4000 ja 6000 akun hintaero on noin 20€ joten ei puhuta kovinkaan suuresta erosta hinnan osalta, kahdella akulla pärjää mutta kolmella vielä paremmin. 4000 akulla pystyy hyvin ajamaan täyspainoisesti kisaa tai treeniä vaikka ei anna höpinää yhtä tasaisesti kun suurempi akku, tulosten osalta tällä ei ole suurta merkitystä, jos ollenkaan. Eron huomaa enemmän kaasutuntumassa mutta usein ne bestläpit on tulleet lähes tyhjällä akulla, kun on vähemmän potkua (tyhjempi akku) niin auto pysyy paremmin linjalla ja tämä kertoo siitä että on vielä paljon opittavaa ajamisessa sekä auton säätämisessä.
Tässä päästäänkin siihen että onko tehokkaat 5A SP5 ja G4 moottorit liian tehokkaita monille kuskeille? Pääsuoralla ei etua saa ja liika teho vie autoa pois ajolinjalta. Noparin säädöt nousee suureen rooliin noiden moottoreiden kanssa koska jos nopari ei ole säädöissä niin ajaminen on vaikeaa hyökkäävällä autolla. Väitän että stokkiluokka opettaa myös paneutumaan noparin säätöjen saloihin, säätöjä on vähemmän kun vireissä ja helpompi sisäistää mikä säätö vaikuttaa mihinkin. Näihin asioihin saa apua varikolta niiltä kuskeilta jotka ovat enemmän touhunneet nopareiden säätöjen kanssa.
4000 akku on 40-50g kevyempi kun 6000, näkyykö tämä kierrosajoissa vai vaatiiko isompi akku auton keventämistä että pääsee minimipainon. Molempiin on vastauksena, ei. Jälleen päästään ajamisen kulmakiveen, ajotaidot ja säätämisen taidot.
Laturiksi kelpaa mikä tahansa laturi ja yleensä niissä on myös purkutoiminto, hidas 1-2A ja purkua ei voi käyttää ajopäivän aikana mutta muuna aikana kyllä. Sekin auttaa paljon akkujen virran anto kykyyn että akut puretaan hidaspurkuna ajojen välissä ennen kun ladataan ne täyteen ennen seuraavaa ajoa. Purkulaite ei ole välttämätön mutta siitä on etua, muutenkin kun stokkiluokassa, jos vaikka auto hajoaa ja akut on täynnä.
Kärkikuskien pärjäämisen salaisuuksia on kaksi, luontainen lahjakkuus sekä suuret ajomäärät. Lahjakkuutta ei saa edes treenaamalla mutta paljon ajamalla saa kokemusta ja luottoa ajamiseen. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän alkaa vaatimaan autosta ajettavuutta. Virheitä tulee mutta johtuuko ne ajotaidon puutteesta vai siitä ettei ole osattu säätää autoa kuljettajan luontaiselle ajotyylille? Kaikki kun ei osaa sopeutus mihin tahansa säätöihin, kuten lahjakkaat kuskit yleensä sopeutuu hyvinkin nopeasti, kun normi kuski painii jatkuvasti ajettavuuden kanssa.
Auton säätäminen tulee ajankohtaiseksi ennemmin tai myöhemmin ja kokemuksesta voidaan sanoa että toisten säätöjen kopioiminen ei aina tuo oikotietä onneen, mutta monen huippukuskin säädöistä saa suunnan minkälainen auton pitäisi olla ja ne toimii hyvänä pohjana. Auton säätämisessä on useita eri lähestymistapoja ja hyvinkin erilaisilla säädöillä voidaan saavuttaa sama lopputulos koska kuljettajien ajotyylit usein poikkeaa paljon toisistaan.
Tästä päästään jälleen siihen että ajamaan oppii vain ajamalla, toistoja toistojen perään ja stokki on siihen hyvä koska kulut on todellisuudessa kohtalaisen pienet renkaiden ja auton kulumisen osalta.
Moottorin ostoon ja mukaan tähän hauskaan hullutukseen, välillä myynnissä on käytettyjä kisakoneita joten kynnys lähteä mukaan stokkeihin on aika pieni