Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509783 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa laban

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1890 : 15.07.09 - klo: 20.20 »
2S 4300mAh lipo tuli ecpowerilta tänään. Kirjeenä laatikkoon asti!

Ensimmäisellä latauksella ei oikein balansoitunut, loppujännitteet ennenkuin lopetin oli 4.2 ja 4.15. Ajelin akun melkein tyhjäksi ja latasin uudelleen -> 4.2 ja 4.2 toisella latauksella. Kapasiteetti piti hyvin kutinsa.

Samalla tuli kiina deansseja 10kpl ja laittelin niitä paikoilleen. Luulin, että niiden juottaminen on helppoa ja onnistuu myös pienemmällä kolvilla. Ähersin jonkin aikaa ja kirjaimellisesti paloi käämi ja hain kaupasta 60W Stannolin, fluxia ja parempaa tinaa!

Alkoi onnistumaan juotokset sen jälkeen todella helposti! Eniten vaikutti tuo tehokkaampi kolvi, joka sulattaa tinan nopeasti halutulta alueelta, vaikka on paksu johto ja liitin lämmitettävänä.


joo pitäis varmaan hakea itsekin tehokkampi kolvi, niin monet ärräpäät ovat lentänyt deansseja juottaessa itselläkin. Onkohan siitä jotain haittaa kun olen hieman "ohentanut" eli ottanut vähä niitä säikeitä pois että ois juottaminen onnistunut paremmin?

kuinka "melkein tyhjäksi" ajelit akun, pistitkö cutoffia alemmas vai näppituntumalla?

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1891 : 15.07.09 - klo: 20.54 »
Onkohan siitä jotain haittaa kun olen hieman "ohentanut" eli ottanut vähä niitä säikeitä pois että ois juottaminen onnistunut paremmin?

kuinka "melkein tyhjäksi" ajelit akun, pistitkö cutoffia alemmas vai näppituntumalla?

Periaatteessa jos ottaa säikeitä pois, niin liitoksen resistanssi kasvaa aavistuksen. Mutta en usko että on merkitystä, kun nuo johot on nykyään älyttömän paksusia!

Näppituntumalla lopetin, kun alkoi hieman meno hyytyä. About 3.4V jäi kennot.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa Laakkanen

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1892 : 20.07.09 - klo: 19.47 »
Tilasin tuolta ec powerista nämä.
Laturin
http://www.ecpower.com.hk/?main_page=product_info&cPath=66&products_id=182
ja pari näitä lipoja
http://www.ecpower.com.hk/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=271
Tuolla on nyt lataus menossa, joten katsotaan miten hyvin menee balansiin. Tänään tuli ne.
Viikossa tuli postilaatikkoon tilaukset, tein ne kahtena eri tilauksena että mahtuu postilaatikkoon. Molemmissa oli merkintä että lahja ja akkujen kohdalla arvoksi laitettu 60 USD  :smiley:
Voin oman kokemuksen mukaan suositella ecpoweria.
Slash | Stampede.

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1894 : 21.07.09 - klo: 12.46 »
Miksi ei olisi voinut tulla 3s:änäkin? Sitten olisin ollut, että Vuhuuuu!
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1895 : 21.07.09 - klo: 12.58 »
Vielä kun saisivat tosiaan ne 3S pakat, niin sitten saisi tehtyä vaikka minkälaisen combon noista akuista 2+2=4S, 2+3=5S, 3+3=6S :laugh:

Omat Zippyt meni vähän lyttyyn eilen, noh kunhan saan uuden johdon juotettua niin laitetaan lataukseen ja katotaan että pullistuuko...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1896 : 21.07.09 - klo: 13.01 »
Hobbycityllä uusia akkuja! Zippy 5000 mah hardcaseja!

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9437
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9436
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9435

Kuinkakohan pahasti kennot pääsevät sisällä hölskymään. Jos paljonkin tilaa elää niin tuntuisi vaarallisemmalta kuin normi lipot, ei näe jos alkaa pullistumaan jne.

edit: kuva pois
« Viimeksi muokattu: 21.07.09 - klo: 14.07 kirjoittanut matti.l »
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1897 : 21.07.09 - klo: 13.07 »
Kuinkakohan pahasti kennot pääsevät sisällä hölskymään. Jos paljonkin tilaa elää niin tuntuisi vaarallisemmalta kuin normi lipot, ei näe jos alkaa pullistumaan jne.

Lämmöstä tietää vaan kai jotain. Pitäähän sitä akkuakin välillä nyplätä.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1898 : 21.07.09 - klo: 13.36 »
Odotan innolla, jos tuommoisia tule 3s:sänä. Kun sitten pitäisi mennä heittämällä Pedeen.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa matti.l

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1899 : 21.07.09 - klo: 14.09 »
Kuinkakohan pahasti kennot pääsevät sisällä hölskymään. Jos paljonkin tilaa elää niin tuntuisi vaarallisemmalta kuin normi lipot, ei näe jos alkaa pullistumaan jne.

Lämmöstä tietää vaan kai jotain. Pitäähän sitä akkuakin välillä nyplätä.

Niin osa lämmön johtumisesta jää muovi kuoriin, mutta kaippa siitä jotain saa selvyyttä. Ei taida olla netissä videota tuollaisen kovakuorisen palamisesta. Olisi ihan mielenkiintoinen nähdä mitenkä tuo muovi ympärilla onnettomuuden sattuessa käyttäytyy.

Luultavasti kuori poksahtaa auki kun turpoaminen alkaa, mutta ei viitsisi pelkästää kokeiluun tuollaista tilata...
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1900 : 21.07.09 - klo: 14.33 »
Hobbycityllä uusia akkuja! Zippy 5000 mah hardcaseja!

Muuten hyvä, mutta johdot tulee kyljestä pihalle -> ei sovi moneenkaan akkukoteloon ilman väkivaltaa tai dremeliä...
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1901 : 21.07.09 - klo: 14.51 »
Niin. enpä tullut ajatelleeksi!  :shocked:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1902 : 21.07.09 - klo: 15.09 »
Slässiin sulatin akkukoteloon kolvilla kolon, kun mulla on kans tollanen akku. Ylipäätänsä johdolliset akut ovat mielestäni epäkäytännöllisiä. Siinä joutuu johdot ja liittimet koville, kun ne heiluu ja hakkaa kokoajan auton sisällä.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1903 : 21.07.09 - klo: 15.11 »
Slässiin sulatin akkukoteloon kolvilla kolon, kun mulla on kans tollanen akku. Ylipäätänsä johdolliset akut ovat mielestäni epäkäytännöllisiä. Siinä joutuu johdot ja liittimet koville, kun ne heiluu ja hakkaa kokoajan auton sisällä.

Hieman OT mutta kestääkö pohjalevy?
Pitäisi tehdä sama omalle Slässille...

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1904 : 21.07.09 - klo: 15.12 »
Niin langaton on sitä nykyaikaa... hyppysähköä :cheesy:
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1905 : 21.07.09 - klo: 15.58 »
Hmm.. onkohan tämä nyt se Zippyjen laatu..

Itellä on pari 4S 3000mah akkua joita käytän Fluxissa rinnan ja cut-off on 3.1V/kenno.
Nyt latailin akkuja eikä niihin uponnu kuin 2300mah ja ajo lopetettiin heti cut-offiin.
Muutenkin tuntuu että nyt, n. 40 lataussyklin jälkeen akuista hiipuu lopussa se normiteho, vaikkei lipojen pitäs sitä tehdä.
Sama hiipuminen vaivaa myös noita toisia Zippyjani, 2S 5000mah.
Niillä on sama ajomäärä kuin noilla toisillakin ja samaan tyyliin, tehot hiipuu cut-offin lähestyessä, eikä ladatessa sitten mene kuin n. 4600mah.
Tuleekohan noissa 4S 3000mah akuissa sitten se että niiden purkuvirta on riittämätön MMM:lle ja sen takia alkavat puutumaan?
Nuo ovat siis 20C purkuvirralla ja rinnan kytketty.



Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1906 : 21.07.09 - klo: 16.11 »
Slässiin sulatin akkukoteloon kolvilla kolon, kun mulla on kans tollanen akku. Ylipäätänsä johdolliset akut ovat mielestäni epäkäytännöllisiä. Siinä joutuu johdot ja liittimet koville, kun ne heiluu ja hakkaa kokoajan auton sisällä.

Hieman OT mutta kestääkö pohjalevy?
Pitäisi tehdä sama omalle Slässille...

No ei se ainakaan tunnu vaikuttavan. Tekee vaan yhdelle puolelle mahdollisimman matalan uran.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1907 : 21.07.09 - klo: 21.30 »
Jos laturissa on pikalataus toiminto, niin kokeile sitä.
Omat latasin sillä ja tehoja tuntus olevan normaalia pitempään.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1908 : 21.07.09 - klo: 21.53 »
Slässiin sulatin akkukoteloon kolvilla kolon, kun mulla on kans tollanen akku. Ylipäätänsä johdolliset akut ovat mielestäni epäkäytännöllisiä. Siinä joutuu johdot ja liittimet koville, kun ne heiluu ja hakkaa kokoajan auton sisällä.

Hieman OT mutta kestääkö pohjalevy?
Pitäisi tehdä sama omalle Slässille...

No ei se ainakaan tunnu vaikuttavan. Tekee vaan yhdelle puolelle mahdollisimman matalan uran.

Tai tekee reiän. Ei kestonkaan paljoa pitäisi muuttua?
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1909 : 21.07.09 - klo: 22.03 »
Niin, pieni syvänne siihen "seinään". Eikä varmaan Slässisi pohja halkea heti! :wink:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1910 : 22.07.09 - klo: 00.24 »
Slässiin sulatin akkukoteloon kolvilla kolon, kun mulla on kans tollanen akku. Ylipäätänsä johdolliset akut ovat mielestäni epäkäytännöllisiä. Siinä joutuu johdot ja liittimet koville, kun ne heiluu ja hakkaa kokoajan auton sisällä.

Hieman OT mutta kestääkö pohjalevy?
Pitäisi tehdä sama omalle Slässille...

No ei se ainakaan tunnu vaikuttavan. Tekee vaan yhdelle puolelle mahdollisimman matalan uran.

Tai tekee reiän. Ei kestonkaan paljoa pitäisi muuttua?

mulla on vastaava lovi dremelöity rustleriin, jotta sai nuo yuntongin hardcasejen johdot kulkemaan. hyvin on kestäny...toistaiseksi. Reiässä olisi se huono puoli, että siitä on kohtuu vaikea pujottaa joko liitin tai akku läpi.  :tongue:  Tarttis olla aika iso kolo.

Poissa Slugi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1911 : 22.07.09 - klo: 00.37 »
Kyllähän se jännite lipoissakin tippuu ja ei moottori kierrä enää niin paljon lopussa...

Huomasin vasta nyt kun noita kovakuorisia lipoja katselin että niitä voi ladata 2C virralla ja tulin katsoneeksi että niin on voinut noita zippyn akkuja jo kauankin eli mulla on melkein kaikki akut niitä ja minä olen odotellut aina tunnin akkujen lataantumista vaikka olisi selvinnyt melkein puolella ajasta.. Tosin ei se huonoa tee noitakaan ladata 1C virralla mutta välillä olisi ollut tarvetta saada akut ladatuksi nopeammin...
Jotenkin aina ajatellut että tuo 2C olisi vain kalliimmissa akuissa, positiivinen yllätys... Jatkossa sitten 2C virralla mutta ajojen päätteeksi aion kyllä edelleen ladata 1C virralla kun ei mikään kiire ole enää siinä vaiheessa...
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1912 : 22.07.09 - klo: 07.32 »
Onko porukalla kokemuksia noista ZIPPY-R akuista verrattuna esim. näihin ZIPPY Flightmaxeihin, Rhinoon tai Turnigyyn. Hinnassa ei tunnu olevan isoa eroa, Turnigy on pari dollaria halvempi.

Noissa ZIPPY-R:issä on kuitenki Deans-(kopio)liitin valmiina, jos vähänkään laskee omalle äherrykselle hintaa, niin ois aika hyvä vaihtoehto.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1913 : 22.07.09 - klo: 07.38 »
Slässiin sulatin akkukoteloon kolvilla kolon, kun mulla on kans tollanen akku. Ylipäätänsä johdolliset akut ovat mielestäni epäkäytännöllisiä. Siinä joutuu johdot ja liittimet koville, kun ne heiluu ja hakkaa kokoajan auton sisällä.

Hieman OT mutta kestääkö pohjalevy?
Pitäisi tehdä sama omalle Slässille...

No ei se ainakaan tunnu vaikuttavan. Tekee vaan yhdelle puolelle mahdollisimman matalan uran.

Tai tekee reiän. Ei kestonkaan paljoa pitäisi muuttua?

mulla on vastaava lovi dremelöity rustleriin, jotta sai nuo yuntongin hardcasejen johdot kulkemaan. hyvin on kestäny...toistaiseksi. Reiässä olisi se huono puoli, että siitä on kohtuu vaikea pujottaa joko liitin tai akku läpi.  :tongue:  Tarttis olla aika iso kolo.

Posti toi varalle uuden pohjalevyn joten koloa tekemään  :smiley:
Reikä mistä deans mahtuisi läpi ei akkukotelon laippaan mahdu.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1914 : 22.07.09 - klo: 12.54 »
Voisiko sitten noita Rhino akkujakin ladata 2c, vai koskeeko tuo viesti pelkästään Flightmaxeja?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1915 : 22.07.09 - klo: 13.14 »
Tämä nyt ei ole tietenkään se paras mahdollinen tapa testata tuo 2C lataus, mutta ainakaan omat Zippyt ei ota vastaan kuin 1C virran, mutta Turnigyt ottaa 2C virran. Eli kokeilet vaan ladata sillä 2C virralla ja seuraat lämpöjä ja akun käyttäytymistä tarkasti.
Ainakaan omalla kohdalla 1C speksattuja Zippyja ei pysty (ei ota enempää vastaan) lataamaan yhtään korkeammalla virralla.
Jos tarvii nopeammin ladata, niin käytä pikalataus toimintoa. Ainakin omassa iCharger laturissa on tämä toiminto, jotenkin se jännite eroaa normaalista latauksesta, mahtokohan päästää aavistuksen korkeammalle, en katsonut sitä tarkkaan.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1916 : 22.07.09 - klo: 16.18 »
"Pikalataus" systeemejä ei kannata käyttää. Sehän lopettaa lataamisen kun latauksen CV vaihe alkaa -> akut ei tule täyteen.

Aina balance latauksella loppuun asti, niin ei ole ongelmia ja saa täyden kapasiteetin!
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1917 : 22.07.09 - klo: 17.01 »
Voiko laturista valita että tasaa ja lataa ja että lataa mut ei tasaa?? vai onko se automaattista että tasaa samalla kun lataa? (toivottavasti saitte jotakin selvää) Tarkoitan jotain hyvää laturia missä nyt voisikin olla tuo toiminto!
-tauolla-

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1918 : 22.07.09 - klo: 17.08 »
Pystyy, ainakin sillä tavalla että jättää tasurin pistokkeen irti.
iChargerissa on ainakin, lataus ja lataus+tasaus toiminnot ja samat purulla, ja paljon muita toimintoja, esim säilytyslataus.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1919 : 22.07.09 - klo: 17.13 »
jeap! kiitti! Paljonkos tuollainen iCharger oikein maksaa? sori meni vähä OT:ksi
-tauolla-