sanoen lukkoperä.
- takaveto (ei mitään kummallista kylläkään)

Suurin syy miksi tänne aloin kirjoittelemaan tätä on se, että tästä pitäisi saada tehtyä jonkinlainen prototyyppi. Mutta kuka osat valmistaa? Siihen tarvisi monenlaista cnc konetta. Jotkin osista on sen verran monimutkaisen mallisia. Osia on yhteensä jotakuinkin n.50-60 en tarkkaan ole laskenut kun vielä muutama osa saattaa puuttua (jotain viimeistely osia) Niin palataan aikaisempaan kuka voisi tehdä näitä osia. Jos täällä on joitan henkilöitä ketkä osaavat ja pääsevät cnc koneella tekemään ja olisivat sen verran avuliaita tämän asian kanssa. Ongelma vaan on siinä kun mitään en oikeen viittisi ruveta maksamaan kun rahaa ei oikeen ole.

DXF kuvat löytyy kyllä (tai ei vielä ne pitää ensin exporttaa) mutta onnistuu niiden saaminen. Sekä vielä kun löytäisi jonkun convertterin millä saa tehtyä niin Gkoodit saisi kanssa. Ainiin ja olen siis Porvoosta päin (jos silä tiedolla jotain tekee)

Tämä tekemäni auto ei siis ole mikään tavallinen homemaden näköinen peli vaan tähän on tosissaan käytetty aikaa. Tosin jotkin etupään ratkaisuista on kummia kun en mitään 6000€ autocad ohjelmia omista.

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #1 : 28.08.12 - klo: 22.02 »
Vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #2 : 29.08.12 - klo: 09.27 »
Suurin syy miksi tänne aloin kirjoittelemaan tätä on se, että tästä pitäisi saada tehtyä jonkinlainen prototyyppi. Mutta kuka osat valmistaa? Siihen tarvisi monenlaista cnc konetta. Jotkin osista on sen verran monimutkaisen mallisia. Osia on yhteensä jotakuinkin n.50-60 en tarkkaan ole laskenut kun vielä muutama osa saattaa puuttua (jotain viimeistely osia) Niin palataan aikaisempaan kuka voisi tehdä näitä osia. Jos täällä on joitan henkilöitä ketkä osaavat ja pääsevät cnc koneella tekemään ja olisivat sen verran avuliaita tämän asian kanssa. Ongelma vaan on siinä kun mitään en oikeen viittisi ruveta maksamaan kun rahaa ei oikeen ole.
Sitten sulla on suuri ongelma, koska cnc tulee maksamaan projektissa eniten ja se myös maksaa paljon.

Nimimerkillä sain kaksi tulitikkuaskin kokoista alumec osaa teetettyä kaverin kautta 160e kaverihintaan n. 4 tunnin työstä, kaupalliset puljut sanoivat että 400e + alv tai eivät tee mitään. Eli jos vaan löydät kaverin joka haluaa uhrata useita kymmeniä tunteja noiden valmistamiseen niin sitten ehkä onnistuu halvalla.

Mutta suosittelisin "edullista ratkaisua" etsiessä tutkimaan mahdollisuutta ostaa palveluita amk/tkk-opiskelijoilta, esimerkiksi tkk:lla on nykyään konetekniikan labrassa uuden karhea Haas automationin cnc-kone.

edit: vielä kuvat osista niin näet, että yksinkertaisinkin osa cnc:llä maksaa järjettömästi
http://img685.imageshack.us/img685/4789/palikka.jpg
http://img217.imageshack.us/img217/674/palikka2.jpg
Osien koot n. 45mm x 70mm x 20mm
« Viimeksi muokattu: 29.08.12 - klo: 09.40 kirjoittanut meitsi »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #3 : 29.08.12 - klo: 09.41 »
- tasan 2 voimaa välittävää ratsta (spurri ja pinioni)

Mikähän tuossa on kummallista?
Iät ja ajat on lankku autoissa ollut spurri suoraan taka akselissa



Yli isoa moottoria en myöskään ymmärrä...
Se kun ainoastaan vääntää enemmän, eli saat takarenkaat vain vielä herkemmin sutimaan tyhjää ja auton ajamisen mahdottomaks... Kuin perus 540 kokoluokan koneella, jossa kyllä todellakin riittää voima tuollaisen auton kuskaamiseen ja kierroksia jopa enemmän kuin isommissa koneissa.

Poissa NJ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • NIXconcepts
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #4 : 29.08.12 - klo: 11.44 »
Moi
Mielestäni on hienoa, että sinulla on halua suunnitella ja rakentaa jotain ihan omaa.
Aikaa siinä menee, ja yleensä rahaakin, mutta paljon oppii.

Kuten jo edellä todettiin, omien koneistettujen osien teettäminen on todella hintavaa hommaa.
Oletko harkinnut käyttäväsi jo olemassaolevien autojen osia, vaikka sitten vähän itse modattuna? Niitähän voi käyttää tarvittaessa sikinsokin eri automalleista ja eri valmistajilta, kunhan vaan pätevän oloinen osa löytyy. Varaosat ovat kuitenkin loppujenlopuksi verrattaen edullisia. Kun saat osan kouraasi, mallinnat sen 3d:ssä ja näin sinulla on taas yksi uusi osa komponenttikirjastossasi. Voit tarvittaessa modata osaa 3d:ssä ilman että tärvelet alkuperäistä varaosaa. Kun olet varma mitä muutoksia osaan tarvitset (jos tarvitset), teet sen. Pelkästään Dremelillä ja pienellä pylväsporakoneella saa jo protoiltua kaikenlaista.
Täysin itse suunnittelemiasi osia varten suosittelen käymään esim. paikallisessa rautakaupassa ostamassa muutamia erikokoisia alumiiniprofiileja ja tankoaihioita, ehkä levyäkin. Kun suunnittelet uuden osan, mieti kokoajan mistä aihiosta saat sen itse tehtyä.
Muista, että yksinkertainen on kaunista ja toimivaa - ja kaikkein vaikeinta suunnitella.
Tsemppiä.

-N-
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #5 : 29.08.12 - klo: 12.30 »
Itse monta projektia tehneenä konealalla kannattaa lukea tarkkaan mitä NJ ehdotteli.

Noin nuorena ei kannata ottaa stressiä siitä onko auto kuinka hieno tai hyvä, tärkeintä on tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Mutta mikä tärkeintä on viedä projekti loppuun, tämän takia kannattaa tehdä ensimmäiset toimivat laitteet mahdollisimman nopeasti, joko käyttämällä muiden osia tai itse käsin tekemällä esim pylväsporakoneella ja dremelillä. Muovi on myös hyvä materiaali ja sitä voit hyvin muokata kotona dremelillä. Alumiini on taas työlästä ja kallista. Muovia voi myös 3d malleista printata jolloin saat n 20e hintaan yhden osan.

Itse suosittelisin 1/10 kokoiseen autoon 540 moottoria, sillä saat riittävän tehon autoon. Jos rahat on tiukilla voin luvata omista laitteista sinulle ensimmäisen moottorin autoon kun se valmistuu. Tämä on varmaan ihan hyvä porkkana viedä projekti valmiiksi. Otathan reilusti kuvia kun rakennat autosi, niitä olisi hauska katsoa kun homma edistyy.

CAD ohjelmista myös sen verran että nokkela tekijä löytää kyllä kunnon ohjelmistot millä saa kunnolla tehtyä. Harvaa softan myyjää kiinnostaa 15 vuotiaan tekemiset kotona, koska se vaan edistää heidän myyntiä 3-5v päästä. Itse olin 6v CAD ohjelmistotoimittajalla töissä 2000luvun alkupuolella.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #6 : 29.08.12 - klo: 13.05 »
Alumiini on taas työlästä ja kallista.
Rohkenen olla eri mieltä, alumiini on metalleista halvin (kilohinta jonku euron pari) ja samalla myös köykäisin kestävyydeltään. On siinä toki enemmän työtä kuin muovissa. Rauta ja teräs se vasta on työlästä. Itse jos pitää saada oikeasti jotain kuormitusta kestävää niin ei se kyllä ole mitään perusalumiinia jota käytetään pääosin alumiiniprofiileissa, sen lujuus on about samaan luokkaa kuin jollain tammella ja sitä pystyy veistämään veitsellä sekä leikkaamaan vannesahalla, jo se että palanen putoaa lattialle riittää antamaan alumiinille millin syvyisen skraidun.

Mä yleensä harjottelen alumiinilla proton ja sitten työstä sen pohjalta oikean version teräksestä, jos osalla on minkäänlaisia kestävyys/jäykkyysvaatimuksia. Mutta kukin tyylillään ja tämä oli vain mun mielipide asiaan  :grin:
« Viimeksi muokattu: 29.08.12 - klo: 13.10 kirjoittanut meitsi »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #7 : 29.08.12 - klo: 13.10 »
Ison kakun ole purtavaksi ottanut.

Jo oman pohjalevyn suunnittelu ja tekeminen kaikkineen on kohtuullisen vaativa homma.

Kannattaa aloittaa "lainaamalla" keula ja perä jostain valmiista autosta. Näitä voi aina muokata ja vaihtaa parempiin. Kaikkien osien suunnitteleminen ja tekeminen itse on todella työlästä.

Alumiinia pitää käyttää harkiten. Alumiiniset osat eivät ehkä mene rikki mutta välittävät iskun eteenpäin ja jotain muuta, yleensä kalliimpaa, menee rikki. Ja kun alumiini taipuu tai murtuu ei korjaaminen onnistu kotikonstein. Jos alumiiniin kuitenkin päädyt, ota selvää materiaaleista etukäteen. On alumiinia ja alumiinia, jotkut velttoa ja pehmeää ja joidenkin lujuus on samaa luokkaa suurlujuusterästen kanssa. Työstettävyydessä ja hitsattavuudessa on myös eroja. Samoin muoveissa on eroja.

Onnea projektille ja laita jotain ruutukaappauksia.

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #8 : 29.08.12 - klo: 13.13 »

Mutta suosittelisin "edullista ratkaisua" etsiessä tutkimaan mahdollisuutta ostaa palveluita amk/tkk-opiskelijoilta, esimerkiksi tkk:lla on nykyään konetekniikan labrassa uuden karhea Haas automationin cnc-kone.


Eihän insinööritasolla opiskella koneiden käyttöä tai ohjelmointia kuin pintaraapaisu vaan... En usko että siellä riittää "työtunnit" noin mittavaan hommaan.
Alemmalla tasolla taas on kyse juurikin ainoastaan siitä koneistamisesta ja ohjelmoinnista eli ammattiopistoihin/aikuiskoulutusopistoihin yhteyttä.
Itse olen takaisin aikuiskoulutuksessa noin kuukauden päästä mutta en ole varma onko siellä vielä cnc koneistuskeskus kunnossa.
Suosittelen samaa kuin edellisetkin eli ostamaan sopivia osia muista autoista. hieman mielikuvista kun käyttää hakusanojen kanssa ebayssa niin rupeaa löytymään eikä maksa paljoa.
Suurin osa rc autojen osista  on niin pieniä ja monimutkaisia että koneistusohjelman tekoon menee paljon aikaa, varsinkin jos ei ole kunnollisia piirustuksia.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #9 : 29.08.12 - klo: 13.14 »
Alumiini on taas työlästä ja kallista.
Rohkenen olla eri mieltä, alumiini on metalleista halvin (kilohinta jonku euron pari) ja samalla myös köykäisin kestävyydeltään. On siinä toki enemmän työtä kuin muovissa. Rauta ja teräs se vasta on työlästä. Itse jos pitää saada oikeasti jotain kuormitusta kestävää niin ei se kyllä ole mitään perusalumiinia jota käytetään pääosin alumiiniprofiileissa, sen lujuus on about samaan luokkaa kuin jollain tammella ja sitä pystyy veistämään veitsellä sekä leikkaamaan vannesahalla, jo se että palanen putoaa lattialle riittää antamaan alumiinille millin syvyisen skraidun.

Mä yleensä harjottelen alumiinilla proton ja sitten työstä sen pohjalta oikean version teräksestä, jos osalla on minkäänlaisia kestävyys/jäykkyysvaatimuksia. Mutta kukin tyylillään ja tämä oli vain mun mielipide asiaan  :grin:

Sen verran puutun alumiinilaatuihin, että ei ole olemassa mitään "perusalumiiniä". Kaikki on jollain tavalla seostettua ja osa lämpökäsiteltyjä. Osa alumiineista on vaikeampia työstää kuin teräkset, menetelmästä riippuen. Ei yleistetä...

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #10 : 29.08.12 - klo: 13.17 »
Eihän insinööritasolla opiskella koneiden käyttöä tai ohjelmointia kuin pintaraapaisu vaan... En usko että siellä riittää "työtunnit" noin mittavaan hommaan.
Alemmalla tasolla taas on kyse juurikin ainoastaan siitä koneistamisesta ja ohjelmoinnista eli ammattiopistoihin/aikuiskoulutusopistoihin yhteyttä.
Olet kyllä oikeassa tuossa, mutta siellä on labrassa ihan töissä töissä cnc-assistentteja jotka tekevät opiskelijoiden projekteihin kappaleita ja muiden projekteihin pienellä lahjonnalla. Lähinnä tarkoitin, että tuolta löytyy ainakin pelit ja vehkeet kuhan löytyy ensin tekijä, jolla on käyttöoikeus moisiin vehkeisiin. Mulla kävi tuuri kun opiskelututun veli osasi kuin osasikin käyttää CAM:ia

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #11 : 29.08.12 - klo: 13.21 »
Sen verran puutun alumiinilaatuihin, että ei ole olemassa mitään "perusalumiiniä". Kaikki on jollain tavalla seostettua ja osa lämpökäsiteltyjä. Osa alumiineista on vaikeampia työstää kuin teräkset, menetelmästä riippuen. Ei yleistetä...
Okei, ehkä vähän virheellistä ilmaista noin, mutta silti valtaosa standardi alumiiniprofiileista on niin löysää materiaalia, että mä en edes luokittele sitä metalliksi. Alumecit yms työkalualumiinit tietysti erikseen, mutta myydäänkö alumiiniprofiilia tehtynä alumecista ollenkaan, eikös se ole vain kuutiotavaraa...? Myykö joku kauppa yleensä alumiinia jostain kestävämmästä seoksesta esimerkiksi U, L- ja O-profiilina? Protoshop muistaakseni myy vain alumeccia köntteinä ja profiilit ovat sitä halvinta alumiinia mitä voidaan valmistaa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.12 - klo: 13.28 kirjoittanut meitsi »

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #12 : 29.08.12 - klo: 14.35 »
moro.

Kiitoksia vaan neuvoista kaikille. Tuosta muiden valmistajien osista sen verran, että en haluaisi sinänsä käyttää niitä siitä syystä juuri että haluan auton olevan täysin omaa käsialaani. Se eri muovien käyttö on ollut itselläkin mielessä, että voisi tehdä muovistakin osia. Joidenkin osien tekemisessä kuten pohjalevy niin tarvitsisi cnc konetta. Mutta tuota itsekin ajatellut et voisi tehdä ihan käsinkin niitä osia, on sitä aikasemminki tehty alumiini tukivarsia.

ajatuksena oli siinä cnc koneistuksessa se, että saisi osista millilleen täydellisiä. No mutta tarkemmin ajateltuna se ei välttämättä ole tällä hetkellä tärkein asia. Myöhemmin sitten voi tehdä täydellisiä osia.

hyvän lopputuloksen saamiseksi myös ajattelin alu osien väri anodisointia kun kemiaa harrastan ja vehkeet löytyy millä tehdä.

Siitä ylisuuresta moottorista kanssa mitä tuossa aikaisemmin jou sanoikin niin ajattelin sitä siihen lähinnä sen takia, että samalle pukille käy sekä 540 ja se 1/8 kokoluokan kone (miksikä sitä sanotaan?) mitä tuossa olen tutkinut ruuvien väliä niin se on sama kun viisnelikymppisessä. Mutta tästä en ala väittelemään kumpi on parempi. Jos kerran se 540 käy yhtä hyvin niin samahan se mulle on kun moottoripukki on kuitenkin sama se 1/8 kone on mulla vaan suunnitelmissa. Ja toki onhan ne todella paljon hintavampiakin.

Voin tuossa myöhemmin laittaa jotain pikku kuvaa koko autosta (siis siitä 3d suunnitelmasta)

Luultavasti tässä lähipäivinä aloitan ensimmäisten osien protoamista. Sen verran voisin kysyä neuvoa niitten muovien käyttämisestä, että mitä kannattaisi käyttää. Mikä olisi kestävää ja ei kovin kallista kun eihän sitä kovin paljoa mene siihen. Niin ja mistä sitä voisi saada?

Kuvia ja tietoja päivittelen projektin etenemisestä jatkossa kun saan sen kunnolla käyntiin.
-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #13 : 29.08.12 - klo: 15.11 »
En ole pessimisti, vaan haluan tsempata aiheen aloittajaa toteamalla, että lähes poikkeuksetta tällaiset "projektit" ovat jääneet kesken.

Ainoa alkuinnostuksen jälkeen(kin) elossa pysynyt projekti on JariV:n tekeleitä, jotka ovat olleet sitten aivan käsittämättömän hienoja.

Muut vastaavat hankkeet on sitten vaiettu kuoliaaksi syystä tai toisesta.

Haastetta riittää, mutta niitähän nuorimies kaipaa. Toivon, että tämä homma onnistuu.

Yleisellä tasolla neuvoisin tekemään hommasta teknisen sisällön lisäksi myös jonkinlaisen budjetin, aikataulun ja toteuttamissuunnitelman, sekä kartoittamaan ne todennäköiset "hankalat paikat", niin mahdollisuudet saada valmista paranee oleellisesti.
Flying Calacucco

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #14 : 29.08.12 - klo: 15.16 »
Luultavasti tässä lähipäivinä aloitan ensimmäisten osien protoamista. Sen verran voisin kysyä neuvoa niitten muovien käyttämisestä, että mitä kannattaisi käyttää. Mikä olisi kestävää ja ei kovin kallista kun eihän sitä kovin paljoa mene siihen. Niin ja mistä sitä voisi saada?
Sitä kannattaisi varmaan tiedustella Etralta eli Etolasta, että millaista sitkeää ja jämäkkää muoviaihiota heillä olisi tarjolla. Muut heittäköön lisää vinkkejä, mulle ei tuu muita muovi/kumipaikkoja mieleen. No tietysti protoshop otaniemessä myy vähäistä valikoimaa muoviaihiota.

Ja komppaan peitsamoa, tuo on valtava urakka joten tsemppiä, helppoahan se on pyöritellä 3d:llä valmiiks tietokoneen ruudulle, vaikeaksi ja kalliiksi se tulee siinä vaiheessa kun se 3d pitäisi saada ruudulta pois fyysiseksi kappaleeksi :)

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #15 : 29.08.12 - klo: 15.34 »
Moro taas.

tossa pari kuvaa lähes valmiista kasatusta 3d mallista. Osat siis piirretty erikseen ja kasattu komponentteina tohon yksitellen. On se hieman erikoisen näköinen kyllä. niin ja tuosta kesken jättämisestä. Mä oon niin paljon käyttäny aikaa ja hermoja tähän etten ajatellu jättää kesken vaan tehdä loppuun asti.
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa Hyrsleri

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #16 : 29.08.12 - klo: 16.12 »
Jotenkin tulee dragsterit mieleen   :roll:
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #17 : 29.08.12 - klo: 16.53 »
Alumiini on taas työlästä ja kallista.
Rohkenen olla eri mieltä, alumiini on metalleista halvin (kilohinta jonku euron pari) ja samalla myös köykäisin kestävyydeltään. On siinä toki enemmän työtä kuin muovissa. Rauta ja teräs se vasta on työlästä. Itse jos pitää saada oikeasti jotain kuormitusta kestävää niin ei se kyllä ole mitään perusalumiinia jota käytetään pääosin alumiiniprofiileissa, sen lujuus on about samaan luokkaa kuin jollain tammella ja sitä pystyy veistämään veitsellä sekä leikkaamaan vannesahalla, jo se että palanen putoaa lattialle riittää antamaan alumiinille millin syvyisen skraidun.

Viimeks kun ostin 100 000 kiloa alumiinia se makso ~3e/kilo. Pienemmät erät maksavat varmaan enemmän. Muovit ovat siitä mukavia että niitä on nopee ja helppo muokata kotityökaluilla ilman että tulee metallisilppua joka paikkaan vaan imurilla muovipöly talteen. Se on myös sopivan pehmeetä ettei tarvii työstää koko ikuisuutta mutta riittävän jäykkää rc-autolle.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #18 : 29.08.12 - klo: 16.56 »
Suurin osa rc autojen osista  on niin pieniä ja monimutkaisia että koneistusohjelman tekoon menee paljon aikaa, varsinkin jos ei ole kunnollisia piirustuksia.

Jos on 3d mallit ja ihminen joka oikeesti osaa käyttää CAM ohjelmistoa niin kyllä ne vikkelästi tulee. Opiskelija ja koululaitoksen asiat sit erikseen missä kaikki loppujenlopuksi vain harjoittelee asioita.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #19 : 29.08.12 - klo: 17.11 »
Nopeasti on suhteellinen käsite kun työtunti maksaa helposti yli 100eur. Meidän koulutuksessa on kyllä pitkän linjan ammattilaisiakin silloin kun lomautukset pyörii. Ei se ole taidosta kiinni vaan siitä että tietyt paikat tarvitsevat sellaista viilausta ja pyörittelyä että äkkiä menee tunteja. Ja tosiaan ne piirustukset tarvitsee olla perusteellisesti tehty että niistä pystyy nopeasti tekemään sen mallin josta työstöradat otetaan, en usko että 15 vuotias saa tehtyä sellaisia piirustuksia joista voisi suoraan heittää työstöradat.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #20 : 29.08.12 - klo: 17.15 »
Nopeasti on suhteellinen käsite kun työtunti maksaa helposti yli 100eur. Meidän koulutuksessa on kyllä pitkän linjan ammattilaisiakin silloin kun lomautukset pyörii. Ei se ole taidosta kiinni vaan siitä että tietyt paikat tarvitsevat sellaista viilausta ja pyörittelyä että äkkiä menee tunteja. Ja tosiaan ne piirustukset tarvitsee olla perusteellisesti tehty että niistä pystyy nopeasti tekemään sen mallin josta työstöradat otetaan, en usko että 15 vuotias saa tehtyä sellaisia piirustuksia joista voisi suoraan heittää työstöradat.

Et oo selkeesti käyttänyt high end CAD softaa kuten UG NX tai ProE:ta. Ei työstöratoja varten tehdä piirustuksia vaan niitä varten tehdään 3d mallit missä on oikein määritellyt piirteet.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #21 : 29.08.12 - klo: 20.01 »
En tiedä missä ootte cnc:t teettäny, mut mulla ahtimen etupää makso 200€ kokoa kuitenki se 150 x 250 ja n 50mm alumiinista alumiinit kuulu hintaan, eikä edes kuvia ollu valmiiks.
PS. ja sen verran vielä, et en tunne tekiästä, ku nimen, et kaverihintoja ei ollu.

Poissa meitsi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #22 : 29.08.12 - klo: 21.20 »
En tiedä missä ootte cnc:t teettäny, mut mulla ahtimen etupää makso 200€ kokoa kuitenki se 150 x 250 ja n 50mm alumiinista alumiinit kuulu hintaan, eikä edes kuvia ollu valmiiks.
PS. ja sen verran vielä, et en tunne tekiästä, ku nimen, et kaverihintoja ei ollu.
Ei tuossa mitään erikoista, mutta se onkin yleensä alkaen 100-200e/kpl jokaisesta uudesta erilaisesta osasta, jonka työstörata pitää ohjelmoida.
« Viimeksi muokattu: 29.08.12 - klo: 21.23 kirjoittanut meitsi »

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #23 : 30.08.12 - klo: 00.05 »
Kovastihan tuo muistuttaa lankkuautoa, perä vaan on jäykkä. Hyvin helpollahan tuohon tekis jousitetun perän, kannattaa ottaa mallia mattoautoista/lankkuautoista. Mitä tuohon tehoon tulee, niin oma Asso RC10L tahtoo kärsiä rajuista pito-ongelmista jo Ezrun 4300kv/2s sähköillä. Aion kuitenkin käydä kokeilemassa gps:n kera 3660 4000kv kiinankoneella ja 4:llä kennolla huippuja. Välitykset riittää jonnekin 150+ km/h ja teho paljon kovempaankin vauhtiin, mutta todennäköisesti vauhti tulee jäämään satasen hujakoille, ja sekin vaatii pitoaineem, uudet renkaat ja täysin puhtaan asfaltin. Ja tuo kone on kuitenkin vaan 550-kokoinen.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #24 : 30.08.12 - klo: 00.11 »
Näinpä...
Ei paljon poikkea lankkuautosta ja kuten heti mainitsinkin niin konetta kannattaa kyllä harkita.
Iso kone kun ei tuollaisessa autossa ole kuin ainoastaan haitaksi.
Peruskokoinen 540 kone saa tollasen auton jo 2S lipolla lentämään reilua satasta ja isompi kone toisi ainoastaan vääntöä lisää, mutta vähemmän kierroksia

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #25 : 30.08.12 - klo: 07.52 »
Hieno projekti sulla.
Ajettavuuden kannalta kannattaa tosiaan harkita takapään jousitusta ja akku/muiden sähköjen osa-sijoittelua.
Hiili -ja lasikuitulevyä saa kanssa ostettuna, joiden työstö olisi helppoa käsityökaluilla. Moottoripukit ja keulan palat sitten alumiinistä.
Ospa Rc

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #26 : 30.08.12 - klo: 22.20 »
Jos tarvit valmiita osia projektiin > ota yhteyttä

http://www.v-dezign.net/carpet-ripper-v2

sivuilta löytyy infoa uusimmasta mallista.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #27 : 02.09.12 - klo: 08.41 »
Hieno projekti!

Olet kaikesta päätellen jo oppinut paljon asioita, mm 3D piirtämisestä.

Rc-osien valmistukseen sopivat muovit, mitä esimerkiksi Etrasta saa, ovat etupäässä polykarbonaatti ja POM. POM on erittäin hyvä materiaali ja helposti koneistettava, mutta hinta nousee helposti korkeammaksi kuin alumiini. Esimerkiksi 1m2 3mm pom-levy voi Etrasta ostettuna maksaa 150e.

Itselläni on harrastajatason cnc-kone. Autan mielelläni sinua sellsisten osien tekemisessä, jotka voidaan leikata levystä, mikäli minulla vain on aikaa. Materiaalit joudut hankkimaan ja toimittamaan itse.

Voit lähestyä muita cnc-harrastajia cnc-tekniikka.com sivuston kautta. Sieltä voi olla mahdollista hankkia edullista koneistuspalvelua.

Tomi

Poissa diyrc

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #28 : 02.09.12 - klo: 12.18 »
POM: ille (Polyasetaali) ääni täältäkin, helppo koneistaa mittatarkasti. Etran sijaan kannattaa kysellä myös  paikallisista kumi- ja muovitarvikemyymälöistä, niistä voi löytyä hukkapaloja edulliseen hintaan.

Poissa Mazza

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: uusi rc auto
« Vastaus #29 : 02.09.12 - klo: 12.38 »
Porvoossa taitaa parhaiten saada muoveja Etralta, sieltä saa tilattua käytännössä kaikkea mitä tarvii. Hinnat vaan on kalliit, jos halvemmalla haluaa niin VINK on hyvä putiikki, sieltä Etrakin muovit tilaa. Vinkiltä saa myös jämäpaloja, mutta tosiaan Porvoostahan niiltä ei putiikkia löydy.
Ishima Rave M1.0Re | Associated RC10L | TQ Racing WGT/PRO-10 | Kyosho e-Mad Force crawler | Olohuonelelu Radline 1:24 buggy