Useimmat haluavat tähän lajiin uusia harrastajia. Ja jos tahtotila on riittävä, niin se myös tehdään. Silloin pitää olla valmis ottamaan myös riskejä.
Alla oleva ohjelma lähtee niin kutsutusta 0-pisteestä eli siitä että paikkakunnalla ei ole kiinteätä rataa, mutta tahtotila tehdä on riittävän kova.
Tässäpä "ohjelma" mitä se vaatii:
1. Pitää olla riittävä pääoma talvikauden sisäratavuokriin (min. 10 000 euroa, jolla kattaa muutaman kuukauden tilavuokran. Tämä on ikään kuin pankki, jolla katetaan tilavuokria, jotta ratapaikka ei mene heti alta rahan niukkuuden vuoksi)
2. Ulkopuolinen vuokratakaaja takuuvuokrille (mielellään iso urheiluautoiluseura, jolla on halua tukea myös pienoisautoilua)
3. Kiinteän radan hankinta, vähintään 500 m2, mielellään enemmän.
4. Kiinteälle radalle rakennetaan ensisijaisesti liukaspintainen krossirata, (tasamaarata (touring/mattoautot/minit/rekat) on toissijainen ratavaihtoehto), koska suurimmalla osalla harrastajia on krossiautoja, monstereita ja short course autoja.
5. Radalle karismaattinen vetäjä, jolla on vähintään auttavat sosiaaliset taidot ja halua auttaa/neuvoa vasta-alkajia. Ja jos osaa toimia nuorten parissa ja jopa uskaltaa hymyillä jengille, niin sitä parempi. Mielellään vetäjällä pitää olla meriittiä lajissa menestymisestä esim. suomen mestari pienoisautoilussa tuo uskottavuutta kerhonvetäjälle. Itseasiassa yksi vetäjä on riittävä, mutta hänellä on hyvä olla pari kaveria tuuraamassa.
6. Jokaviikkoiset vasta-alkajien kerhoillat, jossa neuvotaan uusia kuljettajia ja halutaan vastata heidän kysymyksiinsä. Tähän tarvitaan 2-3 henkilöä.
7. Riittävä tietotaito ja osaaminen lajista vetäjillä.
8. Halu järjestää jokaviikkoisia leikkimielisiä kerhokisoja ja myös tähän tehtävään toimitsijoita. Vakavammat kilpailut sitten erikseen.
9. Leppoisa ja mukava ilmapiiri radalla, päänaukomista ja kettuilua ei tuoda mukana radalle. Sillä se karkoittaa vain uudet harrastajat.
10. Muista että olit itsekin joskus vasta-alkaja ja yritä asettua siihen rooliin, kun opastat uusia harrastajia lajin pariin.