yks kaveri joka mulle myi koneen ja säätimen ni sano et älä ikinä laita B johtoa (eli keskimmäistä) esim. A paikalle. Nuo harjattomat ovat askelmoottorin tyyppisiä moottoreita joilla pyörimis suuntaa vaihdetaan vaihtamalla reunimmaisten johtojen paikkaa eli moottorin B johto pitää mennä säätimen B johtoon.
joskus tuota kokeilin niin että B johto oli A:ssa ja A johto B:ssä ja C oli ihan C:ssä ja kun painoin kaasua ni lähti ihan hirvee ujellus ja moottori pyöri raskaasti ja ton jälkeen en ole sitä kokeillut. Ja joku samantyyppimen ilmiö tapahtuu myös jos yks johto on irti.
Ok, uskon että näin on käynyt, mutta kyseessä on ennemminkin poikkeustapaus kuin yleispätevä sääntö. Epäselvässä tilanteessa kannattaa katsoa mitä noparin manuaalissa sanotaan.
Jos on asiastaan varma, niin Castle ja Hobbywing ovat sen kokoluokan valmistajia, että ilmoittamalla manuaalissa olevasta kriittisestä virheestä paluupostissa luultavasti on odotetavissa muutakin kuin sähköposti tai tarra. Mikäli väite B-/keskijohdon paikasta on oikea, täysin manuaalin mukaisella johdotuksella voitaisiin helposti aiheuttaa ongelmia ja laitteiden rikkoutumisia, joka taasen turhaan heikentää valmistajien mainetta ja sitä kautta myyntiä.
HW Xerun 150A:B) Sensorless brushless motor wiring
When using brushless motor without Hall Sensor, the #A, #B, #C wires of the ESC can be connected with the motor wires freely (without any sequence). If the motor runs in the opposite direction, please swap any two wire connections.
http://www.hobbywing.com/uploadfiles/sx/file/manual/HW-09-80.pdfCastle Mamba Max:Kohdassa Brushless motor wiring:
After the calibration process below, it may be necessary to swap two of the three
motor wires to provide the correct motor rotation when forward throttle is given.
There is no polarity on the three ESC-to-motor wires, so no worries about which
one from the ESC goes to which one on the motor.
http://www.castlecreations.com/support/documents/Mamba%20Max%20User%20Guide.pdf