Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1515315 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa eetuppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3480 : 01.02.13 - klo: 19.32 »
Noniin.

tuossa joutessani rupesin nuita akkuja kahtelemaan ja huomasin että se mikä oli ekana ajaessa niin se
haisi liitinpäästä voimakkaasti jollekkin akkuhappo-tärpätti sekoitukselle joten se taitaa nyt jäädä pois käytöstä :sad:
toisessa on vaan tinausten kohdalla muutama sulanut kohta ja muuten normaalin oloinen.
kummatkaan ei ole pullistuneita ja toinenkin painu takaisin kasaan kun oli lipopussissa ollut jäähtymässä.

tässä muutama mittatulos akkujen jännitteistä:
ensimmäinen joka pullistui ja haisee
9,87v,1kenno 3.33,toka 3.24,kolmas 3.3

toinen joka ei pullistunut ja on normaalin näköinen reikiä lukuunottamatta.
11.59, 1kenno 3.86, 2kenno3.87, 3kenno3.86


pitääpä teippailla ja varovasti sitten kokeilla latailla sitä akkua kun toinen pääsee hävitykseen  :evil:

ja nopari haisee pahasti sille sulaneelle muoville että taidan tyytyä ostamaan uuden ja ottaa opiksi :undecided:




Carnage brushless

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3481 : 01.02.13 - klo: 21.05 »
Moro!
Eli akkuhan siinä päätti sitten ottaa itseensä...  :undecided:
Laturi sanoo "connection brake" ja ajattelin,että jos alkaa toisella akulla lataamaan ja ei ole enää muita vaihtoehtoja,niin yritän NiMh:illä elvyttää. Elikkäs nimh modella sen verran,että saa varausta nostettua.

Kannattaako? Ilmeisesti kuitenkin oli väärä napaisuus liittimessä eli olin kolvannut väärin päin,muuta selitystä tuolle ei ole,kun alkoi kerran liittimen "kääntämisellä" pelittämään... Toivotaan kuitenkin,että muut laitteet ei ottanut itseensä.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3482 : 01.02.13 - klo: 21.24 »
Moro!
Eli akkuhan siinä päätti sitten ottaa itseensä...  :undecided:
Laturi sanoo "connection brake" ja ajattelin,että jos alkaa toisella akulla lataamaan ja ei ole enää muita vaihtoehtoja,niin yritän NiMh:illä elvyttää. Elikkäs nimh modella sen verran,että saa varausta nostettua.

Kannattaako? Ilmeisesti kuitenkin oli väärä napaisuus liittimessä eli olin kolvannut väärin päin,muuta selitystä tuolle ei ole,kun alkoi kerran liittimen "kääntämisellä" pelittämään... Toivotaan kuitenkin,että muut laitteet ei ottanut itseensä.

Jos akun jännite liian alhainen niin laturi valittaa siitä eikä kontaktihäiriöstä... Eli siellä on luultavasti jostain juotos pettänyt tai vastaavaa. Mittaa yleismittarilla ensimmäiseksi kennojännitteet...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3483 : 02.02.13 - klo: 07.17 »
Okei,kokeilen sillä yleismittarilla,että mitä se sannoo.

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3484 : 04.02.13 - klo: 19.37 »
Kai tää on tarpeeks noobikysymys kuuluakseen tänne..

Eli, kumpikos se määrää sähköautossa tahdin, akun antama virta vaiko jännite? Nykyisestä käytössä olevasta 3s liposta saa laskennallisesti 80A (3200mAh, 25C). Olisko odotettavissa minkäänlaista tehonlisäystä jos laittas sen tilalle 2s lipon, jossa speksit 5700mAh, 50C? Virtaahan olisi kaavojen mukaan 285A, mutta jännitettä vähemmän. Nämä siis olettaen että nuo C arvot pitävät kutinsa.

Kiitoksia etukäteen.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3485 : 04.02.13 - klo: 20.35 »
Kai tää on tarpeeks noobikysymys kuuluakseen tänne..

Eli, kumpikos se määrää sähköautossa tahdin, akun antama virta vaiko jännite? Nykyisestä käytössä olevasta 3s liposta saa laskennallisesti 80A (3200mAh, 25C). Olisko odotettavissa minkäänlaista tehonlisäystä jos laittas sen tilalle 2s lipon, jossa speksit 5700mAh, 50C? Virtaahan olisi kaavojen mukaan 285A, mutta jännitettä vähemmän. Nämä siis olettaen että nuo C arvot pitävät kutinsa.

Kiitoksia etukäteen.

Hitaampaa menee sillä 2S lipolla. Kapsiteetti * C arvo = maksimivirta, jonka akku kestää. Se ei tarkoita, että akku voi tunkea sen virran moottoriin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa MitsuEvo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3486 : 04.02.13 - klo: 21.48 »
Jotenki näin veikkailin, että jännitteellä se kai kulkee. Olin vaan siinä uskossa että akku ois alimitoitettu tolle systeemille (Velineonin VXL combo), mutta kai se ois näyttäny jo merkkejä siitä. Moottori ei tosiaan otakaan ko 65A jatkuvaa, 100A peak. Mutta säädin kestää 200A jatkuvaa ja 320A peak. Tähän siis vois ilmeisesti istuttaa kireemmän koneen ilman noparin vaihtoa, vai?

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3487 : 04.02.13 - klo: 22.04 »
Jotenki näin veikkailin, että jännitteellä se kai kulkee. Olin vaan siinä uskossa että akku ois alimitoitettu tolle systeemille (Velineonin VXL combo), mutta kai se ois näyttäny jo merkkejä siitä. Moottori ei tosiaan otakaan ko 65A jatkuvaa, 100A peak. Mutta säädin kestää 200A jatkuvaa ja 320A peak.

Onhan tuo akku vähän siinä kintaalla. Varmaan on järkevää ostaa tulevaisuudessa suurempaan purkuvirtaan kykeneviä akkuja.

Tähän siis vois ilmeisesti istuttaa kireemmän koneen ilman noparin vaihtoa, vai?

Noilla luvuilla, kyllä. Tosin, jos noissa virroissa ei erikseen mainita, ne ovat usein 2S virtoja. Kun sinulla on siinä 3S akku, se virta on 50% isompi. Mutta onhan tuossa sen verran varaa, että voi laittaa kireämmän koneen. Varmista vielä, että moottori ja nopari ovat akun jälkeen vain sen verran kuumia, että niitä voi koskea.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Zeipii

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3488 : 05.02.13 - klo: 23.38 »
Ei taida olla mitään enää tehtävissä kun Hobbywing 9T 4300kv moottorista on akseli irti? eli voi halutessaan vaikka pihdeillä nykästä irti.

Poissa -JP-

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3489 : 06.02.13 - klo: 07.20 »
Tämmöinen noobikysymys, kun nyt autoilla mitään enempää ajanut, kun pihalla suttaillut.

Miten onnistuu uusien nitromyllysen sisäänajo?

Venepuolella yleensä kaytetään maalla, ja pumpulla vettä jäähdyttämään. Automyllyt ei tarvi jäähdytystä?
FG teloilla, http://rc10.fi/index.php?topic=72612.0    Bensakatti Zenolla, Sähkölaiva   
Giga Crusher DF

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3490 : 06.02.13 - klo: 08.01 »
Ei taida olla mitään enää tehtävissä kun Hobbywing 9T 4300kv moottorista on akseli irti? eli voi halutessaan vaikka pihdeillä nykästä irti.

Osaava kaveri liimaa akselin magneettiin. Tälläkin foorumilla on löytyy tietoa aiheesta.
Onnistuu jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä :tongue:

Tossa ja tossa, lisää löytyy sopivalla haulla.

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3491 : 06.02.13 - klo: 08.19 »
Tämmöinen noobikysymys, kun nyt autoilla mitään enempää ajanut, kun pihalla suttaillut.

Miten onnistuu uusien nitromyllysen sisäänajo?

Venepuolella yleensä kaytetään maalla, ja pumpulla vettä jäähdyttämään. Automyllyt ei tarvi jäähdytystä?

Autoon tarkoitettujen nitrokoneiden jäähdytyksestä huolehtii moottorin päällä oleva jäähdytyssiili. Sisään ajossa huolehdit että koneen lämmöt pysyy koko ajan hieman yli 100c eli laita foliota siilen ympärille jotta kone pysyy tarpeeksi lämpimänä sisäänajon aikana. Ennen käynnistystä muista lämmittää kone kuumailmapuhaltimella n.120c ja sen jälkeen vasta käynnistys.
Kyosho, elämäni auto.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3492 : 06.02.13 - klo: 10.55 »
Tähänkin on ihan oma osionsa tällä foorumilla.

Aloittelijan polttis osio... joka löyttyy tuolta polttis puolelta.

Eli arvatenkin sieltä löytyy helpoiten vastaukset tällaisiin kysymyksiin.

Sieltä löyty myös tämä video

JQ Products THERTR - Engine Break-in

Poissa CubaLibre

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3493 : 06.02.13 - klo: 14.54 »
Ei taida olla mitään enää tehtävissä kun Hobbywing 9T 4300kv moottorista on akseli irti? eli voi halutessaan vaikka pihdeillä nykästä irti.
Magneetin voi kyllä liimata takaisin akseliin kunhan käyttää riittävän kestävää liisteriä. Omat kokeilut tuolla mainitsemallasi moottorityypillä olivat sellaiset, että ruuvilukite kesti pienen hetken, moottorin lämmettyä myös ruuvilukite pehmeni ja magneetti irtosi uudestaan. Kuumuutta kestävällä laakerilukitteella pysyy kuin tauti ja kestää myös korkeammat käyntilämpötilat ongelmitta. Laakerilukitteen hinnalla tosin ostaa jo kaksi uutta moottoria, joten kannattaa harkita tekeeko kalliin korjauksen ja pääsee ajamaan, vai odotteleeko muutaman viikon ajan uuden moottorin toimitusta maapallon toiselta puolelta.
Ei rahanmenolla rajaa kun RC-autolla ajaa.

Poissa homemaderc_cars

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3494 : 06.02.13 - klo: 20.00 »
Minulla on 12T normaali nopeudus säädin ja en tiedä jos siihen voi laitta 25T moottorin tai vaikka 35T moottorin?

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3495 : 06.02.13 - klo: 20.21 »
Minulla on 12T normaali nopeudus säädin ja en tiedä jos siihen voi laitta 25T moottorin tai vaikka 35T moottorin?

Eli siis 12 lankaisien harjallisen kestävä nopari? Ok. Se kestää yli 12 lankaiset (12T) koneet, eli esim. 25 lankaisen. Pikku varmuusraja kuitenki kannattaa pitää, eli jos noparille luvataan 12T kesto, niin yleisesti ottaen ihan 12 lankaista konetta ei kannata laittaa, vaan minimissään joku 14T kone...

Tosin tänä päivänä voisi kyllä järkevämpää olla jo siirtyä harjattomaan tekniikkaan. Paremman hyötysuhteen vuoksi samalla akulla pidempi ajoaika samantehoisella moottorilla tai vaihtoehtoisesti enempi moottoritehoa ja sama ajoaika samalla akulla. Ja sitten toisekseen harjatommassa ei ole vaihdettavia hiiliä, joten ajan myötä alkaa syntyyn säästöäkin. Esim. Hobbywing EZRun-setithän ei edullisimmillaan kovin mahdottomia maksa, jonkulanen harjallinen setti maksaa helposti saman... Ja esim. tän sivuston markkinapalstaltahan voi ihan hyvinki löytää erittäin edullisesti käytettynäkin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa Zeipii

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3496 : 06.02.13 - klo: 23.00 »
Ei taida olla mitään enää tehtävissä kun Hobbywing 9T 4300kv moottorista on akseli irti? eli voi halutessaan vaikka pihdeillä nykästä irti.
Magneetin voi kyllä liimata takaisin akseliin kunhan käyttää riittävän kestävää liisteriä. Omat kokeilut tuolla mainitsemallasi moottorityypillä olivat sellaiset, että ruuvilukite kesti pienen hetken, moottorin lämmettyä myös ruuvilukite pehmeni ja magneetti irtosi uudestaan. Kuumuutta kestävällä laakerilukitteella pysyy kuin tauti ja kestää myös korkeammat käyntilämpötilat ongelmitta. Laakerilukitteen hinnalla tosin ostaa jo kaksi uutta moottoria, joten kannattaa harkita tekeeko kalliin korjauksen ja pääsee ajamaan, vai odotteleeko muutaman viikon ajan uuden moottorin toimitusta maapallon toiselta puolelta.

Mikä olisi hyvä lukite? passaako tälläinen tökötti http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/henkel_fis/hs.xsl/full-product-list-loctite-4189.htm?iname=Loctite+648&countryCode=fi&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FNRY

Poissa Blaze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3497 : 07.02.13 - klo: 18.57 »
Eilen radalla hajotin takaistari tornin. Otin sitten siellä iskarit tornista irti ja annoin yön yli olla laukussa. Nyt ne ovat todella jäykät. Mitäs niille pitäs tehdä ?

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3498 : 07.02.13 - klo: 21.23 »
Avaa iskarit, tyhjennä ne, pura ja tarkasta, että ovatko männän varret suorat.

Poissa CubaLibre

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3499 : 09.02.13 - klo: 14.57 »
Ei taida olla mitään enää tehtävissä kun Hobbywing 9T 4300kv moottorista on akseli irti? eli voi halutessaan vaikka pihdeillä nykästä irti.
Magneetin voi kyllä liimata takaisin akseliin kunhan käyttää riittävän kestävää liisteriä. Omat kokeilut tuolla mainitsemallasi moottorityypillä olivat sellaiset, että ruuvilukite kesti pienen hetken, moottorin lämmettyä myös ruuvilukite pehmeni ja magneetti irtosi uudestaan. Kuumuutta kestävällä laakerilukitteella pysyy kuin tauti ja kestää myös korkeammat käyntilämpötilat ongelmitta. Laakerilukitteen hinnalla tosin ostaa jo kaksi uutta moottoria, joten kannattaa harkita tekeeko kalliin korjauksen ja pääsee ajamaan, vai odotteleeko muutaman viikon ajan uuden moottorin toimitusta maapallon toiselta puolelta.

Mikä olisi hyvä lukite? passaako tälläinen tökötti http://www.loctite.fi/cps/rde/xchg/henkel_fis/hs.xsl/full-product-list-loctite-4189.htm?iname=Loctite+648&countryCode=fi&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FNRY

Juu, tuo Loctite 648 tarttuu todella lujaan ja kestää myös korkeita lämpötiloja. Liimailut kannattaa tehdä ulkona tai hyvin tuuletetussa tilassa, lisäksi ihokosketusta ja roiskeita silmiin on vältettävä, kyseessä on sen verran vaarallinen myrkky.
Ei rahanmenolla rajaa kun RC-autolla ajaa.

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3500 : 09.02.13 - klo: 16.35 »
Haitttaako noparia jossa on tuuletin että se on muovi pussin sisällä ajon aikana?

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3501 : 09.02.13 - klo: 16.38 »
Haitttaako noparia jossa on tuuletin että se on muovipussin sisällä ajon aikana?
Ota tuulettimen johto tai koko tuuletin irti. Ei siitä pussissa ainakaan hyötyä ole, koska tuuletinkin lämpenee.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3502 : 09.02.13 - klo: 16.40 »
Haitttaako noparia jossa on tuuletin että se on muovi pussin sisällä ajon aikana?

Se muovipussi tietenkin heikentää sitä tuuletusta todella paljon. Voi kuitenkin olla, ettei se noparisi kuumene paljoa ja siten se toimii pussissakin ihan hyvin. Aja kerran ilman pussia ja mittaa noparin lämpö. Aja sitten vaikka hetki ilman sitä tuuletinta ja mittaa lämpöä. Jos tulet siihen tulokseen, että tuuletin on turha, voit varmaan pitää sitä muovipussissakin ihan hyvin.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3503 : 10.02.13 - klo: 16.50 »
voiko drifti autolla ajaa lumessa,jo laittaa pito renkaat.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3504 : 10.02.13 - klo: 16.56 »
Tuskin...Toki riippuu mikä se sun autos on,mutta olen ite ainaki sitä mieltä,että driftit,rossit ja monsteri on erikseen. Muuten varmaan valmistettaisiin vain yhtä auto mallia (kuten truggy),jos sillä pystyisi sekä ajamaan touringia,rossia ja driftaamaan hyvin :)

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3505 : 12.02.13 - klo: 11.16 »
Jossain noparissa on kaasusignaalin suojaus. Eli onko se sisäänrakennettu fail safe?

Poissa kehveli

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3506 : 12.02.13 - klo: 11.40 »
voiko drifti autolla ajaa lumessa,jo laittaa pito renkaat.

Lähinnä varmaan maavara noppuu lopeiten kesken noissa drifti autoissa jos lumella meinaat. Ei paljoa tarvii vajota kun ottaa jo kiinni pohja. Jäällä jossa ei ole lunta voi teoriassa päästä jollain nastarengasviritelmällä jos saa ne mahtumaan.
Ainahan voi kokeilla, siitähän tämä rc harrastus on hauskaa, että senkun kokeilee eri juttuja mitä mieleen juolahtaa.

Poissa Oi!RC

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3507 : 13.02.13 - klo: 16.13 »
Täällä voi varmaan kysyä, onko kukaan kokeillut 100A-160A HobbyKing/trackstar yms. sensorittomia halpisnopareita sensorikoneiden kanssa?
Traxxas Slash Anza Evo STRC Integy, Slash LCG BAJR Integy, Slash, Stampede, Rustler 4wd twin motor

Poissa MLA

  • EKpa ry
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3508 : 13.02.13 - klo: 20.29 »
Täällä voi varmaan kysyä, onko kukaan kokeillut 100A-160A HobbyKing/trackstar yms. sensorittomia halpisnopareita sensorikoneiden kanssa?

Minulla oli Turnigyn Trackstar SCT nopari Novakin sensorillisen koneen parina tuossa TS4:ssä. Oli aika hankala ajettava, kun hitaassa vauhdissa nykiminen ja pätkiminen oli sietämättömän voimakasta. Lisäksi liikkeelle lähtö ei aina onnistunut vaan joutui vapauttamaan kaasun ja yrittämään uudelleen. Nykyisellä Hobbywing SCT noparilla (sensorillinen) ei ole ongelimia enää ollut. Taas yksi paikka, missä tuli todettua, että halvan ja hyvän jos haluaa, on ostettava kaksi...

Poissa Bigblock

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #3509 : 19.02.13 - klo: 10.20 »
Olen miettinyt ensimmäisen kunnon auton ostamista, ja SC10 auto sopisi ulkohiekkaradoille suuntautuvaan treenaamiseen. Olisi kuitenkin muutamia kysymyksiä harrastukseen liittyen:

Budjetti olis noin 500e jotta sais 2S Lipo 2wd auton parin akkusetin ja laturin kera.

Nyt mietinnässä seuraavat autot:
http://www.team-durango.com/race-cars/desc210rtr/
http://traxxas.com/products/models/electric/5807Lslashvxl
http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/SC10/Race-Spec/

Tossa 2wd Slashissa ei vissiin ole tuota low CG runkoa joka 4wd mallissa jo on? Joten rata-ajon nimissä valinta kallistuis ehkä noihin kahteen muuhun. Onko niissä merkittäviä eroja, voiko esimerkiksi kummassakaan pienentää tehoja jälkikasvua silmällä pitäen? Luotettavuus ensisijalla, ei välttämättä koskaan ajeta virallista kilpaa.

-Jos järkevästi ajelee niin kuinka laajaa huoltotarvetta näissä on, hajoaako silti osaa kahdella sadalla kesässä?
-Mitä suuruusluokkaa Lipoakkujen elinikä on?
-Kannattaako vaan suoraan laittaa pari sataa lisää budjettia ja rakentaa osista jotta sais kerralla semmosen auton joka kestää keskivertokäyttöä kasassa?
-Ulkomailta tilaten säästänee jotain, mitä hyviä kauppoja euroopassa?

Kiitos kaikille jotka jaksaa vastailla.