Annanpa nyt sitten esimerkin, kun kerran joku haluaa niin innolla vääntää asiasta...
Oletetaan vaikka, että ajat tuollaisella soralla ja sieltä irtoaa juuri sopivan kokoinen murunen joka sattuu jäämään hankaamaan vetoakselia... ja oletetaan vielä että kivi ei sieltä ihan helpolla tipahda pois jolloin se hankaa vetoakselia ja huonolla tuurilla kuluttaa sen lopulta poikki...
Tämä oli vain yksi esimerkki ja niitä voisi varmasti keksiä lisää, mutta en jaksaisi asiasta vääntää tämän enempää...olen mielipiteeni sanonut ja sillä selvä... saat olla eri mieltä jos haluat, mutta asiasta on aivan turha väitellä tämän enempää...
No montakohan kertaa sulla on noin käynyt.
Itsellä on muutaman kerran jäänyt kivi vetarin väliin hinkkaamaan ja jos ei ole heti jäänyt jumiin niin ei ole naarmua kummempaa aikaseks saanu.
Autoja on mulla ollu hihnavetoisista neliveto autoista kardaanivetosiin. Pahin mitä oon koskaan aikaseks saanu oli kun pääs kivi isorattaan ja pohjan väliin. Auton kulku tyssäsi kuin seinään ja isoratas oli lähes entinen. Siitä selvittiin vaihtamalla isoratas uuteen jonka jälkeen ei samanlaista tuuria käynyt. Silloinkin ajoin soratiellä jossa oli vähän isompia kiviä kuin urheilukentän sorassa.
Jos kivi menee niin pahasti akselin väliin että siitä oikeasti on jotain haittaa niin on kyllä kumma jos ei auton kulussa huomaa mitään ihmeellistä. Kestää aika kauan ennenkuin akseli on kulunut edes puoleen väliin. Normaalia vetaria et voi saada kiven murulla hinkkaamalla mitenkään poikki.
Omakohtainen kokemus on myös parin vuoden takaa kun ajoin Lintuvaaran silloisella asfaltti radalla Asson TC3 touring autolla pöpelikköön ekalla kierroksella. Jatkoin ajoa normaalisti ja välillä tuntu kuin auto ei ois enää ihan yhtä pirtee ku edellisellä akulla. No akun jälkeen huomasin että oli mennyt kivi kardaanin ja rungon väliin ja oli hinkannu siinä koko akullisen. Moottorina vinku Peakin 10x2 Aurora, eli vauhtia ja potkua riitti. Kaikkihan tietää ettää TC3 alkuperäinen kardaani on komposiittia eikä mitään metallia eli kuluu reilusti herkemmin kuin esim. alumiini. No akseliin tuli hyvin pieni naarmu minkä voi juuri ja juuri havaita kun tarkkaan katsoo. Jos siis takavetoisen krossarin akselin väliin joku kivi jää niin joko tasauspyörästö antaa niin paljon periks että auto kampeaa rajusti jumiutuneen akselin puolelle tai jos kivi on niin hellästi siellä välissä että näin ei tapahdu, niin naurettavan pientä naarmua lukuun ottamatta ei muuta haittaa tule edes keksimällä.
Tuntuu siltä kuin sinulla ei olisi kokemusta krossarilla ajosta ollenkaan, ainakaan parempi tasoisten.
Mainitsit että voit keksiä esimerkkejä lisää. Älä keksi vaan kerro kokemuksia äläkä satuja.
Itselläni on kokemuksia yli kymmenen vuoden ajalta ja myös yli kymmenen vuotta vanhoista Tamiyan krossareista jotka olivat monet erittäin herkkiä kaikelle. Enkä ole koskaan saanut muuta tuhoa aikaan kuin tuon isorattaan. Paitsi tietysti kolareissa ja volteissa on tietysti saatu osia rikki mutta siihen ei ole vaikuttanut alusta saati sitten yksikään hiekan muru.
Krossarit on tehty krossiin, eli ne myös kestävät sen. Siitä on turha väittää mitään muuta.
Jasu92 osta vaan se mitä oot ostamassa ja aja ihan huoletta soralla. Erikseen on sitten ne touringit ja vastaavat jotka ei tykkää hiekasta.