Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511102 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3540 : 11.01.11 - klo: 20.11 »
Onko mitään balanceriin kytkettävää mittarii jolla voi tarkastaa noi kennojen virrat? nykyses laturissa kun ei ole tuota näyttöä (graupner8)

Vaikka kuin monia erilaisi.
Esim: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8927

EDIT: Siis hokasin väärin. Luin nopiast että akun balanseri johtoon. Kait tuon välijohdolla balanseriinkin voi laittaa

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3541 : 11.01.11 - klo: 20.16 »
Ensinnäkin laitetaan ne käsitteet kuntoon. Se on kennojen jännite (voltti) jota tartkkaillaan ei virta (ampeeri).

Se vaara piilee siinä että jokin kenno voi päästä ajettaessa alijännitteeseen ja pahimmassa tapauksessa mennä sisäisesti oikkariin. Akun kokonaisjänniteen ollessa vielä noparin cutoff rajan yläpuolella.

Ja tässä toinen vaihtoehto tuohon tarkkailuun.
Hieman halvempi. Näitä voi hintansa puolesta laitaa vaikka yhden joka pakkiin niin on aina mukana.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589
« Viimeksi muokattu: 11.01.11 - klo: 20.21 kirjoittanut Ama »

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3542 : 11.01.11 - klo: 20.25 »
niin eli nopari siis katsoo lipon yhteis jännitteen eikä siis tajua jos yksi kennoista menee alle sallitun?
hitsi kun ei tuota vxl-3s saa ite säädettyy, vois jättää vähän pelivaraa.

Poissa kojo

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3543 : 11.01.11 - klo: 20.29 »
Traxxasin noparit katkaisee virrat niin ylhäällä, että eipä ole hätää ainakaan kunnon akuilla
KojoRacing-EastSideRC`s
Team C 02 Evo, Losi 22 SCT

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3544 : 11.01.11 - klo: 20.34 »
Kaksikennoisissa sitä vaara ei niin suuresti ole mutta useammalla kennolla kyllä.

Tästä syystä ne kennot pitää tasata aina kun akkua ladataan.
Eli se balanseri piuha kiinni ja annetaan sen laturin ladata loppuun asti.
Kannattaa niitä kennokohtaisia jännitteitä aina välillä tarkkailla.

Poissa Daworder

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3545 : 11.01.11 - klo: 20.37 »
joo kyl balancerii toki aina käytän mutta jännitteistä ei tietoo kun ei mitään millä tarkkailla, pitäs varmaan joku laite hommata jotta nekin näkis.
Mutta hyvä että nopari tajuu jättää pelivaraa

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3546 : 11.01.11 - klo: 22.06 »
Yleismittarin saa vaikkapa maxi makasiinista parilla eurolla, sillä saat mittailla kaikkia jänniä sähköasioita, itse osaan mitata vain jännitteen :D
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3547 : 12.01.11 - klo: 10.09 »
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista tuon 3s zippyn tasaus ongelman kanssa.
Heittää kyllä niin rajusti nuo kennojännitteet että ootan kesää ja viskaan kuikkaa sillä akulla...
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3548 : 12.01.11 - klo: 16.13 »
Itellä pullistui 18.10 ostettu GM 5400 45C LiPo. LiPon jännite ei ole mennyt alle 7.8 voltin ja ladattu aina oikealla ohjelmalla balanceria käyttäen. Akulla ajettu 3 kisaa ja vähän reeniä. Kannattaako lähettää takaisin Racing Factorylle, josta ne lähettävät sen tehtaalle, jos vaikka menisi takuuseen? Onko takuut toimineet GM:llä?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa Jolo

  • RSRCA
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3549 : 12.01.11 - klo: 16.18 »
Itellä pullistui 18.10 ostettu GM 5400 45C LiPo. LiPon jännite ei ole mennyt alle 7.8 voltin ja ladattu aina oikealla ohjelmalla balanceria käyttäen. Akulla ajettu 3 kisaa ja vähän reeniä. Kannattaako lähettää takaisin Racing Factorylle, josta ne lähettävät sen tehtaalle, jos vaikka menisi takuuseen? Onko takuut toimineet GM:llä?
mulla oli sama vika mutta en ajanut kisoja vaan varmaan 5 akullista ihan muuten vaan ja ladattu aina oikein ja akut turposi :cry: en jaksanut lähettää sitä takaisin ja niitä akkuja oli 2 (GM 5400 45C) ja molemmat paisui :cry:
Awesomatix A700

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3550 : 12.01.11 - klo: 16.20 »
joo
« Viimeksi muokattu: 12.01.11 - klo: 18.01 kirjoittanut jonu93 »
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3551 : 12.01.11 - klo: 16.59 »
No mitäs sää täällä sitten huutelet, jos ostetaan osiossa kerta on jo ilmotus.  :shock:
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa mikke.k

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3552 : 12.01.11 - klo: 19.40 »
tuli tuos slashin mukana tuollainen graupner ultramat 6 laturi, eli mitenkäs tuolla onnistuis lipojen lataus.
tarviikos muuta ja käykö mitkä lipoakut tuolle laturille.
akut tulis slashin takatuuppariin.
slash 2wd 3kpl + ansmann mad rat

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3553 : 13.01.11 - klo: 16.04 »
Jos nyt ketään kiinnostaa niin se 3s Zippy mistä oli viime päivinä puhetta alkaa vaikuttaa ihan normaalilta. :huh:
Useiden tasaavalla laturilla tehtyjen purku/lataus kertojen jälkeen kaikki kennot ovat tasan.Eilen illalla ajelin vielä varmuudeksi tämän akun ja sen parin autolla lipo cutoffiin asti ja sen jälkeen latasin normaalisti ja edelleen kennot ovat täysin tasassa.
Eipä ole vastaavaa tapausta kohdalleni sattunut vaikka on tullut lukuisia Kiinan lipoja osteltua ja käytettyä.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3554 : 13.01.11 - klo: 16.25 »
Kyllähän ne välillä virkoavat.
Itse olen yhden 3s akun elvyttänyt hieromalla, kyllä hieromalla.
Yksi kenno oli uutena todella pehmeä ja jännite näytti 0.jotain. Paiskasin laturiin kiinni.
Hetken nimh ohjelmalla latailin ja painelin kennoa pehmeästi
sekä tarkkailin vioittuneen kennon jännitteitä. Hetken puristelun jälkeen alkoi jännitteet nousta.
Tämän operaation jälkeen akku on toiminut normaalisti.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3555 : 13.01.11 - klo: 18.15 »
Just avasin yhden kiina hardcase lipon, kun ei ruvennut latautumaan.
Noissa kun on kennot sarjaan kytketty "piiri"levyn avulla niin onpas palanut se vaan poikki, joten muutaman sentin johdon pätkän vaan juottaa väliin ja taas mennään ainakin vähän aikaa.

On muuten toinen kerta kun tätä akkua juottelen. Ekana oli tasauspiuha irti.

On se kumma kun eivät osaa juottaa  :sad:
Axial SCX 10 TR

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3556 : 13.01.11 - klo: 23.10 »
Just avasin yhden kiina hardcase lipon, kun ei ruvennut latautumaan.
Noissa kun on kennot sarjaan kytketty "piiri"levyn avulla niin onpas palanut se vaan poikki, joten muutaman sentin johdon pätkän vaan juottaa väliin ja taas mennään ainakin vähän aikaa.

On muuten toinen kerta kun tätä akkua juottelen. Ekana oli tasauspiuha irti.

On se kumma kun eivät osaa juottaa  :sad:
Eii se niin ihmeellistä ole, että halvassa akussa voi olla valmistusvikoja. Ihmeellisempää on se, että 2-4 kertaa kalliimmassa ns. "merkkiakussa" voi olla samoja vikoja :shocked:

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3557 : 14.01.11 - klo: 09.40 »
Totta.

Ja tuo edellä mainitsemani akku kyllä näytti piuhan päästä ihan normi jännitettä, mutta yhtään ei kestänyt ladata koska oli enää niin olematon kosketus jäljellä.

Pehmeä kuoriset on siitä parempia, kun niissä ei ole tuota "piirilevyä" liittämässä kennoja vaan kennojen liuskat ovat suoraan toisiinsa juotettuna.

Rupesin korjaamaan sit toistakin samanlaista, mutta siitä on toinen kenno jo kaput. Johan tuota oli ladattukin n. 10 kertaa  :lol:

Ja korjatut akuthan on Zippy Flightmax 5000mAh 30C kovakuorisia.
Kun taas samaa sarjaa olevat 4000mAh akut ovat toimineet moitteetta, mutta ikä ja käyttö alkaa jo tehdä tehtävänsä.

Itsellä kun on 13kpl + 2kpl tulossa 2S LiPoa käytössä niin ei paljoa hotsita ostella noita kalliita "merkki" akkuja, kun näköjään nekin osaa hajota.
Axial SCX 10 TR

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3558 : 15.01.11 - klo: 16.55 »
Nyt on itsellä ensimmäinen LiPo akku, jossa kennojen jännitteissä on hurjat erot (Zippy 4000mAh 2s 25C HC) Akkua ladattu suunnilleen 20krt.
1C: 2,156
2C: 3,799

Pudonnut toisen kennon jännite kahden viikon säilytyksessä. Ennen säilytystä latasin kennot ~3,8V.
Saas nähdä ehtiikö huomenna ajamaan kaikkia lähtöjä, kun yksi akku jäljellä. Ja kolmas olisi tuloillaan vasta ensi viikolla...

edit: Olikin näköjään laturin tasausjohdosta musta johto poikki kutistesukan alta. Ihmettelin, kun kiinan lipo mittarilla näytti molempien kennojen jännitteen samaksi. Kyl helpotti, ettei ollutkaan akku sökö :)
« Viimeksi muokattu: 15.01.11 - klo: 17.24 kirjoittanut Tepaja »

Poissa Speed79

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3559 : 22.01.11 - klo: 13.04 »
Ymmärsinkö oikein että tässä akussa http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9967 tulee 2kpl 5700mah 2s 25c lipoa jos näin niin miksi hinta on noin edullinen verrattuna esim http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9966 jossa ei ole kuin yksi kpl 5200mah 2s lipo.
Kyosho Mega Force. HPI Savage Flux XL, HPI Vorza Flux

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3560 : 22.01.11 - klo: 13.11 »
Ei vaan kaksi 1s 5700mah lipoa jotka sitten yhdistetään.

Poissa Speed79

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3561 : 22.01.11 - klo: 13.13 »
joo siihen tulokseen pääsinkin postaukseni jälkeen  :grin:, kiitokset nopeasta vastauksesta.
Kyosho Mega Force. HPI Savage Flux XL, HPI Vorza Flux

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3562 : 25.01.11 - klo: 20.28 »
Nyt kävi niin että 3s-liposta katkesi yksi tasuriliittimen piuhoista. Laturi ei siis tasaa yhtä kennoa. Ajattelin jo heittää mäkeen koko akun kun tuo kerran katkesi ihan juurestaan eikä uskalla alkaa kolvailemaan takaisin piirilevyyn.

Tuli kuitenkin mieleen että uskaltaisikohan tuota kuitenkin ladata kun laturi kerran tasaa kuitenkin kahta muuta kennoa ja katkaisee latauksen kun jännite on 12.6 volttia. Periaatteessa siis kolmaskin kenno menisi siihen 4.2 volttiin. Mitäs olette mieltä?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3563 : 25.01.11 - klo: 20.59 »
Todennäköisesti ei suostu lataamaan, kun saa vain kahden kennon jännitteet tasuriliittimeen ja pitäisi kolmena kennona ladata..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3564 : 28.01.11 - klo: 16.43 »
Kyllä tuo alkoi lataamaan kun kokeilin. Väitti kolmannen kennon jännitteeksi 2,8 volttia ja muka tasasikin sitä, vaikkei mitenkään jännitettä voinut tietää. Mistä lie hatusta vetänyt?

Mutta mitä mieltä olette? Uskaltaiskohan ladata vaikkei yhtä kennoa tasaakaan. Yhdesti jo latasin ennenkuin huomasin tuon johdon katkenneen. Silloinkin se näytti yhden kennon jännitteeksi 2,8 volttia ja luulin että se oli kuollut. Tuskinhan siinä ainakaan yli 0,1 voltin eroja tulee jos lataisi. Tietysti valvottuna ja liposäkissä lataisin.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3565 : 28.01.11 - klo: 22.26 »
No ei mun laturit ainakaan suostu lataamaan, jos piuha irti.

Mutta lataile vaan kerta siltä tuntuu.

Itse kyllä juottasin sen piuhan takaisin.
Ja näin olen tehnyt jo 4 Kiinan akulle.

Epäilen, jotta se yksi kenno on hajalla.
Itselläkin yksi vähän käytetty näyttää kyllä oikeaa jännitettä levossa, mutta kun rupeaa lataamaan niin jännitteet hyppii ja laturi sanoo kohta puoleen, että hämminkiä on ja lopettaa latauksen.
Axial SCX 10 TR

Poissa S157431

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3566 : 04.02.11 - klo: 20.49 »
Voisiko joku antaa pikaohjeen B6AC lautrilla lataukseen 1350 3S Lipojen kanssa (tarkkenus myöhemmin 11,1V). Eli onko latausmuoto Lipo balance ja kytketäänkö laturiin niin virtapiuhat kuin balace johto (?pieni valkoinen liitin)? Mitä valitaan Ampeeriksi ja mitä valitaan Volteiksi, vai valitseeko laturi ne automaattisesti?
« Viimeksi muokattu: 04.02.11 - klo: 22.17 kirjoittanut S157431 »

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3567 : 04.02.11 - klo: 21.00 »
Voisiko joku antaa pikaohjeen B6AC lautrilla lataukseen 1350 3S Lipojen kanssa. Eli onko latausmuoto Lipo balance ja kytketäänkö laturiin niin virtapiuhat kuin balace johto (?pieni valkoinen liitin)? Mitä valitaan Ampeeriksi ja mitä valitaan Volteiksi, vai valitseeko laturi ne automaattisesti?

Kytketään molemmat piuhat, eli se valkoinen tasausliitin ja plus/miinus liitin myös.
Volteiksi 11,1v 3S
Lataus virraksi maks 1350mAh
Itse latailisin kyllä vaikka 1000mAh virralla.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3568 : 04.02.11 - klo: 21.06 »
Ja modeksi Lipo balance.Sit oma kysymys tulin äsken ajelemasta ja tökkäsin akun laturiin niin toinen kenno on 3.60v ja toinen 3.15v.Latasin kennoihin enne ajoa 3.90v ja kummassakin oli sama.Mikä vikana?

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3569 : 04.02.11 - klo: 21.47 »
Ja modeksi Lipo balance.Sit oma kysymys tulin äsken ajelemasta ja tökkäsin akun laturiin niin toinen kenno on 3.60v ja toinen 3.15v.Latasin kennoihin enne ajoa 3.90v ja kummassakin oli sama.Mikä vikana?

Taitaa alkaa toi toinen kenno kuolla sinulla.
Eli alkaa akku vain tulla tiensä päähän.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.