on ehkä vähän hölmö kysymys mutta: iskareita kun säätää niin onko ne löysimmillään sillon kun on kiertäny sen ihan ala-asentoon vai ihan ylhäällä? jos joku tajus mitä tarkotin mutta kumminkin.
Jousien esijännityksen säätö tehdään niillä säätömuttereilla. Eli alhaalla on jäykin ja ylhäällä löysin.
Iskunvaimennuksen jäykkyyttä muutetaan öljyn viskositeetillä ja männän reikien määrällä/koolla.
Ja tuotahan käytetään ainoastaan maavaran säätämiseen.
Ei jousituksen kireyden säätöön.
Esikiristystä lisäämällä, eli ruuvaamalla kyseistä ruuvia iskarissa alaspäin, auton maavara nousee.
Ja tietysti nostamalla ruuvia ylöspäin, maavara laskee.
Jousen jäykkyys ei muutu yhtään mihinkään niin pitkään kun auton ulosjoustovaraa riittää.
Kun ulosjousto tulee tappiin asti ja ruuvia ruuvataan edelleen alaspäin niin tällöin toki jousitus jäykistyy, mutta jos autolla ajetaan ilman tippaakaan ulosjoustoa ja siis maavara säädettynä tappiin asti niin auto on aivan järkyttävä ajaa... Pitoa menetetään jne.
Mikäli jousitusta pitää saada jäykemmäksi niin tämä tapahtuu ainoastaan vaihtamalla tilalle jäykempi jousi tai iskarin geometriaa (kiinnityspaikkaa) muuttamalla.