Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114453 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #420 : 17.02.10 - klo: 09.54 »
Kun tässä nyt kuitenkin tehdään moottorihankintoja niin kerro nyt sen verran että kannattaako niiden suhteen venyttää hankintoja ?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #421 : 17.02.10 - klo: 10.34 »
Joka tapauksessa työryhmällä on muitakin ajatuksia SC-luokan tiimoilta, jotka on tarkoitus tuofa julki teknistensääntöjen yhteydessä ja uskon, että tätä kannattaa odottaa  :wink:  :wink:  :wink:

Näin se homma toimii, hyvä että kisajärkkärit on ottaneet pallon haltuun :smiley:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #422 : 17.02.10 - klo: 12.04 »
Kun tässä nyt kuitenkin tehdään moottorihankintoja niin kerro nyt sen verran että kannattaako niiden suhteen venyttää hankintoja ?
Ei
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #423 : 17.02.10 - klo: 12.16 »
Huomaatteko, mitä tekemistä näillä muutaman viime sivun kirjoitusten kanssa on Short Course sääntökeskustelun kanssa? On kuin olisi lähipupin baaritiskillä puolenpäivän aikaan, samat äijät jorisee samoista asioista. Lopettakaa nyt jo toi vänkääminen, usean sivun verran on samoilta henkilöiltä samoja näkökantoja joten eiköhän ne asiat tulleet jos selviksi.

Täällä sivutolkulla jaarittelu jostain 3D ohjelmista ja työstön sekä asutosuunnittelun lähtökohdista, ei tule vaikuttamaan kehitteillä oleviin sääntöihin. Tietämättömille, 3D osia on koneistettu muutaman vuosisadan ajan paperille piirrettyjen 2D kuvien perusteella, nämä asiat vaan unohtuu nykyisessä tietokonemaailmassa. Edelleen meidän tallilla tehdään vastaavilla menetelmillä 3D kappaleita ja edelleen ne valmistetaan ruutupaperi piirustuksilla. Mitä tekemistä näillä asioilla on Short Course sääntökeskustelun kanssa? Ei mitään.

Sillä oli suora tekeminen sääntöjen kanssa...
Kysehän oli kustannuksista jolloin tuo viittaa siihen.
Enpä ole muuten millään pajalla onnistunut saamaan edes kohtuu yksinkertaista palikkaa kohtuu hinnalla pelkkien 2D raaputusten kanssa...
En edes alkuperäinen palikka kädessä.
Hinta on tipahtanut välittömästi mikäli pystyt toimittamaan täysin valmiin (mikälie ohjelma se taas nimeltään olikaan) ohjelmalla tehdyn 3D raapustuksen.

Vain tämän takia olen sitä sanonutkin että eihän se nyt ole halpaa jos et osaa, tai tunne kaveria joka on koneistamolla töissä tai omistaa itse jopa vehkeet.
No eihän se sillon ole sitä tasapuolista hommaa...
Miks ihmeessä sit pitää jatkuvasti toitottaa miten se on halpaa... on on...
Ja kun sanon että jos vien palikan koneistamolle pyytäen "tämmönen kiitos"
Niin hyvä että kukaan suostuu sitä tekemään vaikka olisit pari satkua takataskussa.
Siihen vastaus ettei tietenkään.
No sen päälle sanoinkin että kukas hittolainen sille ville 12v jantterille sitten raapustaa ne 3D koukerot joita pajan rasvanäppi vaati??
Joku pystyy tekemään kotona samalla kun kattoo telkkaria.
Toiset ei pysty, eikä osaa... joutuu teettämään muilla... maksaa.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä ruutupaperirustauksen vaikkapa C-palasta...
Sellaisen rustauksen jonka voin kiikuttaa jollekin koneistamolle minkä googlella löydän.

Koko lopputuloksen hinta pitää pysyä alle 15e... senverran annan siimaa että 30e yhteensä molemmat puolet.
Eli saan piirustukset ilmasiks ja kävelen koneistamolle missä sanon että tämmönen kiitos 7075 alumiinipalikasta työstettynä.
Sillonkin tuossa on kyllä ne piirustukset saanu ilmasiks joltain joka osas sen vähänkään monimutkasemman palikan piirtää ruutupaperille siihen muotoon että koneistamon torstin ei tartte ku räväyttää arvot koneeseen ja painaa nappia...


No mut tosissaan... ihan turhahan tästä on vängätä.
Kyllähän jokainen tietää että se on kallista viedä jollekin pajalle palikka ja sanoa... "tämmönen kiitos"
Jos löytyy kaverit, tai omat vermeet niin hinta romahtaa.
Kaverit ei pyydä työstä hyvä jos mitään... omasta työstä ei tartte itelle maksaa...
Meet koneistamolle palikka kädessä niin maksat kaikesta.
Materiaalista lievän ylihinnan... kiskoohan ne katteen siihen päälle tietenkin...
Koneiden käytöstä otetaan joku euro... koneenkäyttäjän palkkakin pitäis maksaa.

En mä nää miten palikan hinta pystyis olemaan halpa jos viet edes semmosen palikan työstettäväks että siihen menee lähellekään tunti... saati jopa pari.

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #424 : 17.02.10 - klo: 13.02 »
Menee kyl OT mut ei todella käytetä mitään 3D kuvia koneistamoilla. Tehään paljon monimutkaisempiakin juttuja ja ihan perinteisillä 2D kuvilla joissa kappale kuvattu tarvittavista suunnista. Ja välillä jopa ruutupaperi rustauksista.

Aiheeseen liittyen. Oma mielipiteeni on jotta kohtuu vapaat säännöt ois ok. Perus mitat, korimalli, renkaat.

Mielenkiinnolla odotan mitä kisajärjestäjät saaneet aikaan ja että tämä vääntö loppuu.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #425 : 17.02.10 - klo: 13.06 »
Tässä on "ruutupaperille" vetästy C-pala, lisää mitat ja tolla + pienellä koneistajan kanssa käydyllä keskustelulla saat C-palas.



Mutta sen verran tiedän, että tuollaisen C-palan koneistaminen on aivan eri asia kuin esim pohjalevyn tekeminen, eikä 15e/ pala riitä. Kuten edelläkin mainittu niin osalla ja sen muodolla ei niinkään ole merkitystä varsinaisesti, vaan sillä kuinka kauan CN-kone joutuu pyörimään palikan ympärillä. Yksinkertainenkin palikka voi olla paljon kalliimpi, kuin moniulotteinen kikkare, johtuen vaikka sallituista toleransseista.

Mutta nyt oikeasti riittää tämä OT - lukekaa otsikko vielä kerran ennen kuin postaatte jotakin.
Old fart

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #426 : 17.02.10 - klo: 13.39 »
Vain täydellisellä ROAR säännöillä saa autot pysyyn järkevässä nopeudessa ja hinnat siedetävänä.
Multi surfase on hanurista

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #427 : 17.02.10 - klo: 13.50 »
Eli silloin ajettaisiin 17.5 koneilla ja nopariruljanssi alkaa kulkujen maksimoimiseksi?

Voin ensi viikon lopulla ajaa testit 17.5 koneella, nopareina vakio ja "kerssi". Aivan omaksi huviksi ja että näkee paljonko todellisuudessa on eroja tehokkaampiin koneisiin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #428 : 17.02.10 - klo: 13.53 »
Vain täydellisellä ROAR säännöillä saa autot pysyyn järkevässä nopeudessa ja hinnat siedetävänä.
Perustelisitko hieman lisää?
Old fart

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #429 : 17.02.10 - klo: 13.54 »
Vain täydellisellä ROAR säännöillä saa autot pysyyn järkevässä nopeudessa ja hinnat siedetävänä.
Perustelisitko hieman lisää?

Itellä ainakin hinta pomppaa moninkertaiseksi, menee kone vaihtoon ja nopari samalla= 200-300€  kohtuu pitkästyttäväksikin saattaa ajaminen mennä moisella nuhapumpulla=kiinnostus lakkaa

jos ei voi voimalla paikata niin tulee vielä tärkeemmäksi tehä autoista "täydellisiä" joka taas lisää kilpavarustelu entisestään, vai mites on tuo stanuluokka turistissa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #430 : 17.02.10 - klo: 14.06 »
Eli silloin ajettaisiin 17.5 koneilla ja nopariruljanssi alkaa kulkujen maksimoimiseksi?

Voin ensi viikon lopulla ajaa testit 17.5 koneella, nopareina vakio ja "kerssi". Aivan omaksi huviksi ja että näkee paljonko todellisuudessa on eroja tehokkaampiin koneisiin.

Mä ajoin 17 BL koneella eka ja vaihdoin sitten 14 BL. Kun sai setupin kohilleen, niin 14 oli nopea ja hyvä ajaa. Nuo eivät olleet edes sensorillisia koneita.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #431 : 17.02.10 - klo: 15.09 »
Tässä on "ruutupaperille" vetästy C-pala, lisää mitat ja tolla + pienellä koneistajan kanssa käydyllä keskustelulla saat C-palas.



Mutta sen verran tiedän, että tuollaisen C-palan koneistaminen on aivan eri asia kuin esim pohjalevyn tekeminen, eikä 15e/ pala riitä. Kuten edelläkin mainittu niin osalla ja sen muodolla ei niinkään ole merkitystä varsinaisesti, vaan sillä kuinka kauan CN-kone joutuu pyörimään palikan ympärillä. Yksinkertainenkin palikka voi olla paljon kalliimpi, kuin moniulotteinen kikkare, johtuen vaikka sallituista toleransseista.

Mutta nyt oikeasti riittää tämä OT - lukekaa otsikko vielä kerran ennen kuin postaatte jotakin.

No kun kerta tällainen postaus tuli... ja vähän kuin vasurilla viitataan että pah... siinä sulle rustaus niin...

Yllätukivarren kiinnitys puuttuu.
Tuossa C palassa ei ole tippaakaan casteria.
Duunaa siihen mulle 12 asteen caster.

Ja vaikka sen rustaisit niin meinaatko että saan tulostamalla tuon... lisäämällä siihen mitat ja menemällä jonnekin tattarisuon cnc koneistamolle ja sanon että tehkää tuo vähintään kuustonnisesta alumiinista... maksan 15e kappale.
Meinaatko ihan vakavissasi että se onnistuu.

Jos meinaat niin selvä... piirrä.
Jos olet sitä mieltä että ei onnistu niin älä turhaan näe vaivaa ja lisää tätä mielestäsikin OT postailua.
Tiedät että vastaan siihen kuitenkin  :wink: :laugh:

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #432 : 17.02.10 - klo: 15.14 »
Nyt seis.  :police:

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #433 : 17.02.10 - klo: 15.15 »
+1
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #434 : 17.02.10 - klo: 16.24 »
Vain täydellisellä ROAR säännöillä saa autot pysyyn järkevässä nopeudessa ja hinnat siedetävänä.
Perustelisitko hieman lisää?
Mitä perusteluja tarvit, siihenkö että kalusto kestää miedolla koneella paremmin ja kun kaikilla on edes saman lankamäärän kone kulku erot tasoittuu huomattavasti. Nämä kone säännöt tietysti 2 wd autoihin, (4 wd:hän tarvii huomattavasti enemmän tehoa että se edes liikkuu suuremman painonsa takia). Jos säännöt on vapaat koneen osalta, on mahdotonta rajoittaa nopeutta muuta kuin täysin typerällä yksityyppi rengas säännöllä, muuta rakenteellista sääntöä nopeden rajoittamiseksi ei taida olla kuin kone.
Hienoa olisi kuulla tuo Koheltajan testi vakio säätimen ja KERS säätimen oikeasta erosta crossissa. Turisti puolellahan eroa on mutta vain sen verran että rattimies paikkaa helposti vakio säätimellä sen mitä aloitelija saattaa voittaa KERS säätimellä. Eli tuosta voinee vetää lisää perusteluja vasta kun ne on oikesti testattu crossissa.
 
Epäilen kumminkin että noita ROAR sääntöjä tehneet on tehnyt niitä sääntöjä ennenkin ja osaavat huomioida ns. luokan vaatimukset, täällä Suomessa kun ei 1/1 autoilla ajeta edes lähelle tuon tyylistä kisaa, ei esikuviakaan ole. Epäilen että kokemus sääntöjen suunnittelusta on Suomessa muutenkin vähäisempää.

Tiedän että Hoke väittää Kers sähköjen olevan jopa kalliimpia, mutta en ole huomannut että millään muullakaan säännöillä saatais autojen huippunopeudet tasaväkisiksi, kuten ROAR säännöissä on haluttu tehtävän. Ja päätyy sääntöjentekijät mihin tahansa sääntöön titaania ja alumiinia saa kaupasta lisää jos ei valmiit palikat riitä.

Tokihan se 17.5T kone voisi olla tehokkaampikin kun se monen mukaan on liian heikko.

Jos koneita ei rajata mitenkään, vauhdit kasvaa ehkä kovemmaksi kuin perinteisissä sähköcrossiautoissa, en tiedä haittaako se mitään onhan nuo SC:eet huomattavasti kestävempiäkin. Säännöistä päättävät saavat tuon ongelman korjata jos tarpeelliseski näkevät. Vapaana pitäisi ilman muuta pitää kaikki muukin rakentaminen, mittojen puitteitta kuten ROAR säännöissäkin. Vaikka se sitten maksaakin niille ketkä siitä maksaa haluaa.

Multi surfase on hanurista

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #435 : 17.02.10 - klo: 19.50 »
Mites on, kun joku mainitsi "RTR" luokasta ja vapaasta. Niin Hobao ja Hong Nor on automaattisesti vapaassa luokassa, koska ovat kit sarjoja? Ja näin ollen 4wd luokasta tulisi mielestäni aivan liian vauhdikas.

Itse olisin esikuvamaisuuden kannalla jota ROAR säännöt taitavat mukailla. Ainakin näin käsittänyt. Jos jokin luokka menee sähkökrossin kierrosaikohin, niin ei kiitos. Vaikka autot kestäisivät, niin ei sitä vauhtia tarvitse kestävyyden rajoilta hakea.
Katsellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan..

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #436 : 17.02.10 - klo: 20.06 »
Mites on, kun joku mainitsi "RTR" luokasta ja vapaasta. Niin Hobao ja Hong Nor on automaattisesti vapaassa luokassa, koska ovat kit sarjoja? Ja näin ollen 4wd luokasta tulisi mielestäni aivan liian vauhdikas.

Itse olisin esikuvamaisuuden kannalla jota ROAR säännöt taitavat mukailla. Ainakin näin käsittänyt. Jos jokin luokka menee sähkökrossin kierrosaikohin, niin ei kiitos. Vaikka autot kestäisivät, niin ei sitä vauhtia tarvitse kestävyyden rajoilta hakea.
Katsellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan..

Käytettävät radat muokkaa luokkaa oikseeseen suuntaan enemmän kuin mikään väkisellä väännetty sääntö, jos rata on kynnöspeltoo niin äkkiä alkaa vauhit putoomaan ja autot nousemaan.  Radat pitäs olla luokkaa http://www.youtube.com/watch?v=jrHwrgGzxfw



Melko mietojahan noi esikuvatkin on, ei juur mitään ole voimaa
http://www.off-road.com/dirtsports/article/articleDetail.jsp?id=248919

Pro-2 Division

Carl Renezeder Pro-2
Specs: Full size trucks built or manufactured as a full size two-wheel drive pick up truck, capable of being driven through the front wheels. Trucks must be a standard manufacturer production model available to the general public in the USA . Vehicle style must have a manufacturer production of five-thousand (5,000). Manufacturer body styles, engines and chassis must all be from the same manufacturer. Rick Huseman Pro-Lite

Horsepower: Maximum of 800 horsepower

Suspension: Front wheel travel limit-18 inches; Rear wheel drive limit-20 inches.

Chassis: Maximum wheel base of 120 inches; minimum wheel base-113 inches; maximum track width-93 inches outside of tire to outside of tire.

Truck Body: Max body width-80 inches

Weight: Minimum weight with driver-3,400 pounds =  1 542Kg minimum front axle weight-48% of total truck weight.
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 20.15 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #437 : 17.02.10 - klo: 20.49 »
Minä en ole jyrkästi moottorirajoitusta vastaan, mutta tällä hetkellä olisin kuitenkin enemmän vapaan moottorin kannalla.

Hokelta on tullut jo muutamaan kertaan perusteluja vapaan moottorin puolesta ja kustannusten kannalta uskon, että vapaalla säännöllä suurin osa harrastajista pääsee edullisemmin.

Vauhtien kasvu on toki hyvä peruste moottorin rajaukselle, mutta olisiko se tuo 17.5 vai ehkä joku kireämpi. Mutta tämä johtaa 100-varmasti siihen, että silloin on ostettava joku kers-säädin jos haluaa pärjätä ja se on jämpti se. Ja lisäksi isomman C-arvon omaavat kalliimmat akut nousevat isoon rooliin, mikä ei sekään vähennä luokan kokonaiskustannuksia.

Itse uskon että tällä hetkellä vauhteja tulee hillitsemään renkaat, mutta se tulee melko varmasti muuttumaan kun valmistajat kehittelevät uusia ja parempia.

Muutoinkin olisin alkuun vapaampien sääntöjen kannalla ja kun kesä on ajettu olemme jo paljon viisaampia tarvitaanko vauhteja rajata jotenkin - kuka osaa nyt oikeasti sanoa?
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #438 : 17.02.10 - klo: 21.00 »
Juuri näin, lähdetään liikkeelle väljillä mutta yhteneväisillä säännöillä ja katsotaan tilanne uusiksi vaikka ennen tulevaa talvikautta. Kokemukset kertoo omaa karua kieltään mahdollisten sääntömuutosten tarpellisuuden, ei se että tässä vaiheessa oletetaan/ehdotetaan kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Konesäännöstä sen verran että kun tulen viikon kuluttua mökiltä takaisin niin laitetaan 17.5 kone kiinni ja katsotaan kui äijän käy. Sen jälkeen ei tarvitse spekuloida ja arpoa koneen tehojen riittävyyttä/riittämättömyyttä :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #439 : 17.02.10 - klo: 21.02 »
Siitä on hyvä lähteä, että kunhan on jotkin säännöt, jotka ovat vaikka koko kauden samat, kaikissa kilpailuissa. Tai ei ainakaan mitään kallista muutosta tulisi. Siitä sitten kokemuksia keräämään.

Kunhan ne säännöt ei ole sellaiset, että suurin osa harrastajista jättää heti alkuun tulematta kun ei vaikkapa jo olemassaoleva moottori kelpaa.

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #440 : 17.02.10 - klo: 21.25 »
Väännämme päivittäin sääntöjä kuskien parasta ajatellen. Paljon on tullut käyttökelpoista asiaa, paljon turhaa näppäilyä.

Jos joku haluaa auttaa sääntötoimikuntaa urakassa, kerätköön vaikka eri puolilta foorumia aiheeseen liittyviä faktoja ja luetelkoon ne tässä. Kiitos.  :wink:

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #441 : 17.02.10 - klo: 23.14 »
Konesäännöstä sen verran että kun tulen viikon kuluttua mökiltä takaisin niin laitetaan 17.5 kone kiinni ja katsotaan kui äijän käy. Sen jälkeen ei tarvitse spekuloida ja arpoa koneen tehojen riittävyyttä/riittämättömyyttä :wink:

Uskon sen olevan muuten ihan riittävä sisätiloissa ja sitten tulisi enemmän kontakteja muiden kanssa. :lol:

Mutta en liputa kokoa siitä huolimattakaan.
 Tuo kone ei riitä ulos. Tai ainakin tulee tylsää :laugh:

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #442 : 17.02.10 - klo: 23.19 »

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #443 : 17.02.10 - klo: 23.32 »
En yleensä valita siitä että kirjoitetaan, asiaa tai ei, kun kyseessä on kuitenkin keskustelupalsta ja taidan itse olla sen pahimmista väärinkäyttäjistä mut tää sääntöveivaus näinkin "tavis" luokassa alkaa olee jo aika väsyttävää. Ajetaan nyt *tana ja katotaan kuka on nopein ja millä yhdistelmällä.

Itse ainakin aloin tänään **todella** nauttia tykittämisestä, auto alkaa olee sellanen että pysyy käsissä ja 14T BL combolla paukkua riittää sopivasti hieman vakiota pienemmällä pinjonilla (18T) ja varsin jäykällä alustalla. Kaasuakin voi käyttää koko alueelta. Ei se mitään kaunista ole mutta helvatan hauskaa.. ekaa kertaa alkoi tulla samanlainen fiilis ku polttiskrossia ajaessa vaikka sisärata kyseessä..aika hurjaa - en mä koskaan nelkkukrossilla ole päässy tällaseen fiilikseen (tosin en ihan samalla tavalla asiaan vihkiytynytkään)
« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 23.38 kirjoittanut Mika R »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #444 : 18.02.10 - klo: 02.26 »
Tiedän että Hoke väittää Kers sähköjen olevan jopa kalliimpia, mutta en ole huomannut että millään muullakaan säännöillä saatais autojen huippunopeudet tasaväkisiksi, kuten ROAR säännöissä on haluttu tehtävän. Ja päätyy sääntöjentekijät mihin tahansa sääntöön titaania ja alumiinia saa kaupasta lisää jos ei valmiit palikat riitä.


Öh... no ei tartte väittää.
Silmä käteen niin huomaat itsekin.

Mene vielä vilkaisemaan turistikisoja miten noi nykyset stanut liikahtaa näillä uusimmilla kerssi säätimillä.
Tekin tuli vastikään... ja on nyt se ylivoimanen säädin.
Kaikilla pitää olla.

Sama todellakin tapahtuu myös corrissa mikäli moottorirajoitus vedellään jonnekin edes proostokki tasolle... eli 10.5T

Saatava hyöty on todella merkittävä tällaisella säätimellä verrattuna ihan perus nopariin mitä lähes puolilla corrikuskeista on.

Ties monellako on sensorittomat turnigy säätimet...
Vilkaise mihin hintaan tuollaisia säätimiä löytyy...
Vastaavanlainen SP maksaa satkun...
Öh... sillä et saa kerssisäädintä vaikka kuinka yrittäisit.
Joudut pistämään vähintään tuplat enemmän täppiä tiskiin ennenkuin sellaisen kaupasta saat.

Puhut kustannusten alhaalla pitämisessä.
Tuota... katu-uskottava 10.5 kone... noin 60e...
Kerssi säädin... 200...

Mun laskuopilla tekee 260 eskoa.
Ehkä tarpeeksi lirkutellen alennuksia pummien jne... saattaa myyjä heikkona hetkenä päästää sut karvan halvemmalla.

Esim Reimanin perheen takatuuppisähköt...
8.5T kone + sensorillinen säädin... okei... honkkarista tilattuna, mutta eniveis... alle 90e kotiovelle kannettuna.

Sori jos on koulut jääny lyhyeks, mutta mun mieletä tossa on aikamoinen kustannusero.

Kulkupuolessa saatetaan olla aikalailla samalla viivalla... toinen setti vaan maksaa kolme kertaa enemmän.

Jeps jeps...
Ei muuta ku moottorirajaa vaan tekemään...
Kyllä kukkaro vinkasee jokaisella takavetokisaajalla joka haluaa ajaa edes yhtä katu-uskottavalla setillä kuin toiset... tai ettei tartte suoralla mennä mummokaistalle kun vierestä vilisee autoja.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #445 : 18.02.10 - klo: 02.29 »
En yleensä valita siitä että kirjoitetaan, asiaa tai ei, kun kyseessä on kuitenkin keskustelupalsta ja taidan itse olla sen pahimmista väärinkäyttäjistä mut tää sääntöveivaus näinkin "tavis" luokassa alkaa olee jo aika väsyttävää. Ajetaan nyt *tana ja katotaan kuka on nopein ja millä yhdistelmällä.


Annan Mika sulle ilmasen vinkin.

Älä osallistu mikäli pistää väsyttämään.
Älä avaa edes koko topikkia mikäli se järkyttää mielenrauhaasi...  :wink:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #446 : 18.02.10 - klo: 06.39 »

Ties monellako on sensorittomat turnigy säätimet...
Vilkaise mihin hintaan tuollaisia säätimiä löytyy...
Vastaavanlainen SP maksaa satkun...
Öh... sillä et saa kerssisäädintä vaikka kuinka yrittäisit.
Joudut pistämään vähintään tuplat enemmän täppiä tiskiin ennenkuin sellaisen kaupasta saat.

Puhut kustannusten alhaalla pitämisessä.
Tuota... katu-uskottava 10.5 kone... noin 60e...
Kerssi säädin... 200...



Pelkkää mutua säätimen osalta.

Halvin "kers"-säädin maksaa 129,90. Eli Speed passion.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #447 : 18.02.10 - klo: 06.48 »
Esim Reimanin perheen takatuuppisähköt...
8.5T kone + sensorillinen säädin... okei... honkkarista tilattuna, mutta eniveis... alle 90e kotiovelle kannettuna.

Nou nou, koneina on molemmissa kisoissa ollut EC Speedin 8.5T koneet jotka tuli aikoinaan combon mukana, noparit on päivittyneet aikaa sitten kun EC:n nopareita kärähti samaan tahtiin kuin ruorijuoppoja Juhannuksena. Aleksilla on Nosram Matrix Reverse, joka pätki viime kisassa ihan stanasti ja omassa kiesissä SP GT2.0 Pro joten molemmissa on noin parinhuntin sähköt. Jälkimmäinen päivitettävissä kerssiksi.

Edullisin kerssiksi päivitettävä säädin lienee SP GT2.0 LPF joka maksaa muistaakseni 129€, siihen kone 59€ niin pysytään alle parissa satkussa sähköjen osalta.

Mutta, aika näyttää että onko tarvetta konesäännöille vai ei. Veikkaan että kersseillä mennään hyvin lähelle samoja kierrosaikoja kuin nykyisillä keskiverokoneilla. Testataan ja pulistaan sen jälkeen lisää kun on lyödä faktaa pöytään.

Itse ainakin aloin tänään **todella** nauttia tykittämisestä, auto alkaa olee sellanen että pysyy käsissä ja 14T BL combolla paukkua riittää sopivasti hieman vakiota pienemmällä pinjonilla (18T) ja varsin jäykällä alustalla. Kaasuakin voi käyttää koko alueelta. Ei se mitään kaunista ole mutta helvatan hauskaa.. ekaa kertaa alkoi tulla samanlainen fiilis ku polttiskrossia ajaessa vaikka sisärata kyseessä..aika hurjaa - en mä koskaan nelkkukrossilla ole päässy tällaseen fiilikseen (tosin en ihan samalla tavalla asiaan vihkiytynytkään)

Mitä mä sulle silloin sanoin? Ihan törkeen siisitii vetää näillä postilaatikoilla :mrgreen:
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #448 : 18.02.10 - klo: 07.30 »
Sanoit - ja vasta nyt uskon  :cool:

Täytyy yrittää noudattaa tuota Hoken ilmasta vinkkiä vaikka tuskin se onnistuu.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #449 : 18.02.10 - klo: 08.27 »
Eihän tuolla kers säätimen absoluuttisella hinnalla ole niinkään väliä, olkoon vaikka halvempi kuin kiinanihme, mutta kun se tarkoittaa monen osalta, että sellainen on hommattava kun ei vielä ole! Ja kustannuksia tulee lisää. Esim mulla on kolme eri säädintä ja yksikään ei ole kers kelvollinen, tietääkseni! Eli myös minun pitäisi kipittää kauppaan hommaamaan kers ja se rajattu moottori, nyt vermeet olisi hyllyssä. Tämä vain esimerkkinä ja uskon, että valtaosalla SC auton haltijoista tilannen on vastaava.
Old fart