Minusta se sävy millä annat nevoja "monesko kerta .. jne" suorastaan provosoi olemaan kanssasi erimieltä siksi kannattaa miettiä miten viestensä muotoilee eiks niin. minusta on tietysti hyvä että keskustelua syntyy. Kukaan ei minusta ole suositellut ajamaan sport mottia sisään piikillä jos tällä tarkoitat maksimikaasua. sen sijaan racing motissa tämä on juuri oikea tapa
Viittasin monesko kerta-ilmauksella siihen, että pienellä vaivalla näihin samoihin asioihin löytyy foorumista vastaukset jo moneen kertaan, mutta nykyajan ihmisillä on "kaikki tänne heti helposti"-asenne, minkä takia samat kysymykset kysytään jatkuvasti uudestaan. Mun mielestä se osoittaa huonoa respektiä vanhempia keskustelijoita kohtaan kun ei vaivauduta klikkaamaan search-nappulaa.
En ymmärrä erotteluasi sport ja racing-moottoreiden välillä, miksi niiden sisäänajon pitäisi olla jotenkin radikaalisti erilainen. Kisamotit ovat kyllä alkujaan kireämpiä (ja kalliimpia), mutta pohjimmiltaan samanlaisia kaksitahtipannuja ne ovat kaikki. Ehkä selvitän termejä:
piikillä = laihalla
maksimikaasulla = kaasuttimen kurkku täysin auki
Sisäänajossa tulee kyllä ajaa "täydellä kaasulla", mutta aluksi siten että neulat ovat melko paljon auki, jotta moottori käy runsaasti savuttaen ja röpöttäen - auto kulkee aika hiljaa. Rauhallisesti, vähän kerrassaan aletaan sitten aukaisemaan neuloja kunnes lopuksi saadaan moottorista ulos lähes täydet tehot ja menossakin alkaa olla oikeaa makua.
Varmasti ollaan jo ihan oikealla tiellä jos noudatetaan moottorinvalmistajan ohjetta. Kuitenkaan kaikki ne ohjeet eivät ole täydellisiä, ja monet asiat voi tehdä paremmin. Jos edes jonkunlainen sisäänajo on suoritettu, ei mikään motti laukea ajamalla niin nopeasti, että siitä voisi syyttää valmistajaa. Se menee vaan omaan piikkiin. Kuitenkin moottorin täydestä elinkaaresta voi varmistua tekemällä sisäänajon varman päälle.