Eli olenko ymmärtänyt nyt oikein että baja 5b tulee tullista huoletta mutta pikku varaosat eivät.
Eli kannattaako siis tilata "kaikki kerrallaan" tyylillä?
Anteeksi jo valmiiksi koska tuntuu että nyt en jotain ymmärtänyt.
Sori, jos/kun annoin asiasta synkän ja vaikean kuvan...Ei aina osaa arvoida omaa tekstiä toisten näkökulmasta.
Siis ei tulli pidättele sen enempää pieniä kuin isojakaan paketteja itsetarkoituksellisesti, kyse on vain siitä, aletaanko lähetyksestä periä veroja vai ei. Jos aletaan, niin tavara jää tulliin selvitystä varten ja sen saa sitten sieltä kun on verot maksettu.
Mitä on "huoli" tavaroiden saannissa? Ei ole mitään muita huolia kuin se, joudunko maksamaan veroja vai en ja täytyykö minun nähdä se vaiva että tavarat tullataan vai ei. Tulli haluaa kyllä kernaasti päästä eroon kaikesta tavarasta, mitä vyöryy sisään ovista ja ikkunoista, eli saada paketin mahdollisimman nopeasti sinulle.
Siis mikään ei tule Amerikoista niin helposti ja halvalla kuin pienet tilaukset. Tullin minimilaskutus on 10€. Jos ALV lähetyksen arvosta on alle sen, maksua ei peritä, ja tavara sutkahtaa tullista läpi "itsestään" ja löydät sen parin viikon sisällä tilauksesta postilaatikostasi. Tällöin saat tavaran verovapaana. Jos vain mahdollista on siis halvempaa ja vaivattomampaa tilata usein pieniä lähetyksiä kuin kerralla iso. Tai no, siinä tietysti on lisävaivaa, että joutuu väsäämään monta tilausta ja miettimään verorajoja. Veroraja on noin 43€ (0.23x43 = 9.89) mikä tekee nykyisellä USD:n kurssilla n. 56.5$ . Postikulut kuuluu verotettavaan määrään. DDM ei merkkaa pieniin paketteihin postikuluja mutta käytännössä kannattaa ne itse huomioida ja muutenkin jättää siihen hintaan toleranssia, jotta paketti varmasti tulee kotiin ilman tullausta.
Iso tilaus on tietysti sitten siitä helppo, että ei tarvii miettiä verollisuuden rajoja tms. ja voi samalla istunnolla hoitaa paljon asioita. Valmistautuu sitten vaan tullaamaan tavaransa tai antaa Itellan hoitaa sen, maksaa verot ja sillä selvä.
Sorit kaikille kokeneille, että täytän Baja-topikkia tällä tulliasialla. Perustelen kuitenkin sitä sillä, että Baja-harrastuksen etevän sujumisen kannalta on kokemukseni mukaan hyvin tarpeellista osata menetellä tullin kanssa, ja joukossamme on kuitenkin varmasti paljon henkilöitä, joilla ei vielä ole kokemusta.
P.S. Igor, minäkin olen oppinut, aikoinaan näitä sulta kyselin ja tattis vaan neuvoista.
Niin, ja neuvokaahan nyt sitten vielä minuakin. Jonkun aikaa olen täällä foorumilla pörrännyt, mutta vielä ei ole avautunut, että mitä tarkoitetaan siellä täällä esiintyvällä "salakielisellä" sanonnalla "OT"
??