Moro
Aattelin tehä topiikin, jossa voidaan keskustella FTT:n tulevista säännöistä ja tarvittavista sääntömuutoksista pitkin kautta, aina siihen asti että lähettelen säännöt lajiryhmälle ja hallitukselle hyväksyttäväksi. Tarkoituksena on siis kehittää sarjaa ja saada siitä mahdollisimman harrastajaystävällinen, sekä hoitaa tuo sääntöjen päivittely niin ettei ohjeiston julkaisuhetkellä tulisi kuskeille yllätyksiä sääntöjen suhteen. Sääntöehdotuksia voi toki laitella mulle suoraankin vaikka yv:llä, sähköpostilla tai kirjekyyhkyllä, jollei itse halua niitä täällä ilmaista, ja laittelen niitä sitten anonyymisti tänne.
Keskustelu on tarkoitettu lähinnä niille, ketkä sarjaa ajelee/suunnittelee ajavansa, sekä tietenkin kisanjärjestäjille. Pidetään keskustelu asiallisena!
Mulla on ittellä tähän alkuun pari sääntömuutosta:
Ei niinkään sääntömuutoksena, vaan selvennyksenä voisin ohjeistoon merkata, että mitkä kohdat koskevat niin lisäluokkia, kuin FTT-luokkiakin. Käytännössä kaikki yleiset asiat: ilmoittautuminen, maksimi latausvirrat, tuomarointikohteet, palkinnot… koskevat kaikkia, kun taas luokkakohtaiset asiat: kilpailunumerot, katsastus, kori, moottori…. koskevat vain FTT-luokkia (TSS-10, TSP-10 ja TSM-10)
Eli tuo tämänhetkinen siipisääntö kaipaisi hieman päivittelyä, jotta saadaan nuo joidenkin korien mukana tulevat banaani-siivet hyväksytyiksi, eli 190mm*40mm*20mm laatikkoon mahtumisen sijaan siiven pitäisi mahtua 40mm*20mm reiästä ja maksimileveyden oltava edelleen tuo 190mm. Lisäksi mielestäni nostajien (ja mattojen) turvallisuuden vuoksi olisi hyvä rajoittaa siivet kaupallisiin lexanista valmistettuihin 1/10 sähkötouring siipiin. Sanamuotoa pitää varmaan vielä vähän hioa, mutta perusperiaatteeltaan varmaankin tuon kaltainen sääntö tulee olemaan.
Muutamat ovat kyselleet lisämääräyksen perään juurikin tuon siipisäännön tiimoilta jo kaudelle 2022, mutta mielestäni lisämääräykseen ei ole suurta prioriteettiä, sillä tämänhetkinen siipisääntö on todella yksiselitteinen ja siinä ei ole mitään väärän tulkinnan mahdollisuutta. Jos uusi lisämääräys tehtäisiin kiireellä ei ole taattua että yksiselitteisyys säilyy.
Kyseinen siipisääntö on ollut käytössä ~viitisen vuotta, joten yllätyksenä se ei ole kenellekkään tullut.
Jokaisena vuonna on ollut joitakin koreja, joiden mukana tuleva siipi ei mene siipisääntöön. Lisäksi mikään sääntö ei nykypäivänä pakota käyttämään korin mukana tullutta siipeä, eli siiven voi vaihtaa laatikkoon mahtuvaan versioon tai leikata banaanisiiven niin pieneksi, että se laatikkoon mahtuu.
Toinen mielestäni ajankohtainen sääntömuutos voisi olla virissä akkujännitteen vapauttaminen HV-jännitteeseen ja akun nimellinen jännite saa olla maksimissaan 7,6V. En usko että kukaan akkuaan HV-jännitteeseen lataisi, mutta tämä helpottaisi shortyjen käyttöä pidemmän ajoajan merkeissä. Lisäksi tämä vähentäisi rumbaa katsastuksessa.
Kolmantena mietintämyssyyn korisääntö. Tuo korin minimipaino vaatii hieman viilailua, ajatuksenahan siinä on noiden paperikorien pois rajaaminen. Tämä olisi periaatteessa helpompaa esimerkiksi suoraan paksuutta rajaamalla (esim min 0,6mm), mutta paksuuden valvominen on käytännössä mahdotonta, kun ainakin ZooRacingin koreissa tuo paksuuden ”leima” on korista pois leikattavalla alueella.
Tällä kertaa viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä näkisin lisenssisäännön. Tällä hetkellähän lisenssi on pakollinen vain virissä, mutta mielelläni laittaisin sen pakolliseksi myös poroon ja stanuun. Tällöin kaikille kilpailijoille saataisiin AKK:n vakuutus kisoihin ja varsinkin nyt korona-aikana, ainakin oman tulkintani mukaan, kisat voitaisiin järjestää yksityisitilaisuuksina, jolloin kisojen järjestäminen olisi ”helpompaa” koronarajoituksista huolimatta, näin ollen näkisin että tuolla vajaalla 30 eurolla saa enemmän, kuin mitä se maksaa. Alla lainaus AVI:n sivuilta
Yleisötilaisuuksia eivät ole lajiliittojen alaiset viralliset ottelut ja kilpailut, joihin osallistuminen edellyttää lähtökohtaisesti urheilijalisenssiä. Edellytyksenä on myös, ettei paikalla ole yleisöä. Harjoitusottelut eivät myöskään ole yleisötilaisuuksia, jos niissä ei ole yleisöä.
Nämähän ovat siis kaikki henkilökohtaisia mielipiteitäni/ideoitani, eikä mitään ole lyöty lukkoon.
Valtteri Pausio
FinTrack Tour Yhteyshenkilö