Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.
Näytä viestit valikkoLainaus käyttäjältä: MiG-77 - 31.01.25 - klo: 15.18Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 31.01.25 - klo: 07.17Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,
Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.
Miksi?
Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.
Koska offroadia ajetaan saviradalla, on syy kesä kisoihin.
Taitaa saviradat olla hyvin pitkälle jo kuopattu kaikissa kesäluokissa (Vaasa enää ainoa?)
Ja Tommin kommenttiin liittyen, niin ehdottomasti järkevämpää olisi ajaa 1/10 talvella ja 1/8 isommat kesällä
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 30.01.25 - klo: 21.13
Threadi on hieman väärä, mutta puhumme sentään pienoisautoilusta.
En tiedä millainen suurmestari tämä herra Metsäläinen on, mutta:
Ei se kalusto oo se mikä ratkaisee.
Lainaus käyttäjältä: tommivesalo - 31.01.25 - klo: 05.57
Heippa,
Yksi osallistujakatoa ehkä aiheuttava asia voi olla se, että 1:10 crossin SM ajetaan kesällä eikä talvella.
Miksi?
Koska 1:5 ja 1:8 ovat Suomessa puhtaita kesälajeja.
Lainaus käyttäjältä: AlReim - 30.01.25 - klo: 20.23Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 30.01.25 - klo: 19.30Ja tohon ilmapiiriin vaikuttaa tämmöinen turha luokkien ja harrastuksen negatiivinen mollaaminen!
Aina kun tulee puhetta rc autoilun todellisista kustannuksista löytyy näitä peen jauhajia ja kaunistelu puheita. Suoraan faktat pöytään niin se on parempi mahdollisille uusille kuskeille kuin toi turhan päiväinen lässytys.
Rehellisyyttä sitä tähän hommaan vaaditaan, jos haluaa lajin kasvavan.
Mihin on kuskit hävinnyt? Onko syynä kasvaneet kustannukset? Vai myrkyllinen ilmapiiri kilpailu toiminnassa?ALLE VIIVATUISSA HUOMAA KYSYMYS MERKKI
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 30.01.25 - klo: 06.17Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.01.25 - klo: 17.09
Oma vaatimus taso kalustolle tekee lajin harrastamisesta kallista. Köyhällä ei ole varaa halpaan.
Tämä varmaan riittää tästä ja palataan aiheeseen.
Jos pinkka ei kestä niin silloin on paras keskittyä ajamaan vain yhtä luokkaa eikä rötväillä rahoja eri luokkiin ja autoihin koska ne on ihan kivoja. Näin moni tekee ja tulosta tulee. Se on eri asia jos haluaa vaan harrastella ja ostella kaikenlaista eikä halua kehittyä kilpakuljettajana jolla on yleensä joku tavoite.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 29.01.25 - klo: 16.58
Harrastaa voi isolla tai pienellä rahalla, rikkaudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Edullisimmat kilpaluokat tasamatolla on rekka, hyppymatolla stokkituuppi foameilla.
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 28.01.25 - klo: 13.36
Ei näkynyt ei.
Osa kuskeista mieltää 10rossin talvilajiksi.
Lainaus käyttäjältä: Sauli Lumikko - 27.01.25 - klo: 21.16
Sinänsä mun mielipiteeni SM-luokista on yhdentekevä, koska en aja sillä tasolla kisaa. Jos joku kansallisen tason kärkikuskimme – mielellään Suomen ulkopuolellakin menestynyt – alkaa puhua siihen suuntaan, ettei modiluokilla ole tulevaisuutta, istun alas ja kuuntelen. Ne on Suomen parhaille tarkoitetut kisat, vaikka heitä olisi vähän.
Lainaus käyttäjältä: IIIKKA - 23.01.25 - klo: 12.23
Terve!
Täälläkin uusi harrastaja. Rupesin juuri kasailemaan grasshopperia ja istutin siihen 540 sport tuned mootttorin. Tämähän on tarkoitus ruuvata suoraan vaihdelaatikkoon ja jättää motor mount kokonaan välistä pois? Lisäksi ostin toki pinionit euro rc:ltä ja niitä asetellessani huomasin, että 18t rattaassa hampaat on tiheämmät, eikä asetu niin hyvin rattaalle, kuin alkuperäisessä 380 moottorissa. Siksipä kysyn: tilasinko oikeat rattaat vai pitääkö palata lähtöruutuun ja tilata vielä uudet? kyseessä siis nämä: https://www.eurorc.fi/product/23171/tamiya-18t-19t-av-pinion-gear-set
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 14.01.25 - klo: 22.23
En tiedä itse, kun en ole nähnyt tuloksia, mutta jossain artikkelissa mainittiin 1/10 sähtö turistissa olleen MM kisoissa 19 kuskia ja kisoja ei olisi edes pidetty ilman täyteluokkaa stokkia jossa oli saman lähteen mukaan 100 kuskia...
Lainaus käyttäjältä: evok - 26.04.24 - klo: 14.40
Havainto akuista, jotka ovat aina stocki luokissa kova puheen-, huolen- ja spekulaation aihe.
Tulin eilen ajaneeksi joka toisen vedon hyvin tuoreilla LRP 4100 stock spec akuila ja joka toisen vedon virituristia paljon ajetuilla Nosram 4200 akuilla. Eivät ole loppuun ajetut, mutta paljon ajetut.
Ajoin molemmilla täysin samat tulokset:
Paras tulos uusi: 17k 1.3s
Paras tulos paljon ajettu: 17k 1.1s
Tuntumassa huomasi, että tuoreemmat aavistuksen pirteämmät mutta kellossa ei mitään eroa.
Ehkä joku nopeampi saa paremmista akuista kellossa myös hyötyä irti, mutta minun ajolla ei. Ajoin viikko sitten FORS:issa 8:ksi, joten A-finaaliin päästäkseen ei tarvitse akkujen kanssa alkaa hifistelemään.
Lainaus käyttäjältä: iippo777 - 13.03.24 - klo: 12.34
Vastaus löytyy viestistäsi kohdasta missä kirjoitat:
"ei vaan vaikuta edelleenkään aloittelijoiden luokalta"
* Mun setupit ei toimi sulla tai sun mulla.
* Koheltajan kirjoituksissa on niin järjetön tietopankki tähän luokkaan, että sitä lukemalla saa 100% voittaja-auton. Ajaa pitää silti osata.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 13.03.24 - klo: 06.30
Kärkikuskien pärjäämisen salaisuuksia on kaksi, luontainen lahjakkuus sekä suuret ajomäärät. Lahjakkuutta ei saa edes treenaamalla mutta paljon ajamalla saa kokemusta ja luottoa ajamiseen. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän alkaa vaatimaan autosta ajettavuutta. Virheitä tulee mutta johtuuko ne ajotaidon puutteesta vai siitä ettei ole osattu säätää autoa kuljettajan luontaiselle ajotyylille? Kaikki kun ei osaa sopeutus mihin tahansa säätöihin, kuten lahjakkaat kuskit yleensä sopeutuu hyvinkin nopeasti, kun normi kuski painii jatkuvasti ajettavuuden kanssa.
Auton säätäminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin ja kokemuksesta voidaan sanoa että toisten säätöjen kopioiminen ei aina tuo oikotietä onneen, mutta monen huippukuskin säädöistä saa suunnan minkälainen auton pitäisi olla ja ne toimii hyvänä pohjana. Auton säätämisessä on useita eri lähestymistapoja ja hyvinkin erilaisilla säädöillä voidaan saavuttaa sama lopputulos koska kuljettajien ajotyylit usein poikkeaa paljon toisistaan.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 12.03.24 - klo: 17.21
Stokkiin tarvitaan 13.5 kilpamoottori jäähdytyspuhaltimella sekä nopari jonka saa blinkylle, kaikki muu on samaa mitä virissä. Tämän suurempaa tiedon määrää ei tarvitse kun lähtee stokkiin mukaan.