Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509921 kertaa)

0 jäsentä ja 10 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1860 : 11.07.09 - klo: 19.58 »
Jos perus VXL mosaa rullattaa niin traxxasin sivuilta sanotaan näin:

Velineon 3500 Specifications:
Type....................................................... ....................................Sensorless brushless
RPM/volt.............................................................................................. 3500 (10-turn)
Magnet type.....................Ultra High-Temperature Sintered Neodymium
Connection type.............................................. TRX 3.5mm bullet connectors
Wire size....................................................... ......................12-gauge Maxx® Cable
Current Ratings.............................................. 65A constant; 100A peak/burst
Max RPM... 50,000
Diameter................................................... ........................ 36mm (1.42”) (540 size)
Length..................................................... ............................................ 55mm (2.165”)
Weight...262g (9.24oz)

Eli luulis noi yuntongitkin riittävän. On ainakin mulla riittäny sekä CC5700 ja lehner 5300 basicille.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1861 : 11.07.09 - klo: 20.28 »
Niin, nopeudensäädin kyllä kestää mutta ei moottori tuollaisa virtoja tarvitse.
- Tapsa

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1862 : 11.07.09 - klo: 20.36 »
No, entäs nyt ne minun aluksi ehdottamani 2kpl 7,4V 8000mah 12/15c akut, kelpaavatko nyt? Antaa kuitenkin jonkin aikkaa yli 100a.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1863 : 11.07.09 - klo: 20.46 »
No kokeile. Sillähän se selviää onko niistä mihinkään. Mutta älä meitä syytä jos jotain sattuu.
Itte ostaisin joko Hobbycitystä Zippy 2s5000mAh 20-25c tai Sitten Hobbylinnasta sen Yuntongin.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1864 : 11.07.09 - klo: 21.08 »
Hyvin kestää Hobbylinnan Yuntongit Savage fluxissakin. Vaikka periaatteessa akun arvot ei ihan riitäkkään sille setille...
Itsellä niitä akkuja 6 kpl ja tyhjennetty fluxilla kymmeniä kertoja. Ja lisäksi vielä Traxxas Summitilla ajettu n.40 akkuparia tyhjäksi.
Aavistuksen verran tippunu uudesta virranotto kyky akuissa mutta mielestäni Suomen hintatasoon nähden varteen otettava vaihtoehto.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1865 : 11.07.09 - klo: 21.29 »
Itellä antaa akut 100A ja rennosti riittää. Ei kuumene akut yhtään.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1866 : 11.07.09 - klo: 21.45 »
Onko sitten 4c:tä paljoa? Tuo on vain väliä noissa ensimmäisissä akuissa. Toki nuo Yotongitkin pelpaisi, mutta niissä on vain lyhyempi ajoaika. :undecided:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1867 : 13.07.09 - klo: 02.09 »
Tällainen tamiya -> deans liitin muunnos on aika kätevä.
Jos tuon laturin myy eteenpäin niin se on alkuperäis kunnossa.(Ja muutenkin eihän sähkölaitteita saisi itse muunnella) ;D

kuva:
http://i42.photobucket.com/albums/e347/RealTaste/Kuva0031jpg.jpg

E:on se tamiya. meni sekaisi kun molemmat alkaa T:llä :P
« Viimeksi muokattu: 13.07.09 - klo: 13.49 kirjoittanut RealTaste »
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa Kokko11

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1868 : 13.07.09 - klo: 07.42 »
Kovasti vaikuttaa Tamiyan liittimeltä. Viisaammat oikaiskoon jos ihan väärässä olen  :wink:.
liitteenä TRX liitin



Traxxas Slash / pari kpl SCX10, Traxxas E-Maxx, LRP TC drift, Carson X-Crawlee, Tamiya CC-01.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1869 : 13.07.09 - klo: 09.39 »
Kyllä taitaa ylemmässäkin olla TRX-liitin, ainakin tosta kaksiosaisesta kärjestä päätellen.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1870 : 13.07.09 - klo: 10.10 »
Pieni kysymys,

Mitenkäs kun täysi akku antaa 4000mAh ja 25C on purut eli ulos akusta saa 100A. Jos siitä ajaa 2000mAh ampeereja pois antaako akku enää 50A jatkuvaa. Meneekö laskenta kaava noin?

Eli jos akkua ajaa tyhjemmäksi onko suurempi vaara että akun saa paskottua. Onko jollakulla tästä tarkempaa tietoa...  :huh:
« Viimeksi muokattu: 13.07.09 - klo: 11.20 kirjoittanut matti.l »
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1871 : 13.07.09 - klo: 10.53 »
Tuossa ylempänä oleva liitin näyttää kyllä ihan Tamiya-liittimeltä mihin on liitetty Deans-liitin.
Eikä ole oikeen mitään järkeä muuttaa Traxxas-liitintä Deans-liittimeksi (ainakaan autossa), kerran Traxxas on parempi.

Kyllä se akku antaa tuon 100A niin kauan kunnes jännite tippuu, ei se akku hajoa jollei sitä kuormitä yli rajojen ja pura alle 3,0V/kenno.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1872 : 13.07.09 - klo: 11.22 »
Kyllä se akku antaa tuon 100A niin kauan kunnes jännite tippuu, ei se akku hajoa jollei sitä kuormitä yli rajojen ja pura alle 3,0V/kenno.

No hyvä jos se akku juttu noin menee. Tosin en kyllä ihan täysin usko, että pysyy akun antokyky samana. Jos siitä purkaa puolet pois, eli jonkin tason heikkenemistä siinä on pakko tulla.

\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1873 : 13.07.09 - klo: 13.23 »
Kyllä se akku antaa tuon 100A niin kauan kunnes jännite tippuu, ei se akku hajoa jollei sitä kuormitä yli rajojen ja pura alle 3,0V/kenno.

No hyvä jos se akku juttu noin menee. Tosin en kyllä ihan täysin usko, että pysyy akun antokyky samana. Jos siitä purkaa puolet pois, eli jonkin tason heikkenemistä siinä on pakko tulla.


Ei se uskon asia ole...
Mutta esim. tuolla Janezkin Savage XL topiikissa taitaa olla noita ajoja tallennettuna graafiseen muotoon, siitä näet hieman tuota purkua, miten virtapiikit tippuu kun akun jännite laskee tietyn alle.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1874 : 13.07.09 - klo: 20.31 »
Ei liity tähän aiheeseen ehkä, mutta en nyt tee enää uutta aihetta koska siitä niin suurta kritiikkiä on tullut niin kysyn akkuihin liittyvää täällä. Millainen akku b44 autoon? Mistä sellaisen sa halvimmalla? No prkl aina teen väärin, oli se sitten miten ja minne vaan  :cry:
« Viimeksi muokattu: 13.07.09 - klo: 20.36 kirjoittanut Vilperix »

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1875 : 13.07.09 - klo: 20.33 »
Niin, ei esim B44 topicissa (heti seuraava alaspäin) voinut kysyä..?

Mutta positiivista että kysyit jossain olemassaolevassa topicissa kuitenkin :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1877 : 13.07.09 - klo: 20.37 »

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1878 : 13.07.09 - klo: 20.44 »
-tauolla-

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1879 : 13.07.09 - klo: 20.51 »
Kaipa se täytyy tuon verran uhrata jos ei kukaan halvempia tiedä :( Entä millaienn laturi noille tarvii olla? Ja taas halpa, mutta nopea  :wink:

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1880 : 13.07.09 - klo: 22.44 »
Kaipa se täytyy tuon verran uhrata jos ei kukaan halvempia tiedä :( Entä millaienn laturi noille tarvii olla? Ja taas halpa, mutta nopea  :wink:

kyllähän noita halvemmalla saisi kiinan pojilta mutta tilaus voi olla hankalempaa ulkomailta. tuossa nyt olisi yksi hyvä lipo laturi  :wink:  http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630
-tauolla-

Poissa Karvajalka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Flickr-Sivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1881 : 14.07.09 - klo: 05.56 »
Kaipa se täytyy tuon verran uhrata jos ei kukaan halvempia tiedä :( Entä millaienn laturi noille tarvii olla? Ja taas halpa, mutta nopea  :wink:

kyllähän noita halvemmalla saisi kiinan pojilta mutta tilaus voi olla hankalempaa ulkomailta. tuossa nyt olisi yksi hyvä lipo laturi  :wink:  http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630

Ei tuo nyt varsinaisesti hankalampaa ollut. Tilasin 2 Turnigyä Hongkongin pojilta. Pari viikkoa sai odotella, mutta nyt latautuu kaks akkua kerralla.

Tätyy kyllä sanoa että tuon Turnigyn mukana tuleva johtosetti on niin ohutta lakua, että vähän parempien piuhojen tekeminen taitaa olla suositeltavaa. Asia tuli havaittua konkreettisesti kun vaihdoin banskut hauenleukojen tilalle poweriin meneviin piuhoihin. Eristeitä riitti, mutta siellä ei montaa metallisäiettä ollut sisällä. Ei ne langat tosin tunnu lämpenevän näillä virroilla. Enkä tiedä onko Imaxissa yhtään paremmat johdot.
Team Associated TC5, Tamiya TA-05 IFS-R, Tamiya TT-01D, XRay M18T Pro, Futaba 3PM 2.4GHz

Poissa Stail

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1882 : 14.07.09 - klo: 06.40 »
Kaipa se täytyy tuon verran uhrata jos ei kukaan halvempia tiedä :( Entä millaienn laturi noille tarvii olla? Ja taas halpa, mutta nopea  :wink:

kyllähän noita halvemmalla saisi kiinan pojilta mutta tilaus voi olla hankalempaa ulkomailta. tuossa nyt olisi yksi hyvä lipo laturi  :wink:  http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/iMAX-B5-Balance-Charger-103630

Ei tuo nyt varsinaisesti hankalampaa ollut. Tilasin 2 Turnigyä Hongkongin pojilta. Pari viikkoa sai odotella, mutta nyt latautuu kaks akkua kerralla.

Tätyy kyllä sanoa että tuon Turnigyn mukana tuleva johtosetti on niin ohutta lakua, että vähän parempien piuhojen tekeminen taitaa olla suositeltavaa. Asia tuli havaittua konkreettisesti kun vaihdoin banskut hauenleukojen tilalle poweriin meneviin piuhoihin. Eristeitä riitti, mutta siellä ei montaa metallisäiettä ollut sisällä. Ei ne langat tosin tunnu lämpenevän näillä virroilla. Enkä tiedä onko Imaxissa yhtään paremmat johdot.

Imax on samaa kiinatuotantoa eri nimellä vaan.. :)
JQ

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1883 : 14.07.09 - klo: 07.46 »
Kaipa se täytyy tuon verran uhrata jos ei kukaan halvempia tiedä :( Entä millaienn laturi noille tarvii olla? Ja taas halpa, mutta nopea  :wink:

Tuosta halvempi akku:
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=76&products_id=958
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1884 : 14.07.09 - klo: 20.16 »
tänään sain ec power kovakuoriset lipot 3000 mah. Hyvin toimii mutta onko kaikki ihan normisti kun ajon jälkeen akku on lämmennyt? latauksessa ei lämpene mutta ajossa takaveto krossarilla 9t koneella lämpenee muttei kuitenkaan kuumaksi.

itsellä vain 1/18 auton lipoja ollut ja niissä ei mitään lämpenemistä ole ollut...

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1885 : 14.07.09 - klo: 20.23 »
Kyllä ne saa jonkin verran lämmetä, kunhan ei kuumaksi mene.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1886 : 14.07.09 - klo: 21.46 »
Se lämpeneminen kuuluu asiaan, on ihan normaalia jos ei lämpene 50C tai yli.
Sillä lämmöllä on vaikutusta akun purkukykyyn, eli talvella pitää akut suojata kylmältä. Jotkut jopa esilämmitää akkuja ennen ajoa ihan kesälläkin, antaa paremmin virtaa ja lopussa on kuulemma hieman viileämmät kuin ilman esilämmitystä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1887 : 15.07.09 - klo: 14.17 »
Väkersin tommosen adapterin, jotta voi käyttää deansseilla varustettuja akkuja trx-liittimellä olevassa noparissa:




Liittimet on siis juotettu suoraan yhteen, ja painettu pienen viilaamisen jälkeen tuo ekassa kuvassa näkyvä rako liittimien välillä umpeen.

Oliskohan jollain heittää faktaa, lisääkö tuo käytännössä huomattavasti resistanssia? Mulla on akkuja kummallakin liitännällä, niin ei huvittaisi aina juotella uusia liittimiä, jos tommosellakin pärjäisi. Noh, täytyy testata lämpeneekö tuo..

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1888 : 15.07.09 - klo: 19.55 »
Nyt tais tulla loppu omalle Zippyn akulle.

Akun takakulmaan tuli ilmeisesti ajon aikana pienen pieni reikä ja akku on "lievästi" pullistunu reiän vierestä.
Akku on nyt ajamalla tyhjätty n. 3,1 volttiin/kenno. Ilmeisesti tuon tuhoamiseks olis vissii vieläki tyhjennettävä?
Arvaako tuota tyhjentää tyhjemmäs ajamalla vai onko muita keinoja saada tuo ihan tyhjäksi.
Ja olikos se sitten niin että kun se on tyhjä, niin suolaveteen yön yli ja ongelmajätteisiin?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1889 : 15.07.09 - klo: 19.56 »
2S 4300mAh lipo tuli ecpowerilta tänään. Kirjeenä laatikkoon asti!

Ensimmäisellä latauksella ei oikein balansoitunut, loppujännitteet ennenkuin lopetin oli 4.2 ja 4.15. Ajelin akun melkein tyhjäksi ja latasin uudelleen -> 4.2 ja 4.2 toisella latauksella. Kapasiteetti piti hyvin kutinsa.

Samalla tuli kiina deansseja 10kpl ja laittelin niitä paikoilleen. Luulin, että niiden juottaminen on helppoa ja onnistuu myös pienemmällä kolvilla. Ähersin jonkin aikaa ja kirjaimellisesti paloi käämi ja hain kaupasta 60W Stannolin, fluxia ja parempaa tinaa!

Alkoi onnistumaan juotokset sen jälkeen todella helposti! Eniten vaikutti tuo tehokkaampi kolvi, joka sulattaa tinan nopeasti halutulta alueelta, vaikka on paksu johto ja liitin lämmitettävänä.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck