Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Ender

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 20
211
Korona on pitänyt itsellä RC-autoilun taka-alalla ja tullut panostettua muihin asioihin. Jonkinlainen vaikutus tuolla ollut myös omaan RC-budjettiin ja pidän varmaan RC-puolen investoinnit aika maltillisina kesällä/syksyllä 2020.

Mutta, mutta…. Ratapuolella näyttää nyt erittäin valoisalta: Facebookin ja WhatsUpin kautta olen saanut seurata Tattarisuon radalla tapahtuvaa kehitystä. Uutta asfalttia pukkaa ja nyt on tulossa jotain todella suurta. Radasta näyttää tulevan aivan maailmanluokan rata. Hienota työtä projektin aktiivisilta vetäjiltä ja talkoolaisilta. Ei tule hyvien harrastuspaikkojen puute olemaan esteenä ratapuolen luokkien nousulle, kun vielä Hyvinkäälläkin ollaan uudistamassa rataa.

Pieni huolen aihe itsellä on se kuinka nämä parantuneet harrastusolosuhteet saadaan näkymään vanhojen ja jopa uusien harrastajien aktivoitumisena. Nyt on hyvä porukka ollut parantamassa ratoja, seuraavaksi tarvitaan aktiivisia markkinoimaan ratapuolen luokkia (ja yleensäkin RC-autoilua) ja mm. järjestämään ratapäiviä ja kertsikisoja. Myös RC-kaupat pitää saada aktiivisesti mukaan (esim. aggressiivisesti hinnoiteltuja autopaketteja. Kyllä sitä tuloa sitten tulee renkaista, polttoaineista, varaosista, uusista moottoreista, yms..)

Nykyisin kaikki informaatio on jakautunut niin moneen paikkaan ja esim. RC -autoilulla ei enää käytännössä ole mitään yhtenäistä mediaa/foorumia missä tietoa jaetaan. Itse näen kuitenkin, että tämä foorumi olisi silti se paikka missä se aktiivisin informointi/keskustelu tulisi tapahtua ja Facebook sitten siinä tukena. Mahtavaa olisi, jos saataisiin myös esim. YouTubeen laadukasta sisältöä. Itse kuuntelen paljon Podcasteja ja olisihan se hienoa saada suomalainen RC-Podcast. Näen kuitenkin, että nyt tämä markkinointi on se tärkein juttu… Mielestäni se ei riitä, että luotetaan siihen, että hyvät olosuhteet automaattisesti lisäävät harrastajia.

Tämän markkinoinnin pitäisi alkaa jo NYT… jos porukkaa halutaan jo täksi kaudeksi, mutta syksy/talvi on se tärkein aika, jotta porukalla on kalustoa heti kesäkauden 2021 alussa.

212
Lopetan osallistujakartoituksen tähän. Pikkuisen aktiivisempaa osallistumista/keskustelua olisin kaivannut.

FG-Mineillä menossa virallisempi keskustelu täällä:
http://rc10.fi/index.php?topic=88124.0

Fuel Power Tourilla täällä:
http://rc10.fi/index.php?topic=108387.0

Ratakasilla/TP-10:llä ei taida vielä olla mitään keskustelua olemassa…

GT-8:lta puuttuu vetäjä ja mitään virallisempaa kisaamista ei varmaankaan ole luvassa.

Omat suunnitelmat on vielä avoinna. GT-8:lla käyn ainakin Tattiksella ja ehkä Hyvinkäällä (jos uusi rata) ajelemassa. Mitään isompaa investointia en ole tekemässä.

213
Profiilin vaihto ei mielestäni ole hyvä juttu.
- Lisää työtä järjestäjille.
- Vaikea suunnitella rata jossa vain ajosuunnan vaihto on riittävä
- Menetetään lauantain aikana rataan saatu pito.

214
Pitkästä aikaa FTT -kisoissa ja hyvältä näyttää luokan nykytila. Oli oikeastaan pieni yllätys huomata miten tasainen&korkea taso on kaikissa luokissa. Selkeät maailman luokan tähdet puuttuvat [Karri tietenkin, mutta meriitit vielä enemmän krossissa] ja tämä on tietenkin vähän harmi.

Sarja on mielestäni mennyt myös positiivisella tavalla rennompaan suuntaan, mutta pitäen kuitenkin kiinni perinteistä.

Touringilla selkeä noususuhdanne menossa ja tämän voi helposti huomata Hakkilassa, kun krossikuskit siirtyvät urakalla rata-autoilun pariin (myös C-12 taitaa olla pienoisessa nousussa)

Ja sitten kehitysehdotus ensi kaudelle:

TSP-10 -luokka on itselle se sopivin luokka, mutta nyt lauantaina ajavat kuskit saavat hienoisen edun ja itse olen hidas oppimaan uusia ratoja, niin olisi iso haaste tulla ajamaan vain poroa.

Miten olisi tällainen järjestely:
Sunnuntaina TSP-10 luokassa olisi 3 harjoitusta joihin lauantaina ajavat saisivat osallistua vasta viimeiseen.

Tällöin kisa olisi tasapuolisempi ja lauantaina ajavat saisivat myös nukkua rauhassa sunnuntaiaamuna vähän pidempään…

Nykyisellä osallistujamäärällä tuo 3 harjoituskierrosta onnistuisi hyvin.

Toinen vaihtoehto voisi olla esim. niin, että vain poroa ajaville rata olisi auki 08:00 – 08:30 harjoittelua varten. Tämä tietenkin onnistuu, jos vain poroa ajavia on maksimissaan noin 10.

Itse riippuen tilanteessa tulisin jossain kisoissa ajamaan lauantaina ja sunnuntaina, mutta jossain kisoissa sitten vain ton poron. Nyt pitää oikeastaan valita ajaako TSS-10 vai TSM-10 -luokan, jos osallistuu vain yhtenä päivänä…

4 kisaa talvikaudella on hyvä, mutta ne pitäisi olla tasaisemmin kalenterissa. Nyt Ääneskoski tulee liian nopeasti.

215
...ilmoittaa että uutta järjestäjää samalle viikonlopulle haetaan (jos sellaista nyt tosissaan haetaan)

Itselle on jäänyt se mielikuva, että Oulun kisa peruttiin aika hätäisesti/äkkipikaisesti ja jos syynä oli todella uusi FTT-ranking... niin myös aivan uskomattomasta syystä.

Ei ole paljon ollut aikaa FTT-organisaatiolla miettiä vaihtoehtoja. Lajin kannalta tämä Samin ehdotus on hyvä ja looginen (kisa peruuntuu -> mietitään vaihtoehtoja uudelle kisapaikalle).

216
Ehdotan sellaista muutosta viimeiseen kalenteriversioon, että Oulun peruma FTT-osakilpailu ajetaan Vantaalla samana ajankohtana kuin kilpailu oli kalenteriin merkitty, eli 28.-29.3.2020.

Hyvä ehdotus.

Harmittaa, kun jouduin perumaan osallistumisen ekaan Vantaan kisaan ihan viime hetkillä. Tässä olisi hyvä paikka korvata tuo.

Touring ja C-12 autoilla näyttää muutenkin olevan nyt pieni noususuhdanne menossa Etelä-Suomessa ja hyvä olisi saada isompia kisoja. Eikös keväällä ole vielä XRS -kisat?

217
Nimilistaa päivitetty. Laittakaahan nimiä tulemaan!

218
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 24.11.19 - klo: 17.52 »
Harmittavasti auto oli noudettavissa vasta maanantaina ja tietenkin työreissussa koko viikko joten XRS -kisa piti ajaa vielä vanhalla autolla.

Maanantaina voisi aloitella kasausta. Laittakaahan XRS-kisan kokemuksella joku hyvä lähtösetuppi Hakkilan radalle (alu-versio) . Pitää varmaan tilailla vielä jotain optio-osaa esim. jousia yms...

219
Ei mennyt Teemun kisat putkeen. Alkuerien jälkeen vasta 1/4 finaaleissa (30/113) jossa törmäili auton hajalle.

Takahata pääsi ongelmitta maaliin -> Voitto.

Infinityn panostus ei tuonut tällä kertaa voittoa, mutta uusi yritys kotiradalla 2021.

Yllätys oli, että Robert Pietsch ilmoitti lopettavansa nitrokisat ja keskittyvänsä sähkötouringiin.

220

221
Laittakaahan nimiä tulemaan. Kattava nimilista auttaa paljon tulevan kesäkauden laitteistohankintojen suunnittelua.

GT-8 ei tule mahtumaan Nitro Power tour kisojen alle. Eli ainoa mahdollisuus ovat omat kisat GT-8:lle.

222
Kilpailijoiden kanava / Vs: M8 Kaudella 2020
« : 09.10.19 - klo: 10.18 »
Kannatan kaksipäiväistä kisaformaattia jossa aloitus lauantaina puolilta päivin jolloin 98% kuskeista ehtii paikalle mukavasti aamulla kotoa startaten. Lauantaina voisi ajaa hiukan enemmän treenieriä ja alkuerät. Sunnuntaina aloiteltaisiin päivä sopivaan aikaan treenikierroksella jonka perään finaalit läpi ja silti kaikki ehtisi ihmisten aikoihin vielä kotiin. Päivään voisi ottaa mukaan myös lisäfinaaleita aikataulun salliessa. Last change olisi myös hyvä parannus.

Luokkia en lähtisi jakamaan eri päiville syystä, että kisat missä reilusti porukkaa varikolla on mukavammat kuin kisat missä jengiä on kourallinen. Uskoisin myös että järjestäjien kannalta kaksipäiväinen formaatti on mukavampi kuin ylipitkä talkoopäivä ilman taukoja.

Samalla olisi mahdollista pyrkiä saamaan porukkaa hiukan paremmin kasaan ja lauantaille voisi järkkäillä vaikka BBG- partyja yms ohjelmaa illan viihteeksi..

Tässä on juuri sellaisia ajatuksia kuin itsellä on ollut jo pitkään. Jos tämä formaatti toteutuu ja nyt kun on jo yksityyppirengas, niin pitää ehkä harkita uudelleen, jos vaikka Lavangon kisan ajaisi ensi kesänä.

223
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 03.10.19 - klo: 17.55 »
Xray T4'20 - Alu on nyt sitten ennakkotilattu...

Taitaa olla eka kerta, kun tilaan mitään ennen tarkempaa tuotejulkistusta...

224
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 25.09.19 - klo: 14.27 »
XRAY Facebookissa:

"All-new completely redesigned T4'20 coming soon."

225
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 24.09.19 - klo: 15.20 »
Näiden kirjoitusten jälkeen kierrän luokan kaukaa...

Hmm... Miksi? Mun päätöksiin en nämä kirjoitukset ainakaan vaikuta pätkääkään.

226
Nimilista päivitetty.

227
Xray / Vs: Team Xray T4
« : 11.09.19 - klo: 12.26 »
T4 2020

Toivottavasti tämä RCTech -foorumilla oleva huhu ei ole totta. Ei keerkee auto FTT -sarjan avaukseen.

https://www.rctech.net/forum/electric-road/1045727-xray-t420-spec.html

"Delay OCT to NOV release"


228
Entäs jos ekaa kisaa myöhäistetään, niin ehdittäisiin saamaan tietoon renkaat ja moottorit yms. ensi kaudelle hyvissä ajoin? Ja se jättäisi myös enemmän tilaa esim. kerhokisojen järjestämiselle syksylle.

Tämä on hyvä ehdotus.

229
Nimilista päivitetty.

233
Nimilistaa päivitetty. Laittakaahan nimiä tulemaan!

236
[HUOM! Kysely on päättynyt - Jatketaan yleistä keskustelua Suomen rataluokista]

Päivitetty 28.11.2019

LS-5
2 [0 Harkitsee, 2 Osallistuu]
  • Tommi Turku, Osallistuu, 4, Contrast, ?
  • Matias Vikstedt, Osallistuu, 4, ?, ?

TP-10
0 [0 Harkitsee, 0 Osallistuu]
-

Ratakasi
5 [1 Harkitsee, 4 Osallistuu]
  • Mika Niiranen, Harkitsee, 1-2, Capricorn C801, Novarossi
  • Hiski Rönkkönen, Osallistuu 4, Shepherd Velox V8.2, Novarossi Mito9 .21
  • Tauno Meriläinen, Osallistuu, 4, Capricorn, Novarossi
  • Petri Tuomainen, Osallistuu 4, Shepherd Velox V8.2, ?
  • Ilkka Mannio, Osallistuu 4, Shepherd Velox V8, Novarossi
FG Mini
5 [1 Harkitsee, 4 Osallistuu]
  • Mika Niiranen, Harkitsee, 4
  • Jukka Ruuskanen, Osallistuu, 4
  • Tuomas Arponen, osallistuu 4
  • Kai Jansson, Osallistuu, 4
  • Markku Leskinen, Osallistuu, 4
GT-8
15 [12 Harkitsee, 3 Osallistuu]
  • Mika Niiranen, Harkitsee, 2, Kyosho GT2, Novarossi
  • Riku Forsström, Osallistuu, ?, Team C, ?
  • Mikko Korhonen, Harkitsee, ?, Team C, ?
  • Veli-Matti Jämsen, Harkitsee, ? , ? , ?
  • Mikko Mäkelä, Harkitsee, ? , ? , ?
  • Petri Hoffman,  Harkitsee, ?, Kyosho GT2, ?
  • Pekka Kuronen, Harkitsee, ?, ?, ?
  • Petri Tuomainen, Harkitsee, ?, ?, ?
  • Tauno Meriläinen, Osallistuu, ?, Hongnor, Alpha
  • Markus Aallonen, Harkitsee, ?, Hongnor DM-One Spec, ?
  • Jon Lindgren, Harkitsee, ?, ?, ?
  • matti1983, Harkitsee, ?, ?, Serpent, ?
  • Mika Rinne, Osallistuu, ?, Kyosho GT1, ?
  • Teemu Kujala, Harkitsee, ?, Kyosho, ?
  • Joona Lempiäinen, Harkitsee, ?, Kyosho, ?

TSM-10
1 [1 Harkitsee, 0 Osallistuu]
  • Mika Niiranen, Harkitsee, 1, Xray, ?

TSS-10
0 [0 Harkitsee, 0 Osallistuu]

237
Tehtyäni päätöksen siirtyä takaisin rataluokkiin, olen haaveillut siitä, että GT-8 -luokka voisi palata takaisin. Näin tälle tilausta. En olisi lähtenyt promoamaan luokkaa, jos näkisin sen syövän osallistujia muista rataluokista. Ajatuksena on enemmänkin saada jo lopettaneita kisaajia takaisin lajin pariin. Näin tästä hyötyisivät myös muutkin rataluokat.

Parin GT-8 ajokerran jälkeen innostuin taas ajamaan myöskin TP-10 autolla ja talvella tulee varmasti laitettua myös Ratakasi -auto kuntoon. FG Mini -luokkakin kiinnostaa itseäni.

Tattarisuon ratakin oli paljon paremmassa kunnossa kuin foorumipuheiden pohjalta oletin. Hyvinkään radalle on jossain välissä tulossa uutta asfalttia ja tämähän on tosi hieno juttu. Pieni ratabuumi on nyt menossa.

Mihin luokkaan sitten tulen panostamaan enemmän? Tätä en vielä tiedä. Osan autoista tulen varmasti myymään, mutta myynnin aloitan crossipuolen autoista.

Itselle yksi tärkeimmistä kriteereistä luokan valintaan on tasaiset kilpakumppanit ja tätä kautta hyvä kilvanajo. Tämä taas tarkoittaa sitä, että osallistujia on paljon samassa luokassa. Myöskin nykyisiä kilpailuformaatteja voisi yrittää muuttaa niin, että kisapäivään tulee enemmän varsinaista kilvanajoa toisia vastaan. Tärkeätä on myös, että loppupään kuskit saavat paljon kisa-aikaa radalla, eikä pitkä finaali koske vain parhaita.

Tällä hetkellä harkinnassa ensi kaudelle on jokin näistä GT-8, FG Mini tai Ratakasi (Tai sitten vaikka GT-8 + FG Mini).

[HUOM! Kysely on päättynyt - Jatketaan yleistä keskustelua Suomen rataluokista]

Eli laitetaanpa tällainen kunnianhimoinen kysely ensi kaudesta pystyyn, helpottamaan omaa ja varmasti muidenkin suunnitelmia:

Mitä rataluokkaa ajat kesäkaudella 2020:

Lähetä osallistumisesi YV:llä minulle. Olisi hienoa, jos tähän ketjuun saataisiin myös hyvää ja rakentavaa keskustelua rataluokkien kilpailutoiminnasta.

[Luokka, Nimi, Osallistuu/Harkitsee, Moneen kisaan, Auto, Moottori]
Osallistuu = Erittäin tai melko varma, että osallistuu
Harkitsee = Mahdollisesti osallistuu, mielenkiintoa luokkaa kohtaan… (Tämän voi laittaa aika kevyinkin perustein)

238
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.09.19 - klo: 16.29 »
Tässä nyt seurailleena luokan henkiin herättämistä itsekkin alkanut harkitsemaan osallistumista jos hommalle saadaan selkeät ja järkevä säännöt pykättyä, eli alustavasti mukana ollaan.

-Markus A.

Ehdotuksia säännöistä ja formaatista ei ole paljoa tullut.

Jos sarja ajetaan itsenäisenä ilman muita luokkia, aikaa on koko talvi miettiä hyvää mallia. Jos taas halutaan ajaa yhdessä esim. Ratakasin ja TP-10 luokkien kanssa, asialla on jo kiire.

Ehkä parasta on ajaa ensi kesänä pari kerhokisaa ja katsoa miten homma lähtee toimimaan.

239
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 02.09.19 - klo: 16.22 »
02.09.2019 Tilanne

GT-8 2020

Harkitsee osallistuvansa sarjaan:

•   Mika Niiranen, Kyosho GT2
•   Riku Forsström, Team C
•   Mikko Korhonen, Team C
•   Veli-Matti Jämsen, ?
•   Mikko Mäkelä, ?
•   Petri Hoffman, Kyosho GT2
•   Pekka Kuronen, ?
•   Petri Tuomainen, ?
•   Tauno Meriläinen, Hongnor
•   Markus Aallonen, Hongnor DM-One Spec
•   Jon Lindgren, ?
•   matti1983, Serpent
•   Mika Rinne, Kyosho GT1

240
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 31.08.19 - klo: 12.24 »
Huippu pito - Olisiko jo liian hyvä?
Ei asfaltilla voi olla liian hyvä pito. Jos ei toimi pitää vehkeet säätää toimimaan.

Auto toimi hyvin. Parhaiten koko kesänä.

Nyt rupesin ensimmäistä kertaa toivomaan lisää tehoja autoon. OK - Säädöillä saa lisää vauhtia (esim. nyt on takana liikaa aurausta), mutta uskoisin, että paremmalla moottorilla (nyt alle 200 EUR moottori) voisi saada helposti sekunnin pois kierrosajasta. Kevyempää osaa voimansiirtoon, ehkä keraamiset laakerit...

Tästä taas seuraa kustannusten nousu. Nytkin ajot loppui, kun ratas meni sileeksi. Miten käy, kun laittaa kireemmän koneen. Vanha Kyosho ei varmasti kestä.

GT-8:lla hyvä kuski hyvällä  koneella ajaa helposti alle 20 sekan kierroksen.

Kovan pidon ongelma kustannuksille on myös se, että kun auto sitten lähtee käsistä, tulee pahempaa tuhoa.

Mutta toisaalta... onhan se upeeta painaa menemään, kun on pitoa eikä tarvii sen takia kaasua himmailla. Harmi, kun oma Ratakasi ei ole nyt ajokunnosssa, olisi ollut mukava testata mihin aikaan olisi itse pystynyt. Saarisen 16.3 on kyllä hurja aika. Jo lauantain harjoituksissa näin, että nyt mennään kovaa.

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 20