Heitin väliin omat näkemykseni Ollin pointeista.
- Stanukuskien on hyvä olla samana päivänä touring virien kanssa, jolloin tieto ym. siirtyy..TÄRKEÄ!
Periaatteessa olen samaa mieltä ja kesällähän näin on jatkossakin. Talvella ongelmaa lievittää kuitenkin se, että lauantaina on suuri osa virin kärkiporukkaa ajamassa, joten tieto liikkuu silloinkin.
- Stanussa ja virissä on suhteellisesti suurin osa junnukuskeja (vrt. C-12), joille koulu maanantaina on TÄRKEÄ! Aikataulu kun kuitenkin venyy pitkälle iltaan. Kuskeja kun voi olla yli 80 kpl sunnuntaina (TS ja PST)
Aikataulun en usko venyvän sunnuntaina (TS + TSP) kovinkaan pitkään. Eriä tullee maksimissaan ehkä 8, mikä tarkoittaa sitä, että palkintojen jako olisi jo seitsemän jälkeen. Ja jos eriä tulee yksi vähemmän, lyhenee päivä heti tunnilla. Tietty jos uusia kisaajia tulee suunnattomasti mukaan, niin sitten voi päivä venyä. Mutta se onkin taas ihan positiivinen ongelma.
Nopeasti ilman tarkkoja faktoja katsoin virin SM-sarjaan tänä vuonna osallistuneet kuskit ja todellisia junnuja, eli alle 15 v oli (ehkä) 4, ja tämä luku sisälsi myös vain viimeisessä kisassa ajaneet Viljamin ja Jonin, jotka ajavat todennäköisesti myös ensi vuonna viriä. Yli 15 v -kaverit valvoo kuitenkin niin myöhään, ettei kisareissut sitä paljoa muuta. Ja tuo pelätty Ylistaron reissukin on vaan yksi sunnuntai. Lisäksi junnut voivat nukkua autossa, kun heidän ei tarvi ajella kotiin.
- TSP ja C-12 luokassa selkeä enemmistö on aikuisia, he jaksavat mennä töihin / opiskelemaan pitkän viikonlopun jälkeen.
Tämä on aivan totta.
- Jos aikoo pärjätä sunnuntaina virissä, siinä kuin C-12 kuskitkin, niin on syytä aloittaa ajamaan C-12 luokkaa. Tällöin treeniä tulee roppakaupalla enemmän kuin vain la illan treeneissä (puhutaan mitä puhutaan). C-12 kuskit vaan vaihtaa illalla autoa. Rata kun on jo opittu Ja tämä taas lisää kuluja ja vaivaa. C-12 kuskien on oltava esim Ylistarossa jo pe-iltana. Jos on omia lapsia niin tietää mitä tapahtuu keskittymiskyvylle iltapäivällä, jos matkaan on lähdetty 4-6 aikaan aamulla.
Itse en pidä tuota C-12 ajamista välttämättömänä. Lauantai-iltana on kuitenkin hyvin todennäköisesti aina muutama tunti vapaatreeniä sunnuntain turistikuskeille. Radan ehtii varmasti oppia silloinkin. C-12 voi pahimmassa tapauksessa jopa haitata, koska ajaminen on hyvin erilaista ja sopeutuminn turistiin voi joillain kestää kauemmin kuin toisilla.
Ja mitä tuohon perjantaina Ylistaroon lähtemiseen tulee, niin onko se sitten kovin paljon parempi vaihtoehto, että kaikki virikuskit "joutuvat" tulemaan jo perjantaina C-12 -kuskien sijaan? Ja edelleen, Ylistaro on vain yksi kisa, yksi viikonloppu.
- Stanusta kärki nousee suoraan viriin ohitse pro-stockin, juteltuani muutaman kanssa. Erothan stanussa on nykyään aika isoja. Tuskin tänä vuonna montaa harrastajaa nousee yleensäkään stanusta ?
Samaa mieltä. Mutta kuten aikaisemmin mainitsin, "tosissaan" olevat vakiokuskit näkevät virikuskeja tositoimissa kesäisin, aivan niinkuin tähänkin asti. Joten tieto liikkuu ja esimerkkiä näkee varmasti.
- edelleen voidaan rata tehdä rauhassa perjantaina.
Mutta virikuskien edellisen illan treeni jää pois. Ja jos muistellaan viime talvea, tästä taisteltiin jo melko tosissaan muutamissa tapauksissa.
Ja missään nimessä ainakaan stanuja ei sunnuntaille koska ne on kaikki junnuja!!!
Samaa mieltä!